Сценарій свята „Даруймо доброту ”.
Мета. Узагальнити знання дітей про добро як одну з найвищих моральних якостей людини, виховувати бажання творити добро, бути активними громадянами нашої держави.
Епіграф
Не залежить доброта від зросту,
Не залежить доброта від віку.
Доброта з роками не старіє,
Доброта, як сонце, гріє.
Свято проводиться у прибраному залі , на сцені зображено сонечко,квіти, плакати, намальовані дітьми, слова епіграфу. В центрі залу на столі ікона , біля неї горить свічка.
Столи розставлені по залу, на столах написані назви станцій
(„Ввічливість - людяність”, Доброчинність – захисниця розуму”, „Дружба”, „ Сумління найкращий порадник”, Добре ім’я – найкраще багатство”),
сидять учні.
Пісня „Гімн доброті”
Вчитель 1.
Людське життя...Неповторне і звичне , радісне і сумне , сповнене глибоких переживань , солодке, як мед , і гірке як полин.
Вчитель 2
Люди, їх мільйони...всі вони різні і чимось неповторні. Вони , мов ті зорі на небі , що горять своєрідним світлом.
Сценка „Мама і синочок”
( Виходить жінка із запаленою свічкою у руках і хлопчик)
Хлопчик Матусю, а правда , що небо на залізних стовпах тримається?
Мати Так, мій синочку правда.
Хлопчик А чому так багато зірок на небі ?
Мати Це , коли людина на світ приходить , Бог свічку запалює , і горить та свічка , поки людина не помре. А як помре , свічка гасне, зірочка падає. Бачив ?
Хлопчик Бачив , матусю , бачив . Матусенько , а чому одні зірочки ясні , великі, а другі ледь видно ?
Мати Бо коли людина зла , заздрісна, скупа, її свічка ледь – ледь тліє. А коли добра, любить людей , робить їм добро, тоді свічечка такої людини світить ясно і світло це далеко видно.
Хлопчик Матусю , я буду добрим. Я хочу , щоб моя свічечка горіла найяскравіше!
Мати Старайся , мій хлопчику ( гладить по голові).
(Ставлять свічку біля ікони і виходять)
Вчитель
Стежина життя ...Це по ній кожен має пройти гідно. Але якою вона буде ? І хочеться гукнути :
„Життя ! Ну зупинися хоч трішки ! Візьми мене на свої крилечка й понеси ген - ген за небокрай , де люди у вічності живуть”
Вчитель
Прекрасні слова, правда ? У як хотілося б кожному з нас , щоб і життя наше було таким же прекрасним. Але як цього досягти?
Вчитель.
Вдумаймося в слова Леонардо да Вінчі :
„ Пам’ятай ! Життя є дар, великий дар,
І той , хто його не цінує,
Цього дарунка не заслуговує”
Вчитель
А щоб цінувати життя – треба знати і розуміти своє місце в ньому . Треба завжди пам’ятати , що ти Людина.
Вірш В. Симоненка
„ Ти знаєш, що ти людина”
Ти знаєш , що ти – людина ?
Ти знаєш про те чи ні ?
Усмішка твоя –єдина ,
Мука твоя – єдина,
Очі твої єдині.
Більше тебе не буде
Завтра на цій землі.
Інші ходитимуть люди,
Інші кохатимуть люди –
Добрі, ласкаві , злі.
Сьогодні усе для тебе –
Озера , гаї , степи.
І жити спішити треба
Кохати спішити треба
Гляди ж не проспи.
Бо ти на землі – людина,
І хочеш того чи ні –
Усмішка твоя – єдина ,
Мука твоя – єдина
Очі твої одні.
Вчитель.
Сьогодні у нас з вами свято. Свято „Твори добро , бо ти людина”
Життя кожної людини – це стежина , встелена жовтогарячими чорнобривцями, духмяними вишеньками, стежина з червоними й чорними тонами, як у тій пісні...
Пісня „Два кольори ”
Вчитель.
Ви – молоді громадяни України. І саме від вас залежить майбутнє, від вашої освіченості , активної життєвої позиції.
Вчитель.
З чого починається людина ? Якими рисами повинна вона бути наділена , щоб творити добро ?
Вчитель.
Щоб з’ясувати усе це ми сьогодні здійснимо святкову мандрівку.
Вчитель.
Отож щасливої вам подорожі!
І учень ( черговий по станції „Ввічливість - людяність”)
Увага ! Увага ! Увага!
Раді вітати вас на нашій першій станції „Ввічливість - людяність”. Доброго дня ! Ой , як гарно ви відповідаєте „ доброго дня ”. Отож , ми побажали один одному , щоб день був добрий для кожного із нас, приніс радість , задоволення, добрий настрій! У нашого народу стало добрим звичаєм вітати один одного цим хорошим, теплим побажанням .
А ще кажуть: „Доброго здоров’я”, „Здорові були”, „ Моє шанування вам”. Є теплі, рідні та близькі слова :„мама”, „ тато”. Є слова вагомі – „ держава”, „Батьківщина”.
А ще є ввічливі слова – називаються вони чарівними. Люди , які їх постійно вживають , називаються ввічливими, чемними.
Чемна людина всім приємна, бо вона приносить втіху і хороший настрій.
Отож на нашій зупинці ми влаштуємо невеликий екзамен – турнір ввічливості , адже без хороших манер дороги далі нам нема.
Команди , на сцену !
Розминка.
Гра „Закінчи речення ”
Запитання для команд
Підбиття підсумків конкурсу.
А тепер спробуємо скласти правила поведінки людини щодня , щоб її поважали інші. ( Учні читають з плакатів 6 „ У нас можна ”, „У нас не можна”)
Наші правила ввічливості нами і придумані. Мені залишається вам лише побажати : дотримуйтеся цих правил під час мандрівки.
Успіхів вам ! До побачення !
„Гімн ввічливості ”,
вірш читають двоє учнів
Клянемось ввічливими бути!
Завжди „ спасибі” говорити
Добрий день„ та „До побачення”
Мають у житті важливе значення.
Клянемось ввічливими бути !
У боротьбі зі злом добро здобути,
Нечему вразити мечем чарівним
Словом суворим і вірним!
Клянемось ввічливими бути .
Вас вітає станція „ Доброчинність – захисниця розуму”
Легенда „Про добро і зло”
Жили на вулиці двоє сусідів. Одного року один зробив іншому велике зло. Ображений чоловік , прагнучи відповісти помстою , вирушив до мудреця за порадою. Що ж мудрець йому запропонував? Відповісти зловмиснику добром ! Сусід послухався , а у відповідь знову був „нагороджений” злом. Мудрець і тут порадив не шкодувати добра. Сусід ще раз послухався , віддячив добром. Але через деякий час у відповідь одержав зло. Сусід прийшов до мудреця і той знову порадив йому віддячити добром . „Але я вже стомився віддячувати йому добром” – заперечив сусід. „Якщо зловмисник не стомився від зла , то чому ти стомився від добра ?”- відповів йому мудрець.
Під час зупинки на цій станції ми поведемо розмову про загальнолюдські риси характеру , в основі яких лежить споконвічна боротьба між добром і злом.
Гра „Мікрофон”
Учні по черзі передають мікрофон і називають якості.
- А які ж якості заважають творити добро ?
Учень
На світі можна жить без еталонів,
По – різному дивитися на світ :
Широкими очима , з- під долоні
Крізь пальці, у квартирку , з –за воріт .
Від цього світ не зміниться нітрохи,
А все залежить від людських зіниць -
В широких відіб’ється вся епоха,
У звужених – збіговисько дрібниць.
Вчень , письменники , філософи мають багато суджень про вічне питання добра і зла.
Запрошую вас прокоментувати два погляди.
Гра „Карусель”
1група ( учні , що у внутрішньому колі каруселі ) – „Добра не буває без зла” ;
2 група ( учні , що у зовнішньому колі ) – „Зла взагалі не повинно існувати”
Найвища наука життя – це мудрість.
Раді вітати вас на нашій наступній зупинці , яка так і називається.
Доброта і чуйність ,и співпереживання і щиросердечність, уміння розділити чужий біль , вчасно підтримати у важку хвилину, розрадити у горі й біді – це завжди було в характері нашого українського народу. У наших традиціях споконвіку збереглася звичка наділити прохаю чого , заступитися за беззахисного і скривдженого.
Народно мудрість стверджує, що треба менше говорити про добро, а просто проявляти милосердя до тих , хто бажає підтримки.
СЦЕНКА
Ведуча. Прибіг щодуху син додому й до тата голосно гука:
Син . А я провідав у лікарні свого товариша , дружка. То ж правда, тату , я чутливий і маю серце золоте.
Ведуча. Замислився тато на хвилину і так йому сказав на те :
Тато . Коли тебе в тяжку хвилину людина виручить з біди , про це добро , аж поки віку , ти сину, пам’ятай завжди. Коли ж людині ненароком ти зробиш сам добро колись , про це забудь, аж поки віку мовчи й ніколи не хвались.
Твори добро , бо ти Людина.
Найбільшим же людським скарбом є дружба. Доброго дня . Наступна станція – „Дружба”.
Я навіть не запитую , чи хочеться кожному із вас мати друга – справжнього, вірного , який завжди допоможе ,підтримує , з яким біда – півбіди, а радість подвійна .
Звичайно , хочеться ! І щасливий той , хто його має !
Назвіть прислів’я і приказки , афоризми про дружбу.
(„Без вірного друга велика туга”
„Дружба – велике багатство „
„З добрим дружись, а лихого стережись”
„Друг пізнається в біді”
„Скажи , хто твій друг , і я скажу хто ти”)
У свого друга ми хочемо бачити лише позитивні якості : щоб був він для нас приємний і цікавий, добрий , щирий, вірний , щедрий.
Отож , щоб з нами хотіли дружити, то й ми повинні такими бути.
Пісня „ Справжній друг”
„ Добре ім’я – найкраще багатство”
Саме про це поговоримо ми зараз . Для української народної моралі розуміння честі є відповідним до віку і статі особи. Для дівчини честь співвідноситься із цнотливістю , незайманістю, сміливістю.
Вірш „ В житті є логіка сувора”
В житті є логіка сувора,
Й суворі виміри народні
Як не казав ти правди
І сьогодні переконатися пора
Зробивши зло не жди добра
Хто б не був ти носа не дери,
Де б не був учися говори
мовою людей – куди прийшов
Розлютився ранить наче лезом ,
А шкодуєш ледь не все життя
Кажуть так , що гнів спочатку без сум
Потім каяття, лють , а сушить злого
Юнаку згинає плечі,
А від сміху і в старого сяють очі молодого
Не хвалися родом, що ти благородне
Скажуть люди згодом чого сам ти годен.
Одне дарує плід хоч цвітом не красується,
А інше пустоцвіт , а гляньте як хизується.
Друзі ! А чи не забули ви , що нас чекають у гості , адже запізнюватися за правилами етикету геть не личить.
Отже , наша наступна зупинка „ Гість – радість у домі”
Пісня „ Гості”, гумореска „ Некультурні хазяї”
У гостях ми повинні не тільки гарно сидіти за столом, а й розважатися : співати, танцювати, поводитись відповідно до етикету.
( Демонстрація правильного запрошення до танцю , танець )
Інколи в нас закрадається думка і постає запитання : Яка дорога веде до храму ? Де той шлях до правди і добра, яким треба йти кожному ?
Саме наша слідуюча зупинка „ Сумління – найкращий порадник” і дасть відповідь на це запитання.
Учениця.
Лікуймо наші зболені серця ,
Лікуймо наші душі зачерствілі,
Несемо правди непогасний стяг,
І кривда в нашу душу не поцілить,
Є ще спасіння від недуг людських,
Джерела віднайдемо лиш цілющі.
Мов подорожником торкнемося до них,
Й добром розквітнуть , просвітліють душі
Окріпимо серце щире, не черстве
Людського милосердя еліксиром.
Воно , хоч кволе, знову оживе,
І справедливість й людяність творить.
Хоч невпинно біжить вперед. Збігають хвилини , години, пливуть роки. Хочеться вірити , що у нас все буде гаразд. Хочеться, щоб слова доброти, почуті сьогодні, ви пронесли крізь усе життя. Пам’ятайте , людина на цім світі не вічна, життя коротке і гріх розтринькувати його на погані справи.
Учень.
Не забудь ні старця, ні дитину,
Поділись останнім сухарем,
Тільки раз ми на землі живемо,
У могилу не бери провину.
Зло нічого не дає , крім зла.
Вмій прощати, як прощає мати,
За добро добром спіши віддати –
Мудрість завше доброю була.
Витри піт солоний із чола
І трудись, забувши про утому,
Бо людина ціниться по тому, чи вона зробила , що могла.
Скільки сил у неї вистачало,
Щоб на світі більше щастя стало.
Учениця.
Щастя мати рідну домівку, батьків – найдорожчих людей для кожного із нас. Ніколи не стане великою , благородною людиною той , хто ще змалечку не вмів бути хорошим сином, ніжною, доброю донькою.
Пісня „Поведи мене мамо”
Для кожного із нас слово мама – святе. Про материнську любов , про синівські почуття складено багато творів.
(Власна поезія дітей)
Старість – радість , ніхто її не жде. Всяк старається відсунути її небажаний прихід. Та вона вже ж несподівано підкрадається, і ти вже з печальною розсудливістю розумієш , що усе найкраще вже було, усе в минулому. Добре , коли поруч тебе рідні, діти й онуки.
( Пісня „ Ой у чистім полі”)
Отож , багато є випадків , що при живих дітях батьки стають самотніми. Діти виростають, забувають стежку до рідної хати, дбаючи лише про своє благополуччя. А матерям хочеться бачити їх, погладити по голівці, торкнутися до їхніх рук і почути теплі слова любові :
Інсценівка вірша „ Розмова з мамою”
Син. Розкажіть мені мамо, про вишні,
Їх було так багато в саду.
Мати. Були, сину , морози невтішні,
А вони кого хочеш зведуть.
Син. Розкажіть мені, мамо, про зорі,
Чи такими були і колись ?
Мати. А той , сину , хто виріс у горі -
Не часто на зорі дививсь.
Син. Розкажіть мені , мамо про долю,
Чи людині відкладена вона?
Мати. Наша доля , мій сину, як море –
Той пливе лиш, хто має човна .
Син. Розкажіть мені, мамо, про роки –
Чи спливають помітно вони.
Мати. Роки , сину, помітні допоки...
Матерів пам’ятають сини.
Вчитель.
Дорогі діти ! Ось і закінчилась наша подорож. Я думаю , що вона збагатила вас, допомогла доторкнутися душею і серцем до людських витоків добра і милосердя.
Нехай не черствіють ваші душі в щоденних клопотах, бережіть свої серця від усякого зла.
Вчитель.
А зараз я хочу подарувати вам пам’ятки про нашу сьогоднішню зустріч і прошу пам’ятати про те , що ще літописець Київської Русі Володимир Мономах у своєму „ Повчанні дітям” закликав :
Вчитель.
У кожному селі та місті біля церков є дзвони, які щонеділі й свято кличуть людей на службу Божу. Але з давніх – давен, окрім богослужіння , дзвони використовувалися, як набат, для сповіщення про якесь лихо, біль, били на сполох під час пожежі чи ворожого нашестя.
Вчитель.
А сьогодні дзвони б’ють на сполох, закликаючи нас до милосердя, доброти. Бо тільки доброта і милосердя роблять нас справжніми людьми. Будьте творцями власної духовної краси.
Мудрець сказав: живи, добро звершай
Та нагород за це не вимагай.
Лише в добро і вищу правду віра
Людину відрізня від мавпи й звіра.
Нехай ця істина стара:
Людина починається з добра.
(Звучить пісня «Нам треба жити для добра..» ).
1