Тренінгове заняття "Подорож до країни здоров'я"

Про матеріал
Поглиблення знань учнів про здоровий спосіб життя,формування навичок здорового способу життя, профілактика шкідливих звичок
Перегляд файлу

ТРЕНІНГОВЕ ЗАНЯТТЯ
«ПОДОРОЖ ДО КРАЇНИ ЗДОРОВ'Я»

(учні 3(7)-4(8) класів)

 

Мета: популяризація здорового способу життя серед учнів

Завдання:

  •                 поглиблення знань підлітків про здоров'я;
  •                 формування в учнів навичок здорового спо­собу життя;
  •                 профілактика шкідливих звичок;
  •                 розвиток навичок колективної праці.

Тривалість: 45 хв.

Матеріали: вирізані з паперу різноманіт­ні фрукти, ручки, фломастери та олівці, скотч, мультимедійне обладнання, презентації до теми, карта «Шлях до Країни Здоров'я», паперові човни, літаки, автомобілі, ватмани, журнали для кола­жів, клей, ножиці, аркуші формату А-4, справжні фрукти за кількістю учасників, паперові сонечка для побажань.

Плакати: «Здоров'я дитини — здоров'я нації», «Чистота — запорука здоров'я», «Твоє здоров'я — у твоїх руках», «Їжа — джерело росту та здоров'я», плакат із зображенням кошика для очікувань.

Хід заняття

  1.                Організаційний етап

Вправа-знайомство

Учасники по черзі називають своє ім'я та улю­блене заняття.

  1.             Мотиваційний етап

На дошці прикріплено малюнок кошика.

Соціальний педагог. Доброго дня, дорога класна родино й шановні гості! Ви вже, напевно, здогадалися, що йтиметься про здоров'я. Ми буде­мо збагачувати свої знання із цієї теми. А що ви очікуєте від нашого заходу? Прошу вас записати на паперових фруктах свої плани-мрії, очікування від сьогоднішньої зустрічі й озвучити їх.

(Учні записують очікування на аркушах папе­ру у формі фруктів, зачитують і по черзі при­кріплюють на дошці.)

Соціальний педагог. А як ви думаєте, чому саме на таких малюнках ви робите записи? (Від­повіді учнів.)

III. Вивчення нового матеріалу

Мозковий штурм «Здоров'я — це ...»

Соціальний педагог. А що ж таке здоров'я? Які думки й асоціації виникають у вас щодо цього слова? (Учні висловлюють думки, доповнюють одне одного.)

Міні-лекція

Соціальний педагог. Здоров'я — це стиль, який людина обирає для себе, і саме він визначає, чи досягне вона благополуччя. До доброго здоров'я людина може йти, будучи зовсім здоровою чи на­впаки — інвалідом. Воно містить усі цілі людини, її інтереси та корисні звички. Це почуття, сповне­не любові до самого себе.

Науково-технічний прогрес, поява нових складних видів трудової діяльності змінюють звичний ритм життя. Останнім часом фізичне навантаження більшості людей зменшується, а нервово-емоційне напруження зростає. Люди­на, поки не відчує себе хворою, не витрачає сил і часу для підтримки здоров'я.

Українська народна мудрість має рецепти того, як бути здоровим. Які прислів'я і приказки про здоров'я ви знаєте?

(Учні по черзі називають приказки та прислів'я про здоров'я. їх проектують на екран.)

Найбільше багатство — здоров'я.

Держи ноги в теплі, голову в холоді, живіт у голоді — не будеш хворіти, будеш довго жити.

Держи голову в холоді, ноги в теплі — прожи­веш довгий вік на землі.

Було б здоров'я — усе інше наживемо.

Добрі жорна все перемелють.

Аби зуби, а хліб буде.

Здоровому все здорово.

Не здужає третього хліба з'їсти.

Старому та слабому годи, як малому.

Кого болять кості, той не думає в гості.

Гнила дошка цвяха не приймає.

Здоров'я входить золотниками, а виходить пу­дами.

      Як нема сили, то й світ не милий.

      Поганому животу й пироги вадять.

      На похиле дерево й кози скачуть.

      Череп'я довше живе, як цілий глек.

      Скрипуче колесо довго їздить.

      Скрипливе дерево довше росте.

      Плохеньке порося і в Петрівку мерзне.

      Світ великий — було б здоров'я.

      Хоч мале, та вузлувате.

Подивись на вид та й не питай про здоров'я.

Здоров'я маємо — не дбаємо, а втративши — плачемо.

Як на душі, так і на тілі.

Бережи одяг, доки новий, а здоров'я — доки молодий.

      Без здоров'я нема щастя.

      Гіркий тому вік, кому треба лік.

      Весела думка — половина здоров'я.

Соціальний педагог. Оскільки наш захід про­водиться в зимову пору року, пригадайте, будь ласка, які свята відзначає український народ у цей період? (Відповіді учасників.)

Соціальний педагог. Справді, у колядках і щедрівках українці виражають своє прагнення до здоров'я й добробуту.

(Проекція на екран.)

Щедрий вечір, добрий вечір,

Добрим людям на здоров'я!

Слава нашим господарям,

Що так ґречно нас приймали,

Щедрий вечір, добрий вечір,

Добрим людям на здоров'я!

Що так ґречно нас приймали,

Медом, квасом пригощали!

Щедрий вечір, добрий вечір,

Добрим людям на здоров'я!

Вправа «Цікава зустріч».

 Соціальний педагог. А хто допомагає людям зберегти здоров'я? Так, це лікарі. Сьогодні за на­шим круглим столом присутні: лікар-стоматолог, лікар-педіатр, лікар-дієтолог, лікар-терапевт, лікар-нарколог, лікар-психіатр.

Давайте познайомимося з ними. Представтесь, будь ласка.

(У цьому заході передбачено виступи учнів у ролі представників медицини.)

Виступи учнів у ролі запрошених гостей-лікарів. Кожен виступ супроводжується міні-презентаціею.

Лікар-стоматолог. Сьогодні я розповім вам, чому треба берегти свої зуби. На тканини зуба, що його оточують, несприятливо впливає зубний камінь. Розрізняють під'ясневий і над'ясневий зубні камені. Над'ясневі містяться вище краю ясен, навколо шийки зуба, а під'ясневі формують­ся глибше, інколи навіть по всій довжині кореня. Камінь поглиблює зубо-ясенну кишеню й руйнує його епітелій. Він ніби відділяє ясна від зуба, та­ким чином руйнуються тканини, які утримують зуби, що призводить до їх розхитування.

У поглибленій зубо-ясенній кишені й на зубному камені накопичуються залишки їжі, затримується слиз, утворюється зубний наліт, у якому накопичуються мікроби. В одному мілі­грамі зубного нальоту, узятого з нечищених зубів, нараховується приблизно 800 мільйонів різних мікроорганізмів. Серед них є й хвороботворні, які можуть спричинити запалення ясен (гінгівіт). Ясна тоді кровоточать, з'являється неприємний запах. Особливо слід відзначити несприятливий вплив солодощів на тканини зубів. На розвиток карієсу впливають будь-які вуглеводи: сахароза, фруктоза, глюкоза, мальтоза, лактоза.

Після того як зубний камінь знято, слід осо­бливо дбайливо дотримуватися гігієни порож­нини рота. Адже встановлено, що зубний камінь з'являється в тих, хто не дотримується елементар­них гігієнічних правил. Люди, особливо ті, у яких відкладається зубний камінь, повинні чистити зуби пастою вранці після їжі й ввечері перед сном. Окрім цього, після кожного споживання їжі слід обов'язково полоскати рот.

Попередити утворення зубного каменю до­помагає й споживання сирих овочів і фруктів. Хороші результати дає й «гімнастика» для зубів: необхідно щоденно гризти сирі яблука, моркву, столовий буряк. Пережовування твердої їжі спри­яє самоочищенню порожнини рота, кращому кро­вообігу ясен і їх зміцненню.

Кожна людина повинна звертатися до стома­толога не лише тоді, коли болять зуби, а система­тично перевіряти їхній стан хоча б двічі на рік.

Лікар-педіатр. Я хочу нагадати вам, що хо­лодна вода — для всякої хвороби біда. Рідина, про яку ми будемо говорити, зцілює багатьох людей. Вона без запаху, без смаку, без форми, а яку силу має! Усім відомий вислів: «Сонце, повітря і вода — наші найкращі друзі». Знайте: тепла вода заспо­коює, а холодна — навпаки: проганяє втому, під­вищує працездатність. Корисно ввечері випивати склянку води з медом, тоді ваш сон буде міцним.

Пригадайте поради Порфирія Іванова, який учив людей загартовувати свій організм.

1. Двічі на день купайся в холодній природній воді, щоб добре почуватися. Купайся в чому можеш: в озері, ванні, річці, ставку. Приймай душ або об­ливайся. Гаряче купання завершуй холодним.

  1.              Перед купанням або після нього вийди на природу, стань босоніж на землю (а взимку — на сніг) хоча б на 1—2 хв. Вдихни повітря через рот кілька разів й подумки попроси собі та побажай всім людям здоров'я.
  2.              Не вживай алкоголь і не кури.
  3.              У неділю о 12 годині дня вийди на природу босоніж, подумай про себе. Це свято душі твоєї, свято твого тіла. Люби природу навколо себе. Не плюйся. Звикай до цього — це твоє здоров'я.
  4.              Хочеш мати добре здоров'я — вітайся з усіма скрізь і всюди, особливо з людьми похилого віку.
  5.              Переможи в собі жадібність, лінощі, страх, гординю, лицемірство. Вір людям, люби їх.
  6.              Звільни голову від думок про хвороби, неміч, смерть. Це твої перемоги.
  7.              Думки свої не віддаляй від діла.
  8.              Розповідай і передавай цей досвід, але не хвалися, забудь гординю. Будь скромним.

Лікар-дієтолог. Я хочу розповісти, як дієта впливає на ваш настрій.

Банани вбивають депресію. Ці жовті фрукти містять алкалоїд харман, основу якого складає «наркотик щастя» мескалін. З'ївши банан, людина почуває себе набагато краще, а якщо до цього в неї була депресія, то її ніби знімає рукою. Банани усу­вають головний біль, регулюють обмін речовин.

Масло зміцнює нерви. Якщо ви коли-небудь дотримувалися дієти, то ваш настрій, напевно, був не найкращим. І це відбувалося тому, що ви не вживали масла, адже воно — бальзам для нервів.

Сир веселить. Настрій підвищують амінокис­лоти, які містяться в ньому.

Помідори допомагають розслабитися.

Перець створює в роті «пожежу». Але те, що ми сприймаємо як щось дуже гостре, насправді має властивість пригнічувати больові відчуття. І трохи пізніше це дарує відчуття щастя.

Яблуко допомагає знизити рівень холестерину в крові.

Лікар-терапевт. Застосування кольорів із профілактичною й терапевтичною метою має сто­літні традиції.

Із давніх часів енергією кольору зцілюють не лише душевні недуги, а й багато тілесних ран і соматичних захворювань. Енергія певного ко­льору дарує людині бадьорість, покращує настрій, заспокоює. Випромінюючи енергію, різні кольори впливають на розумовий, душевний і фізичний стани. Вони можуть довести до нервового зриву або, навпаки, заспокоїти, розслабити.

Із терапевтичною й профілактичною метою можна використовувати майже всі відтінки со­нячного спектру. Однак здебільшого обирають основні кольори — червоний, жовтий і синій, а також змішані тони — оранжевий, фіолетовий і зелений. Білий і чорний не підходять, оскільки білий відбиває всі промені, а чорний їх поглинає.

Колір у нашому житті має велике значення.

Адже кольори, які нас оточують, активно впли­вають на наш організм, настрій і психіку. Світло й колір — це не що інше, як енергія. Кожний колір має певну довжину хвиль і, звичайно, впливає на живий організм.

Червоний колір — це теплий і збуджувальний колір. Він оживляє, зміцнює серце й поліпшує кровообіг, надає сили, активізує й розігріває орга­нізм, не дозволяє сумувати. Якщо у вас замерзли ноги, бажано одягнути червоні шкарпетки. Якщо вам тяжко на душі, гнітить нудьга, слід одягнути будь-що червоного кольору. Життєвий тонус од­разу ж підніметься.

Оранжевий колір навіває радість і веселість, підсилює стимул до життя, підвищує творчу ак­тивність. Він допомагає при депресіях, апатіях, утраті апетиту. Халат або рушник цього кольору допоможе тим, кому складно вранці прокидатися.

Оранжевий колір навколо (штори, одяг, шпа­лери тощо) стимулює почуття, пришвидшує серце­биття, не підвищуючи при цьому кров'яного тиску. Цей колір створює почуття благополуччя, задо­волення, веселого настрою. Англійські ендокри­нологи рекомендують усім хворим на цукровий діабет одягати оранжеві сукні, сорочки, кофти, штани — це знижує кількість цукру в крові.

Жовтий колір навіює оптимізм, поліпшує на­стрій, активізує ментальні властивості, творчі зді­бності. Він позитивно впливає на нервову систему й внутрішні органи. Одяг жовтого кольору стиму­лює роботу мозку. Варто частіше ставити в кімнаті букет жовтих квітів, створювати з них композиції.

Зелений колір має сильний антистресовий ефект, створюючи внутрішню гармонію. Він заспо­коює й нервову систему, усуває стан втомленості, надаючи життєдайних сил втомленому організ­му. Зелений колір знімає дратівливість, знижує кров'яний тиск.

Синійхолодний колір. Він послаблює за­пальні процеси, допомагає при безсонні, поперед­жує головні болі. Можна використати штори на вікнах, одяг синіх тонів.

Лікар-нарколог. Куріння є дуже шкідливим для організму людини. Його масове розповсю­дження є однією з головних причин серцево-су­динних захворювань. Доведено, що в курців, на відміну від тих, хто не курить, у 2—3 рази частіше розвивається інфаркт і передінфарктний стан, стенокардія та інші захворювання серця. При цьо­му смертність, викликана цими захворюваннями, у них набагато вища. Життя курців на 4,6—8,3 роки коротше, ніж у тих, хто не курить, причому зменшення тривалості життя залежить від того, у якому віці людина почала курити. Доведено, що серед хвороб, які є причинами смерті курців, більше 50 % серцево-судинних захворювань.

Статистика свідчить, що більше 80 % хворих на хронічні захворювання шлунка та дванадцятипалої кишки — курці.

Доведено, що куріння негативно впливає й на процес лікування виразки. Воно скорочує тривалість життя  на 5 років, а також підвищує рівень ризику:

  • раку легень — у 20—30 разів (у членів сімей курців — на 20—70 %);
  • облітерувального ендоартріту — у 47 разів;
  • раптової смерті — у 3—5 рази;
  • інфаркту міокарда — у 3 рази.

Немає ліків, які могли б позбавити курця цієї шкідливої звички. Усе залежить від нього і від його зусиль.

Шкідливою звичкою є і вживання алкогольних напоїв. Алкоголь призводить до змін настрою, вибухів радості й люті. Доведено, він з руйнівною силою діє на всі органи й системи людини.

Звичайний шлях надходження алкоголю в організм — через шлунково-кишковий тракт. При цьому 20% всмоктується в шлунку, а 80% — у тонкому кишечнику.

Потрапляючи в шлунок, алкоголь негативно впливає на його оболонку й через центральну не­рвову систему — на всю травну функцію.

Особливо шкідливий етиловий спирт для печінки.

Із невеликою кількістю спирту, який надхо­дить із зовні, ферменти печінки впораються, хоча і з певним напруженням. Але якщо кількість спирту дуже велика, печінкові клітини гинуть. Загибла клітина замінюється іншою тканиною, яка виконує тільки з'єднувальну функцію. Коли загиблі клітини перевищують кількість тих, що залишилися, захисна функція повністю порушу­ється й розвивається цироз печінки.

Підшлункова залоза в результаті алкогольного впливу запалюється, що спричиняє порушення її роботи й викликає розвиток діабету.

Систематичне вживання алкоголю призводить до пришвидшення біологічного старіння. Трива­лість життя алкоголіка в середньому на 15 років менша за середньостатистичну.

Багато людей вважає, що наркоманія — зна­чно більше зло, ніж алкоголізм, і тому вже краще пити, ніж вживати наркотики. Насправді ж по­рівнювати, що жахливіше — черга алкоголіків з руками, що трусяться, чи декілька худих нарко­манів — цілком безглуздо.

До яких наслідків призводить наркоманія? Уже через 2—3 роки вживання наркотиків спри­чинить повне виснаження організму. Людина худне, її шкіра набуває жовтуватого відтінку, з'являється крихкість нігтів, починає випадати волосся, виникає повна й незворотна імпотенція. Вона втрачає здатність навіть до найменших фі­зичних і психічних навантажень. Настає перед­часне старіння з ознаками слабоумства.

Повністю втрачаються попередні почуття й ін­тереси, єдиною турботою стає добування наркотику будь-якою ціною. Настає остаточна моральна та інте­лектуальна деградація — повний розпад особистості.

Соціальний педагог. Давайте поміркуємо, діти! Ви дізналися про шкідливість тютюну, ал­коголю та наркотиків для організму й психіки лю­дини. Подумайте, що чекає на вас у майбутньому, якщо ви будете курити, пити спиртне і вживати наркотичні речовини?

Якщо ви все зважили, то зробіть ще одне зусилля й вирішіть ніколи не торкатися чарки, сигарети й наркотиків.

Пам'ятайте: здоров'я, справжня радість жит­тя й щастя не сумісні з тютюном, наркотиками й спиртними напоями!

Лікар-психіатр. Діти, що буває, коли хворіє тіло? (Болить голова, горло, важко ходити, ви­сока температура, нудить тощо). А що буває з людиною, коли погано на душі? Що вона відчуває? (Вона знервована, їй тривожно, некомфортно.) А як допомогти такій людині? (Зробити подарунок, заспокоїти, похвалити, пожаліти, погуляти...)

Так, добро лікує душу. Добрі справи й думки — найкращі ліки для неї. Для того щоб душа не хво­ріла, потрібно, насамперед, самому бути добрим.

На душевний стан людини негативно вплива­ють конфліктні ситуації, тому їх треба уникати.

Проблема конфлікту цікавить багатьох людей, оскільки вони в житті обов'язкові. Конфлікт вини­кає здебільшого тоді, коли відбувається зіткнення інтересів окремих осіб або груп людей.

Часто в умовах конфлікту його учасники не зважають одне на одного, не вміють і не хочуть вислухати іншу сторону, не ведуть потрібного діа­логу. Усе це стає причиною подальшого загострен­ня ситуації, коли виникає роздратованість, непо­вага, злість, що може перерости в агресивність. Відсутність взаємопорозуміння, почуття гніву по­силюються думкою, що неправа лише протилежна сторона. Тоді можуть виникнути деструктивні конфлікти, тобто такі, що мають руйнівну силу.

Не падати духом у будь-яких ситуаціях, не під­даватися жодним ударам долі, уміти легко вийти з будь-якої ситуації — цього треба вчитися.

Володіти собою за життєвих негараздів і чвар, у складних ситуаціях, швидко приймати правиль­не рішення в критичних періодах життя треба постійно вчитися. Кожна людина повинна само­вдосконалюватися, щоб завжди радіти життю, бути оптимістом навіть тоді, коли не все в житті йде гладко й ідеально.

IV. Закріплення нового матеріалу

Гра «Шлях до Країни «Здоров'я»»

На дошці прикріплено карту «Шлях до Кра­їни Здоров'я», діти записують на човниках, лі­таках, автомобілях, яких шкідливих звичок по­трібно уникати і яких правил дотримуватись, наприклад: не курити, загартовуватися, займа­тися спортом, не переїдати, не вживати алкоголю і наркотиків тощо), та прикріплюють до карти.

Соціальний педагог, слухаючи дітей, коментує їхні відповіді.

Створення плаката «Країна Здоров'я»

Соціальний педагог об'єднує клас у чотири групи (команди). Принцип розподілу — за захо­пленнями. Створені команди придумують назви (бажано, щоб вони відповідали темі виховного заходу).

За 5—10 хвилин учні повинні намалювати плакат або створити колаж для пропагування здорового способу життя.

Головні вимоги: образність, яскравість, оригі­нальність.

По закінченні роботи групи презентують плака­ти. Після підбиття підсумків їх вивішують у класі.

V. Завершальний етап

Рефлексія

Соціальний педагог. Підійдіть по черзі до кошика очікувань і скажіть, чи здійснилися ваші очікування від сьогоднішньої зустрічі.

Учні по черзі підходять до кошика та озвучу­ють здійснені чи нездійснені очікування. Після виступу дітей соціальний педагог пригощає учас­ників справжніми фруктами.

 

doc
Додано
9 квітня 2020
Переглядів
695
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку