Розробка тренінгових уроків для сталого розвитку з теми «Вода», що є частиною відповідного навчального процесу, покликаного формувати в учнів та вчителів навички сталого життя.
Розробка занятть присвячених для широкого впровадження ідей сталого розвитку. Перше заняття – «Вода – це наше життя», друге заняття – «Використання води», третє заняття – «Бережіть воду» і четверте заняття – «Збережіть воду – збережіть здоров'я», в кожному занятті детальний опис поурочної діяльності вчителя і учнів з необхідними поясненнями тренінгових занять.
У додатках ви знайдете роздатковий матеріал (стікери різной форми, прислівя та приказки, вірші про воду) для проведення занять.
Тренінги для уроків сталого розвитку у 8-9 класі з теми «Вода»
Анотація
Розробка тренінгових уроків для сталого розвитку з теми «Вода», що є частиною відповідного навчального процесу, покликаного формувати в учнів та вчителів навички сталого життя.
Розробка занятть присвячених для широкого впровадження ідей сталого розвитку. Перше заняття – «Вода – це наше життя», друге заняття – «Використання води», третє заняття – «Бережіть воду» і четверте заняття – «Збережіть воду – збережіть здоров’я», в кожному занятті детальний опис поурочної діяльності вчителя і учнів з необхідними поясненнями тренінгових занять.
У додатках ви знайдете роздатковий матеріал (стікери різной форми, прислівя та приказки, вірші про воду) для проведення занять.
Заняття перше. Вода – це наше життя.
Мета:
Хід заняття:
На стікерах в формі краплини учні пишуть своє ім’я та очікування від заняття. І закріплюють на ватмані де зображено хмарина.
№ п/п |
Твердження |
Так |
Ні |
1 |
Я перевіряю, чи не підтікає якийсь кран у моїй оселі чи на вулиці |
|
|
2 |
Я маю план усунення всіх протікань у кранах |
|
|
3 |
Я стараюсь закривати кран, коли умиваюся й чищу зуби |
|
|
4 |
Коли я мию посуд, то швидко полощу його |
|
|
5 |
Коли я миюся, то намагаюся використовувати як найменше води |
|
|
6. |
Коли я поливаю рослини чи город, намагаюся не використовувати воду даремно |
|
|
7 |
Якщо я беру воду з крамниці або джерела, то дбаю про його чистоту |
|
|
8 |
Перебуваючи біля річки чи озера, я прагну зберегти воду чистою |
|
|
Перегляд фрагменту мультфільма «Лунтік та його друзі», після перегляду учням ставиться запитання Чому після дій гусениц, пропало все живе?
https://www.youtube.com/watch?v=wOp9_HSw9lA
Вода складає 70% ваги нашого тіла й покриває 70% поверхні землі. Без їжі людина може обійтися декілька тижнів, без води – не проживе і п’яти діб. Щоб бути здоровим, за день нам необхідно випивати до 2,5 літра чистої води.
Без води неможливе не лише життя рослин і тварин, а й життя самої сучасної цивілізації. Вода не лише живить промисловість і сучасні міста, а ще й чистить, виносячи з собою побутові та промислові відходи. Доведено, що тварини й людина гинуть за умови втрати 20-25% води, яку містить організм. Коли втрачається 10%, починаються хвороби. Дуже боляче інколи бачити занедбані та забрудненні криниці й інші природні джерела питної води.
Працюючись над темою учням пропонується почати вимірювати кількість витраченої води на протязі доби, і записати результати до таблиці.
|
Кількість використаної води (л) |
Кількість води на одну людину (л) |
День 1 |
|
|
День 2 |
|
|
День 3 |
|
|
День 4 |
|
|
День 5 |
|
|
День 6 |
|
|
День 7 |
|
|
Об’єднання учнів у 4 групи (за допомогою картинок з додатку - хмарини).
Група №1. Фахівці стверджують
Група №2. Швидкість води
Вода тече з крана скоріше, ніж ми встигаємо її використовувати. Лише за хвилину з повністю відкритого крана витікає 8-10 літрів. Коли з крана падають маленькі краплі, здається, що загалом витікає небагато води. Але це помилкове враження. Якщо за хвилину витікає навіть одна крапля, втрати води за рік можуть сягати 15 тисяч літрів!
Група №3. Відношення до води
Не можна ставитися до води як до відновлювального ресурсу. Марно витрачати її, ми скорочуємо запаси, не замислюючись про те, що залишимо власним дітям та онукам. Адже вода, яка один раз потрапила в каналізаційні стоки, вже ніколи не повернеться до нас такою чистою, як була. Народна мудрість стверджує: «Гарна вода – гарне життя. Погана вода – погане життя. Нема води – нема життя». Проте сьогодні нелегко знайти чисту воду, оскільки люди дозволяють забрудненню доходити до грунтових вод, озер та річок.
Група №4. Використання води
Людство також транспортує й очищує воду, витрачаючи енергію та забруднюючи повітря. Використовуючи менше води, ми можемо знизити домашні витрати на воду, каналізацію й енергію. Піклування про воду – це важлива частина сталого способу життя.
Вчитель пропонує учням продовжити речення: «Сьогодні на занятті я …»
Учні беруться за руки і говорять фразу «Бережімо воду»
Заняття друге. Використання води.
Мета:
Хід заняття:
На стікерах(в формі човна), учням пропонують записати висловлення: «Для мене вода це …»
Коли Ти вмиваєшся, чистиш зуби, при цьому лишаєш відкритий кран, то три хвилини вранці та три хвилини ввечері, - виливається до 20 літрів на день. Для звичайного душу необхідно до 10 літрів на хвилину.
Учні об’єднуються на 4 групи за допомогою лялек, відтворюють фрагмент казок щодо раціонального використання води
Вчитель пропонує учням продовжити речення і човники перевести на інший берег: «Я зрозумів і навчився …»
Знайти приказки, прислів’я про воду, а також приготувати вирізки на тему збереження вода для створення колажа.
Заняття третє. Бережіть воду.
Мета:
Хід заняття:
Стікери у формі зерняток «саджаймо» у горщик з реченням: «Я хочу дізнатися як … »
Перегляд фрагменту художнього фільму «Через терни к звездам», з обговоренням сюжету.
https://www.youtube.com/watch?v=x9mLm0aRo_c
Людство поступово починає розуміти, що вода є невідновлювальним ресурсом. Але все таки продовжує нераціонально її використовувати та забруднювати. Кожен з нас витрачає в середньому 300 літрів води на день. А для пиття та приготування їжі жителя середньої смуги європейського континенту необхідно 2 літра на добу за умов нормальної температури. Решту ми витрачаємо на побутові потреби: ванна, душ, прання, миття, тобто зливаємо до каналізації з різноманітними шкідливими речовинами. Сьогодні весь світ зрозумів, що без чистої води не можна прожити і дня. І тому люди замислюються, як зберегти цей безцінний дар природи.
Таблиця 1
Приміщення чи прилади, що використовують воду |
На початку тижня |
На кінець тижня (за умовою економії води) |
||||
Об’єм води за одне корис-тування (л) |
Загальна кількість корис-тувань, (раз) |
Кількість вико-ристаної води (л) |
Об’єм води за одне корис-тування (л) |
Загальна кількість корис-тувань, (раз) |
Кількість вико-ристаної води (л) |
|
Туалет |
|
|
|
|
|
|
Душ |
|
|
|
|
|
|
Ванна |
|
|
|
|
|
|
Крани у ванній кімнаті |
|
|
|
|
|
|
Кран у кухні |
|
|
|
|
|
|
Пральна машина |
|
|
|
|
|
|
Усього |
|
|
|
|
|
|
Таблиця 2
Мийні засоби |
Кількість на початок тижня |
Кількість на кінець тижня (за умовою мінімального використання мийних засобів) |
Різниця |
Мило, зубна паста, гелі для душу, шампуні |
|
|
|
Пральний порошок |
|
|
|
Засоби для миття посуду |
|
|
|
Перша група: вибирають прислів’я і приказки про збереження і економне використання води із підготовлених усіма учнями класу.
Друга група: створюють колаж на цю тему.
Третя група: із пропонованих слів створюють вірші.
Учні беруть свої зернятка з очікуваннями і розмішують навколо жовтого кола, створюючи квітку зі словами: «Я впевнений що я …»
Заняття четверте. Збережіть воду – збережіть здоров’я
Мета:
Хід заняття:
Яких правил необхідно додержуватися щоб досягнути сьогоднішньої мети?
На сьогоднішньому заняті, ми познайомимся з впливом на здоров’я якості води, для цього потрібно взяти промінці, на яких ви напишете свої очікування і прикріпите їх до сонячного диску.
Висока мінералізація - сечокам'яна хвороба, несприятливий вплив на специфічні функції жіночого організму - менструальну й дітородну, а також на протікання вагітності й пологів, на плід і немовля. Низька мінералізація - уповільнення виведення води з організму, анемія, гемолітична жовтяниця, переломи кісток, уроджені аномалії й дефекти розвитку.
Мікробне забруднення - спостерігається високий рівень хронічної хворобливості слизових оболонок ротової порожнини, глотки й верхніх дихальних шляхів, виникають біль і дискомфорт у шлунку.
Хлорорганічні сполуки - онкологічні захворювання, спонтанні аборти, часта мутація в соматичних клітинах у дітей.
Надлишок фтору - впливає на кісткову, нервову й ферментативну системи організму, зумовлює ураження зубів (флюороз). Нестача фтору - (менш 0,5 мг/л) підвищує розчинність зубної емалі, і, як наслідок, ураження зубів карієсом.
Хлориди й сульфати: надлишок - захворюваність жовчно- і сечокам'яною хворобою, хвороби серцево-судинної системи, значно гальмують секретну діяльність шлунка. Хлориди й сульфати: нестача - висока захворюваність на рак шлунка.
Надлишок ртуті, миш'яку, марганцю, хрому; наявність свинцю й кадмію - онкологічні захворювання, розлади нервової системи, ураження печінки й нирок.
Нестача йоду - зубна хвороба. Нестача йоду спричинює у плоду й дітей молодшого віку вповільнення не тільки росту, але й загального розвитку, насамперед розумових здібностей.
Тверда вода - слюно-кам'яна й сечокам'яна хвороби, відбувається посилення місцевого кровотоку, змінюється процес фільтрації й реабсорбції в нирках, розвиваються склероз і гіпертонічна хвороба. М'яка вода - підвищення пульсу, кров'яного тиску й вмісту в крові холестерину.
Нітрати - захворювання водно-нітратною метгемоглобінемією, яке проявляється ціанозом, збільшенням вмісту в крові метгемоглобіну, зниженням артеріального тиску. Мала кількість магнію - більш висока захворюваність на коронарну хворобу, а також випадки раптової смерті. Надлишок алюмінію - зростає смертність від хвороби Альцгеймера. Надлишок кальцію (понад 150 мг/л) - несприятливо впливає на нирки та шлунок; захворюваність на остеогенну саркому. Надлишок заліза - несприятливий вплив на шкірні покриви людини (сухість і свербіння), при великій концентрації - ураження печінки.
Іони карбонату - хронічний гастрит, дуоденіт і коліт з атрофічним процесом у залозистому апараті. Іони важких металів - можуть стати комплексом, сприятливим для напруження регуляторно-пристосувальних систем організму.
Сприятливий для природи стиль життя - це розумне використання та бережне відношення до ресурсів, що забезпечує стійкий розвиток людства. І для того щоб забезпечити собі міцне здоров’я, слід дбати та піклуватися про свою планету.
Учні по черзі розповідають як вони спочатку використовували воду, і як їх затрати зменшувалися.
Учні об’єднуються в п’ять груп і виконують завдання по створенню листівок і плакатів «Вода – наше життя, бережи її».
Таблиця 3
№ п/п |
Твердження |
Так |
Ні |
1 |
Я перевіряю, чи не підтікає якийсь кран у моїй оселі чи на вулиці |
|
|
2 |
Я маю план усунення всіх протікань у кранах |
|
|
3 |
Я стараюсь закривати кран, коли умиваюся й чищу зуби |
|
|
4 |
Коли я мию посуд, то швидко полощу його |
|
|
5 |
Коли я миюся, то намагаюся використовувати як найменше води |
|
|
6. |
Коли я поливаю рослини чи город, намагаюся не використовувати воду даремно |
|
|
7 |
Якщо я беру воду з крамниці або джерела, то дбаю про його чистоту |
|
|
8 |
Перебуваючи біля річки чи озера, я прагну зберегти воду чистою |
|
|
Учням пропонується завершити речення: «Сьогодні на заняті я зрозумів що вода…»
Діти по колу передають «капельку води» (мішечок із повітряної кульки з крохмалю або борошна) з побажанням …
Список використаних джерел
Додаток 1
Додаток 2
Додакок 3
Додаток 4
Прислів’я та приказки про воду
Не плюй у криницю, бо доведеться з неї ще води напитися.
Без води й борщу не звариш.
Без води і не туди, і не сюди.
Вода ума не мутить та й голови не смутить.
Ваша вода мокра, ще й зимна.
У воді стоїть, а води просить.
Вивели його на чисту воду.
Від великої води надійся шкоди.
Він, як вода, скрізь просочиться.
Він ані в воді не втоне, ані в огні не згорить.
Він без кінця воду варить.
Він із води сухим вийде.
Він такий, що й у ложці води втопиться.
Він і на холодну воду дує.
Він у десятьох водах митий.
Вода найде собі дорогу.
Вода греблю рве.
Вода в решеті не встоїть.
В решеті води не наносиш.
Вода все сполоще, крім лихого слова.
Вода в одного бере, а другому дає.
Води - хоч топитись, та нема де напитись.
Води - хоч мийся, ліса - хоч бийся, хліба - хоч плач.
Водою воду не загадиш.
В океані води не зміряєш.
Вчорашньої води не доженеш.
Не все переймай, що по воді пливе.
Чим глибша вода, тим більша риба.
Глибока вода не каламутиться.
Глибока вода тихо пливе.
Де вода, там і верба.
Де вода, там і біда.
За водою підеш, то й не вернешся.
З брудної води ще ніхто чистим не вийшов.
І вода як на місці стоїть, то засмерджується.
Коло води ходячи, умочишся.
Мала вода - великий шум.
Не виливай каламутну воду, доки чисту не найдеш.
Не спитавшись броду, не сунься в воду.
Не ходи у воду за птицею, а в ліс за рибою.
Прийшло з води, пішло з водою.
Пролиту воду назад не збереш.
Проти води пливе.
Додаток 5
Вода
А вода це справжнє диво!
Як прожити без води?
З нею ми завжди щасливі,
З нею в нас нема біди.
Є вода — ростуть рослини:
Ліс, сади, рясні поля.
Це чудово для людини
І радіє вся Земля.
Плавають в водичці діти,
Риби у воді живуть.
Розцвітають в лузі квіти.
І рясні дощі ідуть.
Кругообіг повсякчасно
На Землі вода веде.
Тож з водою всім прекрасно
І біди нема ніде!
Додаток 6