Тренінгове заняття "Вчимося долати стрес"

Про матеріал
Заняття з елементами тренінгу в 11 класі «Вчимося долати стрес», метою якого є ознайомити учасників тренінгу з поняттям «стрес» і способами релаксації, саморегуляції, подолання тривожності та нервового напруження.
Перегляд файлу

1

 

 Заняття  з елементами тренінгу в 11 класі

  

Тема: «Вчимося долати стрес»  

 

Мета: ознайомити учасників тренінгу з поняттям «стрес» і способами релаксації, саморегуляції, подолання тривожності та нервового напруження.

 

Обладнання: проектор і ноутбук для перегляду презентації, ватмани, фломастери, олівці, заготовки для виготовлення новорічної прикраси на ялинку, пластилін, штучна ялинка, новорічна шапочка з різними предметами, солодкі сюрпризи.

Хід заняття:

  1. Привітання присутніх.

Добрий день! Хай він буде теплим і сонячним не зважаючи на зимову погоду.

 

  1. Налаштування на роботу. Вправа «Його Величність Комплімент».

Ми всі різні і прийшли у різному настрої, зі своїми проблемами. Давайте спробуємо подарувати позитивні емоції один одному. І побачимо, що навіть маленька фраза може зробити наш день!

Усі присутні по черзі говорять один одному хороші слова, компліменти.                Починає вчитель: «Ви сьогодні надзвичайно елегантні!» і т.д.

 

  1. Вправа «Встановлюємо правила».

Учні об’єднуються у три групи і обговорюють варіанти правил роботи на занятті, потім по черзі зачитує представник кожної групи. Вчитель  вислуховує пропозиції членів  груп, пропонує  cвої правила,  пояснює  їх  (якщо потрібно). Записуються загальні 3-4 правила на ватмані на дошці (схематично). Наприклад:

 

  1. Принцип «Вільна нога».
  2. Вимикати телефон.
  3. Принцип «Я».
  4. Повага до мовця.
  5. Правило «Стоп!».
  6. Щирість та відвертість.

 

  1. Перегляд відео «Стрес» англійською мовою.

https://www.youtube.com/watch?v=hnpQrMqDoqE

Бесіда після перегляду відео.

  • Що ви відчули, коли почули англійську мову у відео?
  • Як відреагували?
  • Чи знайоме вам відчуття стресу?
  • Коли Ви в останній раз були у такому стані?
  • Чи вмієте ви долати стрес?
  • Чи хотіли б навчитися цьому?

 

 

  1. Повідомлення теми і мети заняття.

 

Вчитель: Сьогодні ми поговоримо про те, чи можна уникнути стресу у повсякденному житті, і поділимося своїми секретами боротьби зі стресом.

 

  1. Інформаційне повідомлення «Стреси та методи боротьби з ними»

Стрес (пер. з англ. stress – напруга) – система реакцій організму у відповідь на будь-яку висунуту до нього вимогу. Стрес – це відповідь на загрозу, реальну чи уявну.

Стресор – фактор, який викликає стан стресу. Вирізняють фізіологічний і психологічний стресори. Фізіологічні стресори – надмірне фізичне навантаження, висока або низька температура, больові стимули та ін. Психологічні стресори поділяються на інформаційні та емоційні.

Інформаційний стрес виникає в ситуаціях інформаційних перевантажень, коли людина не виконує завдання, не встигає приймати правильні рішення у належному темпі. Емоційний стрес виявляється в ситуаціях загрози, небезпеки, гніву, образи та ін.

Фази стресу.

1. Фаза тривоги. Мобілізація організму для зустрічі з загрозою. Відбуваються біологічні реакції, які зумовлюють можливість боротьби або втечі. З погляду фізіології це: згущення крові, підвищення тиску, збільшення печінки тощо. 

2. Фаза опору. Організм намагається опиратися загрозі, або справлятися з нею, якщо загроза продовжує діяти і її не можна уникнути. Далі тіло адаптується до стресу і повертається до нормального стану.

3. Фаза виснаження. Якщо дія стресу продовжується і людина не спроможна адаптуватися, це може виснажити ресурси тіла. Виснаженість – це вразливість від втоми, фізичні проблеми призводять до хвороб і навіть до загибелі організму. Ті самі реакції, які дозволяють опиратися короткочасним стресорам (підсилення енергії напруження м’язів, недопускання ознак болю.

 

  1. Вправа «Намалюю собі настрій».

Щоб навчитися боротися зі стресом, потрібно уміти прислухатися до себе, своїх відчуттів. На аркушах паперу пропонується намалювати свій сьогоднішній настрій, кольори можна обирати за бажанням. Учні малюють, тихо звучить класична музика.

По закінченню роботи учні прикріплюють свої роботи на ватман на дошці, за бажанням пояснюють, чому саме так намалювали, які почуття це в них викликало.

 

  1. Притча про склянку води.

Вчитель розповідає, демонструє, всі присутні також діють згідно розповіді.

Я пропоную Вам обрати будь-який предмет на парті чи у вас у кишені. У мене є склянка наповнена водою. Я поставлю її на витягнуту руку. І Ви зробіть так само з вашими предметами. Чи важко Вам тримати? А мені? Як ви думаєте, скільки важить ця склянка? Грамів 200. Зараз це не так важливо, у мене до вас інше питання. Що буде, якщо я почну тримати цю склянку на витягнутій руці 2 хвилини? А якщо я буду тримати її протягом дня? У цьому випадку рука, швидше за все, заніміє, будуть якісь м'язові спазми, може бути параліч, доведеться навіть їхати в лікарню.

Як ви думаєте, чи зміниться вага склянки від того, що я цілий день її триматиму? Ні, звичайно, ніяк не зміниться.

- А що мені потрібно зробити, щоб виправити цю ситуацію?(учні пропонують варіанти)

Просто поставити склянку на стіл чи передати другові… Так і з проблемами у житті. У нас з вами в руках різні предмети, різні проблеми та різні стреси.

Але, скільки б ми не думали про них, як правило, їх вага від цього не зміниться. «Вага» в лапках, серйозність, масштабність. Проблеми вирішуються тільки діями. Тому, або виріши, або відклади вбік. Немає сенсу тягати з собою ці важкі камені на душі, які тебе паралізують.  Зі свого життєвого досвіду можу сказати, що всякі недороблені справи, якісь проблемні ситуації, які висять на душі,  дуже сильно витягають енергію і не дають рухатися вперед.

Як можна менше незавершених проектів, недороблених справ, невиконаних обіцянок! Потрібно, як тільки проблема з’являється, максимально швидко її вирішувати, щоб вона тебе не засмоктувала, що не паралізувала, не ставала цим самим важким каменем.

Вчитель: Методів боротьби зі стресом існує безліч. Але основу будь-якого з них становить розслаблення - повна протилежність стресу. Розслаблення можна досягати за допомогою м'язової релаксації, дихальних вправ, медитацій для розслаблення свідомості. Давайте виконаємо маленьку вправу.

9.Вправа «Морозиво» Станьте прямо, руки витягніть вгору. Напружте всі м'язи тіла і уявіть, що ви змерзли в такому положенні, ніби морозиво. Пробудьте в м'язовій напрузі пару хвилин. Потім уявіть, як ніби на вас світить тепле сонечко, і ви починаєте повільно, поступово танути. Першими розслабляються пальці рук, потім кисті, лікті, плечі, спина, коліна. Потім глибоко вдихаємо, піднімаємося і сідаємо на місця.

- А яка у Вас «аптечка» для подолання стресу?

Учні за бажанням висловлюються про свої методи боротьби зі стресом. Дають поради однокласникам. 

 

  1. Перегляд і обговорення відео про способи боротьби зі стресом.

https://www.youtube.com/watch?v=_xpFuQDDxHI

 

  1.  Вправа «Вгадай предмет» на розвиток інтуїції та тактильних відчуттів.

Учням пропонується новорічна шапочка, в якій знаходяться різні предмети. Учень повинен не дивлячись, на дотик здогадатись, який це предмет, описати його, сказати, чи може він допомогти у боротьбі зі стресом.

  1.  Вправа «Кольоротерапія». Переглянути відео «Кольоротерапія. Білий колір». https://www.youtube.com/watch?v=E0hugKCyjo8

Обмін враженнями після перегляду.

  1.  Вправа «Створюємо святковий настрій».

Учням пропонуються заготовки та різнокольоровий пластилін для створення новорічної прикраси на ялинку. Поки учні займаються творчістю, звучать новорічні мелодії, вчитель пригощає присутніх мандаринками. 

Коли створені власноруч прикраси будуть готові, учні по черзі вішають їх на ялинку, при цьому висловлюють свої побажання для всіх присутніх у новому році.

 

  1.  Вправа «Звуки природи». Учням пропонується заплющити очі, вмоститися зручніше за партою, можна покласти голову на руки і послухати звуки моря.

https://www.youtube.com/watch?v=LdsTydS4eww

 Інструкція: сядьте зручно, заплющіть очі. Спокійно вдихніть і видихніть. Уявіть собі, що ви пливете на човні морем далеко від дому. Усі проблеми і турботи залишилися вдома, ви почуваєтеся вільно, на вас не тисне тягар відповідальності. Ваш човен вільно пливе на хвилях. Ви насолоджуєтеся відчуттям спокою. Ви то підіймаєтеся на хвилі, то опускаєтеся. Ви відчуваєте приємне тепло сонячних хвиль. Ви спокійні і розслаблені. Ви відчуваєте своє дихання: вдих, видих... Теплий, м'який спокій розливається по всьому тілу. Ви дедалі спокійніші, вільніші... Ваш погляд зупиняється на маленькому острові. Вас тягне туди, ви гам шукаєте спокою, захисту, задоволення. Ваш човен наближається до острова. Уже можна розрізнити рослинність, дерева, пісок. І ось ви виходите на берег. Ви лягаєте, вам тепло, розслабляєтеся... На губах у вас морська сіль... Ви дивитеся на хмаринки й відчуваєте тепло сонця. Тут ваша гавань. Насолоджуйтеся почуттям спокою, впевненості, тепла. Сюди ви зможете повернутися будь-коли. Це місце дасть вам упевненість, силу, безпечність. Попрощайтеся з цим місцем, настав час повертатися н реальність. Повільно розплющуйте очі.

По закінченню пропонується поділитися відчуттями.

  1. Перегляд  гумористичного відео «Містер Бін. Іспит». Обговорення.

 

https://www.youtube.com/watch?v=9LhLjpsstPY

 

 

  1.  Вправа «Прощання з негативом».

Учням пропонується написати на листочках негативні спогади чи  переживання минулого року, потім порвати аркушик на маленькі шматочки і викинути в запропоновану вчителем урну. Фон – відео з мантрами для релаксації.

https://www.youtube.com/watch?v=BQ4Uls1O0dU

  1.  Притча про каву. 

Вчитель: Пропоную Вам послухати  притчу.

Приходить до батька молода дівчина і каже:

“Тату, я втомилася, у мене таке важке життя, такі труднощі і проблеми, я весь час пливу проти течії, у мене немає більше сил … що мені робити?”

Батько замість відповіді поставив на вогонь 3 однакових каструлі з водою, в одну кинув моркву, в іншу поклав яйце, а в третю насипав каву.

Через деякий час він вийняв з води моркву і яйце і налив в чашку кави з  каструлі.

-Що змінилося? – Запитав він свою доньку.

-Яйце і морква зварилися, а кава розчинилися у воді,- відповіла вона.

– Ні, доню, це лише поверхневий погляд на речі. Подивися – тверда морква, побувавши в окропі, стала м’якою і піддатливою. Крихке і рідке яйце стало твердим. Зовні вони не змінилися, вони лише змінили свою структуру під впливом однакових несприятливих обставин – окропу.

Так і люди – сильні зовні можуть розклеїтися і стати слабкими там, де крихкі і ніжні лише затвердіють і зміцніють …

– А кава? – Запитала дочка

– О! Це найцікавіше! Кава повністю розчинилися в новому ворожому середовищі і змінила його – перетворили окріп в ароматний напій. Є особливі люди, які змінюють самі обставини і перетворюють їх на щось нове і прекрасне, отримуючи користь і знання з ситуації 

 

 Підведення підсумків. Рефлексія.

Вчитель: Подумайте, чи наша сьогоднішня зустріч дала вам щось корисне, чи відкрили ви для себе нове, чи було щось нецікаве й непотрібне? На стікері напишіть коротко, одним-двома словами ваші враження і приклейте їх на дошку. Якщо інформація була корисна для вас і стане вам у нагоді в майбутньому – на валізу, якщо інформація ще потребує обдумування, аналізу, прокрутки – на пральну машину, якщо щось виявилося непотрібним – на урну для сміття.

Учні пишуть, підходять до дошки і роблять свій вибір, за бажанням коментують.

Вчитель: І на закінчення ще трішки англійської! Прочитайте слово “stressed” навпаки – і ви отримаєте ще один спосіб боротьби зі стресом –“desserts”.                Лише будьте обережні з ліками!!! У всьому потрібно знати міру! Ми з вами гарно попрацювали.

Тому можемо побалувати себе передноворічними смаколиками! (вручення солодощів)

Закінчити хочу словами Ремарка «Ніде ніщо не чекає людину. Завжди потрібно самому приносити все із собою. Любов – в сімю. Щастя – в будні. Тепло – в дружбу.» 

 

Дякую за увагу! (фото на згадку)                                     
                      

docx
Додано
6 квітня 2020
Переглядів
1935
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку