МЕТА УРОКУ Ознайомити учнів із життєвим та творчим шляхом, науковими досягненнями видатних вчених фізиків; розвивати інтерес учнів до науки, вміння і навички роботи з науково – популярною літературою; різними інформаційними технологіями; виховувати національну свідомість і патріотизм, гордість за їх світове визнання.
ФІЗИКА Ом, Ампер, Ньютон, Паскаль, Лебедєв, Попов, Столєтов… Не полічити всіх, на жаль, Хто відкрив її секрети… Тут Ейнштейн і Фарадей Резерфорд і Бор, й Гальвані. Скільки вже було ідей! Вірю: це ще не останні. Галілей у цім ряду, Архімед, Фермі, Курчатов, Що на щастя чи біду Приручили дикий атом. Непроста наука ця, Відкриттям нема кінця.
АРХІМЕД (287 – 212 р р. до н.е.) Одним із найвеличніших механіків світу був знаменитий Архімед. Батько Архімеда астроном та математик Фідій був одним з наближених до царя Сиракуз Гідрона; він дав синові найкращу на той час освіту. Після повернення до Греції знаменитий учений жив у рідному місті Сіракузах. За легендою, Архімед, захоплений своїми дослідженнями, одного разу заявив цареві Сиракуз Гідрону, що міг би перевернути Землю, якби він мав точку опори.Здивований цар запропонував Архімедові показати йому, як за допомогою малої сили можна піднімати великі вантажі. Архімед погодився і наказав витягнути на берег царську вантажну трієру,посадити на неї увесь екіпаж і завантажити корабель. Розмістившись на певній відстані, Архімед, рухаючи рукою блок, що був сполучений із системою механізмів, розпочав тягнути до себе корабель так тихо та рівно, немов останній плив по воді. Захоплений побаченим, цар Гідрон, запропонував Архімедові сконструювати для нього військові машини, які можна було б використовувати для оборони Сиракуз.
БЛЕЗ ПАСКАЛЬ (1623 – 1662) Видатний французький фізик, математик, філософ. Паскаль висловив думку, що атмосферний тиск зменшується з висотою (за його ідеєю в 1647 р. був здійснений експеримент, який підтвердив його думку); продемонстрував пружність повітря і довів, що повітря має вагу; відкрив, що показання барометра залежать від вологості і температури повітря і тому його можна використовувати для прогнозування погоди.
ІСААК НЬЮТОН (1643 – 1727) Предметом дослідження Ньютона були механічні, гравітаційні, оптичні явища. Він сформулював основні закони класичної механіки, відкрив закон всесвітнього тяжіння, явище розкладання білого світла на кольорові складові, розвинув теорію світла, розробив основні розділи вищої математики. Узагальнивши результати досліджень з механіки своїх попередників і результати власних досліджень, створив фундаментальну працю “Математичні начала натуральної філософії“, видану 1687 року.
МИХАЙЛО ВАСИЛЬОВИЧ ЛОМОНОСОВ (1711 – 1765) Перший російський учений – натураліст світового значення,поет,художник, історик, поборник розвитку російської освіти та науки. Народився поблизу північного російського міста Архангельська. Він досліджував атмосферну електрику і силу ваги; створив учення про колір; створив ряд оптичних приладів; відкрив атмосферу на Венері; описав будову Землі; пояснив походження багатьох корисних копалин і мінералів;заклав основи фізичної хімії. Його іменем названо один з найбільших університетів – Московський.
Вікторина “ Чи знаєш ти фізиків “ (1787 – 1854) – німецький фізик відкрив усім відомий закон (про струм). Йому належить відкриття у сфері “ електричного струму ”? (1564 – 1642) – італійський фізик та астроном, відкрив закон падіння тіл, застосував телескоп, відкрив супутники Юпітера, сонячні плями Венери?
Вікторина “ Відгадай, хто я? ” Я народився у 1643 р. в сім’ї фермера-орендатора в графстві Лінкольн. У 1665 р. закінчив Кембріджський університет. Через три роки керував фізико-математичною кафедрою Кембріджського університету. Досліджуючи земну і небесну механіку, створив працю “ Математичні основи натуральної філософії “. Я відкрив кілька фундаментальних законів фізики, і один з них називається “ Закон всесвітнього тяжіння “.
Вікторина “ Відгадай, хто я? “ Народився я у 1711 р. в сім’ї архангельського помора за 70 км від Архангельська. З дитинства допомагав батькові в рибному промислі, а довгими зимовими вечорами вчився читати й писати. У неповних 20 років я поїхав з караваном рибалок до Москви. Там за один рік закінчив 3 класи Заіконоспаської академії. У 1745 р. я став першим російським академіком і своєю багатогранною працею сприяв науково-технічному прогресу. Російський поет О. С. Пушкін назвав мене “ першим російським університетом “.
7 6 5 4 3 2 1 Конкурс кмітливих Англійський вчений, який відкрив тепловий рух частинок речовини. Одиниця потужності. Російський вчений, який систематизував хімічні елементи на основі їх будови. Французький фізик, який увів поняття “електричний струм”. Англійський фізик, наукові праці якого стосувалися пружних деформацій. Одиниця роботи. Давньогрецький вчений, який вивчив виштовхувальну дію рідини й газу на занурення в них тіла.
Висновок Життя видатних учених та розвиток наукових ідей можуть стати прикладом для власного життя. Розвиток науки не закінчиться ніколи. Видатний німецький фізик Вернер Гейзенберг писав: ” Щоб не сталося, людство збереже в найближчі десятиліття жвавий інтерес до пізнання. Навіть коли цей інтерес буде на якийсь час затьмарений практичними результатами науки і боротьбою за владу, він буде торжествувати та з’єднувати всі народи, всі нації на Землі. Люди будуть щасливими в усіх частинах земної кулі, коли вони досягнуть нових знань, і вони будуть вдячні тій людині, яка вперше відкрила їх “.
Використана література С.В.Каплун,Г.В.Беззубова,Л.Д.Киркач-Осипова.Дитяча енциклопедія.-Х.:Видавництво “Фоліо”,2005.-319 с. М.І.Блудов.Бесіди з фізики.-К.: Рад. шк.,1989.ч1,2.-347 с. Ф.М.Дягелев.Из истории физики и жизни ее творцов.-М.:Просвещение, 1986.-225 с. Г.Г.Кордун.Учням про видатних фізиків.-К.: Рад.шк.;1979.-132 с.