Тема уроку: Кишковопорожнинні.
Мета уроку: навчальна: сформувати в учнів знання про середовища існування, особливості будови та процеси життєдіяльності кишковопорожнинних на прикладі гідри, а також познайомити з їхньою різноманітність та значенням у житті людини;
розвивальна: удосконалювати вміння спостерігати, аналізувати, творчо розв’язувати поставлені завдання;
виховна: виховувати етично-ціннісне ставлення до природи;
коригуюча: коригувати вимову учнів.
Обладнання: таблиці «Кишковопорожнинні», «Різноманітність кишковопорожнинних», відео-фрагмент, малюнки, фотокартки кишковопорожнинних, мовні картки, підручники.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Хід уроку:
1. Організаційний момент
Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку. Створення робочого настрою.
Мовна зарядка:
- Який тепер урок;
- Що вивчає біологія?
2. Актуалізація опорних знань та життєвого досвіду учнів
2.1. Виконання тестових завдань. Вибрати одну правильну відповідь:
1. Вид — це:
А) окремий організм;
Б) сукупність організмів, які подібні за особливостями будови та процесами життєдіяльності, вільно схрещуються між собою та дають плодюче потомство;
В) група подібних організмів;
Г) клас організмів.
2. Не є зоологічним таксоном:
А) порядок ; Б) родина; В) рід; Г) ряд.
3. Найвищою систематичною одиницею є:
А) вид; Б) родина; В) клас; Г) царство.
4. Основною систематичною одиницею є:
А) вид; Б) ряд; В) родина; Г) царство.
5. Близькі роди об’єднують у:
А) види; Б) типи; В) родини; Г) класи.
6. Близькі родини об’єднують у:
А) ряди; Б) типи; В) класи; Г) царства.
Відповіді: 1-Б, 2-А, 3-Г, 4-А, 5-В, 6-В, 7-А.
3. Мотивація навчальної діяльності
Гідру звичайну вперше побачив А. Левенгук. (Проектування відео-фрагменту на екран) Розглядаючи водяних тварин, він помітив чудовисько з «рогами», на тілі якого росли бруньки. Науковці того часу не надали значення знахідці Левенгука. Лише через 40 років швейцарський учений Абраам Трамбле вперше описав цю тварину. У 1744 р. вийшла його книга «Мемуари до історії одного роду прісноводних поліпів з руками у вигляді рогів». Саме Трамбле дав їй назву «гідра», підкреслюючи тим самим особливість цієї істоти.
4. Вивчення нового матеріалу.
До типу Кишковопорожнинні належать нижчі багатоклітинні двошарові тварини, їх налічується близько 9 тис. видів. Це переважно морські організми, і лише небагато з них живе в прісних водах. Тіло кишковопорожнинних схоже на мішок. Воно складається з двох добре розвинених шарів - ектодерми і ентодерми. Між ними знаходиться тонкий, майже позбавлений клітин шар - мезоглея (зачаток третього зародкового листка), що виконує опорну функцію. Порожнина тіла цих тварин сполучена із зовнішнім середовищем ротовим отвором.
Для більшості кишковопорожнинних спільною ознакою є наявність жалких клітин та променевої (радіальної) симетрії тіла, тобто радіальне розміщення частин тіла і органів відносно осі тіла. Через тіло таких тварин можна провести багато площин симетрії. Цих тварин названо так тому, що вони мають кишкову, або гастральну, порожнину, яка є одночасно і "порожниною" тіла. Клітини кишковопорожнинних диференційовані не лише морфологічно, а й функціонально. Вперше у них з'являються залозисті, нервові, епітеліально-м'язові й статеві клітини, а також нервова система.
Тип Кишковопорожнинні поділяють на класи: Гідроїдні, або Гідрозої, Сцифоїдні, або Сцифомедузи, і Коралові поліпи.
Клас Гідрозої
Гідра - типовий представник класу - досягає 1 см завдовжки. Форма її тіла циліндрична і має вигляд мішечка. На одному полюсі є рот, оточений віночком із 6-12 щупальців. На протилежному кінці тіла знаходиться підошва, якою вона прикріплюється до водяних рослин, каміння чи інших предметів. Щупальці виконують не лише функцію дотику, а й захоплення поживи - різних дрібних водяних тварин.
Клас Сцифомедузи
Живуть сцифомедузи винятково в морях, їх відомо близько 200 видів. Вони зазвичай малих розмірів (декілька міліметрів). Як правило, сцифоїдні медузи ведуть поодинокий спосіб життя, але є й колоніальні форми. Найчастіше ці тварини позбавлені скелетних утворів, їхнє драглисте тіло складається з парасольки й стебельця, або ніжки. По краю парасольки у багатьох видів медуз є віночок щупалець, що оточують рот. Кишкова порожнина видозмінена в систему каналів.
Медузи - хижаки, вони живляться іншими тваринами. Медузи пересуваються опуклою частиною парасольки вперед, викидаючи періодично воду, і дістають поштовх за принципом реактивного апарата. Парасолька скорочується добре розвиненими м'язовими волокнами.
Нервова система вже має пухкі скупчення нервових клітин, які нагадують вузли, або ганглії, і розміщуються біля чутливих тілець, або ропалт. У кожному ропалії є кілька вічок і органів рівноваги. Вічка мають різну будову і виконують роль світлочутливих органів.
Клас Коралові поліпи
Коралові поліпи також є винятково морськими тваринами, що ведуть сидячий спосіб життя, їх налічується понад 6 тис. видів. Серед них є поодинокі форми (актинії). Більшість же цих кишковопорожнинних - колоніальні. Розмір коралових поліпів становить від кількох міліметрів до десятків сантиметрів; окремі види досягають 1 м.
Будова коралових поліпів подібна до будови гідроїдів і особливо сцифоїдних медуз. Проте у коралових поліпів є деякі ускладнення організації: під ектодермою утворюється м'язовий шар із м'язових клітин; вироблювана клітинами ектодерми рогова речовина або виділюваний вапняк утворюють зовнішній чи внутрішній скелет; ускладнюються нервова і травна системи; внутрішня будова має двопроменеву симетрію.
Розмножуються коралові поліпи як безстатевим, так і статевим шляхом, однак у них немає чергування поколінь.
Фізкультхвилинка.
https://www.youtube.com/watch?v=jTWryZ8fDww
5. Закріплення вивченого матеріалу.
Зазнач правильне твердження про губок:
- є одноклітинними тваринами
- можуть жити на стеблах рослин
- тіло є пористим і має келихоподібну форму
Укажи правильне твердження про будову тіла губок:
- на нижній частині тіла є підошва
- нервова система тварини представлена мозком і нервовими закінченнями
- тіло покрито щільним водонепроникним панцирем
Вибери правильне твердження про значення губок у природі і житті людини:
- використовуються, як замінник цукру
- є місцем існування для дрібних паразитичних ракоподібних
- використовується, як компонент у виробництві волокон.
6. Підсумок уроку. Рефлексія. Оцінювання.
Прийом рефлексії «Закінчи речення»
Виконання такої вправи дозволить кожному учню зробити самоаналіз своєї роботи, зрозуміти значення уроку та набутих знань.
Принцип: Попередньо підготуйте картки з 14 незакінченими фразами та наприкінці уроку запропонуйте учням дописати речення, виражаючи власні думки.
сьогодні я дізнався…
мені було цікаво…
мені було важко опрацьовувати...
я виконував завдання...
я зрозумів, що…
7. Домашнє завдання. Опрацювати відповідний параграф.