Тема. Моя країна — Україна.
Мета. Продовжувати ознайомлення із поняттям "наша Батьківщина", уточнити і розширити уявлення дітей про велич і красу рідної України; формувати ціннісне ставлення особистості до рідної мови, до своєї країни, почуття гордості за Батьківщину.
Обладнання. Ілюстративний матеріал із серії "Мальовнича Україна", мультимедійні презентації "Це — моя Україна", "Київ — столиця України", набір предметних малюнків із серії «Мальовнича Україна»: кущ калини, гніздо, лелека, верба, тополя, соловейко тощо.
Тип уроку. Ознайомлення з новим матеріалом
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Фенологічні спостереження
III. Повторення вивченого матеріалу
— Які тварини сплять взимку?
— Назвіть зимуючих птахів.
— Як люди допомагають тваринам взимку?
IV. Актуалізація опорних знань
Гра-вправа "Закінчіть речення". (використання мультимедійної презентації)
Наша країна називається ....
Столиця України — місто ....
Найбільша річка України ....
— Батьківщина — це земля, на якій ти народився, де народилися твої батьки, усі ми. Батьківщина — це твоє рідне місто чи село, вулиця, де стоїть твій будинок... Батьківщина — це рідна мова, якої навчили тебе мама й тато. Батьківщина у нас єдина, як мати. Батьківщина — це казки, які розповідала тобі бабуся, а їй розповіла її бабуся. Це зелена травичка і блакитна річечка. Це садок біля хати. Це безмежні хлібні лани. Твоя Батьківщина — це Україна. Наша країна розпросторилася на 1316 км із заходу на схід і на 893 км із півночі на південь.
Учитель зачитує вірш.
МОЯ УКРАЇНА
— Моя Україна — 3 чого почалась
Широкі простори: Україна для мене?..
Поля і левади, Чи з пісні цієї,
Долини і гори... Що в небо злітає,
Молитва і пісня, Чи з рідної мови,
І слово натхненне, — Що звуками грає,
А чи з «Отченашу», Що звуками грає,
Що мати навчає?.. З тієї молитви,
— Із пісні, дитино, Що мати навчає,
Що в небо злітає, Твоя Україна
І з рідної мови, Себе починає.
Марія Хоросницька
— Україна — це наша земля, наша країна зі славною історією, народ якої протягом багатьох віків боровся за свободу й незалежність. Україна — це велика незалежна держава в Європі. Україна — це рідна мова, чарівна пісня, чудові народні традиції, мальовнича природа, талановитий народ.
V. Вивчення нового матеріалу
1. Робота з ілюстративним матеріалом із серії "Мальовнича Україна." (використання мультимедійної презентації)
— Учні розглядають ілюстрації, розповідають, що на них зображено. Підсумовуючи, вчитель каже:
— Гарний наш рідний край, бо має і високі гори, вкриті зеленими лісами, і бистрі ріки, і безмежні урожайні поля, і заквітчані луги, мальовничі села і міста, і все, чого лиш душа бажає.
2. Бесіда з елементами розповіді
— А зараз ми з вами спробуємо створити картину одного з куточків рідного краю.
Учитель на динамічній таблиці "Це — моя Україна" виставляє по черзі (в прорізи) предметні малюнки із зображеннями верби, калини, лелеки, соловейка і т. п.
Учні коментують. Наприклад: "Це — гніздо. Я кладу його на дах хати. У гніздо посаджу лелеку" і т. д. Учитель біля річки "садить" кущ калини і говорить:
А калина біля броду Білі квіти розпускає. На свою чарівну вроду Задивляється у воду, Соловейка виглядає. (Діти "садять"на кущ соловейка).
— На Україні калина завжди росла біля хати. У народі було прийнято садити кущ калини, коли народжувалася в сім'ї дитина.
НАША ЗЕМЛЯ
Легенда
Колись давно Бог створив народи і кожному наділив землю. Наші ж предки кинулись пізніше, але землі їм уже не дісталося.
От вони й прийшли до Бога, а він у цей час молився, і вони не сміли йому щось сказати. Стали чекати. По якійсь хвилі Бог обернувся, сказавши, що вони чемні діти, хороші. Дізнавшись, чого прийшли до нього, запропонував їм чорну землю. «Ні, — відповіли наші предки, — там уже живуть німці, французи, іспанці, італійці». «Ну, тоді я вам дам землю ту, що залишив для раю, там усе є: річки, озера, ліси, степи. Але пам'ятайте, якщо будете її берегти, то вона буде ваша, а ні — ворога».
Пішли наші предки на ту землю, оселилися і живуть до сьогоднішнього дня. А країну свою назвали Україною.
Зацвітає калина,
Зеленіє ліщина,
Степом котиться диво-луна.
Це моя Україна,
Це моя Батьківщина,
Що, як тато і мама, одна!
3. Робота з підручником (с. 46)
Читання вірша
— Як ми повинні ставитися до своєї рідної України? Як про це сказано у вірші?
4. Бесіда про рідну мову, про незалежність України
— Послухайте вірш Марії Хоросницької і скажіть, що мати наказувала своєму синові.
Матусин заповіт
Раз мені казала мати:
"Можеш мов багато знати,
кожну мову шанувати,
та одну із мов усіх,
щоб у серці ти зберіг."
В серці ніжну і погідну
збережу я мову рідну!
Учитель читає вірш.
Колискова пісня, колискова —
то найперша материна мова.
Пахне вона м'ятою і цвітом,
чебрецевим і суничним літом ... (М. Сингаївський).
(Звучить пісня у виконанні гурту «Соколи» «Мова колискова»)
— Ми з вами одержали в спадок сучасну українську літературну мову — багату, розвинену, гнучку, красиву, мелодійну. Нею можна висловити все: від найскладніших і найновіших наукових відкриттів до найвеселіших віршів, пісень і оповідань.
Не шкодуйте часу і зусиль для вивчення своєї рідної мови. Мова — наш вірний друг і помічник протягом усього життя.
Запам'ятайте! 16 липня 1990 року Верховна Рада України прийняла Декларацію про державний суверенітет України, за якою українську мову визначено державною.
Декларація — заява одного чи кількох урядів, що доводить до загального відома важливу міжнародну подію, закон тощо.
Суверенітет — незалежність і самостійність у внутрішніх і зовнішніх справах. (Учитель пояснює дітям терміни у доступній формі.)
— Наша Україна — вільна держава. Але стала вона такою зовсім недавно, в 1991 році. Сотні літ боролися українці за свою незалежність. Часто віддавали за неї своє життя. І завдяки героїчній боротьбі перемогли.
— Послухайте кілька віршів українських поетів про світлу, щиру любов до своєї рідної землі — до України. (Діти читають вірші, підготовлені заздалегідь.)
Україна
У мене є єдина .
Країна — Батьківщина.
Радію і бажаю,
Аби цвіла, як рай.
Їй я пісень складаю,
Навіки прославляю...
А ти назви цей край.
Україна
Усміхалось сонечко,
Калина цвіла,
Раділа, співала,
А ще й розцвітала.
Їй-Богу, найкраща
На світі земля!
А як називається, — ти не забудь!
Дніпро
Долинами та кручами
Несе свої пишні води
Історія жива мого народу.
Прекрасна наша і могуча
Ріка надзвичайної вроди,
Оспівана в піснях мого народу.
Україна
Краю милішого, ріднішого,
Як Україна ,- в світі нема.
Слова солодшого, зручнішого,
Як Україна, - в світі нема.
5. Фізкультхвилинка
6. Бесіда про Київ
— Назвіть міста України, які ви знаєте.
— А як називається головне місто нашої країни?
(Використання мультимедійної презентації)
Київ — це дуже давнє і мальовниче місто. Воно потопає в зелені парків і садів, невпинно росте і оновлюється. Найголовніша вулиця Києва — Хрещатик. Розкинувся Київ на берегах Дніпра.
— Послухайте вірш про Київ і скажіть, яке дерево є символом нашої столиці.
Наша столиця
Чудовий день. Ясна пора.
Легенький вітерець повіяв.
На кручах сивого Дніпра
Стоїть столиця наша — Київ.
Квітує свічами каштан,
На храмах грає позолота.
Ось Володимир, ось Богдан,
Ось сяють Золоті ворота.
Летить у небі голуб-птах,
Над ним хмарки, немов пір'їни.
Й тріпоче синьо-жовтий стяг,
Як вільне серце України (А. Камінчук).
— Про які визначні місця та пам'ятники Києва йдеться у вірші?
Чи ж один на світі Київ?
— Я — Київ, столиця України. Збудований славним Києм, півтори тисячі років височію над Дніпровими кручами.
— А мене звали Київець. Я також був збудований Києм, але вже на Дунайському березі. На жаль, я не зберігся до днів сьогоднішніх, про мене лиш свідчить давній літопис.
— Вітаю вас, браття-міста! Це я, озеро Кийове. Я гойдаю хвилі біля міста Лобні, неподалік від Москви.
— Я також озеро! І мене теж Кийовим звати. Тільки моя Батьківщина — Балкани. Голубію неподалік Адріатичного моря. На відміну від свого підмосковного побратима, ніколи не замерзаю.
— Почуйте мене! Це говорю я, Кий-острів. Я — на самісінькій Півночі, в Архангельській області. Гучними дзвонами славився в давнину. їх умілі майстри на моїй землі відливали.
— А я — Кийовське поле, що поблизу села Кийов, за Карпатськими горами.
— Я — кубанська земля! Після того, як царські війська Запорізьку Січ зруйнували, я козацтву притулок дала. Розселилися тут запорожці, а станиці свої рідними йменнями нарекли: Київ, Київка, Київське.
— Я — край цілинний. І тут є містечка і села, на честь славного Кия названі.
Заснування Києва
Відбувалось це дуже давно, коли святі апостоли порозходилися до різних країв проповідувати Христову віру.
У ті давні часи опинився біля могутнього Дніпра святий апостол Андрій зі своїми учнями. Він став на березі річки під горами і промовив:
— Чи бачите ці гори? На цих горах величне стане місто, і буде в нім багато церков.
І вийшов на гори, благословив їх, поставив там хрест і помолився Богові.
Минуло багато років. І прийшли в ці краї брати Кий, Щек та Хорив і сестра їхня Либідь.
І тут, на горах над Дніпром, заснували вони велике місто й назвали ім'ям найстаршого брата — Київ.
Здавна, коли ще люди не знали заліза та міді, а робили собі списи та сокири з каменю, жили не в хатах, а печерах, у цих краях жило багато людей. І передусім тому, що тут сходилися дві великі ріки: Дніпро та Дністер. Над рікою легше було прогодуватися чи рибою, чи звіриною. Рікою люди пересувалися куди треба — сухих доріг тобі було небагато, і ними їздити було нелегко й небезпечно. Тому під Києвом виникали найбільші оселі, жило більше багатих людей, торгівельних: сюди частіше приїздили й купці з чужих країв з усяким товаром.
З-поміж усіх українських міст Київ був найбільшим і найславетнішим. І сьогодні Київ залишається найбільшим містом — столицею нашої держави України (3 журналу "Вулик ").
VI. Закріплення вивченого матеріалу
1. Робота в зошиті (с. 46-47).
Завдання 1. Прочитайте і скажіть, як ви розумієте ці слова.
Завдання 2. Розфарбуйте малюнок.
Завдання 3. Допишіть речення.
Моя Батьківщина — ....
Найбільша річка України — ....
Завдання 4. Поміркуйте і з'єднайте частини речень.
VI. Підсумок уроку