Тренінг містить теоретичну частину, де учні та вчителі (які виступають в ролі глядачів) знайомляться з методикою форум-театру, а в практичній частині учні(вони ж актори) грають виставу "Межа".
Майстерня креативного діалогу «Форум-театр як інтерактивна форма профілактики соціальних проблем»
Мета: ознайомити з методикою форум – театру, можливістю її застосування в роботі з учнями, батьками та вчителями; розкрити й показати шляхи вирішення проблеми булінгу в школі, розвивати навички конструктивного вирішення конфліктних ситуацій, толерантного спілкування. Обладнання: проектор, плакати, стікери, роздатковий матеріал
Хід заняття Тренер Слайд 1
- Майстерня креативного діалогу «Форум-театр». Вітаю всіх на нашому заході, сьогодні ми говоритимемо про методику, яку ми з учнями застосовуємо під час виховної роботи, а інколи й на уроках української мови та літератури. Слайд 2
Форум - театр або ще він має назву Театр пригнічених був заснований бразильським режисером, театральним педагогом Аугусто Боалем в 60 роках ХІХ ст.
Слайд 3 Форум-театр — це театральна гра, у якій про- блема показана у нерозв’язаній формі, а публіку в яко- сті глядачів-акторів запрошують запропонувати рішення та показати їх на сцені. Проблема тут завжди пов’язана з ситуацією пригноблення. Слайд 4 Основна мета Театру пригнічених – пошук в рамках спектаклю разом з учасниками шляхів вирішення проблеми та розв’язання конфліктів. Слайд 5 У форум-театрі як в житті Агресор Пасив Жертва Джокер – людина, яка зв’язує публіку та акторів, пояснює ситуацію, робить заміну, представляє персонажів на сцені, але не коментує ідеї й не дає відповідей
Слайд 6
ЗАПАМЯТАЙТЕ !!! * В основі завжди конфлікт * У виставі немає розв’язки, сцена завершується кульмінацією, конфлікт свідомо доводиться до максимальної гостроти * Роль (замінювати можна будь-кого, окрім агресора). * Зворотній зв’язок (обговорення з акторами, аудиторією та залученими фахівцями)
Слайд 7 Принципи
Ясність у викладенні сюжету Чітко визначений протагоніст (той, кого пригнічують) В ЦЕ повинно віритися ЦЕ повинно мати можливість змінюватися Гарячі точки «СТОП»
Слайд 8 Як і будь-який процес створення вистави форум театр має свої певні етапи роботи, так звані фази.
Розігрів ( на цьому етапі може відбуватись знайомство з групою, прийняття групового контракту, актуалізація теми вистави тощо). ВПРАВА Для того, щоб все вийшло, учасникам треба довіряти один одному. Потім учасники самі знаходять проблему, пишуть сценарій, працюють над виставою.
Слайд 9
Наступний етап – перегляд вистави Вистава повинна тривати 10-15 хв. і складатися з 3-6 чітко структурованих мізансцен.
Слайд 10
І остання фаза - форум, обговорення, у ході якого кожен із глядачів може запропонувати своє вирішення проблеми, замінюючи на сцені певного актора, що виконує певну роль.
Слайд 11
Боалева технологія допомагає налагоджувати доброзичливі стосунки практично в будь-якій групі, знаходити компроміси та досягати порозуміння
Слайд 12
Тренер проводить вправу «Дві сторони однієї медалі»
1. Погляньте на картинку й спробуйте дати відповідь на запитання, що ви на ній бачите? (відровіді учнів – дружба, обговорення, плітки, подружки, радість)
Слайд 13
2. А зараз уважно подивіться на цю картинку і завдання те ж саме – поясніть, що тут зображено (відповіді – приниження, самотність, сум, смуток, проблема, тягар, ноша, втома )
Слайд 14 . І нарешті погляньмо на слайд, що бачимо? ( ізгой, знущання, цькування, булінг) Так, і сьогодні це явище буде темою нашого форум-театру
Вчитель. Зверніть увагу, коли ми не бачимо цілісну картину, то не можемо правильно оцінити ту чи іншу ситуацію.
Слайд 15. А сьогодні ми поговоримо на тему шкільного булінгу. Останнім часом ЗМІ констатують факти виникнення цієї проблеми в дитячих, молодіжних колективах. На жаль, ця проблема є і має різні прояви. Що ж таке булінг?
Відеопрезентація «Шкільний булінг» (2 хв)
Тренер. Перейдемо до вправи «Записки». На листочках, які ви бачите на партах, запишіть якесь неприємне слово, вислів, яким вас хтось колись образив вдома, на вулиці, в школі. Це може бути жаргонне слово або вислів, але цензурне. Я почну (пишу) : «Ти нездара!». (2-3 хвилинки відводиться на вправу). Як ви себе почували під час виконання цієї вправи? Відповіді учнів – неприємно, все одно, образливо… - Зараз ми складемо всі записки в скриньку, а наприкінці заняття повернемось до них
Вчитель. Вашій увазі вистава «Межа», а потім на нас чекає обговорення.
Перегляд ВИСТАВИ (ютуб https://www.youtube.com/watch?v=WBfWgutosfo )
Тренер. Переходимо до форуму. Чи може в школі бути така ситуація, яку ми побачили, чи віриться вам у те, що показали актори на сцені? Як ви думаєте, що ж буде далі, якою буде кінцівка цієї історії?
Учні відповідають
Тренер. Дякую. Дійсно, варіантів розвитку подій багато, але ж чи можна було виправити ситуацію, змінивши поведінку будь-кого із учасників?
Учні відповідають
Тренер. Справді, декілька разів переграючи виставу, замінюючи будь-якого актора, окрім агресора – Маші, ми намагалися знайти шляхи розв’язання проблеми. На цьому ми зупинимось і переглянемо відеопораду «Як не стати жертвою булінгу», акторами якої були наші учні Євгеній та Валерія.
Сцена 1 (розігрують учні)
Тренер
Відповіді учнів
Тренер
Сцена 2 (розігрують учні)
Вчитель Як бачимо, Євгеній переміг у цьому поєдинку, а чому?
Відповіді учнів
(…тому що дозволив собі не засмучуватись, повні ненависті образливі слова відскакували від нього, він дійсно був стійким та впевненим у собі…)
Отже, який висновок ми можемо зробити, переглянувши ці дві сценки?
Відповіді учнів
Я пропоную вам побудувати логічний ланцюжок, який починається із фрази «Щоб не стати учасником булінгу потрібно…»
Відповіді учнів
Тренер. Повернемось до вправи «Ну і що, зате…», яка допоможе нам навчитися формувати позитивні установки. Ви вибираєте записку й продовжуєте фразу позитивно. Наприклад: «Ти нездара, ну і що, зате в мене багато друзів!»
Учні беруть записку і відповідають
Вчитель. Друзі, прослухайте одну притчу і замисліться.
Учениця
В одному з монастирів Шаоліню майстер навчав учня. І якось учень поставив майстру запитання: «Учителю, а як довідатися, наскільки я жорстокий?».
«Щоразу, коли ти завдаватимеш удару своєму ворогу, уяви себе на його місці і відчуй його біль. І якщо одного разу ти не відчуєш болю — знай, жорстокість поглинула тебе». Будьмо толерантними один до одного, до самих себе.
Тренер
-Ми з учнями хочемо побажати всім вам любові, добра, натхнення і щастя.
ПОСИЛАННЯ
(Посилання на презентацію https://drive.google.com/file/d/1MFwIh1jpURZJZHyPwhZVJ1pOUh7tl7I5/view?usp=sharing)
Посилання на відео вистави «Межа» - актори учні 10-А класу КЗШ №114
https://www.youtube.com/watch?v=WBfWgutosfo
відео Зупини булінг сцена 1 (актори учні 10-А класу КЗШ№114)
https://www.youtube.com/watch?v=QagiFcOn48U
відео Зупини булінг сцена 2
https://www.youtube.com/watch?v=l5I8sARpkmQ
відеопрезентація «Шкільний булінг»
Как остановить буллинг, травлю
https://www.youtube.com/watch?v=F6t6uDSUC7Y
СЦЕНАРІЙ вистави форум-театру «Межа»
І сцена
Маша
- Ох мене й дістала ця коза.
Сєва
- Маша, та може вона просто не могла піти з нами з 6 уроку - у неї ж, здається, репетитор.
Маша
- Та мені яка різниця?
Сєва
- І що робити?
Маша
- Що, що - веселе життя їй влаштуємо! О,які люди! Сєва, чого сидиш, допоможи дівчинці одягнутися!
Сєва
- Давай, давай!
Женя
- Не треба, я сама.
Маша
- Треба треба, Сєва, дівчинка просто соромиться.
Макс
- А що тут відбувається?
Маша
- А тобі що до того, йди куди йшов!
Сєва
- Чого ти вчепилася в цю куртку? Нащо мені це барахло, я ж допомогти хочу.
Маша
- Опа! Так до неї хлопці навряд чи залицяються, та воно то й зрозуміло: ніжки кривенькі, очі косенькі та й душ треба б частіше приймати, ох і смердить від тебе!
Женя
- Перестаньте.
Маша
- Тихо, сідай.
Сєва
- Щось ти занадто сувора, обняла б, приголубила , навчила б неграмотних правилам етикету.
Маша
- Та не забуваймо про спадковість – мама продавчиня, тому користуватись косметикою навряд чи навчить, обрахувать, обважить – це так!
Женя
- Батьків не чіпайте.
Маша
- Ти що посваритись хочеш?
Женя
- Просто можна я піду?
Маша
- Та що ти, я ж зараз благодійністю буду займатись, зараз же модно допомагати убогим.(Маша викидає з наплічника усі речі Жені).
-Що ж косметички нема, доведеться на тебе своє добро витрачати (дістає помаду).
- Стій, подивись, ой як тут все запущено!
Женя віштовхує Машу й ламає випадково помаду.
Маша
- От корова, помаду мені зламала, буде відпрацьовувати.
Сєва
- Маша, тобі не здається, що це перебор, якось жорстоко вийшло
Маша
- А ти що злякався ?
Сєва
- Ні, що ти!
Маша
- Тоді в мене пропозиція. Створюєш сторінку у ВК, підкатуєш до неї, якось розводиш її типу, що ти в неї закохався, фоткаєш і далі буде (йдуть).
ІІ сцена
Костя за столом читає книгу
Женя
– Привіт, Костя, як добре, що ти одужав, без тебе погано було.
Костя
- Так, було діло. Що тут у вас, щось цікаве відбулося?
Женя
- Може комусь і цікаво, а от мені не дуже…
Костя
-А що так?
Женя
-Зі мною всі перестали говорити, сміються, знущаються.
Костя
- Так, ти мені про це говорила. Слухай, а в тебе поїсти щось є? (Женя дістає з портфеля бутерброд). О, дякую! А з приводу твоєї проблеми я тобі вже все пояснив.
Женя
-Я роблю як ти казав, стараюсь не реагувати, поводитися тихо, як нібито мене зовсім немає, але це не допомагає, Костя.
Костя
- Почекай, мало часу пройшло.
Женя
- Костя, я не можу так більше, коли це все вже закінчиться?
Костя
- Ну що ти ниєш, сама ж цю кашу заварила, могла б піти з усіма після 5 уроку!
Женя
-Ні, не могла, мене батько прибив би, та й вчителька мене вже бачила в той день. Костя, що робити?
Костя
- Раніше треба було думати, а тепер треба йти до Маші вибачатись – падати на коліна, руки цілувати й вмовляти, вона це любить, тоді й інші вгомоняться.
Женя
- Ти серйозно, я ж ні в чому не винна?
Костя
- Серветку дай, дякую.
Женя
- Ти правий, треба вибачитись і все закінчиться, а ти можеш зі мною піти, я її так боюся?
Костя
– Ти пропонуєш мені йти вибачатися, ти про мене хоч подумала, мене ж взагалі в той день в школі не було. Дякую, Женю!
Женя
- Мені так важко, якби не Ваня, то я взагалі не знаю що б робила.
Костя
– Хто такий?
Женя
- Хлопець із ВК, він сказав, що якби був поруч, то нікому б не дав мене ображати.
Костя
- От і добре, попроси його допомогти розібратися з Машою. (збирає речі й виходить).
ІІІ сцена
Женя
- Привіт, я Женя.
Ваня
- Женя, привіт, я по-іншому тебе уявляв.
Женя
- Зовсім?
Ваня
- Ні, трошки повище. Ну що, підемо кудись чи ти поспішаєш ?
Женя
- А ти?
Ваня
- Я для тебе весь день звільнив! Щось ти якась зажата.
Женя
- Пам’ятаєш - я тобі про Машу розповідала?
Ваня
- А, з приводу сварки в школі, чого ти паришся – я ж з тобою, нічого не бійся.
Женя
-Дякую, Ваня, я постараюсь.
Ваня
- Я завжди готовий захистити дівчину, тим паче таку гарну.
Женя
- Не смішно!
Ваня
- Ти хочеш сказати, що я приколююсь? Ти мене зараз дуже образила.
Женя
- Ну що ти Ваня, я й не думала, ти мені дуже подобаєшся!
Ваня
- Ти мені також, чуєш, а давай селфі зробимо, йди сюди!
Женя
- Селфі?
Фотографуються
Ваня
- А розкажи щось про себе.
Женя
- Я наче все писала. Я люблю тварин, а ще читати люблю, а після уроків мамі допомагаю, а тато воєнний... Я, мабуть, багато говорю?
Ваня
- Та ні, що ти! Ой, я на хвилинку відлучусь, почекай.
Женя
- Чекатиму тебе тут.
ІV сцена
Виходить Маша
Маша
– О чувирло, привіт! Ти що з дерева впала?
Женя
- Знаєш, зараз прийде мій хлопець…
Маша
- Хто? Ваня чи що?
Женя
– А звідки ти знаєш як його звуть?
Маша
- Так ми з ним давно знайомі, правда ж гарненький?
Женя
- Не може бути, ви що все підстроїли?
Маша
- Не підстроїли, а розвели на вищому рівні. Дивись – свіженьке селфі! Ну як?
Женя тікає, а Маші телефонує Ваня.
Маша
- Так, Ваня, дякую, все вийшло відмінно!
V сцена
Маша
-А давай сюди. Ну що, всі в курсі нашої сенсації? Наша монашка виявилася зовсім не святою. (чіпляє листок на дошку)
Макс
- Що це?
Маша
- А ти що , по всій школі пройшов і жодної листівки не помітив і не прочитав? Та що з тебе взяти – лох. Костя, де наша красуня?
Костя
- А я звідки знаю?
Сєва
- Так ти ж її друг!
Маша
- А може й не тільки друг?
Костя
– Ви мене з кимось переплутали !
Маша
- А,раз так – читай цю переписку, давай вголос, а то усім цікаво.
Костя
- Знаєш, мені так хотілося, щоб ти був поруч…
Макс вихоплює з рук Кості листівку й рве її на шматки
Cєва
- Опаньки, дивіться: у нас захисник з’явився!
VІ сцена
Маша
- Доброго дня, Ольга Миколаївна!
Ольга Миколаївна
- Цвєтков дзвоник вже був. Ну, чому вчителі знову на вас жаліються? Кажуть, що по школі розклеїли якусь нісенітницю. Що мовчите?
Маша
- Ольга Миколаївно, а чому одразу ми? Можливо це придурки з 10-Б?
Сєва
- Взагалі Жені самій треба слідкувати, що вона у ВК пише, тоді й проблем не виникне.
Ольга Миколаївна
- Цвєтков, взагалі твоя думка нікого тут не цікавить. І припиніть цей балаган вже!Вам про ЗНО треба думати, а не позоритись на всю школу! А з Зайцевою я потім окремо поговорю, що це за записки еротичного характеру?
Сєва
– Там ще й фотографії цікаві є.
Ольга Миколаївна
- Цвєтков! Двійку захотів? Відкрили підручники!
Маша
- А я в бабусі була, забула підручник, Макаренко, дай книгу.Ольга Миколаївна - Так, Маргарито Іванівно, я не можу, я на уроці. Пауза. Що, до директора, знову побився,зараз одну хвилинку. Так, Цвєтков, Романова, швидко зняли це зі стін.
Сєва
– А чого одразу ми?
Ольга Миколаївна
- Тому що я знаю хто це зробив, через 5 хвилин прийду, щоб нічого тут не було!
Маша
– Так, якщо хоч хтось пікне, що це ми із Сєвою зробили, то я вам таке влаштую, зрозуміли?
Макс
– Мене це не стосується!
Маша
- Ати що: чистенький? Чого ж ти мимо роздягальні пройшов й бідняжці не допоміг?
Сєва
– Маша, ти подивись, хто прийшов!
Маша
– Наша красуня, давно не бачились.
Женя
- Зніміть це.
Маша
- Популярність додала сміливості? Ну що, ти в курсі, що ти найпопулярніша дівчинка у школі? Так хлопці?
Женя
- Швидко зніміть це!
Маша
- Ну тобі треба ти й знімай, Сєва, фотографуєш?
Сєва
– Звичайно.
Женя різко дістає пістолет й кидає наплічник