Тема: «Здоровий спосіб життя – запорука успішного майбутнього!»
Автор: Кудіна Валентина Іванівна, асистент вчителя, вища категорія
Мета: актуалізувати і поповнити базові знання про ВІЛ/СНІД/ІПСШ, усвідомлення зв’язку між способом життя і ризиком інфікуватися;
формувати в учнів поняття про здоровий спосіб життя, сприяти активному усвідомленню необхідністю берегти здоров’я;
вдосконалити навички аналізу, вміння працювати в групах;
виховувати в учнів відповідальність за свої вчинки, цілеспрямованість, доброту, співчуття до ближнього, милосердя.
Обладнання і матеріали:
1. Привітання, зворотній зв'язок.
Учитель. Доброго дня всім присутнім! Доброго всім здоров’я! Так, саме здоров’я, бо його не купити в аптеці. Поки здоров’я є, ми його не помічаємо і ним не переймаємося. Але на жаль, часто починаємо цінувати тільки тоді, коли втрачаємо. Тоді й переосмислюємо життєві цінності. Здоров’я людини багато в чому залежить від неї самої від її способу життя, умов праці, харчування, її звичок та духовності.
Ми сьогодні з вами проведемо гру, але не просто дитячу гру по станціям до яких ви звикли, а гру з елементами тренінгу та з участю наших гостей.
Щоб захід пройшов у злагодженій атмосфері, спочатку нам потрібно познайомитись та виробити низку правил, яких ми дотримуватимемося під час нашого спілкування.
Перша вправа знайомство.
Вправа-знайомство «М’яч» (5 хв.)
Мета: запам’ятати імена учасників тренінгу і зняти напругу в групі. Матеріали: м’ячик.
Правила роботи групи.
2. Стартове завдання. Очікування.
Ми з вами познайомилися та обговорили правила роботи у групі. Сьогодні ми поговоримо про здоровий спосіб життя, як запоруку успішного майбутнього, а також про те, що вже знаємо і поповнимо знання новим. А зараз напишіть на стікерах (у вигляді кружечків), чого саме ви чекаєте від сьогоднішнього тренінгового заняття. Наприклад: «Від сьогоднішнього заняття я очікую …». (Діти озвучують свої очікування та вішають на плакат із зображенням пісочного годинника. Вимовляння очікування вимагає більшої відповідальності, ніж мовчазний запис.) Сподіваюся, що наші очікування здійсняться.
Отже шановні присутні ми разом із вами вирушаємо.
3. Станція 1. «Інформаційна».
1-й ведучий: Молодь обирає здоров’я – саме так називається молодіжний рух, що шириться Україною серед молоді і має на меті формування свідомого ставлення до свого фізичного, психічного і соціального здоров’я. Сьогодні у кожному навчальному закладі активно підтримують здоровий спосіб життя. Не є винятком і наша школа.
2-й ведучий: Вітаємо вас на першій станції. Станція 1. «Інформаційна». (Презентація)
Чи потрібно людині, яка живе у сучасному світі, знати про ВІЛ і СНІД? (Відповіді учнів)
Один мудрець сказав: «Якщо ти не знаєш ні себе, ні супротивника – ти програєш. Якщо ти знаєш тільки себе – можливо ти виграєш. Якщо знаєш і себе і супротивника – перемога буде на твоєму боці». Під супротивником ми маємо на увазі ВІЛ/СНІД: про нього потрібно знати все, щоб убезпечити насамперед себе.
1-й ведучий: Найбільшим джерелом небезпеки зараження ВІЛ для дітей і підлітків є відсутність знань про шляхи передачі інфекції, відсутність навичок оцінки ступеню ризикованості ситуації таких, як вживання алкоголю, наркотиків і т. п. Тому спробуємо з’ясувати, що ми знаємо про ВІЛ-інфекцію та СНІД.
2-й ведучий: Ми не тільки дивимось фільми, читаємо книги, а й пишемо диктанти, твори: «Як вберегти себе від СНІДу?».
Червона стрічка стала символом не тільки розуміння, а й об’єднання зусиль людей, спрямованих на вирішення цієї проблеми. Прикріпивши стрічку до свого одягу, людина висловлює свою підтримку, співчуття і переживання тим, хто хворий.
Червона стрічка – символ підтримки інфікованих людей, протидії дискримінації і суспільної ізоляції людей, що живуть з ВІЛ/СНІДом , надії на майбутнє без СНІДу. Вона означає: «Я знаю про проблему ВІЛ/СНІДу і я не байдужий до неї». Одягнути червону стрічку – це тільки перший крок. Наступний крок – своїми діями проявляти підтримку і толерантність до ВІЛ-інфікованих.
Пам’ятники .
1-й ведучий: У Берліні перед музеєм історії природознавства прокладена алея кам’яних плит із вирізьбленими на них прізвищами. І не видно їм ні кінця, ні краю.
2-й ведучий: Назва алеї – «Роздолля роздумів». Майже щомісяця алея подовжується новими плитами-іменами.
1-й ведучий: Людей, чиї прізвища стоять на кам’яних глибах, поєднує одне: вони досягли успіху (адже серед них музиканти, філософи, художники, танцюристи), але стали жертвами СНІДу.
Ще одна сумна історія. Фреді Мерк’юрі.
Фреді Мерк’юрі стає одним з найбагатших музикантів британської шоу-індустрії.
Він досяг успіху, але загинув від СНІДу. Останні дні його життя були жахливі. Він уже не міг їсти, погано говорив, бачив, дихав, нікого не впізнавав. Незабаром Фреді не стало … Вони всі стали жертвами СНІДу.
Музика
Зірки, яких занапастили алкоголь та наркотики
«Зелений змій» та «одур» часто стають на шляху різних людей. Більшість зірок, здобуваючи славу, разом із тим отримують необмежений доступ до найрізноманітніших наркотиків та усілякого алкоголю. Дехто вміє вчасно зупинитися, інші ж поринають з головою у згубну безодню, яка знищує їхнє життя та кар’єру.
1-й ведучий: У драмі людській небагато дій:
дитинство, юність, молодість і старість.
Роби, що хоч, ридай або радій.
Неси свій хрест. Все інше – позосталість,
2-й ведучий: Настане час, і піде все в архів.
Уламки долі винесе на сушу.
Життя – спокута не своїх гріхів,
життя – це оббирання з реп’яхів,
що пазурами уп'ялися в душу.
1-й ведучий: Кожен сам робить свій вибір. Можливо, для щастя варто обрати гасло: «Здоровий спосіб життя – запорука успішного майбутнього!».
Учитель. А зараз ми звами об’єднаємося у групи для подальшої роботи.
Об’єднання учнів у 3 групи. (Тренер роздає учасникам кружечки 3 кольорів. За командою всі учасники об’єднуються у 3 групи за кольорами світлофора.)
4. Робота в групах.
Всі учасники запрошуються до проходження Маршруту Безпеки. Що таке МБ?
5. ВІДЕО «МБ»
6. Маршрут Безпеки
Станція «1. Шляхи передачі ВІЛ».
Станція «2. ВІЛ/СНІД: запитання і відповідь».
Станція «3. Поруч з тобою».
Учитель. Ви пройшли 4 станції. Які ваші враження? Яку на вашу думку, можна вивести формулу індивідуального захисту?
«Утримання, вірність, презерватив, стерильність». Для кого найбільше він підходить, які має застереження, переваги, недоліки?
Формула індивідуального захисту
Формула індивідуального захисту:
Утримання – відсутність сексуальних контактів. Bірність – взаємна вірність неінфікованих статевих партнерів (подружжя). Презерватив – необхідність використання презервативів щоразу, коли вам невідомий ваш ВІЛ-статус або ВІЛ-статус вашого партнера. Стерильність – уникання користування нестерильними медичними та косметичними інструментами, які колють або ріжуть.
7. Куди ж звернутися за консультацією і по допомогу?
Мозковий штурм: «Джерела допомоги з проблем репродуктивного здоров’я».
Мета: інформування молодих людей про установи, які надають допомогу з проблем репродуктивного здоров’я, ВІЛ та ІПСШ.
Таблиця
Джерела допомоги:
• центри з профілактики ВІЛ/СНІДу;
• ВІЛ-сервісні організації;
• центри здоров'я;
• кабінети і телефони довіри;
• гарячі лінії з проблем ВІЛ/СНІД/ІПСШ;
• родичі;
• друзі;
• педагоги;
• психологи;
• інші дорослі, яким ви довіряєте;
• дружні клініки для молоді.
Учитель. Ми з вами завітали на останню нашу станцію № 5 «Валіза лікаря»
8. Виступ лікаря медичного закладу «Клініки, дружні до молоді».
9. Скринька «Запитання – відповіді.
Учитель. Підходить до завершення наш тренінг. Але у нас є ще одна незакінчена справа. Це наша скринька. Вірніше вміст її. (Дістає листочки і зачитує запитання). На ці запитання ми просимо дати відповідь лікаря нарколога.
1.Запитання: Особливості поширення ВІЛ-інфекції в Україні.
Відповідь: Можна сказати, що СНІД прийшов в Україну разом із наркотиками. На жаль, сьогодні Україна посідає одне з перших місць у Європі за кількістю ВІЛ-інфікованої молоді віком від 15 до 24 років. Отож, ВІЛ і наркотики тісно пов’язані між собою. Ін’єкційні наркотики — головний шлях поширення ВІЛ в Україні, і боротися з ними треба одночасно. Саме вживання наркотиків є причиною поширення ВІЛ. Епідеміологи користуються поняттям «групи ризику». Наприклад наркомани — група ризику зараження ВІЛ.
2. Запитання: Чи є кримінальна відповідальність за поширення хвороби?
Відповідь: Так є за статтею 130 Карного Кодексу України за виготовлення, зберігання, залучення неповнолітніх. Від 2 до 5 років, максимум до 10 років позбавлення волі.
3. Запитання: Де можна перевіритися на ВІЛ? Що робити у разі виявлення, до кого звернутися?
Відповідь: У кожному регіоні України є крайові СНІД-центри, вони є і в великих містах. Звернувшись туди, можна пройти безкоштовне і анонімне або конфіденційне тестування на ВІЛ, а плюс до того отримати безкоштовні консультації до і після тесту. Фахівці розбираються в ситуації кожного, хто звернувся до них пацієнта і дають рекомендації щодо профілактики і, якщо потрібно, лікування ВІЛ-інфекції.
10. Підсумок.
Вправа «Очікувані результати».
Учні висловлюють свою думку наскільки виправдалися їхні очікування.
Повертаємось до нашого піщаного годинника і по черзі переміщуємо свої піщинки на ту глибину годинника, в залежності якої глибини стали ваші знання після тренінгу. Вправа «Відкритий мікрофон» (по черзі продовжити фразу: «Сьогодні я дізнався/навчилась...»)
Учитель. «Здоровий спосіб життя – запорука успішного майбутнього!». Це повинен знати кожен і усвідомлювати всю небезпеку, яку несе СНІД, алкоголь, наркотики і зробити все можливе, щоб уберегти себе і близьких та рідних від цієї страшної біди.
Бо СНІД може увійти практично в кожен дім, в кожну сім’ю, в кожну родину.
1-й ведучий:
Слово для освідчень і молитви,
Шпагу для дуелі, меч для битви
Кожен вибирає собі сам.
Кожен вибирає собі сам
Алкоголь, тютюн, життя, зарплату
Міру радості, ціну розплати
Кожен вибирає собі сам.
Кожен вибирає собі сам,
Вибирає кожен як уміє,
Хтось мов не до палок ледве тліє,
Хтось живе, творить й життю радіє
Кожен вибирає як уміє.
2-й ведучий: Нам є із чого вибирати.
1-й ведучий: Нам є де застосувати свою молодість і талант.
Вправа «Я бажаю тобі…» (Стрічки червоного кольору)
Учитель. А тепер, як завжди, закінчимо наш тренінг приємними побажаннями. Кожен із вас зараз отримає червону стрічку. Ми утворимо велике коло і прикріпимо один одному, по черзі, стрічки. При цьому ми висловимо добрі побажання і слова подяки. А тепер повторюйте за мною.