Тема уроку :Три стани води. Колообіг води в природі
Мете уроку: сформувати уявлення учнів про роль води в природі, колообіг води в природі, три стани води, повторити властивості води, формувати цілісне сприйняття природничо-наукової картини світу.
Розвиваюча мета: розвивати вміння виявляти причинно-наслідкові зв’язки в природі, вміння аналізувати природні явища, робити висновки.
Виховна мета: сприяти гармонійному розвитку учнів, опануванню способів навчально – пізнавальної і природоохоронної діяльності, виховувати бережливе ставлення до природи, інтерес до пошукової та дослідницької діяльності.
Методично – дидактичне забезпечення уроку: схема колообігу води в природі, групові картки-вказівки для роботи в групи, мікрофон, зображення хмаринки та крапельок води для вправи «Очікування», картки для індивідуальної, парної та групової роботи, скринька з «секретом» (завдання від краплинки), цеглинки Лего для оцінювання.
Хід уроку
І.Орг.момент
ІІ.Повторення вивченого.
1.Бюро погоди
- Яка пора року? Який місяць? Який стан неба? Чи були опади? Тепло сьогодні, чи холодно?
-Яка температура повітря?
- Давайте підсумуємо: так від чого залежать зміни в природі?
2. Гра «Так чи Ні»- повторення властивостей води.
Учні показують відповіді на твердження цеглинками Лего.
-Вода-найпошириніша речовина на Землі.(Так)-
-Життя на Землі можливе без води(Ні)-
-Вода має форму(Ні)-
-У солоній воді легше плавати,(Так)-
-Вода не має смаку(Так)-
-Учні першого класу провели досліди і отримали такі результати.
Що вони хотіли дізнатися ?
Фізкультхвилинка
ІІІ.Пояснення теми уроку.
1.Гра « Склади слово»-перемістити букву у відповідну комірку.
-
ВОДА КОЛООБІГ
Створення проблемної ситуаціі.
-Чому воду називають мандрівницею.
ІV.Робота за темою
1.Робота з малюнком.
-Де на малюнку є вода?
-Сьогодні ми з ясуємо ,що вода може бути у трьох станах:
Дослід
- Вода-рідкий стан
- Вода –пара
- -Вода- лід(сніг)
Дослід 1
-Вода - єдина речовина на Землі, яка існує в природі в трьох станах - рідкому, твердому та газоподібному. І вона може переходити з одного стану в інший.
- У яких трьох станах буває вода на Землі? (Покажіть на малюнку)
- Порівняй, як вода переходить з одного стану в інший у природі й на кухні?
- Що потрібно, щоб вода перейшла з одного стану в інший?
- Порівняйте, коли вода займає більше місця – у рідкому чи в твердому стані?
1. Вода нагрівається.
2. Кришка починає дрижати, з-під неї виривається пара. Де вона взялася? Це вода з рідкого стану переходить у газоподібний – вона випаровується [примітка: взагалі водяна пара невидима – «пара», яку ми бачимо, це дрібні крапельки води – пара конденсувалася, зіткнувшись із холодним повітрям]. 3. Коли підняти кришку, можна побачити, що з кришки капає вода. Це гаряча пара, стикаючись із холоднішою кришкою, знову перетворюється на воду.
- А чи можемо ми в домашніх умовах отримати воду у твердому стані?
Що потрібно зробити, щоб вода перейшла з одного стану в інший? (Нагрівати або охолоджувати, тобто змінювати температуру. ).Який прилад для цього використовують?
2.Робота на картках.Робота у парах.
-Визначте у якому стані вода,що зображена на малюнках.
Перевірка у парах.
3.Що таке колообіг.
- Пояснення вчителя (за слайдом презентації)
Схожий процес – перехід води з одного стану в інший – постійно відбувається у природі. Він називається «Колообіг води в природі». Сонце нагріває поверхню Землі – і водойми, і суходіл (у ґрунті теж є вода). Невидима пара піднімається вгору. Там вона охолоджується – утворюється хмара. Хмара складається з дрібних крапель води. Краплі у хмарі збільшуються, стають усе важчими – і падають на землю у вигляді дощу або снігу. Вони потрапляють у річки, у підземні води. А звідти – знову у море. І цей процес ніколи не припиняється.
Дослід 2.
Вчитель тримає дзеркало над парою,поки не утворяться краплі .Так утворюється дощик.
4.Створення макету колообігу води в природі.
5.Створення історіі подорожі краплинки.
V.Підсумок уроку.
-Чому воду називають –мандрівницею.
-Що таке КОЛООБІГ ?
-Назвіть три стани води.
VІ.Рефлексія.
Гра мікрофон.
-
— Сьогодні я дізнався…
— Мені було цікаво…
— Мені сподобалось…
— Тепер я знаю…
— Тепер я вмію…