Тренінги для уроків сталого розвитку у 8-9 класі з теми «Вода»

Про матеріал

Розробка тренінгових уроків для сталого розвитку з теми «Вода», що є частиною відповідного навчального процесу, покликаного формувати в учнів та вчителів навички сталого життя.

Розробка занятть присвячених для широкого впровадження ідей сталого розвитку. Перше заняття – «Вода – це наше життя», друге заняття – «Використання води», третє заняття – «Бережіть воду» і четверте заняття – «Збережіть воду – збережіть здоров'я», в кожному занятті детальний опис поурочної діяльності вчителя і учнів з необхідними поясненнями тренінгових занять.

У додатках ви знайдете роздатковий матеріал (стікери різной форми, прислівя та приказки, вірші про воду) для проведення занять.

Перегляд файлу

Тренінги  для  уроків сталого розвитку у 8-9 класі з теми «Вода»

Анотація

Розробка тренінгових уроків для сталого розвитку з теми «Вода», що є частиною відповідного навчального процесу, покликаного формувати в учнів та вчителів навички сталого життя.

Розробка занятть присвячених для широкого впровадження ідей сталого розвитку. Перше заняття – «Вода – це наше життя», друге заняття – «Використання води»,  третє заняття – «Бережіть воду» і четверте заняття – «Збережіть воду – збережіть здоров’я», в кожному занятті детальний опис поурочної діяльності вчителя і учнів з необхідними поясненнями тренінгових занять.

У додатках ви знайдете роздатковий матеріал (стікери різной форми, прислівя та приказки, вірші про воду) для проведення занять.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Заняття перше.  Вода – це наше життя.

Мета:

  • ознайомити учнів з цінністю води для життя всього живого на планеті Земля;
  • розвивати вміння розуміти відповідальність за майбутність життя, яка пов’язана з водою;
  • виховувати бережливе відношення до водних ресурсів.

Хід заняття:

  1. Повідомлення теми заняття
  2. Знайомство і очікування.

На стікерах в формі краплини учні пишуть своє ім’я та очікування від заняття. І закріплюють на ватмані де зображено хмарина.

  1. Повторення правил роботи в групах.
  2. Анкета для опитування учнів по темі: «Вода». «До»

№ п/п

Твердження

Так

Ні

1

Я перевіряю, чи не підтікає якийсь кран у моїй оселі чи на вулиці

 

 

2

Я маю план усунення всіх протікань у кранах

 

 

3

Я стараюсь закривати кран, коли умиваюся й чищу зуби

 

 

4

Коли я мию посуд, то швидко полощу його

 

 

5

Коли я миюся, то намагаюся використовувати як найменше води

 

 

6.

Коли я поливаю рослини чи город, намагаюся не використовувати воду даремно

 

 

7

Якщо я беру воду з крамниці або джерела, то дбаю про його чистоту

 

 

8

Перебуваючи біля річки чи озера, я прагну зберегти воду чистою

 

 

 

  1. Мозковий штурм

Перегляд фрагменту мультфільма «Лунтік та його друзі», після перегляду учням ставиться запитання Чому після дій гусениц, пропало все живе?

https://www.youtube.com/watch?v=wOp9_HSw9lA

  1. Інформаційне повідомлення   

Вода складає 70% ваги нашого тіла й покриває 70% поверхні землі. Без їжі людина може обійтися декілька тижнів, без води – не проживе і пяти діб. Щоб бути здоровим, за день нам необхідно випивати до 2,5 літра чистої води.

Без води неможливе не лише життя рослин і тварин, а й життя самої сучасної цивілізації. Вода не лише живить промисловість і сучасні міста, а ще й чистить, виносячи з собою побутові та промислові відходи. Доведено, що тварини й людина гинуть за умови втрати 20-25% води, яку містить організм. Коли втрачається 10%, починаються хвороби. Дуже боляче інколи бачити занедбані та забрудненні криниці й інші природні джерела питної води.      

  1. Запрошуємо дослідити   

Працюючись над темою учням пропонується почати вимірювати кількість витраченої води на протязі доби, і записати результати до таблиці.

 

Кількість використаної води (л)

Кількість води на одну людину (л)

День 1

 

 

День 2

 

 

День 3

 

 

День 4

 

 

День 5

 

 

День 6

 

 

День 7

 

 

  1. Робота в групах (засвоєння нової інформації у процесі групової роботи).

Об’єднання учнів у 4 групи (за допомогою картинок з додатку - хмарини). 

Група №1. Фахівці стверджують

  • Приблизно 70% поверхні Землі вкриті водою, але 1% її запасів придатний для пиття, приготування їжі, миття й вирощування сільськогосподарських культур .
  • Кожен мешканець міста витрачає приблизно 300 літрів води на день. З них на миття посуду – 20%, душ і ванну – 20%, туалет – 20 %, прання – 15%, втрати води через незакриті крани – 15%, приготування їжі – 5 %, інші витрати – 5%.
  • Якби кожен киянин економив лише 1 літр води на день, то вдалося б зберігти 3000 тонн питної води в місті щодня.
  • Один кубометр води може стати непридатним для пиття, якщо він містить усього: 50 г азотних добрив; 0,1 автомобільного мастила; 0, 000001 г отрутохімікатів.    

Група №2. Швидкість води

Вода тече з крана скоріше, ніж ми встигаємо її використовувати. Лише за хвилину з повністю відкритого крана витікає 8-10 літрів. Коли з крана падають маленькі краплі, здається, що загалом витікає небагато води. Але це помилкове враження. Якщо за хвилину витікає навіть одна крапля, втрати води за рік можуть сягати 15 тисяч літрів!  

Група №3. Відношення до води

Не можна ставитися до води як до відновлювального ресурсу. Марно витрачати її, ми скорочуємо запаси, не замислюючись про те, що залишимо власним дітям та онукам. Адже вода, яка один раз потрапила в каналізаційні стоки, вже ніколи не повернеться до нас такою чистою, як була. Народна мудрість стверджує: «Гарна вода – гарне життя. Погана вода – погане життя. Нема води – нема життя». Проте сьогодні нелегко знайти чисту воду, оскільки люди дозволяють забрудненню доходити до грунтових вод, озер та річок.    

Група №4. Використання води

Людство також транспортує й очищує воду, витрачаючи енергію та забруднюючи повітря. Використовуючи менше води, ми можемо знизити домашні витрати на воду, каналізацію й енергію. Піклування про воду – це важлива частина сталого способу життя.

  1. Презентація роботи
  2. Зворотній зв'язок

Вчитель пропонує учням продовжити речення: «Сьогодні на занятті я …»

  1. Прощання.

Учні беруться за руки і говорять фразу «Бережімо воду» 

 

 

Заняття друге.  Використання води.

Мета:

  • ознайомити учнів з різними способами використання води;
  • розвивати вміння раціонально і дбайливо використовувати воду.

Хід заняття:

  1. Повідомлення теми заняття
  2. Знайомство і очікування.

На стікерах(в формі човна),  учням пропонують записати висловлення: «Для мене вода це …»

  1. Повторення правил роботи в групах.
  • Які правила роботи в групах, нам сьогодні необхідні?
  1. Стартові завдання
  • Які думки і почуття у вас виникли коли ви прийшли після заняття?
  1. Мозковий штурм
  • Запитайте в учнів, як вони ставляться до твердження деяких вчених: «У середньовіччі люди воювали за землю, у ХХ столітті  - за корисні копалини, ХХІ столітті об’єктом військових конфліктів стане вода? »
  1. Руханка «Австралійський дощ»   
  2. Інформаційне повідомлення в вигляді презентації «Використання води»

Коли Ти вмиваєшся, чистиш зуби, при цьому  лишаєш відкритий кран, то три хвилини вранці та три хвилини ввечері, - виливається до 20 літрів на день. Для звичайного душу необхідно до 10 літрів на хвилину.

  1. Робота в групах (Стара казка на новий лад)

Учні об’єднуються на 4 групи за допомогою лялек, відтворюють фрагмент казок щодо раціонального використання води

  1. Презентація робот 
  2. Зворотній зв'язок

  Вчитель пропонує учням продовжити речення і човники перевести на інший берег: «Я зрозумів і  навчився …»

  1. Домашнє завдання

Знайти приказки, прислів’я про воду, а також приготувати  вирізки на тему збереження  вода для створення колажа.     

  1. Прощання    Учні беруться за руки і говорять фразу: «Вода –це життя, бережіть її»

Заняття третє.  Бережіть воду.

Мета: 

  • навчити висловлювати своє ставлення до питань збереження води;
  •  розвивати вміння виділяти  проблеми людства пов’язанні з водою, та дії до її збереження.

  Хід заняття:

  1. Повідомлення теми заняття
  2. Повторення правил роботи в групах
  • Яких правил необхідно додержуватися щоб досягнути сьогоднішньої мети?
  1. Очікування

Стікери у формі  зерняток «саджаймо»  у горщик з реченням: «Я хочу дізнатися як … »    

  1. Мозковий штурм

Перегляд фрагменту художнього фільму «Через терни к звездам», з обговоренням сюжету.

https://www.youtube.com/watch?v=x9mLm0aRo_c

  • Яке враження у вас викликав перегляд фільму?
  • Чому люди ховалися від дощу?
  • Що стало причиною появи таких кислотних дощів?
  • А можливо це було б уникнути? Як саме?
  1. Інформаційне повідомлення.     

Людство поступово починає розуміти, що вода є невідновлювальним ресурсом. Але все таки продовжує нераціонально її використовувати та забруднювати. Кожен з нас витрачає в середньому 300 літрів води на день. А для пиття та приготування їжі жителя середньої смуги європейського континенту необхідно 2 літра на добу за умов нормальної температури. Решту ми витрачаємо на побутові потреби: ванна, душ, прання, миття, тобто зливаємо до каналізації з різноманітними шкідливими речовинами. Сьогодні весь світ зрозумів,  що без чистої води не можна прожити і дня. І тому люди замислюються, як зберегти цей безцінний дар природи.

  • А який внесок ви можете зробити для цього?
  1. Запрошуємо дослідити
  • Декільком учням завчасно було пропоновано дослідити за темою «Вода» протягом тижня, користуючись таким зразком 

Таблиця 1

Приміщення чи прилади, що використовують воду

На початку тижня

На кінець тижня (за умовою економії води)

Об’єм води за одне корис-тування

(л)

Загальна кількість корис-тувань, (раз) 

Кількість вико-ристаної води (л)

Об’єм води за одне корис-тування

(л)

Загальна кількість корис-тувань, (раз) 

Кількість вико-ристаної води (л)

Туалет

 

 

 

 

 

 

Душ

 

 

 

 

 

 

Ванна

 

 

 

 

 

 

Крани у ванній кімнаті

 

 

 

 

 

 

Кран у кухні

 

 

 

 

 

 

Пральна машина

 

 

 

 

 

 

Усього

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Таблиця 2

Мийні засоби

Кількість на початок тижня

Кількість на кінець тижня (за умовою мінімального використання мийних засобів)

Різниця

Мило, зубна паста, гелі для душу, шампуні

 

 

 

Пральний порошок

 

 

 

Засоби для миття посуду

 

 

 

  • Учні поділилися своїми враженнями, що до збереження і якості чистоти води.
  1. Руханка «Ураган»
  2. Робота в групах 

Перша група: вибирають прислів’я і приказки  про збереження  і економне використання води із підготовлених усіма учнями класу.

Друга група: створюють колаж на цю тему.

Третя група: із пропонованих слів створюють вірші.     

  1. Презентація робіт.
  2.  Зворотній зв'язок

Учні беруть свої зернятка з очікуваннями і розмішують навколо жовтого кола, створюючи квітку зі словами: «Я впевнений  що я …»  

  1. Прощання («Поділись посмішкою своєю»)

 

 

Заняття четверте.  Збережіть воду – збережіть здоров’я

Мета: 

  • навчити висловлювати своє ставлення до питань збереження води, як наслідок збереження свого здоров’я;
  •  розвивати вміння виділяти  проблеми людства пов’язанні з водою, та дії до її збереження, та стимул бути здоровим.

  Хід заняття:

  1. Повідомлення теми заняття
  2. Повторення правил роботи в групах

Яких правил необхідно додержуватися щоб досягнути сьогоднішньої мети?

  1. Очікування

На сьогоднішньому заняті, ми познайомимся з впливом на здоров’я якості води, для цього потрібно взяти промінці, на яких ви напишете свої очікування і прикріпите їх до сонячного диску.

  1. Мозковий штурм. (інформаційне повідомлення).

Висока мінералізація - сечокам'яна хвороба, несприятливий вплив на специфічні функції жіночого організму - менструальну й дітородну, а також на протікання вагітності й пологів, на плід і немовля. Низька мінералізація - уповільнення виведення води з організму, анемія, гемолітична жовтяниця, переломи кісток, уроджені аномалії й дефекти розвитку.

Мікробне забруднення - спостерігається високий рівень хронічної хворобливості слизових оболонок ротової порожнини, глотки й верхніх дихальних шляхів, виникають біль і дискомфорт у шлунку.

Хлорорганічні сполуки - онкологічні захворювання, спонтанні аборти, часта мутація в соматичних клітинах у дітей.

Надлишок фтору - впливає на кісткову, нервову й ферментативну системи організму, зумовлює ураження зубів (флюороз). Нестача фтору - (менш 0,5 мг/л) підвищує розчинність зубної емалі, і, як наслідок, ураження зубів карієсом.

Хлориди й сульфати: надлишок - захворюваність жовчно- і сечокам'яною хворобою, хвороби серцево-судинної системи, значно гальмують секретну діяльність шлунка. Хлориди й сульфати: нестача - висока захворюваність на рак шлунка.

Надлишок ртуті, миш'яку, марганцю, хрому; наявність свинцю й кадмію - онкологічні захворювання, розлади нервової системи, ураження печінки й нирок.

Нестача йоду - зубна хвороба. Нестача йоду спричинює у плоду й дітей молодшого віку вповільнення не тільки росту, але й загального розвитку, насамперед розумових здібностей.

Тверда вода - слюно-кам'яна й сечокам'яна хвороби, відбувається посилення місцевого кровотоку, змінюється процес фільтрації й реабсорбції в нирках, розвиваються склероз і гіпертонічна хвороба. М'яка вода - підвищення пульсу, кров'яного тиску й вмісту в крові холестерину.

Нітрати - захворювання водно-нітратною метгемоглобінемією, яке проявляється ціанозом, збільшенням вмісту в крові метгемоглобіну, зниженням артеріального тиску. Мала кількість магнію - більш висока захворюваність на коронарну хворобу, а також випадки раптової смерті. Надлишок алюмінію - зростає смертність від хвороби Альцгеймера. Надлишок кальцію (понад 150 мг/л) - несприятливо впливає на нирки та шлунок; захворюваність на остеогенну саркому. Надлишок заліза - несприятливий вплив на шкірні покриви людини (сухість і свербіння), при великій концентрації - ураження печінки.

Іони карбонату - хронічний гастрит, дуоденіт і коліт з атрофічним процесом у залозистому апараті. Іони важких металів - можуть стати комплексом, сприятливим для напруження регуляторно-пристосувальних систем організму.

  • Як ви гадаєте чому люди хворіють споживаючи питну воду?
  • В чому причина неякісної води?
  • Хто забруднює воду?
  • А можливо це було зупинити?   

Сприятливий для природи стиль життя - це розумне використання та бережне відношення до ресурсів, що забезпечує стійкий розвиток людства. І для того щоб забезпечити собі міцне здоров’я,  слід дбати та піклуватися про свою планету.

  1. Руханка «Річка тече, човен пливе»  
  2. Аналіз таблиці, яку заповнювали учні на протязі  всіх занять.

Учні по черзі розповідають як вони спочатку  використовували воду, і як їх затрати зменшувалися.     

  1. Робота в групах 

Учні об’єднуються в п’ять груп і виконують завдання по створенню листівок і плакатів «Вода – наше життя, бережи її».

  1. Презентація робіт
  2.  Анкета для опитування учнів по темі: «Вода». «Після»

Таблиця 3

№ п/п

Твердження

Так

Ні

1

Я перевіряю, чи не підтікає якийсь кран у моїй оселі чи на вулиці

 

 

2

Я маю план усунення всіх протікань у кранах

 

 

3

Я стараюсь закривати кран, коли умиваюся й чищу зуби

 

 

4

Коли я мию посуд, то швидко полощу його

 

 

5

Коли я миюся, то намагаюся використовувати як найменше води

 

 

6.

Коли я поливаю рослини чи город, намагаюся не використовувати воду даремно

 

 

7

Якщо я беру воду з крамниці або джерела, то дбаю про його чистоту

 

 

8

Перебуваючи біля річки чи озера, я прагну зберегти воду чистою

 

 

  1. Зворотній зв'язок («Відкритий мікрофон»)   

Учням пропонується завершити речення: «Сьогодні на заняті я зрозумів що вода…»

  1. Прощання 

Діти по колу передають «капельку води» (мішечок із повітряної кульки з крохмалю або борошна) з побажанням …    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Список використаних джерел

  1. Висоцька О.Є. Випереджаюча освіта для сталого розвитку: методологія, методика, технології: навчально-методичний посібник. – Дніпропетровськ: Видавництво «Акцент ПП», 2012. – 292с.
  2. Пометун О.І. Моя щаслива планета: Уроки для стійкого розвитку: навчальний посібник для учні 3-4 класів. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2011, - 144 с.
  3. Пометун О. І., Пилипчатіна Л.М., Сущенко І. М. Уроки для сталого розвитку: навчальний посібник для учнів 8 – го класу загальноосвітніх шкіл. Д.: «ЛІРА», 2013. 116 с.
  4.  Пометун О. І., Пилипчатіна Л.М., Сущенко І. М. Уроки для сталого розвитку: посібник для вчителя. Д.: «ЛІРА», 2013. 116 с.
  5. Карамушка В. І., Пометун О. І., Пилипчатіна Л.М., Сущенко І. М. Уроки для сталого розвитку: навчальний посібник для учнів 9 (10)  кл. загальноосвітніх шкіл. К.: Видавничий дім «Освіта», 2012. 144 с.
  6. Воронцова Т.В., Пономаренко В.С., Основи здоров’я. 5 клас: Посібник для вчителя. – К.: Алатон, 2005. – 264 с.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 2

Похожее изображениеПохожее изображение

Похожее изображениеПохожее изображение

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додакок 3

                             

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 4

Прислів’я та приказки про воду

Не плюй у криницю, бо доведеться з неї ще води напитися.

Без води й борщу не звариш.

Без води і не туди, і не сюди.

Вода ума не мутить та й голови не смутить.

Ваша вода мокра, ще й зимна.

У воді стоїть, а води просить.

Вивели його на чисту воду.

Від великої води надійся шкоди.

Він, як вода, скрізь просочиться.

Він ані в воді не втоне, ані в огні не згорить.

Він без кінця воду варить.

Він із води сухим вийде.

Він такий, що й у ложці води втопиться.

Він і на холодну воду дує.

Він у десятьох водах митий.

Вода найде собі дорогу.

Вода греблю рве.

Вода в решеті не встоїть.

В решеті води не наносиш.

Вода все сполоще, крім лихого слова.

Вода в одного бере, а другому дає.

Води - хоч топитись, та нема де напитись.

Води - хоч мийся, ліса - хоч бийся, хліба - хоч плач.

Водою воду не загадиш.

В океані води не зміряєш.

Вчорашньої води не доженеш.

Не все переймай, що по воді пливе.

Чим глибша вода, тим більша риба.

Глибока вода не каламутиться.

Глибока вода тихо пливе.

Де вода, там і верба.

Де вода, там і біда.

За водою підеш, то й не вернешся.

З брудної води ще ніхто чистим не вийшов.

І вода як на місці стоїть, то засмерджується.

Коло води ходячи, умочишся.

Мала вода - великий шум.

Не виливай каламутну воду, доки чисту не найдеш.

Не спитавшись броду, не сунься в воду.

Не ходи у воду за птицею, а в ліс за рибою.

Прийшло з води, пішло з водою.

Пролиту воду назад не збереш.

Проти води пливе.

Додаток 5

Вода

 

А вода це справжнє диво!

Як прожити без води?

З нею ми завжди щасливі,

З нею в нас нема біди.

 

Є вода — ростуть рослини:

Ліс, сади, рясні поля.

Це чудово для людини

І радіє вся Земля.

 

Плавають в водичці діти,

Риби у воді живуть.

Розцвітають в лузі квіти.

І рясні дощі ідуть.

 

Кругообіг повсякчасно

На Землі вода веде.

Тож з водою всім прекрасно

І біди нема ніде!

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 6

Картинки по запросу капелька рисунокКартинки по запросу капелька рисунок

Картинки по запросу капелька рисунокКартинки по запросу капелька рисунок

Завантаження...
doc
Додано
20 жовтня 2018
Переглядів
1611
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку