Тварина – живий організм. Основні відмінності тварин від рослин та грибів. Особливості живлення тварин

Про матеріал
Матеріали до уроку біологї у 7-му класі за темою "Тварина – живий організм. Основні відмінності тварин від рослин та грибів. Особливості живлення тварин ", що містить різнорівневі та цікаві завдання для учів з різним рівнем знань.
Перегляд файлу

Тема: Тварина – живий організм. Основні відмінності тварин від рослин та грибів. Особливості живлення тварин

Мета: сформувати в учнів знання про основні процеси життєдіяльності тваринного організму (рух, живлення, дихання, виділення, розмноження тощо); установити основні ознаки відмінності тварин від рослин та грибів; розвивати творчу активність та пізнавальні інтереси учнів; формувати вміння працювати з опорними схемами, виділяти головну думку та формулювати висновки; виховувати дбайливе ставлення до природи; сприяти розвитку інтересу до вивчення природничих наук.

Очікувані результати: учні називають середовища існування тварин, прояви життєдіяльності тва­рин, відмінності тварин від рослин та грибів; характеризують живлення тварин; порівнюють типи жив­лення: автотрофний і гетеротрофний; висловлюють судження щодо значення біологічних знань.

Обладнання:  схеми, таблиці, зошит, підручник, малюнки, кросворд

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Хід уроку

І. Організаційний момент

1.1. Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.

1.2. Пояснення вимог до робочих зошитів, зошитів для практичних робіт, рекомен­дації щодо підручників та навчальних посібників.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя

Природа України — багата та різноманітна. Завдяки геогра­фічному положенню та кліматичним умовам у нас є просторі степи й густі ліси, лагідні моря й величні гори, бурхливі річки та спокійні озера, на просторах країни ростуть тисячі видів рос­лин та водиться величезна кількість тварин.

Тварини оточують нас повсюди — на відпочинку серед при­роди, у місті, під час роботи в саду чи на городі. Вони при­стосувалися до життя поряд з людьми. Мешкаючи у великих містах і перебуваючи в постійних клопотах, ми майже не звер­таємо уваги на те, що поряд з нами співіснує різноманітний та цікавий тваринний світ.

Захоплива подорож у світ тварин, знайомство з тваринами, про яких ви до цього нічого не знали, про їхнє життя, розмно­ження та деякі незвичайні особливості їхньої поведінки — усе це чекає на вас у цьому навчальному році.

Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети і завдань уроку.

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів

3.1. Бесіда.

1. Пригадайте, які живі організми мешкають поруч із вами.

2. Які царства живих організмів ви знаєте?

3. Що об’єднує слова, які записані на дошці? (Це об’єкти живої природи або живі організми.)

(На дошці написані слова: конюшина, джміль, підберезник, жаба, трутовик, волошка, зозуля, кропива.)

4. Яка наука вивчає живу природу? (Біологія.)

5. Біологія — комплексна наука. Які саме біологічні науки вивчають записані на дошці живі організми? (Підберез­ник, трутовик — мікологія; конюшина, волошка, кропи­ва — ботаніка, жаба, зозуля — зоологія.)

6. Дайте визначення: яка наука називається зоологією? (Зоологія — це комплексна наука, що всебічно досліджує тварин, їх історичний розвиток, взаємозв’язки між собою та з навколишнім середовищем.)

(Учитель доповнює й уточнює відповіді учнів.)

3.2. «Асоціативний кущ».

Учні висловлюють свої асоціації щодо поняття «тварини». Усі відповіді записуються до «асоціативного куща», який зображено на дошці.

Можливі варіанти відповідей учнів: гетеротрофи, рухаються, створюють звуки, розмножуються, еукаріоти тощо.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Узагальнення результатів.

ІV. Засвоєння нового матеріалу

1. Тварина — живий організм. Прояви життєдіяльності тварин

Запитання до учнів:

— Пригадайте, які ознаки життєдіяльності притаманні рослинам як живим організмам.

(Обговорення відповідей учнів.)

«Мозковий штурм»

— Які прояви життєдіяльності притаманні тваринам як живим організмам?

Очікувані відповіді учнів:

 рух

 живлення

 дихання

 розмноження

 реакції на подразники

 розвиток

 ріст

2.   Основні відмінності тварин від рослин та грибів. Особливості живлення тварин

Бесіда

Завдання для учнів:

— Назвіть основні відмінності тварин від рослин.

Очікувані відповіді учнів:

 Тварини живляться готовими органічними речовинами (гетеротрофний тип живлення).

 Не здатні до фотосинтезу.

 Переважна більшість тварин здатна до переміщення в просторі і може здійснювати різноманітні рухи.

 Мають обмежений ріст.

Завдання для учнів:

— Назвіть основні відмінності тварин від грибів.

(Обговорення відповідей учнів.)

Складання опорного конспекту

Характерні особливості тварин:

 гетеротрофний тип живлення;

 рухливість, активність;

 мінлива форма тіла;

 обмежений ріст;

 відповідь на подразнення у вигляді таксисів, рефлексів.

Запитання до учнів:

— Пригадайте, який тип живлення характерний для одноклітинного організму евглени зеленої. (Змішаний, або міксотрофний, тип живлення.)


Складання опорної схеми, пояснення вчителя

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Середовища існування тварин

Запитання до учнів:

— Пригадайте, що таке середовище існування.

Очікувана відповідь учнів:

Середовище існування — це та частина природи, у якій живуть організми, зазнаючи різних її впливів і самі впливаючи на неї.

Технологія «Мікрофон»

Методична скринька

Технологія «Мікрофон» надає можливість кожному сказати щось швидко, по черзі, відповідаючи на запитання або висловлюючи власну думку чи позицію.

Правила проведення:

говорити має тільки той, у кого є символічний мікрофон;

подані відповіді не коментуються і не оцінюються;

коли хтось висловлюється, решта не має права перебивати, щось говорити, вигукувати з місця.

Запитання:

Які середовища існування опанували тварини?

Очікувані відповіді учнів:

 наземно-повітряне середовище;

 водне середовище;

 ґрунтове середовище.

Запитання до учнів:

Назвіть головні компоненти середовища існування, без яких тварина не може обійтися і які завжди чинять на неї вплив у процесі життя.

Очікувані відповіді учнів:

 їжа;

 вода;

 повітря;

 температура середовища;

 житло;

 інші організми.

Складання опорної схеми

 

 

 

 

 

 

 

Заповнення таблиці

Середовище існування

Тварини

Пристосування тварин
до середовища

 

 

 

 

V. Узагальнення і закріплення знань

5.1. Розгадування кросворда «Тварини навколо нас» (роздавальний матеріал).

Розгадайте кросворд «Тварини навколо нас» та визначте зашифроване слово (це назва одноокого велетня з міфології або невеличкого представника ракоподібних).

 

 

1

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

Запитання

1. Він буває «біляк» і «русак».

2. Найхитріша тварина.

3. У Київській Русі цю тварину називали «векша», давні греки звали її «сціуріда».

4. Найменша пташка України.

5. Риба — національна гордість України, бо вона — найбільша з прісноводних риб у світі.

6. Степова курочка.

Відповіді: 1. Заєць. 2. Лисиця. 3. Білка. 4. Корольок. 5. Сом. 6. Куріпка.

Зашифроване слово: циклоп.

VІ. Підбиття підсумків уроку

Технологія «Незакінчені речення»

Учні працюють з відкритими реченнями, наприклад:

— На сьогоднішньому уроці для мене найважливішим від­криттям було…

— Урок важливий, тому що…

— Мені сподобалось…

— Мені не сподобалось…

— Від наступного уроку я чекаю…

VІІ. Домашнє завдання

7.1. Завдання для всього класу.

Опрацювати відповідний параграф підручника

7.2. Індивідуальні та творчі завдання.

Підібрати вірші українських поетів, у яких згадуються тварини

 

1

 

doc
Додано
17 лютого 2023
Переглядів
737
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку