«Україна і світове господарство» Розробка уроку з теми: «Добувна промисловість. Відобування вугілля, нафти і природного газу.»

Про матеріал
проведення цього уроку дозволяє учням характеризувати структуру промисловості, розповідати про основні райони розміщення галузей, встановлювати основні країни – лідери експорту та імпорту вугілля нафти та газу, аналізують за допомогою статистичних та картографічних матеріалів розміщення галузей.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

«Україна і світове господарство»

Розробка уроку з теми:

«Добувна промисловість. Відобування вугілля, нафти і природного газу.»

9 клас

 

 

 

 

 

Нелепова С.М.

Вчитель географії

Загальносвітньої школи I-III ступенів №7

м. Авдіївка

 

 

 

 

 

м. Авдіївка 2019 рік

Урок №19

        Тема: «Добувна промисловість. Видобування вугілля, нафти, та природного газу.»

Мета уроку: учні характеризують структуру промисловості, розповідають про основні райони розміщення галузей, встановлюють основні країни – лідери експорту та імпорту вугілля нафти та газу, аналізують за допомогою статистичних та картографічних матеріалів розміщення галузей.

Обладнання: підручник географії, атлас, контурна карта.

     Тип уроку:комбійований.

Опорні поняття: мінеральні ресурси, паливні рудні та нерудні корисні копалини, ресурсо-       забезпеченість.

Ход уроку.

  1. Організаційний момент.
  2. Перевірка вивченого матеріалу.

1). Прийом « Знайди пару».

Вчитель пропонує учням назви країн, а вони називають типи лісів, які ростуть, та показують їх на карті: Лаос, Бразілія, Росія, Україна, ДР Конго, Індонезія.

2). До якого типу лісів відносяться ліси України?

3). Назвіть характеристики сучаного стану лісів.

4). Які заходи здійснюються в Україні для збільшення площі лісів?

    III.            Актуалізація опорних знань та вмінь.

Прийом « Експрес тести» (Робота в парах).

                     1). Які корисні копалини відносяться до паливних?

                          а). Нафта, б). вапняк, в). торф, г). вугілля.

                      2). Де викоритовують паливну сировину?

                       а). У машинобудуванні, б). у хімічній промисловості, в). у легкій промисловості,

                       г). на ТЕС.

                    3). У яких гірських породах залягають паливні корисні копалини?

                       а). У магматичних, б). у осадових, в) у метаморфічних.

                    4). З якими тектонічними будовами пов’язані паливні корисні копалини?

                       а). Зі складчастими областями, б). з осадовим чохлом платформ, в). зі щитами.

                    5). З якими формами рельєфу пов’язані паливні ресурси?

                       а). З горами, б). з рівнинами.

       Учні обмінюються відповідями. Перевіряють та обговорюють.

  1. Мотивація УД. Видобуток палива грає важливу роль в економіці будь якої країни. Паливо потрібне комунальному господарству, тепловим електростанціям, хімічній промисловості, а також різних видів транспорту, тощо.
  2. Вивчення нового матеріалу.

1). Мінеральні ресурсита корисні копалини. Пояснення вчителя: мінеральні             ресурси або корисні копалини це група речовин мінерального походження, що використовуються для виробництва енергії та різних матеріалів. Без корисних копалин неможливий розвиток таких виробництв як: металургії, енергетики, машинобудування, хімічної, будівельної промисловості, тощо. На сьогодні у світі щороку видобувають 300 млд. т. корисних копалин, що складає 40 т. сировини на одного мешканця планети.

             Які ж види корисних копалин виділяються?

Прийом «Географічна лабораторія»: за текстом підручника учні складають у зошитах таблицю:

Корисні копалини

 

паливні

 

рудні

 

нерудні

вугілля, нафта, газ, горючі сланці, торф

руди чорних металів (залізні, марганцеві, хромові), кольо-                                                         рових металів (алюмінієві, мідні, нікелеві та ін.), рідко- земельних металів (вольфрамові, молібденові), благороднихметалів (золото, срібло,                                                        платина) і радіоактивних

металів (уранові та ін.)

 

хімічна сировина (сіркакам’яна та калійна солі),        будівельна сировина (піски, крейда, глини та ін.), для металургійної промисловості (глини, кварцити, флюсові вапняки, тощо).

 

 

 

 

 

 

2). Ресурсозабезпеченість.

Вчитель: «Скажіть, мінеральні ресурси відносяться до відновлюваних чи ні?»

Так, вони не відновлюються, то дуже важливо знати їх запаси та ощадливо використовувати. Існує таке поняття як ресурсозабезпеченність. Існує кілька способів обчислення ресурсозабезпеченості:

  1. Ресурсозабезпеченість (кількість років) = Запаси / щорічний видобуток.
  2. Ресурсозабезпеченість ( на одну особу) = Запаси / на кількість населення.

Розміщення мінеральних ресурсів є дуже нерівномірним. Це обумовлено відмінностями в кліматичних та тектонічних процесах, різними умовами утворення корисних копалин. Як результат, між країнами та регіонами існують відмінності в ресурсозабезпеченості. Держави які мають запаси майже всих видів мінеральних ресурсів: США, Китай, Росія, Індія, Бразілія, Австралія. Більшість країн мають поклади одного або декількох корисних копалин: Чілі – мідь, Гвінея – алюмінієві руди, Марокко – фосфорити, тощо. Є країни, які мають обмежений мінерально сировинний потенціал: Японія, Ізраіль, Сінгапур. Важливе значення для країни має комплексність певних видів сировини.

 

3). Видобування мінерального палива.

 

  1. Видобуток вугілля. Пояснення вчителя. Перше місце серед паливних ресурсів, приблизно 3000 басейнів, 15% суходолу. Кам’яне вугулля – 60%, буре – 40%. Найбільші кам’яновугільні басейни світу: Аппалацький (США), Тунгуський та Кузнецький (Росія), північно-східний (Китай), Донецький (Україна), Верхньосилезський (Польща), Карагандинський (Казахстан), Східний (Індія) і Північно-Східний (Австралія).
  2. Видобуток нафти та газу. Як правило ці корисні копалини залягають разом. 600 басейнів з яких 450 розробляються. Мають низку переваг над вугіллям:  а).відобуток та транспортування дешевше, б).тепловий коефіцієнт вище, в).екологічно чистіше.

Світові запаси нафти складають 224 млрд. т. та 175 трлн. м3 газу.

 Хто є головними лідерами по запасам еспорту та імпорту мінерального палива дізнаємося склавши таблицю за текстом підручника. ( Прийом географічна лабораторія)

 

Назва басейну

 

Країни – лідери за покладами

 

Головні експортери

 

Головні імпортери

 

4). Видобуток паливної сировини в Україні.

            Пояснення вчителя. В Україні засереджено 4% світового запасу вугілля. До 2014 року щороку видобувалося 80 млн. т. 92,4% ресурсів кам’яного вугілля засереджено в Донецькому басейні. Через бойові дії 69 зі 150 шахт припинили роботу, виник дефіцит вугілля, який компенсується імпортом з ПАР та інших країн.

Львівсько-Волинський басейн має місцеве значення та невеликі запаси вугілля.

              Дніпровський буровугільний басейн на правому березі Дніпра в межах якого розвідано 200 родовищ.

               Нафта і газ.

                Родовища нафти і газу зосереджені у трьох нафтогазоносних регіонах: Східному, Західному та Південному. Східний (Дніпровсько-Донецький) має 61% запасів нафти та 85% запасів природного газу України.  Західний (Карпатський) є найстарішим та його ресурси виснажені. Зараз тут розробляються 62 родовища найбільші з яких Бориславське та Долинське. Південний регіон є дуже перспективний для виявлення та освоєння родовища.

                   Україна має дефіцит палива. Проблемне питання. Назвіть якими можуть бути, на вашу думку, шляхи покриття цього дефіциту?

  1. Закріплення вивченого матеріалу.Практична робота №4: «Позначення на контурній карті найбільших басейнів видобутку кам’яного вугілля, нафти і природного газу» (сторінка 96 підручника).
  2. Підсумок уроку.
  3. Домашнє завдання: 1. Проробити параграфи 17-18;  2. Відповісти на запитання сторінки 90, 95;  3. Підготувати повідомлення про один з басейнів паливних ресурсів світу.
docx
Пов’язані теми
Географія, Розробки уроків
Додано
13 березня 2020
Переглядів
517
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку