Тренінгове заняття на тему:
«Тімбілдинг – ресурс згуртованого колективу»
Мета: створення моделі ефективної команди, формування та посилення загального командного духа, прийняття особливостей один одного, отримання навичок спільної роботи та прийомам вироблення загальної стратегії серед учнівського колективу.
Завдання тренінгу:
- створити позитивну атмосферу протягом тренінгу (згуртування, атмосфера довіри; заохочення учнів до спільної тривалої роботи; підтримка кожного з учасників);
- сформувати модель ефективної команди (спрямувати групу на досягнення загальної мети та реалізацію завдань; відпрацювати правила спільної колективної роботи з урахуванням інтересів кожного учасника; розвинути здібності знаходження ефективних оригінальних рішень та способів поведінки в різних ситуаціях; підвищити усвідомлення раціональності розподілення командних ролей та обов’язків);
- ігрова корекція поведінки (зниження надмірного емоційного напруження; усунення бар’єрів, що заважають продуктивним конструктивним діям; регуляція соціальних відносин).
Цільова аудиторія: учні 8-9 класів.
Кількість учасників тренінгу: 20 учнів.
Тривалість тренінгу: 1 година 20 хвилин.
Обладнання та матеріали: мультимедійний проектор, екран, презентація, підготовлений плакат, чобіток, м’ячик, ватман, фломастери, папір клейкий для нотаток, мультфільм «Сила єдності».
План тренінгу
1. Вступ. Повідомлення теми та мети тренінгового заняття ( 5хв).
2. Вправа «Граємо за правилами» (5хв).
3. Вправа «Чарівна торбинка»(5 хв).
4. Вправа «Що далі»( 10 хв).
5. Вправа «Побудова кола» (10 хв).
6. Вправа «Історія розвитку нашої групи» (10 хв).
7. Вправа «Ми вирушаємо у подорож» (10 хв).
Перегляд мультфільму «Сила єдності»
8. Вправа «Побажання» (10 хв).
Тімбілдінг (англ. Team building – побудова команди), або командоутворення. Ідею тімбілдінгу приписують японцям, але кожен з нас може пригадати одні з перших його проявів ще з дитинства на елементарному прикладі перетягування канату, а найперші літописні згадки про вправи з формування командного духу зустрічаються, як це не дивно, в українському козацтві.
В наш час тімбілдінг є однією з перспективних моделей корпоративного управління, що забезпечує повноцінний розвиток колективу, і є одним з найбільш ефективних інструментів управління учасниками.
Метою нашого заняття є створення моделі ефективної команди, формування та посилення командного духу, прийняття особливостей один одного, отримання навичок спільної роботи та прийомам вироблення загальної стратегії!
І. Вправа «Граємо за правилами»
Ці правила є універсальними. Ще раз коротко повторимо та запишемо на дошці ці правила:
- Цінувати час.
- Говорити по черзі.
- Говорити коротко і не часто, по темі.
- Говорити тільки від свого імені.
- Бути позитивними до себе та до інших.
- Правило додавання (Я + Ти + Ми).
- Правило поваги до своєї і протилежної статі.
- Правило добровільної активності.
Та інші правила…
ІІ. Вправа «Чарівний чобіток»
Інструкція. Пропоную вам дістати по одному папірцю з чарівного чобітка (вази, мішечка), який підкаже, що на вас чекає сьогодні або що вам потрібно зробити найближчим часом. Ці побажання чарівно впливають на настрій, підбадьорюють, надають упевненості (побажання можна змінювати на розсуд тренера).
ІІІ. Вправа «Що далі?»
Цілі: створити в групі атмосферу емоційної свободи, відкритості, дружелюбності і довіри один до одного; допомогти учасникам краще пізнати один одного, скоротити дистанцію у спілкуванні; ввести в колективне розуміння групи готовність говорити про емоції і почуття.
Ресурси: легкий м'ячик з гуми.
Правила цієї гри дуже прості. Тренер починає пропозицію, а закінчує його той учасник, кому тренер кидає м'яч. Наприклад:
Тренер: Я прийшла сьогодні на зустріч з бажанням (кидає м'яч учаснику А.) А: (ловить м'яч і продовжує) отримати задоволення від гри (кидає м'яч учаснику Б.). Б: (продовжує ту ж ланцюжок відповідей, яка була задана в реченні тренера) ... познайомитися з тими людьми, з ким ще не вдалося попрацювати разом під час минулих зустрічей.
Підсумок:
- «Що дає ця гра?»
- «Що ми дізнаємося один про одного та навіщо ці знання?»
ІV. Вправа «Побудова кола»
Мета: формування довіри учасників, покращення позитивного психологічного клімату, спостереження за стилями поведінки, розвиток навиків координації спільних дій, згуртування групи, розвиток навиків невербального спілкування та саморегуляції.
Інструкція: учасники заплющують очі і починають хаотично переміщуватися по кімнаті, при цьому вони імітують гудіння (це дозволяє уникнути розмов). По умовному сигналу ведучого всі зупиняються в тих положеннях, де їх застав сигнал. Завдання: створіть коло, не відкриваючи очей, не балакаючи. Дозволяється лише торкатися один одного. Коли коло, на думку учасників, вже побудовано, ведучий дозволяє відкрити очі.
Підсумок:
- «Що дає ця гра?»
- «Чого ідеальне коло важко створити з першої спроби?»
- «Що потрібно розвивати, щоб покращити виконання цієї вправи?»
V. Вправа «Історія розвитку нашої групи»
Мета: розвиток почуття «ми», групової згуртованості, закріпити навички взаємодії в команді.
Інструкція: «На столі перед вами знаходиться аркуш ватману та фломастери. Кожному учаснику групи потрібно на ньому намалювати дім, в якому він бажав би жити. На виконання цього завдання вам надається 2 хвилини. Час швидко плинув і я пропоную вам перейти до другої частини цієї вправи. Подивіться уважно на малюнок та знайдіть три домівки, найбільш вам до вподоби, а потім промалюйте до них стежинки (1хв). Наступне завдання до цієї вправи: вам потрібно домалювати у вашому містечку все, що необхідно для життя в ньому (1хв). І останнє завдання: дати назву містечку вашої групи та презентувати його (5хв).
Підсумок:
- Чи сподобалася вам ця вправа?
- Що було найскладнішим?
- Що найбільше сподобалося?
VІ. Вправа «Ми вирушаємо в подорож»
Мета: запам’ятовування імен та створення власних асоціацій до кожної людини з класу
Хід виконання:
Кожен малює на аркушах предмет, що починається на першу букву його чи її імені. Цей предмет людина забирає із собою на безлюдний острів. Потім презентують намальоване в колі, не забуваючи назвати своє ім’я: «Мене звати Оля. Я забираю окуляри», «Я — Володя, і я візьму із собою вугілля», «Мене звати Катя. Я дуже люблю книги, тому вони мусять бути на безлюдному острові».
Підсумок:
- Чи сподобалася вам ця вправа?
- Що найбільше сподобалося?
Перегляд мультфільму «Сила єдності»
VІІ. Вправа «Побажання»
Мета: згуртовувати колектив, поліпшувати психоемоційний стан учасників.
Хід: пропоную учасникам стати кружка й по черзі продовжити речення: «Настрій, з яким я завершую заняття, — …, тому бажаю іншим … ».