Урок " Кишковопорожнинні"

Про матеріал
Мета уроку: навчальна: сформувати в учнів знання про середовища існування, особливості будови та процеси життєдіяльності кишковопорожнинних на прикладі гідри, а також познайомити з їхньою різноманітність та значенням у житті людини; розвивальна: удосконалювати вміння спостерігати, аналізувати, творчо розв’язувати поставлені завдання; виховна: виховувати етично-ціннісне ставлення до природи; коригуюча: коригувати вимову учнів.
Перегляд файлу

Тема уроку: Кишковопорожнинні.

Мета уроку: навчальна: сформувати в учнів знання про середовища існування, особливості будови та процеси життєдіяльності кишковопорожнинних на прикладі гідри, а також познайомити з їхньою різноманітність та значенням у житті людини;

розвивальна: удосконалювати вміння спостерігати, аналізувати, творчо розв’язувати поставлені завдання;

виховна: виховувати етично-ціннісне ставлення до природи;

коригуюча: коригувати вимову учнів.

Обладнання: таблиці «Кишковопорожнинні», «Різноманітність кишковопорожнинних», відео-фрагмент, малюнки, фотокартки кишковопорожнинних, мовні картки, підручники.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Хід уроку:

1. Організаційний момент

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку. Створення робочого настрою.

Мовна зарядка:

 - Який тепер урок;

- Що вивчає біологія?

2. Актуалізація опорних знань та життєвого досвіду учнів

2.1. Виконання тестових завдань. Вибрати одну правильну відповідь:

1. Вид — це:

А) окремий організм;

Б) сукупність організмів, які подібні за особливостями будови та процесами життєдіяльності, вільно схрещуються між собою та дають плодюче потомство;

В) група подібних організмів;

Г) клас організмів.

2. Не є зоологічним таксоном:

А) порядок ; Б) родина; В) рід; Г) ряд.

3. Найвищою систематичною одиницею є:

А) вид; Б) родина; В) клас; Г) царство.

4. Основною систематичною одиницею є:

А) вид; Б) ряд; В) родина; Г) царство.

5. Близькі роди об’єднують у:

А) види; Б) типи; В) родини; Г) класи.

6. Близькі родини об’єднують у:

А) ряди; Б) типи; В) класи; Г) царства.

Відповіді: 1-Б, 2-А, 3-Г, 4-А, 5-В, 6-В, 7-А.

3. Мотивація навчальної діяльності

Гідру звичайну вперше побачив А. Левенгук. (Проектування відео-фрагменту на екран) Розглядаючи водяних тварин, він помітив чудовисько з «рогами», на тілі якого росли бруньки. Науковці того часу не надали значення знахідці Левенгука. Лише через 40 років швейцарський учений Абраам Трамбле вперше описав цю тварину. У 1744 р. вийшла його книга «Мемуари до історії одного роду прісноводних поліпів з руками у вигляді рогів». Саме Трамбле дав їй назву «гідра», підкреслюючи тим самим особливість цієї істоти.

4. Вивчення нового матеріалу.

До типу Кишковопорожнинні належать нижчі багатоклітинні двошарові тварини, їх налічується близько 9 тис. видів. Це переважно морські організми, і лише небагато з них живе в прісних водах. Тіло кишковопорожнинних схоже на мішок. Воно складається з двох добре розвинених шарів - ектодерми і ентодерми. Між ними знаходиться тонкий, майже позбавлений клітин шар - мезоглея (зачаток третього зародкового листка), що виконує опорну функцію. Порожнина тіла цих тварин сполучена із зовнішнім середовищем ротовим отвором.

Для більшості кишковопорожнинних спільною ознакою є наявність жалких клітин та променевої (радіальної) симетрії тіла, тобто радіальне розміщення частин тіла і органів відносно осі тіла. Через тіло таких тварин можна провести багато площин симетрії. Цих тварин названо так тому, що вони мають кишкову, або гастральну, порожнину, яка є одночасно і "порожниною" тіла. Клітини кишковопорожнинних диференційовані не лише морфологічно, а й функціонально. Вперше у них з'являються залозисті, нервові, епітеліально-м'язові й статеві клітини, а також нервова система.

 

Тип Кишковопорожнинні поділяють на класи: Гідроїдні, або Гідрозої, Сцифоїдні, або Сцифомедузи, і Коралові поліпи.

Клас Гідрозої


Гідра - типовий представник класу - досягає 1 см завдовжки. Форма її тіла циліндрична і має вигляд мішечка. На одному полюсі є рот, оточений віночком із 6-12 щупальців. На протилежному кінці тіла знаходиться підошва, якою вона прикріплюється до водяних рослин, каміння чи інших предметів. Щупальці виконують не лише функцію дотику, а й захоплення поживи - різних дрібних водяних тварин.

Клас Сцифомедузи

Живуть сцифомедузи винятково в морях, їх відомо близько 200 видів. Вони зазвичай малих розмірів (декілька міліметрів). Як правило, сцифоїдні медузи ведуть поодинокий спосіб життя, але є й колоніальні форми. Найчастіше ці тварини позбавлені скелетних утворів, їхнє драглисте тіло складається з парасольки й стебельця, або ніжки. По краю парасольки у багатьох видів медуз є віночок щупалець, що оточують рот. Кишкова порожнина видозмінена в систему каналів.

Медузи - хижаки, вони живляться іншими тваринами. Медузи пересуваються опуклою частиною парасольки вперед, викидаючи періодично воду, і дістають поштовх за принципом реактивного апарата. Парасолька скорочується добре розвиненими м'язовими волокнами.

Нервова система вже має пухкі скупчення нервових клітин, які нагадують вузли, або ганглії, і розміщуються біля чутливих тілець, або ропалт. У кожному ропалії є кілька вічок і органів рівноваги. Вічка мають різну будову і виконують роль світлочутливих органів. Сьогодні на уроці «Я досліджую світ» учні Astor School досліджували медуз -  Astor School

Клас Коралові поліпи

Коралові поліпи також є винятково морськими тваринами, що ведуть сидячий спосіб життя, їх налічується понад 6 тис. видів. Серед них є поодинокі форми (актинії). Більшість же цих кишковопорожнинних - колоніальні. Розмір коралових поліпів становить від кількох міліметрів до десятків сантиметрів; окремі види досягають 1 м.

Будова коралових поліпів подібна до будови гідроїдів і особливо сцифоїдних медуз. Проте у коралових поліпів є деякі ускладнення організації: під ектодермою утворюється м'язовий шар із м'язових клітин; вироблювана клітинами ектодерми рогова речовина або виділюваний вапняк утворюють зовнішній чи внутрішній скелет; ускладнюються нервова і травна системи; внутрішня будова має двопроменеву симетрію.

Розмножуються коралові поліпи як безстатевим, так і статевим шляхом, однак у них немає чергування поколінь.

Як утворюються коралові поліпи? - Dovidka.biz.ua

 

Фізкультхвилинка.

https://www.youtube.com/watch?v=jTWryZ8fDww

5. Закріплення вивченого матеріалу.

Зазнач правильне твердження про губок:

-         є одноклітинними тваринами

-         можуть жити на стеблах рослин

-         тіло є пористим і має келихоподібну форму

Укажи правильне твердження про будову тіла губок:

-         на нижній частині тіла є підошва

-         нервова система тварини представлена мозком і нервовими закінченнями

-         тіло покрито щільним водонепроникним панцирем

Вибери правильне твердження про значення губок у природі і житті людини:

-         використовуються, як замінник цукру

-         є місцем існування для дрібних паразитичних ракоподібних

-         використовується, як компонент у виробництві волокон.

6. Підсумок уроку. Рефлексія. Оцінювання.

Прийом рефлексії «Закінчи речення»

Виконання такої вправи дозволить кожному учню зробити самоаналіз своєї роботи, зрозуміти значення уроку та набутих знань.

Принцип: Попередньо підготуйте картки з 14 незакінченими фразами та наприкінці уроку запропонуйте учням дописати речення, виражаючи власні думки.

сьогодні я дізнався…

мені було цікаво…

мені було важко опрацьовувати...

я виконував завдання...

я зрозумів, що…

7. Домашнє завдання. Опрацювати відповідний параграф.

docx
Пов’язані теми
Біологія, 7 клас, Розробки уроків
Інкл
До підручника
Біологія 7 клас (Довгаль І.В., Ягенська Г. В., Жолос О. В., Ходосовцев О. Є., Костіков І. Ю., Волгін С. О., Додь В. В., Сиволоб А. В., Скрипник Н.В., Толстанова Г. М.)
Додано
7 травня
Переглядів
287
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку