Цілі заняття: привернути увагу учнів до збереження власного здоров'я як найвищої цінності життя; виховувати в учнів стійку потребу в знаннях, відповідальне ставлення до себе і свого здоров'я, любов до мистецтва й поезії, вміння цінувати людську досконалість; формувати позитивну мотивацію на здоровий спосіб життя; залучити до обговорення та висловлення власної точки зору, аналізу факторів ризику порушення психічної рівноваги; продовжити формування вміння аналізувати, робити висновки.
Цілі заняття: привернути увагу учнів до збереження власного здоров'я як найвищої цінності життя; виховувати в учнів стійку потребу в знаннях, відповідальне ставлення до себе і свого здоров'я, любов до мистецтва й поезії, вміння цінувати людську досконалість; формувати позитивну мотивацію на здоровий спосіб життя; залучити до обговорення та висловлення власної точки зору, аналізу факторів ризику порушення психічної рівноваги; продовжити формування вміння аналізувати, робити висновки.
Обладнання: намальовані моделі органів (головний мозок, серце, легені, шлунок, печінка, нирки, статеві органи), маркери, олівці, аркуші паперу, плакати, ножиці, клей, скотч, серветки, мультимедійний проектор, таблиці, заготовлені заздалегідь за формою:
Орган |
Наші дії, які... |
|
шкодять органу та спричиняють хвороби |
корисні для органа й допомагають йому бути здоровим |
|
|
|
|
Оформлення дошки:
Здобути та зберегти своє здоров'я може тільки сама людина. М. М. Амосов «Кодекс здоров'я»
Зміни ставлення до речей, що хвилюють тебе, і ти убезпечиш себе від них.
Марк Аврелій.
Девіз практичного заняття:
Скажи мені, і я забуду. Покажи мені, і я запам'ятаю. Дай можливість діяти самому, і я навчусь. Китайська мудрість
ХІД ЗАНЯТТЯ
ЕТАП орієнтації, організаційний момент.
Ведучий. Доброго дня, діти й шановні гості! Щиро рада вітати вас на практичному занятті.
Щодня ви, молоді, завзяті та кмітливі, пізнаєте життя, відкриваєте для себе світ і розкриваєте світу себе.
Ви маєте багато мрій, бажань, задумів і планів на майбутнє.
Ви хочете все осягнути, все зрозуміти й бути зрозумілими.
Ви прагнете все спробувати, випробувати себе і свої сили, утвердитись як людина й особистість, усього досягти. Ви рухаєтесь уперед, наближаючи своє майбутнє. Ви мрієте про успіх, кохання і щастя, бо ви — молоді!
Усе життя для вас — попереду.
Тому вже сьогодні ви тримаєте у власних руках своє майбутнє. І лише ви самі відповідаєте за нього. Уже від вас сьогоднішніх і від ваших рішень залежить, яким буде ваш завтрашній, майбутній день.
Пам’ятайте: ви — люди нового тисячоліття.
Сьогодні ми здійснимо мандрівку для пошуку чарівного ключа, який відчиняє двері можливостям прагнути й досягати, омріювати та здійснювати, розвивати себе, встановлювати орієнтири майбутнього.
Отже, пропоную налаштуватися на співробітництво та взаєморозуміння.
Візьміть із собою знання, розум і добре серце. Вони допоможуть вам приймати рішення, долати труднощі, вдало обходити «підводні рифи та течії», якими сповнене «життєве море».
Будьте наполегливими та впевненими у своєму особистому й нашому спільному успіху.
Активізація практичної діяльності.
Ніхто не знає так багато, як усі ми разом.
Народна мудрість.
Ведучий. Розгадайте кросворд. Із перших літер кожного слова утвориться слово, яке розкриє напрямок сьогоднішнього практичного заняття.
Кросворд
1 |
|
|
|
|
|
|
||
2 |
|
|
|
|
|
|||
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|||
7 |
|
|
|
|
Запитання
1. Яку медаль мріє отримати кожен спортсмен?
2.Хто підтримає в будь-якій ситуації?
3. Які змагання відбуваються раз на 4 роки?
4.Що відчуває людина, коли досягає перемоги?
5. Як називають людину, яка завжди налаштована в житті позитивно?
6.Що допомагає досягти мети? 7. Який снаряд штовхають атлети?
(Із перших літер кожного слова утворюється слово «здоров’я».)
Вправа «Асоціації»
Учасники сидять у колі. Передають один одному уявний мікрофон, називаючи якомога більше асоціацій до слова «здоров’я», наприклад:
успіх;
спокій;
спілкування;
впевненість;
стабільність;
спілкування з природою;
життєрадісність;
гармонія;
хороше самопочуття тощо.
Знання складаються з дрібних крихт щоденного досвіду.
Д. Писарєв
Визначення особистого досвіду учнів і його зв'язку з проблемою практичного заняття
Мозковий штурм «Що таке здоров'я?» (5 хв)
Цілі: підготувати учасників практичного заняття до сприйняття теми, актуалізувати їхнє особисте бачення поняття «здоров'я», навести визначення терміна «здоров'я»
Хід вправи
Тренер нагадує, що коли учні віталися, то тим самим вони бажали одне одному здоров’я, тобто чогось дуже важливого.
♦ Що таке здоров’я?
На дошці ведучий заняття записує всі думки учнів щодо асоціацій зі словом «здоров’я».
Потім він наводить визначення поняття «здоров’я» Всесвітньої організації охорони здоров’я: «Здоров’я — це стан повного фізичного, духовного та соціального благополуччя, а не тільки відсутність хвороб або фізичних вад».
Висновок
Усе, що ми знаємо про здоров’я, допоможе нам дізнатися щось нове й засвоїти нову інформацію щодо цього поняття.
Оголошення теми й мети практичного заняття.
Учитель оголошує тему й цілі заняття.
Учні висловлюють свої думки стосовно розуміння вислову, яким назване практичне заняття.
Визначення очікувань учасників заняття і прийняття правил роботи групи
Цілі: з'ясувати очікування учнів від участі в практичному занятті, прийняти правила роботи в групі.
Хід вправи
Учасників необхідно об’єднати в чотири групи. Кожна група отримує аркуші паперу формату А4, на яких уже написані такі питання щодо очікувань від заняття:
1.Як би ви хотіли, щоб учасники ставилися до вас?
2.Ваші побажання щодо роботи на тренінговому занятті.
3.Які знання та навички ви хотіли б набути на цьому тренінговому занятті?
4.Як би ви хотіли почуватися протягом заняття?
Учасники групи спільно відповідають на питання та роблять записи на аркуші паперу. Далі кожна група за годинниковою стрілкою передає аркуш паперу, на якому написані очікування учасників від заняття. Таким чином на кожному аркуші буде написано по чотири очікування. Після виконання завдання ведучий вивішує на дошці аркуші з очікуваннями учасників.
Перед початком створення правил він говорить: «На нашому занятті ми прагнемо досягти двох, на перший погляд, несумісних цілей. З одного боку — створити на ньому демократичну доброзичливу й невимушену атмосферу, а з іншого — підтримувати дисципліну. У цьому нам допоможуть правила групи».
Правила роботи в групі
Ведучий заняття звертається до групи з питанням: «Для чого в нашому житті існують різні правила?» Правила потрібні для створення такої обстановки, щоб кожен учасник:
міг відкрито висловлюватися й виражати свої почуття та погляди;
не боявся стати об’єктом глузувань і критики;
був упевнений у тому, що все особисте, що обговорюється на занятті, не вийде за межі групи;
одержував інформацію сам і не заважав одержувати її іншим.
(Правила записують на плакаті.)
Бути позитивним.
Говорити по черзі.
Бути активним.
Слухати й чути кожного.
Толерантно ставитись одне до одного.
Забезпечувати конфіденційність.
Діяти за принципом «тут і зараз».
Користуватися «правилом руки».
Етап організації виконання плану діяльності
О, сколько нам открытий чудных готовит просвещенья дух.
А. С. Пушкин
Цілі: вчитися бачити різноманітність, цінувати і знаходити їй різноманітне застосування; формувати навички неполярного мислення
обладнання та матеріали: серветки або аркуші паперу
Хід вправи
Роздати присутнім серветки чи аркуші паперу, запропонувати всім встати в коло та повернутися спиною до центру кола. Попросити виконувати те, що виконує тренер, не перепитувати, а робити так, як вважаєте за потрібне.
Розгорніть серветку.
Складіть серветку вдвоє, відірвіть верхній лівий куток серветки.
Складіть серветку вдвоє, відірвіть нижній правий куток.
Складіть серветку вдвоє, відірвіть нижній лівий куток.
Складіть серветку вдвоє, відірвіть верхній правий куток серветки.
Складіть серветку вдвоє, відірвіть правий нижній куток серветки.
Попросити присутніх повернутися до кола обличчям і сісти. Запропонувати всім розгорнути серветки та показати в коло.
Обговорення
Яка зі «сніжинок» найправильніша? Чому?
Чи можна взагалі ставити питання про правильне чи неправильне виконання вправи? Чому?
Чому листи надірвані по-різному?
Яким би був світ, якби всі бачили його однаково?
Чому світ цікавіший, коли існує багато точок зору?
Чому ми починаємо основну частину заняття саме з цієї вправи?
(Саме ця вправа дозволила нам побачити, які ми різні люди, як ми бачимо цей світ із різних позицій, тому що у кожного своя система цінностей. Саме ці позиції допоможуть нам розглянути тему практичного заняття з різних точок зору.)
Ведучий пояснює учасникам складові здоров’я, які спроектовані на екран із допомогою мультимедійного проектора.
Складові здоров'я
Фізична складова розкриває індивідуальні особливості організму людини, його красу, силу та витривалість, генетичну спадковість, рівень фізичного розвитку органів і функціональних систем організму, стійкість до інфекційних захворювань, а також відсутність чи наявність тілесних вад або недуг.
Духовна складова передбачає сприйняття духовної культури людства — освіти, науки, мистецтва, релігії, моралі, етики, що визначає, зокрема, цінності людини, її віру, ідеали, принципи, правила, світогляд, переконання тощо. Крім того, важливо не просто їх усвідомлювати чи проголошувати, а й активно впроваджувати в життя.
Інтелектуальна складова — це здатність людини знаходити потрібну їй інформацію, аналізувати її, засвоювати нові знання, використовувати їх, приймаючи ті чи інші життєві рішення; це допитливість, кмітливість, творчість.
Емоційна складова — вміння людини адекватно переживати все, що з нею відбувається, розуміти емоції та почуття інших людей, керувати своїм емоційним станом, бути емоційно врівноваженою.
Соціальна складова — визначається здатністю людини будувати та підтримувати позитивні стосунки з іншими людьми, рівнем комфортності її самопочуття серед інших, кількістю близьких людей, на допомогу яких вона може розраховувати в складних ситуаціях.
Професійна складова — професійне самовизначення, відчуття «перебування на своєму місці», самореалізація в обраній професії та задоволення від того, що робиш.
Екологічна складова характеризується ставленням людини до природи, її впливом на навколишнє середовище.
Психологічна (психічна) складова — відображає вміння людини пристосовуватися до мінливих умов життя, розвиватися та самовдосконалюватися; відчуття гармонії із самим собою й оточенням.
Після з’ясування змісту складових здоров’я ведучий заняття пропонує учасникам виконати вправу «Колесо життя».
Цілі: визначити поняття «здоров'я», «здоровий спосіб життя»; з'ясувати, які фактори впливають на здоров' я.
Хід вправи, обговорення.
Тренер наголошує, що існує багато визначень поняття «здоров’я». Зокрема, Біл Райн, професор школи соціальної роботи Мактіл університету (Канада), пропонує концепцію поняття здоров’я, в основу якої покладено світогляд перших поселенців Канади, що сприймають життя у вигляді колеса. Відповідно до цього світогляду, все в житті має бути в гармонії.
Потім тренер пропонує учням:
а) намалюйте на аркуші паперу велике коло (аркуш паперу А4 або в зошитах на вільній сторінці);
б) помітьте в ньому центр;
в) через центр проведіть вісім спиць, кожна з яких прямо протилежна іншій і може продовжуватися за межами великого кола;
г) позначте кожну спицю так: духовна; інтелектуальна; емоційна; фізична; соціальна; професійна; екологічна; психологічна;
д) кінець і початок спиць позначте таким чином, щоб біля центру зібралися назви з негативним забарвленням, тобто зі знаком «—», а біля великого колеса — назви з позитивним забарвленням, тобто зі знаком « + »:
духовна (пасивний — активний);
інтелектуальна (самовдоволений — допитливий);
емоційна (нестійкий — стійкий);
фізична (нездоровий — здоровий);
соціальна (одинокий — причетний до багатьох соціальних груп);
професійна (незадоволений — задоволений);
екологічна (небережливий — бережливий);
психічна (непристосований — пристосований).
Після цього тренер пропонує учням уявити, що це колесо їхнього життя, яке заповнене різними аспектами, котрі, залежно від обставин, можуть розвиватися або гальмуватися. Тому їхнє завдання — позначити на спицях розвиток цих аспектів на певному етапі й поставити позначку.
Після того як поставлено позначки, ведучий заняття пропонує з’єднати їх суцільною лінією.
Чи утворилося коло? А зараз уявіть, що ви рухаєтеся в автомобілі з назвою «Життя», а він має такі колеса. Які фігури у вас вийшли?
Чи добре вам рухатись у такому автомобілі, чи комфортно вам?
У якому з аспектів життя ви найбільш здорові?
Які сфери вашої життєдіяльності необхідно вдосконалювати?
Яким чином ви можете це зробити?
Висновок (можливий коментар ведучого)
Кожна зі спиць утримує наше колесо в рівновазі. Кожна вимагає нашої уваги. Спиці необхідно розвивати рівномірно, щоб життя було гармонійним.
Духовна
■ Колесо життя
Учні мають розповісти одне одному та світові про те, що вони знають, аби з'ясувати, що саме вони знають.
Дж. Рен'ї
Вправа «А чи знаєте ви?..» (10 хв)
Учасники заняття об’єднуються в чотири малі групи. Кожна група отримує аркуш паперу формату А1, який поділений за таким принципом:
Органи |
Наші дії, які... |
|
шкодять органу та спричиняють його хвороби |
корисні для органа й допомагають йому бути здоровим |
|
|
|
|
Кожна група бере собі для роботи по дві моделі органів і працює за таблицею. Після закінчення завдання представник групи висловлює думку групи.
Користуючись даними таблиць, ведучий пропонує учасникам з’ясувати, які дії, що негативно впливають на всі органи людини, трапляються найчастіше? дії, які позитивно впливають?
Після обговорення ведучий підводить учасників до думки, що всі наші дії, які негативно впливають на роботу органів, — однакові.
Ведучий. Наше життя дуже стрімке. У ньому є речі, які люди цінують понад усе, які є найважливішими. Їх називають безцінними тому, що придбати їх не можна ні за які гроші. Як ви гадаєте, що це може бути? (Після цього психолог звертає увагу учнів на плакат, на якому зазначено фактори, що найбільше впливають на здоров’я людини.)
Тренер. Наше здоров’я залежить від таких чинників:
спадковість — на 20 %;
рівень медицини — на 10 %;
рівень екології — на 20 %;
спосіб життя — на 50 %.
Спосіб життя — це той чинник здоров’я, який майже цілком залежить від нашої поведінки. Так що половина здоров’я залежить від вас самих.
(Називаючи фактори, від яких залежить здоров’я, ведучий не називає відсоткове співвідношення, а просить назвати учнів, ставлячи питання: «Як ви вважаєте, який відсоток припадає на той чи інший основний фактор?»)
Творче завдання «Складання сенкану» (вислів із п'яти рядків)
Творчість — це дар божий, і тільки він відрізняє людину від інших істот.
1 Правила складання сенкану
1. Слово, що позначає тему (іменник) .
2 . Опис теми з двох слів (два прикметники) .
Три слова, які визначають дію, пов'язану з темою (це дієслова) .
4 . Фраза, що складається з чотирьох слів і висловлює ставлення до теми, почуття з приводу обговорюваного (речення з чотирьох слів) .
Слово — синонім теми, в ньому висловлю ють суть теми, підбивають підсумок .
Теми для сенкану: життя, здоров’я, спосіб життя.
Інформаційне повідомлення «Почни думати позитивно» (10 хв)
«Це неможливо», — сказала Причина.
«Це безвідповідально», — зауважив Досвід.
«Це марно», — відрізала Гордість.
«Спробуй...» — прошепотіла Мрія.
Ведучий. Напевно, тепер уже ніхто не заперечуватиме силу позитивного мислення. Про силу думок свідчать досліди Масару Емото, котрий сфотографував кристали води. Якщо рідина стояла в приміщенні, де сварились і злились, то її кристали були деформованими, а якщо в кімнаті, де вимовляли слова любові, — то утворювався кристал, схожий на прекрасну сніжинку. (Демонстрація відеоматеріалів, на яких зображено кристали води з позитивним і негативним зарядом енергії.)
Наш організм складається з води приблизно на 80 %. Отже, своїми думками ми змінюємо себе!
Усмішка приносить відчуття радості, організм реагує на позитивні емоції. Усе це, зрештою, позитивно впливає на ваше здоров’я. Тож частіше посміхайтеся та мисліть позитивно, з оптимізмом дивлячись уперед.
Тренер. Зараз дуже багато говорять про стреси. Що ж кожен із вас розуміє під цим поняттям? (Учні висловлюють свої думки.)
Ведучий. Стрес (від англ. stress) — реакція тіла та психіки на ситуацію, що вимагає функціональної перебудови організму, відповідної адаптації.
Це комплексний процес, що включає як фізіологічні, так і психологічні компоненти.
З допомогою стресу організм ніби мобілізує себе на самозахист, на пристосування до нової ситуації, запускає неспецифічні захисні механізми, які забезпечують протидію впливові стресу чи адаптацію до нього.
Два мира есть у человека: Один, который нас творил, Другой, который мы от века Творим по мере наших сил.
Н. Заболоцкий
Учасники об’єднуються у дві групи — «Цукерка», «Тістечко». Кожна отримує своє завдання, а після його виконання один учасник презентує напрацювання своєї групи.завдання для групи «Цукерки»
Назвати основні стрес-фактори або причини стресу.
Завдання для групи «тістечко»
Запропонувати власні поведінкові способи боротьби зі стресовим напруженням.
Відповідь групи «Цукерки»
Причини стресу
Проблеми у стосунках.
Конфлікт є основною типовою причиною стресу.
Навколишнє середовище.
Наш мозок страждає від відсутності світла та яскравих речей. Восени та взимку в організмі виробляється більше гормону сну — мелатоніну. Саме він відповідає за поганий настрій і бажання спати. Депресії, ожиріння, ревматичні болі — ось аж ніяк не повний перелік симптомів, спричинених «сезонним емоційним розладом», викликаним недостатністю природного освітлення. Крім того, в похмурі дні організм людини недоотримує достатню кількість вітаміну D, який синтезується з допомогою сонячного світла. Його нестача вповільнює синтез гормону лептину, який сигналізує мозкові про те, що нам уже досить уживати їжу, а це призводить до переїдання. Тому потрібно виходити вдень надвір, хоча б на деякий час, одягати яскраві речі.
Брак простору. Ця причина властива мешканцям великих міст, а також людям, які працюють у тісних приміщеннях.
Шум. Постійний низькочастотний шум, спричинений офісним устаткуванням чи вуличним транспортом, також є причиною стресу.
Шкідливі звички.
Екстремальні умови:
новизна, незвичайність, раптовість впливу;
складність завдання, дефіцит часу, монотонність.
Відповідь групи «Тістечко»
Поведінкові способи боротьби зі стресовим напруженням.
Сон. Не забувайте — мозок відпочиває уві сні до 12-ї години ночі, а потім відпочиває лише тіло, тож ніяких засиджувань до пізньої ночі! Тим паче, що в людини, яка постійно недосипає, в крові підвищується рівень гормону стресу, безсоння провокує переїдання і зайву вагу. Засинайте — і не думайте про щось серйозне, а згадуйте приємне...
Здорова збалансована їжа.
Неправильне харчування - найкоротший шлях до розладу в роботі нашого організму, а отже, і до поганого настрою. В організмі людини, котра переживає стресове напруження, «згорають» вітаміни групи В. Вітаміни В12 і В6 беруть участь у синтезі гормону щастя — серотоніну, а нестача B12 призводить до розвитку депресії. Споживайте більше їжі, багатої на трипофан — амінокислоту, з якої утворюється серотонін. Цитрусові, банани, морепродукти, томати, горіхи, капуста, гречана каша, м’ясо, яйця, шоколад — збільшуйте споживання цих продуктів, якщо ви почуваєтеся не так добре, як вам би хотілося.
Відпочивайте, не чекаючи втоми.
Більшість людей вважає, що серце працює постійно. Насправді після кожного скорочення настає фаза відпочинку, і за добу серце відпочиває в середньому 15 годин!
Приклад
Робітник, який працює фізично, може виконати більший обсяг роботи, якщо він витрачатиме більше часу на відпочинок. Ф. Тейлор продемонстрував це під час роботи інженером у сталеливарній компанії «Бетлегем стіл». Він помітив, що кожен працівник вантажив приблизно 12,5 т чавуну на день і що до опівдня всі падали з ніг від утоми. Він провів науковий аналіз усіх факторів, які спричиняють утому, і заявив, що робітники здатні вантажити не 12,5, а 47 т на день! Тейлор вибрав для експерименту одного робітника — Шмідта, котрому було запропоновано працювати за секундоміром. Коли Шмідт працював, поряд із ним стояв хронометрист із секундоміром і віддавав команди, коли вантажити, а коли відпочивати. Що ж відбувалося? Шмідт щоденно вантажив 47 т чавуну, тоді як інші робітники змогли подужати лише 12,5. Шмідт дотримувався такого ритму протягом трьох років, поки Ф. Тейлор працював на службі в цій компанії. Шмідту це вдавалося тому, що він відпочивав до того, як відчував утому. Працював 26 хв на годину, а відпочивав 34 хв. Він відпочивав більше, ніж працював, але продуктивність його праці була майже в чотири рази вищою, ніж у рети.
Тому дозвольте мені повторити: робіть те, що робить ваше серце, — відпочивайте, не чекаючи втоми.
Рух.
Активність нормалізує гормональний обмін, і «гормони радості» будуть вироблятися в необхідній кількості. Давно збиралися записатися в басейн чи на танці? Уже час!
І жінок шопінг викликає активне вироблення ендорфінів, причому, на думку вчених, задоволення приносить не так сама купівля, як процес вибору.
Висновок
Зі стресом можна впоратися, треба лише мати бажання та трохи вільного часу лише для себе.
Справжнє фізичне та психічне здоров’я полягає не в тому, щоб відповідати чиїмсь нормам та стандартам, а в тому, щоби дійти згоди із самим собою.
Мудра людина й чудовий лікар Поль Брегг сказав: «За гроші можна купити ліжко, але не сон; їжу, але не апетит; ліки, але не здоров’я; будинок, але не домашнє вогнище; книги, але не розум; прикраси, але не культуру; розваги, але не щастя; релігію, але не порятунок».
Тому кожна людина своїми думками, словами й діями визначає тривалість свого життя. Здоров’я — це праця, праця із собою й над собою.
Учні мають розповідати один одному та світові про те, що вони знають, аби з'ясувати, що саме вони знають.
Дж. Рен'ї
Вправа «Модель здоров'я» (10 хв)
Цілі: актуалізувати відчуття важливості здоров'я та необхідності дбайливого й відповідального ставлення до нього .
Хід вправи
Учні об’єднуються у дві групи («Сонце», «Повітря»). Кожна група учнів отримує завдання створити свою модель здоров’я відповідно до власного бачення цієї проблеми.
Допоміжні питання
Що на вашу думку, є складовими частинами
здоров’я?
З чого складається здоров’я людини?
Без чого неможливо було б уявити здорову людину?
На виконання завдання — 7-10 хвилин, після чого кожна з груп учнів презентує свої розробки. Після презентації групи учнів обмінюються своїми моделями. Учасники кожної групи по черзі називають чинники (фактори), що руйнують здоров’я. Необхідно зруйнувати здоров’я (розірвати той плакат, що є в учасників) і повернути модель авторам, які повинні відновити зруйноване здоров’я.
Обговорення
Що ви відчували, коли створювали модель здоров’я?
Що відчували, коли руйнували?
Що відчували, коли отримали свою модель зруйнованою?
А зараз уявіть, що це була не модель, а ваше особисте здоров’я. Чи можна відновити те, що вже зруйновано?
Чи буде це мати той самий вигляд?
Що легше — запобігти чи відремонтувати?
Висновок
Відновлювати зруйноване дуже важко, тому треба берегти те, що маємо.
Тож налаштовуйте себе на здоровий спосіб життя, спрямовуйте свої зусилля на збереження та зміцнення свого здоров’я. Адже саме здоров’я є тим чарівним ключем, який відчиняє двері можливостям чогось прагнути й досягати, омріювати та здійснювати, розвивати себе, встановлювати орієнтири майбутнього.
Релаксація «Водоспад» (під музику)
В е д у ч и й. Виберіть зручну позу, заплющте очі. Дихайте рівномірно, спокійно. Звільніться від напруження. Глибоко вдихніть, повільно видихніть. Ви спокійні, ви задоволені.
Уявіть поле й себе на ньому. Ви стоїте босими ногами на теплій землі. Озирніться навкруги, зауважте все, що потрапляє вам на очі. Підніміть голову й подивіться на лагідне сонечко. Воно яскраво- золотисте, тепле. Відчуйте тепло й енергію сонця.
Поверніть голову вправо, знайдіть поглядом водоспад. Це лагідний гірський водоспад. Підійдіть до нього. Подивіться, яка прозора вода, відчуйте свіжість біля водоспаду. Станьте під водоспад і прийміть чистий гірський душ. Відчуйте, як гірська вода омиває ваше тіло з голови до ніг. Вода змиває все неприємне, очищає ваше тіло й душу. Відчувши приємне очищення й задоволення, вийдіть з-під водоспаду. Поверніться на луг і станьте обличчям до сонця.
Глибоко вдихніть і повільно видихніть. Ви змили з себе всі емоційні хвилювання, неприємні спогади й думки. Уявіть, що сонце вам посміхається. Посміхніться йому. Простягніть руки назустріч сонячному промінню, пориньте в нього. Прийміть «сонячний душ» з голови до ніг. Відчуйте, як промінь поступово торкається кожної частини вашого тіла, наповнюючи його сонячним світлом, сонячною енергією. Ви насичені чистою енергією здоров’я, вам приємно, добре. Вдихніть і, не видихаючи, розкрийте очі.
Підбиття підсумків заняття. Рефлексія
Притча «Все залежить від тебе»
Колись давно у Стародавньому Китаї жив дуже розумний, але дуже пихатий мандарин. Весь день його складався з примірок багатого вбрання та розмов із підданими про власний розум, спогадів про минулу зустріч з імператором. Так ішли дні за днями, роки за роками... Аж ось пройшов усією країною поголос, що неподалік від кордону з’явився чернець, розумніший за всіх на світі. Дійшов той поголос і до мандарина. Дуже розлютився він: хто може називати якогось там ченця найрозумнішою людиною на світі?! Але вигляду він не подав, а запросив ченця до себе в палац. Сам же задумав обдурити його. «Я візьму в руки метелика, сховаю його за спиною й запитаю, що в мене в руках — живе чи мертве. І якщо чернець скаже, що живе — я роздушу метелика, а якщо мертве — випущу його... »
І ось настав день зустрічі. Багато людей зійшлося подивитися на мудрого чоловіка. Прийшов чернець, привітався з народом, підійшов до мандарина і сказав, що готовий відповісти на будь-яке його запитання. І тоді, зло всміхаючись, мандарин запитав: «Скажи-но мені, що я тримаю в руках — живе чи мертве?». Мудрець трохи подумав, усміхнувся і відповів: «Усе у твоїх руках!»
Збентежений мандарин випустив метелика з рук, і той полетів на волю, радісно тріпочучи своїми яскравими крильцями.
Висновок
Отже, лише від вас залежить, чи будете ви здоровими й щасливими у своєму житті.
Кожен учасник практичного заняття завершує фразу: «Мені сьогодні.». Чи справдилися ваші очікування?
Цілі: поставити «емоційну крапку» .
Хід вправи
Наприкінці заняття всі стають у коло, кладуть ліву руку на плече сусіда, по черзі дякують сусідові зліва за гарну роботу, позитивні емоції, висловлюють побажання.
Ведучий. Прислухайтеся до законів Природи. Здоров’я — це великий дар.
Пізнавайте себе в чистоті та розумі, роблячи добрі справи.
Тримайте свої думки, слова, емоції в спокійному й доброму стані. Живіть без насилля над собою та іншими. Не зовіть заздрість, ненависть, образу у свій дім. Бережіть своє здоров’я.
Вправи, які можна провести З УЧИТЕЛЯМИ ПіД ЧАС роботи груп
(Виконують під час роботи груп над завданням «А чи знаєте ви?...».)
Сядьте вільно, витягніть руки і приготуйте два пальці: великий і вказівний. Візьміться ними за кінчики вуха — один зверху, інший знизу вуха. Промасажуйте вуха зі словами: «Вушка, вушка чують все!» (10 разів в одну сторону, 10 — в іншу).
А тепер опустіть руки.
Приготуйте вказівний палець, витягніть руку й поставте його між бровами. Промасажуйте цю точку зі словами: «Прокидайся, третє око!»
Складіть пальці рук у жменьку, знайдіть унизу шиї ямку, покладіть туди руку зі словами: «Я дихаю, дихаю, дихаю!» — промасажуйте ямку 10 разів в одну сторону і 10 разів — в іншу.
Молодці! Ви бачите, чуєте, відчуваєте.
Ведучий стежить за силою натиску на важливі точки життєдіяльності та правильністю знаходження точок.
(Виконують під час роботи груп над завданнями «Причини стресу», «Поведінкові способи боротьби зі стресовим напруженням».)
Сонячний зайчик зазирнув тобі в очі. Заплющ їх. Він побіг далі по обличчю, ніжно погладь його долонями: на чолі, на носі, на ротику, на щічках, на підборідді. Погладжуй акуратно, щоб не злякати, голову, шию, животик, руки, ноги. Він забрався за шиворот — погладь його й там. Він не бешкетник — він любить і пестить тебе, а ти погладь його й подружися з ним.
(Виконують під час роботи груп над створенням моделі здоров’я.)
Правила складання сенкану
Слово — тема (іменник).
Два прикметники.
Три слова, які визначають дію, пов’язану з темою. Фраза (речення з чотирьох слів).
Слово — синонім теми.
Теми: життя, здоров'я, спосіб життя .
Завдання 1. Дихай і думай красиво
Давайте спробуємо красиво і спокійно дихати. Закрийте очі, глибоко вдихніть:
подумки скажіть: «Я — левиця» — видихніть, вдихніть;
скажіть: «Я — птах» — видихніть, вдихніть;
скажіть: «Я — квітка» — видихніть, вдихніть;
скажіть: «Я — спокійна» — видихніть.
завдання 2. розминка «прогноз погоди»
Цілі: підвищити рівень групової згуртованості . Учасники стають у коло і кладуть руки на плечі один одному.
Хід вправи
Зараз ми будемо робити масаж один одному, але так, щоб було відчутне бажання зробити щось приємне, поділитися теплом, гарним настроєм.
На вулиці чудова погода, сонечко торкається вас ніжними, лагідними, теплими промінцями, і все навкруги радіє йому (учасники м’яко погладжують один одного).
І раптом сонечко закрила невеличка хмарка, почав накрапувати дощик (учасники постукують один одного кінчиками пальців).
Пішов град (сильніше постукують кінчиками пальців), він супроводжується блискавкою (ребром долоні труть по спині).
Після граду почався тайфун (легенько стукають кулаками по спині). Тайфун супроводжується землетрусом (трясуть один одного за плечі).
Потім усе заспокоїлося, з-за хмари з’явилося сонечко й почало зігрівати все навкруги ніжними, лагідними, теплими промінцями (м’яко, лагідно погладжують один одного).
Духовна
Духовна
Орган |
Наші дії, які... |
|
шкодять органу та спричиняють хвороби |
корисні для органа й допомагають йому бути здоровим |
|
|
|
|
Орган |
Наші дії, які... |
|
шкодять органу та спричиняють хвороби |
корисні для органа й допомагають йому бути здоровим |
|
|
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
||
2 |
|
|
|
|
|
|||
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|||
7 |
|
|
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
||
2 |
|
|
|
|
|
|||
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|||
7 |
|
|
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
||
2 |
|
|
|
|
|
|||
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|||
7 |
|
|
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
||
2 |
|
|
|
|
|
|||
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|||
7 |
|
|
|
|
Складові здоров'я
Фізична складова розкриває індивідуальні особливості організму людини, його красу, силу та витривалість, генетичну спадковість, рівень фізичного розвитку органів і функціональних систем організму, стійкість до інфекційних захворювань, а також відсутність чи наявність тілесних вад або недуг.
Духовна складова передбачає сприйняття духовної культури людства — освіти, науки, мистецтва, релігії, моралі, етики, що визначає, зокрема, цінності людини, її віру, ідеали, принципи, правила, світогляд, переконання тощо. Крім того, важливо не просто їх усвідомлювати чи проголошувати, а й активно впроваджувати в життя.
Складові здоров'я
Інтелектуальна складова — це здатність людини знаходити потрібну їй інформацію, аналізувати її, засвоювати нові знання, використовувати їх, приймаючи ті чи інші життєві рішення; це допитливість, кмітливість, творчість.
Емоційна складова — вміння людини адекватно переживати все, що з нею відбувається, розуміти емоції та почуття інших людей, керувати своїм емоційним станом, бути емоційно врівноваженою.
Складові здоров'я
Соціальна складова — визначається здатністю людини будувати та підтримувати позитивні стосунки з іншими людьми, рівнем комфортності її самопочуття серед інших, кількістю близьких людей, на допомогу яких вона може розраховувати в складних ситуаціях.
Професійна складова — професійне самовизначення, відчуття «перебування на своєму місці», самореалізація в обраній професії та задоволення від того, що робиш.
Складові здоров'я
Екологічна складова характеризується ставленням людини до природи, її впливом на навколишнє середовище.
Психологічна (психічна) складова — відображає вміння людини пристосовуватися до мінливих умов життя, розвиватися та самовдосконалюватися; відчуття гармонії із самим собою й оточенням.
Після з’ясування змісту складових здоров’я ведучий заняття пропонує учасникам виконати вправу «Колесо життя».
ОРГАНИ ЛЮДИНИ