Тренінгове заняття з батьками
Вихователь НВК №8
Бащук Н.Л.
Діти — квіти життя. Проте часто свідомо чи несвідомо, будучи в поганому гуморі, дозволяємо собі кривдити їх. Найгірше те, що такі дитячі образи залишаються в пам'яті надовго й безпосередньо чи опосередковано впливають на майбутнє життя - ; вашого сина чи доньки. Виросте ваша дитина самостійною чи залишиться на все життя « мамійкою », буде почуватися потрібною і коханою чи матиме низьку самооцінку значною мірою залежить від дій її батьків ще в дошкільному віці.
Лівіла: ознайомити батьків з особливостями впливу стилю спілкування в сім'ї на емоційне благополуччя дітей. Формувати вміння аналізувати свої виховні, впливи на "дитину та їх наслідки, сприяти; конструктивному спілкуванню дорослого з дитиною; розвивати уміння членів"сім'ї взаємодіяти, спілкуванні-та поведінці; зміцнювати та зберігати - родинні
ВІДНОСИНИ:
Обладнання:свічка, листочки.,кошик, ручки. Кольорові олівці| фломастери, маркери, ножиці, клей, ватман кольоровий папір, скотч, журнали, картинки, пензлики,розетки для клею, серветки - клейонки, смужки - побажання, сніжинки, скринька.
Хід заняття
Привітання учасників
Обговорення правил групи а. \ ,
Мета: спрямувати увагу учасників на дотримання правил роботи тренінгової групи.
Вихователь. Для того щоб наше-заняття пройшло організовано та продуктивно, нам необхідно дотримуватися певних правил спілкування:
- Добровільна участь у виконанні вправ і-завдань.
- Говорити лише про себе, свої переживання,« Не критикувати - бути позитивним.
- Один говорить усі слухають.
- Обговорювати дію; а не особу.
Отже, з правилами групи, ви ї ознайомились. Якщо хтось із ними не згоден, можна запропонувати свої варіанти.
Вправа «Чарівна свічка» .
Мета: дати - учасникам; можливість краще познайомитися, проявити індивідуальність та створити теплий психологічний, мікроклімат, що сприяє вільному, ефективному спілкуванню учасників заняття;
Вихователь. Перш ніж ми почнемо роботу, пропоную всім стати в коло. Перед вами на столі; стоїть - чарівна свічка. Учасники, заняття тримаючи по черзі свічку. Називають своє ім'я, та коротко розповідають про себе і відповідаючи на - запитанням « Який я?» : Свічку передаємо, по колу доти, доки всі учасники і не розкажуть про себе.
Запитання: що було приємніше: говорити чи слухати розповіді?
Очікування «Кошик проблем»
Мета: виявити проблеми й труднощі, які трапляються в, сімейному вихованні дитини; з'ясувати очікування та сподівання "учасників
від заняття.
Вихователь :Шановні батьки! Кожен із вас прийшов на занятті своїми сподіваннями. Будь ласка, відшукайте на столах листочки. На. Них запищіть свої очікування . Пропоную вам озвучити ваші сподівання та опустити листочки в кошик проблем..
Вправа «Асоціація»
Мета: розвивати творчість, креативність у батьків, зняти емоційну напруженість використати гру в родинному вихованні для стабілізації батьківсько-дитячих відносин.
Хід вправи. Батьки міркують, з яким предметом чи істотою можна асоціювати їхню дитину, та пояснюють чому.
Висновок. За допомогою цієї гри налагоджується контакт батьків із дітьми, посилюється психологічний контакт, налагоджуються батьківсько – дитячі відносини.
Інформаційне повідомлення «Чинники, які впливають на розвиток дитини»
Вихователь. Найважливіший скарб людини іде здоров'я. Нині не викликає сумніву той факт, що всі діти вимагають певної психологічної підтримки, оскільки перебувають під впливом низки несприятливих чинників.
Чим відрізняється психічне здоров*я від психологічного?
Психічне здоров'я — це стан благополуччя. при якому людина може реалізувати свій власний потенціал; справлятися зі звичайними життєвими стресами, продуктивно й плідно працювати.
Психологічне здоров'я стосується особи та є сукупністю психічних властивостей людини, які постійно розвиваються. Ці властивості допомагають особі знайти свій шлях, який дасть змогу їй виконати певну життєву мету, а також гармонізують потреби окремої особи й суспільства загалом. Проблеми психологічного характеру піддаються корегуванню набагато легше, ніж психічного. Нервові, нестабільні батьки — нервова й нестабільна дитина.
Ускладнюються сімейні відносини; а страждають від цього насамперед діти. "Ці відносини відображаються в напружених взаєминах між дітьми.
Експерти Всесвітньої організації охорони здоров'я довели, що порушення психічного здоров'я набагато . частіше відбувається в дітей, які страждають від недостатнього спілкування з дорослими та їхнього ворожого ставлення, ростуть в умовах сімейних суперечок.
Навіть вік характеризується тісною емоційною прихильністю дитини до батьків, чому у вигляді потреби в любові, повазі, визнанні.
Вправа «Поява дитини в сім'ї та її психічний розвиток»
Мета: розглядати моделі розвитку дітей залежно від того, коли дитина народилася (першою, другою чи третьою).-
Вихователь. Шановні учасники! Пропоную вам об'єднатися в такі групи «молодші» (якщо у вас є старші брати, сестри), «старші». «середні» та єдині діти.
Завдання для кожної групи — передати відчуття дитини кожної групи.
Висновок. Отже, підіб'ємо підсумок того, як впливає порядок народження на психологічне здоров'я дитини.
Вихователь. Дійсно діти — це стримувальний чинник. Тому під час виховання дитини батькам необхідно стежити за своєю поведінкою, адже саме їхня, поведінка є прикладом для дітей.
Чи часто ви займаєтесь з дитиною тим, що їй цікаво. Бувають такі моменти коли дитині сумно. Запропонована гра допоможе підвищити настрій вашій дитині
Вправа «Образ щасливої дитини»
Мета: створити – модель емоційного благополучної дитини, поглибити знання про . роль батьківського спілкування у вихованні дітей. - Учасники об'єднуються у групи й створюють колаж «Образ щасливої дитини» із поданого матеріалу, потім - презентують - роботи:.
Вихователь. Пропоную вам об'єднатися у дві групи,
Кожна, група повинна вибрати малюнки з журналів які демонструють риси, характеру, стиль спілкування й поведінку батьків щодо дитини.
(Відповіді порівнюються,доповнюються.) Висновок. Завдяки цій вправі ми з'ясували, що-дитина,в щасливій роди невпевнена; в-собі, цілеспрямована, високодуховна. має позитивну емоційну стабільність, проявляє повагу до себе, уважність до інших;
Гра «Чарівна скринька»
Мета: підвищити "настрій учасникам заняття, оптимізувати відносини між батьками й дітьми.
Вихователь. Шановні учасники! У Європі є така традиція — подавати тістечка з найкращими побажаннями. Пропоную кожному дістати зі скриньки по одній записці, яка підкаже, що вас чекає найближчим часом; '.
Побажання
Сьогодні ваш день! Удачі вам!
• Сьогодні фортуна
усміхається вам!
• Ви готові зробити серйозний крок у своєму житті Пам'ятайте: ви народилися, щоб бути щасливими!
• Сьогодні чекайте прибутку
• Зробіть собі подарунок, ви його заслуговуєте!
Усе, що вам потрібно, легко приходить до вас
Висновок.,Сподіваюсь, що вам було приємно отримати такі диво папірці. Бажано таких папірців побажань виготовити для себе як найбільше та діставати їх по одному кожного ранку. Ці побажання чарівним, чином впливають на настрій як дорослих, такі дітей, підбадьорюють їх, надають упевненості.
Рефлексія «Снігопад»
Мета: підбити підсумки заняття; визначити, чи здійснились сподівання,
Вихователь. У нас вийшла дуже насичена розмова. Я попрошу вас оцінити нашу спільну роботу. Для цього необхідно взяти сніжинку та написати свої побажання. Потім підкидають усі разом свої сніжинки догори зі словами «Хай здійснюються найщиріші мрії.
Наше сьогоднішнє заняття було організовано для тих, хто любить дітей, любить їх не здалека, не милується ними, як живою цікавою іграшкою, а любить справжньою любов'ю. Це заняття для люблячих батьків, що віддають серце й душу вихованню дітей. Сподіваюсь, що й надалі ми разом пліч-о-пліч будемо співпрацювати,, виконуючи тривалу й складну справу, назва якої — «виховання».
Старшій дитині в сім'ї властиві відповідальність, сумлінність, прагнення до досягнень, честолюбство. Вона часто бере на себе частину батьківських функцій, піклуючись про молодших дітей у сім'ї. Вона може почувати себе відповідальною за сімейний-добробут, продовження сімейних традицій, часто стає лідером. Народження наступної дитини призводить до позбавлення її виняткової позиції у володінні любов'ю, і турботою матері й часто супроводжується ревнощами до появи суперника. Якщо старшій дитині до цього моменту не виповнилось 5—6 років, то поява брата або сестрички може викликати сильний стрес. Батьки переключили увагу на-малюка, старша дитина втратила владу над ними. Але вона ще мала, щоб зрозуміти, що сталося, її відчуття можна сформулювати приблизно так: «Моє місце зайняв хтось інший», така реакція сильніша, якщо діти одностатеві.
Молодшій дитині в сім'ї властиві безтурботність, оптимізм, готовність приймати чуже заступництво. Для членів своєї сім'ї вона може так і залишитися назавжди дитиною. До її досягнень батьки зазвичай ставляться менш вимогливо. У відносинах Із людьми виявляє ворожість, конфліктність, вона більше зорієнтована на себе, ніж на інших; Молодші завжди стають улюбленцями, тому, на відміну від старших, емоційно стабільніші, товариські. Зазвичай на них покладають менше обов'язків, але стереотипи поведінки закладаються вже в цей період: Буває, що за ними назавжди закріплюється прізвисько «малюк». Безумовно, це не може не вплинути на розвиток особистості дитини.
Середня дитина може мати характеристики як молодшої, так і старшої або їх комбінації. Часто вимушена боротися за те, щоб бути поміченою й отримати своє місце в сім'ї.
Єдина дитина є водночас найстаршою і наймолодшою дитиною в сім'ї. Більше за інших єдина дитина наслідує одного з батьків (тієї ж статі). Єдині діти часто мають прихильність до батьків,протягом усього життя. Проте, знаходячись під постійною опікою батьків, у дитини може сформуватися безпорадність.
Існують два типи єдиних дітей: «рано став дорослим» і «синок матусі». Другий варіант особливо поширений у сім'ях, де були проблеми з вагітністю (пізні пологи тощо). Виховна позиція, теж відіграє важливу роль у психологічному здоров'ї дитини.