Україна- наша Батьківщина

Про матеріал
. Продовжувати ознайомлення із поняттям "наша Батьківщина", уточнити і розширити уявлення дітей про велич і красу рідної України; формувати ціннісне ставлення особистості до рідної мови, до своєї країни, почуття гордості за Батьківщину.: Формувати позитивну мотивацію учнів на роботу в новому навчальному році; розвивати правильне відношення до свого здоров′я, бажання гарно вчитись, пізнавати нове. Розширити знання учнів про нашу державу Україну, продовжувати ознайомлювати з державними та народними символами України;вчити дітей усвідомлювати себе громадянином, патріотом України, висловлювати почуття гордості за свою Батьківщину; сприяти усвідомленню учнями місця України серед інших країн Європи, допомогти зрозуміти важливість Європейського об′єднання; виховувати шанобливе ставлення до рідного краю, його традицій.
Перегляд файлу

Тема. Моя країна — Україна.

Мета. Продовжувати ознайомлення із поняттям "наша Батьківщина", уточнити і розширити уявлення дітей про велич і красу рідної України; формувати ціннісне ставлення особистості до рідної мови, до своєї країни, почуття гордості за Батьківщину.

Обладнання. Ілюстративний матеріал із серії "Мальовнича Україна", мультимедійні презентації "Це — моя Україна", "Київ — столиця України", набір предметних малюнків із серії «Мальовнича Україна»: кущ калини, гніздо, лелека, верба, тополя, соловейко тощо.

Тип уроку. Ознайомлення з новим матеріалом

Хід уроку

I. Організаційний момент

II. Фенологічні спостереження

III. Повторення вивченого матеріалу

— Які тварини сплять взимку?

  Назвіть зимуючих птахів.

  Як люди допомагають тваринам взимку?

IV. Актуалізація опорних знань

Гра-вправа "Закінчіть речення". (використання мультимедійної презентації)

Наша країна називається ....

Столиця України — місто ....

Найбільша річка України ....

— Батьківщина — це земля, на якій ти народився, де народилися твої ба­тьки, усі ми. Батьківщина — це твоє рідне місто чи село, вулиця, де стоїть твій будинок... Батьківщина — це рідна мова, якої навчили тебе мама й тато. Батьківщина у нас єдина, як мати. Батьківщина — це казки, які розповідала тобі бабуся, а їй розповіла її бабуся. Це зелена травичка і блакитна річечка. Це садок біля хати. Це безмежні хлібні лани. Твоя Батьківщина — це Украї­на. Наша країна розпросторилася на 1316 км із заходу на схід і на 893 км із півночі на південь.

Учитель зачитує вірш.

МОЯ УКРАЇНА

— Моя Україна —                         3 чого почалась

Широкі простори:                          Україна для мене?..

Поля і левади,                                Чи з пісні цієї,

Долини і гори...                             Що в небо злітає,

Молитва і пісня,                            Чи з рідної мови,

І слово натхненне, —                     Що звуками грає,

А чи з «Отченашу»,                       Що звуками грає,

Що мати навчає?..                          З тієї молитви,

— Із пісні, дитино,                        Що мати навчає,

Що в небо злітає,                           Твоя Україна                 

І з рідної мови,                              Себе починає.

                                                                                                         Марія Хоросницька

— Україна — це наша земля, наша країна зі славною історією, народ якої протягом багатьох віків боровся за свободу й незалежність. Україна — це ве­лика незалежна держава в Європі. Україна — це рідна мова, чарівна пісня, чу­дові народні традиції, мальовнича природа, талановитий народ.

V. Вивчення нового матеріалу

1.  Робота з ілюстративним матеріалом із серії "Мальовнича Україна." (використання мультимедійної презентації)

— Учні розглядають ілюстрації, розповідають, що на них зображено. Підсумовуючи, вчитель каже:

— Гарний наш рідний край, бо має і високі гори, вкриті зеленими лісами, і бистрі ріки, і безмежні урожайні поля, і заквітчані луги, мальовничі села і міста, і все, чого лиш душа бажає.

2.  Бесіда з елементами розповіді

  А зараз ми з вами спробуємо створити картину одного з куточків рідного краю.

Учитель на динамічній таблиці "Це — моя Україна" виставляє по черзі (в прорізи) предметні малюнки із зображеннями верби, калини, лелеки, соловейка і т. п.

Учні коментують. Наприклад: "Це — гніздо. Я кладу його на дах хати. У гніздо посаджу лелеку" і т. д. Учитель біля річки "садить" кущ калини і говорить:

А калина біля броду Білі квіти розпускає. На свою чарівну вроду Задивляється у воду, Соловейка виглядає. (Діти "садять"на кущ соловейка).

— На Україні калина завжди росла біля хати. У народі було прийнято садити кущ калини, коли народжувалася в сім'ї дитина.

  • Погляньте, діти, яка красива вийшла картина.(використання мультимедійної презентації) Така ж багата і кра­сива наша українська земля. Послухайте легенду про те, як же виникла наша країна.

 

 

 

 

 

НАША ЗЕМЛЯ

Легенда

Колись давно Бог створив народи і кожному наділив землю. Наші ж предки кинулись пізніше, але землі їм уже не дісталося.

От вони й прийшли до Бога, а він у цей час молився, і вони не сміли йому щось сказати. Стали чекати. По якійсь хвилі Бог обернувся, ска­завши, що вони чемні діти, хороші. Дізнавшись, чого прийшли до ньо­го, запропонував їм чорну землю. «Ні, — відповіли наші предки, — там уже живуть німці, французи, іспанці, італійці». «Ну, тоді я вам дам землю ту, що залишив для раю, там усе є: річки, озера, ліси, степи. Але пам'ятайте, якщо будете її берегти, то вона буде ваша, а ні — ворога».

Пішли наші предки на ту землю, оселилися і живуть до сьогодні­шнього дня. А країну свою назвали Україною.

  • Ось як про неї розповідає український поет А. Камінчук.

Зацвітає калина,

Зеленіє ліщина,

Степом котиться диво-луна.

Це моя Україна,

Це моя Батьківщина,

Що, як тато і мама, одна!

3.  Робота з підручником (с. 46)

Читання вірша

— Як ми повинні ставитися до своєї рідної України? Як про це сказано у вірші?

4.  Бесіда про рідну мову, про незалежність України

— Послухайте вірш Марії Хоросницької і скажіть, що мати наказувала своєму синові.

Матусин заповіт

Раз мені казала мати:

"Можеш мов багато знати,

кожну мову шанувати,

та одну із мов усіх,

щоб у серці ти зберіг."

В серці ніжну і погідну

збережу я мову рідну!

  • Якою мовою ми розмовляємо?
  • Якою мовою мама вам співала колискову пісню?

Учитель читає вірш.

Колискова пісня, колискова —

то найперша материна мова.

Пахне вона м'ятою і цвітом,

чебрецевим і суничним літом ... (М. Сингаївський).

(Звучить пісня у виконанні гурту «Соколи» «Мова колискова»)

— Ми з вами одержали в спадок сучасну українську літературну мову — багату, розвинену, гнучку, красиву, мелодійну. Нею можна висловити все: від найскладніших і найновіших наукових відкриттів до найвеселіших віршів, пісень і оповідань.

Не шкодуйте часу і зусиль для вивчення своєї рідної мови. Мова — наш вірний друг і помічник протягом усього життя.

Запам'ятайте! 16 липня 1990 року Верховна Рада України прийняла Декларацію про державний суверенітет України, за якою українську мову визначено державною.

Декларація — заява одного чи кількох урядів, що доводить до загального відома важливу міжнародну подію, закон тощо.

Суверенітет — незалеж­ність і самостійність у внутрішніх і зовнішніх справах. (Учитель пояснює дітям терміни у доступній формі.)

  Наша Україна — вільна держава. Але стала вона такою зовсім недавно, в 1991 році. Сотні літ боролися українці за свою незалежність. Часто віддавали за неї своє життя. І завдяки героїчній боротьбі пе­ремогли.

— Послухайте кілька віршів українських поетів про світлу, щиру любов до своєї рідної землі — до України. (Діти читають вірші, підготовлені заздалегідь.)

 

     Україна

У мене є єдина .

Країна — Батьківщина.

Радію і бажаю,

Аби цвіла, як рай.

Їй я пісень складаю,

Навіки прославляю...

А ти назви цей край.

        Україна

Усміхалось сонечко,

Калина цвіла,

Раділа, співала,

А ще й розцвітала.

Їй-Богу, найкраща

На світі земля!

А як називається, — ти не забудь!

 

         Дніпро

Долинами та кручами

Несе свої пишні води

Історія жива мого народу.

Прекрасна наша і могуча

Ріка надзвичайної вроди,

Оспівана в піснях мого народу.

             Україна

Краю милішого, ріднішого,

Як Україна ,- в світі нема.

Слова солодшого, зручнішого,

Як  Україна, - в світі нема.

 

5.  Фізкультхвилинка

6.  Бесіда про Київ

— Назвіть міста України, які ви знаєте.

— А як називається головне місто нашої країни?

  • Головне місто країни — це столиця. Столиця України — Київ. В давнину в Києві жив князь Кий зі своїми братами Щеком і Хоривом і сестрою Либідь. Вони збудували це місто. А назвали на честь старшого з братів — Кия.

(Використання мультимедійної презентації)

Київ — це дуже давнє і мальовниче місто. Воно потопає в зелені парків і садів, невпинно росте і оновлюється. Найголовніша вулиця Києва — Хрещатик. Розкинувся Київ на берегах Дніпра.

  Послухайте вірш про Київ і скажіть, яке дерево є символом нашої столиці.

Наша столиця

Чудовий день. Ясна пора.

Легенький вітерець повіяв.

На кручах сивого Дніпра

Стоїть столиця наша — Київ.

Квітує свічами каштан,

На храмах грає позолота.

Ось Володимир, ось Богдан,

Ось сяють Золоті ворота.

Летить у небі голуб-птах,

Над ним хмарки, немов пір'їни.

Й тріпоче синьо-жовтий стяг,

Як вільне серце України (А. Камінчук).

  Про які визначні місця та пам'ятники Києва йдеться у вірші?

  1. Бесіда за ілюстраціями підручника та альбомом "Київ — столиця України" (с. 47) про визначні місця Києва, його пам'ятники.
  1. Хвилинка – цікавинка

Чи ж один на світі Київ?

  Я — Київ, столиця України. Збудований славним Києм, півтори тисячі років височію над Дніпровими кручами.

  А мене звали Київець. Я також був збудований Києм, але вже на Дунайському березі. На жаль, я не зберігся до днів сьогоднішніх, про мене лиш свідчить давній літопис.

  Вітаю вас, браття-міста! Це я, озеро Кийове. Я гойдаю хвилі біля міста Лобні, неподалік від Москви.

— Я також озеро! І мене теж Кийовим звати. Тільки моя Батьківщина — Балкани. Голубію неподалік Адріатичного моря. На відміну від свого підмосковного побратима, ніколи не замерзаю.

— Почуйте мене! Це говорю я, Кий-острів. Я — на самісінькій Півночі, в Архангельській області. Гучними дзвонами славився в давнину. їх умілі майстри на моїй землі відливали.

  А я — Кийовське поле, що поблизу села Кийов, за Карпатськими горами.

— Я — кубанська земля! Після того, як царські війська Запорізьку Січ зруйнували, я козацтву притулок дала. Розселилися тут запорожці, а ста­ниці свої рідними йменнями нарекли: Київ, Київка, Київське.

— Я — край цілинний. І тут є містечка і села, на честь славного Кия названі.

  • Приамур'я! Сибір! Ми теж бережемо ім'я Кийове! (З журналу "Пізнайко").

Заснування Києва

    Відбувалось це дуже давно, коли святі апостоли порозходилися до різ­них країв проповідувати Христову віру.

    У ті давні часи опинився біля могутнього Дніпра святий апостол Андрій зі своїми учнями. Він став на березі річки під горами і промовив:

  Чи бачите ці гори? На цих горах величне стане місто, і буде в нім багато церков.

І вийшов на гори, благословив їх, поставив там хрест і помолився Богові.

Минуло багато років. І прийшли в ці краї брати Кий, Щек та Хорив і сестра їхня Либідь.

І тут, на горах над Дніпром, заснували вони велике місто й назвали ім'ям найстаршого брата — Київ.

     Здавна, коли ще люди не знали заліза та міді, а робили собі списи та со­кири з каменю, жили не в хатах, а печерах, у цих краях жило багато людей. І передусім тому, що тут сходилися дві великі ріки: Дніпро та Дністер. Над рікою легше було прогодуватися чи рибою, чи звіриною. Рікою люди пересувалися куди треба — сухих доріг тобі було небагато, і ними їздити було нелегко й небезпечно. Тому під Києвом виникали найбільші оселі, жило більше багатих людей, торгівельних: сюди частіше приїздили й купці з чужих країв з усяким товаром.

     З-поміж усіх українських міст Київ був найбільшим і найславетнішим. І сьогодні Київ залишається найбільшим містом — столицею нашої держави України (3 журналу "Вулик ").

VI. Закріплення вивченого матеріалу

1. Робота в зошиті (с. 46-47).

Завдання 1. Прочитайте і скажіть, як ви розумієте ці слова.

Завдання 2. Розфарбуйте малюнок.

Завдання 3. Допишіть речення.

Моя Батьківщина — ....

Найбільша річка України — ....

Завдання 4. Поміркуйте і з'єднайте частини речень.

VI. Підсумок уроку

 

 

docx
До підручника
Літературне читання 4 клас (Барна М. М., Волошенко О. В., Козак О. П.)
Додано
13 березня 2020
Переглядів
2234
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку