Урок. Ознайомлення з жанром байки. Леонід Глібов "Зозуля й Півень".

Про матеріал
ознайомити з біографічними відомостями Леоніда Глібова, з літературним жанром байки, її особливостями; з'ясувати місце жанру серед раніше вивчених; актуалізувати знання про птахів рідного краю; розвивати почуття справедливості, уміння адекватно ставитися до себе, бачити і визнавати свої переваги і недоліки, вбачати кумедне у звичайному.
Перегляд файлу

 

Тема. Ознайомлення з жанром байки.  Леонід Глібов "Зозуля й Півень".

Мета:

  • формування предметних компетентностей:

ознайомити з біографічними відомостями Леоніда Глібова, з літературним жанром байки, її особливостями; з'ясувати місце жанру серед раніше вивчених; актуалізувати знання про птахів рідного краю; розвивати почуття справедливості, уміння адекватно ставитися до себе, бачити і визнавати свої переваги і недоліки, вбачати кумедне у звичайному;

  • формування ключових компетентностей:

уміння вчитися:формувати вміння висловлювати рефлексивні та оцінні судження, моделювати і прогнозувати в межах певного завдання;

комунікативної: навчати співпрацювати в парі, групі, колективі;

громадської: удосконалювати знання своїх прав і обов'язків, уміння адекватно сприймати себе, свої переваги і недоліки, культурологічні основи сімейних, соціальних стосунків.

Тип уроку:  урок набуття нових знань.

Міжпредметні звязки: природознавство, українська мова.

Обладнання: портрет Л. Глібова, ілюстрації до байок "Коник-стрибунець", "Чиж та Голуб", "Лебідь, Рак і Щука", "Зозуля й Півень" аудіозапис байки "Зозуля й Півень", маски птахів для інсценізації байки,  картки із завданням для групової роботи.

Хід уроку

 

І. Вступна частина.

1. Організаційний момент.

2. Мовленнєва розминка.

Учитель. Для того, щоб ротик був слухняний, попрацюємо над скоромовкою:

Сичить сичик солов'ю:

"Славний спів я твій люблю,

Співаком також я стану,

Ось куплю лиш фортеп'яно!"

На сосні сидить сорока,

Сіроока, сіроока.

І сміється, і скрекоче:

"Сич солістом стати хоче!"

Діти тричі читають скоромовку:

1 читання – мовчки

2 читання – всі разом пошепки

3 читання – читають з питальною інтонацією, плачучи, сміючись .

Діти розказують напам’ять скоромовку з різними інтонаціями.  

3. Вправа «Щоб речення зрозуміти, слова потрібно розділити».

- Поділіть запис на слова так, щоб утворилося речення.

СНІГНАПОЛЯХЗЕРНОВЗАСІКАХ

СИЛУМАЄТОЙХТОПРАВДУМОВЛЯЄ

  • Як ви розумієте зміст другого речення? Який це жанр? А перше речення?

 

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

Учитель. Бесіда.

- Який розділ почали вивчати?

- Що таке байка?  Хто найчастіше буває героями байки?

- Як називається повчальний висновок байки?

На дошці запис-довідник:

Байка - невеликий, найчастіше віршований твір повчального змісту.

У байках в образах рослин, тварин, різних предметів зображено людей.

Повчальний висновок байки - мораль.

Автора байки називають байкарем. Байка служить зразком життєвої мудрості.

 

ІІІ. Основна частина.

  1.  Етап дотекстової діяльності.

1). Розгляд портрета Леоніда Глібова.

- Діти, скажіть, будь ласка, чий портрет перед вами?

 Так, це портрет видатного українського байкаря Леоніда Івановича Глібова.  На цьому уроці ми продовжимо знайомство з творчістю цієї видатної особистості.

 2). Біографічні дані Л.І. Глібова.(Розповідають підготовлені учні)

- А зараз підготовлені учні ознайомлять вас з творчістю Л. Глібова.

Учень 1. Народився Л. Глібов у селі Веселий Поділ на Полтавщині 1827 року. Батько його, Іван Назарович, працював управителем маєтку поміщиків Родзянських. Мати, Орина Гаврилівна, була освіченою і культурною жінкою. Отож вона стала і першою учителькою своєму синові. А ще хлопчик дуже любив слухати казки та народні пісні бабусі Одарки.

Учень 2. У дитинстві Льолик, як усі його звали, був веселим і жвавим. Йому подобалося все красиве, але найбільше він любив доглядати за квітами. Його і прозвали "королем квітів". Знайомі й родичі, вітаючись з ним, казали: "Здоров будь, Льолику, квітчастий королику".

Учень 3. Але поруч з красивим він бачив і сумні картини, особливо на панському дворі, де хлопчик був свідком жорстокого катування селян. Серед дворових кріпаків він мав багато друзів. Іноді хлопчик не витримував і сам ходив до пана просити за селян.

Учень 4. Коли настав час здобувати освіту у гімназії, тринадцятирічний хлопець так засумував за рідною домівкою, що всю тугу вилив у своєму першому вірші "Сон".

Учень 5. Леонід Глібов любив дітей. Він якийсь час працював учителем історії і географії. Про нього залишилися спогади як про хорошого вчителя, котрий не бив учнів, як тоді було заведено, не заставляв їх зубрити уроки, а ставився до учнів з повагою. Свої твори для дітей він підписував псевдонімом "Дідусь Кенар".

Учень 6. Втративши зір, він продовжував писати під лінійку з лупою. Хвороба серця й астма підірвали здоров'я Леоніда Івановича. Помер він 1827 року на 66 році життя.

Залишив Глібов великий доробок: байки, вірші - загадки з відгадками, акровірші, жарти, які дуже подобаються дітям. Ці твори принесли йому славу. Його шанують, люблять і знають не тільки в Україні, а й у всьому світі.

Недарма І. Я. Франко назвав його "найкращим українським байкописом".

3). Вправа – «Запитай – відповім».

(Учні ставлять одне одному запитання за змістом прочитаного).

4). Ознайомлення з жанром байки.

Читання за стратегією «Читання з маркуванням тексту»

У глибині віків бере свій початок байка. Як і міф, вона була однією з перших форм художнього мислення. Байки – це короткі оповідання повчального змісту, на початку, або ж наприкінці яких має бути сформульований висновок чи головна повчальна думка – мораль.

 Кожну байку можна розпізнати за кількома її яскравими особливостями. Окрім моралі, що є сигнальним маячком будь – якої байки, не менш важливою та впізнаваною її особливістю є алегорія, тобто, зображення одних предметів та явищ через інші. Саме завдяки цьому персонажами у байках є тварини, рослини та речі, через яких байка, наче зі сторони, показує нам нас – людей. Але й самі люди зрідка також можуть бути персонажами байки – однак лише тоді, коли їхні образи символізують певні людські риси.

  Окрім цього, байку неможливо уявити без комізму та сатири – її невід'ємних супутників. Адже, як іще краще можна показати непривабливість деяких людських недоліків, як не зробити їх смішними в очах читача?

- А тепер я хочу взяти участь у вашій вправі.

- Про який жанр тут ішлося?

- Із якими спльнокореневим словом ми зустрічалися під час читання біографічної довідки?

- Які характерні особливості байки?

5). Повідомлення теми уроку.

2. Етап підготовки учнів до сприймання змісту тексту.

1). Робота із заголовком байки.

- Познайомитися з героями твору нам допоможуть загадки. Хто це?

Хто з вас птаха того знає,

Що дітей не доглядає,

Яйця тихо, крадькома

В гніздах інших залишає? (Зозуля).

По подвір'ї ходить птах

І співає по складах. (Півень)

- Що вам відомо про цих птахів?

- Де кожний із них живе? Які голоси вони мають?

- Чи гарно співають ці птахи?

Етимологічна хвилинка: колишня назва півня

"кур", що означало "крикун", "співак".

3. Етап первинного сприймання змісту тексту учнями.

1). Слухання аудіозапису байки "Зозуля й Півень".

2). Словникова робота.

- Які слова були складними для розуміння?

- Підберіть синоніми до слів: довіку, пурхнув.

4. Етап перевірки первинного сприймання змісту твору.

1). Читання байки в парах.

Гра "Обличчям до обличчя." (Учні повертаються одне до одного і в парах читають текст байки з метою вироблення уміння передавати стан, характер, настрій персонажів.)

2). Аудіювання.

  • Фізкультхвилинка

5. Етап поглибленого смислового й структурного аналізу тексту.

1). Вибіркове читання «Пошуковці».

- Назвіть дійових осіб байки.

- За що хвалила Зозуля Півня?

- Як Півень вихваляв голос Зозулі?

- У яких рядках закладено мораль байки?

2). Інтерактивна вправа «Обговорення».

- Визначте, хто з персонажів іде «хибним шляхом», а хто – «правильним».

3). Виразне читання байки учнями за особами. Інсценізація твору.

4). Робота в групах. Прийом «Ток – шоу».

Завдання:

1 група. Скласти позитивну характеристику Півня.

2 група. Скласти позитивну характеристику Зозулі.

3 група. Доповніть прислів'я. Поясніть їх значення.

- Не той друг, хто медом маже, а той, хто правду… (каже).

- Два брехуни одної правди не … (скажуть).

- Рука руку миє, нога ногу … (підпирає).

  Презентація лідерами груп виконаних завдань.

 

VІ. Заключна частина.

1.Етап рефлексивного аналізу змісту прочитаного.

1). Вправа "Мікрофон".

- На сьогоднішньому уроці найбільше мені запам'яталося…

- Було цікаво дізнатися про…

- Байка "Зозуля і Півень" навчила мене…

- Я вважаю, що похвала - це…

- Завершую урок з… настроєм.

2. Інструктаж з виконання домашнього завдання.

- Прочитайте виразно байку на с. 119 – 120 та складіть по 2 запитання.

 

 

docx
Додано
15 березня 2020
Переглядів
1364
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку