Тема. І. Карпенко-Карий. Трагікомедія «Сто тисяч». Проблема бездуховності людини, засліпленої прагненням до наживи.
Мета: продовжити ознайомлення учнів із комедією; допомогти глибше
усвідомити ідейно-художній зміст, проблематику твору, схарактеризувати героя твору; оперувати цитатами; висловлювати свою думку щодо прочитаного ; розвивати навички роботи в малих групах;
поглиблювати виховання любові до прекрасного, несприйняття проявів бездуховності
Обладнання: презентація з теми уроку, уривки з кінофільму «Сто тисяч» 1958 року, завдання з посиланнями на LearningApps
Методи, прийоми і форми роботи: обмін побажаннями - «Смайлики», гра «Знайди питання», робота в малих групах, виступи в дебатах, «Мікрофон».
ХІД УРОКУ
Грошей багацько, а щастя мало.
Народна мудрість
І. Мотиваційний етап. (слайд 1)
Слово вчителя.
Доброго дня. Сьогодні за девіз я обрала вірш Надії Красоткіної:
То ж ставте ціль і чітко йдіть до неї.
І жити цікавіше, й легше йти.
Не втратьте шанс і доленьки своєї,
А досягайте впевнено мети.
Так, кожна людина повинна все життя розвиватися, самовдосконалюватися. І матеріально, і духовно. У цьому полягає гармонія.
1. Обмін побажаннями. (слайд 2)
«Смайлики». Учні показують свою готовність до уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
https://learningapps.org/watch?v=pk6thfup320 або
( Щоб потім посватати одну з дочок багатого Пузиря)
7. Хто такий Копач? ( Колишній військовий, шукач скарбів)
8. Про чиє весілля йдеться у першій дії? ( Романа й Мотрі)
9. У чому, за розповіддю Романа, виявилась нечесність Калитки? (Він недодав приданого за дочкою - 5 тисяч)
ІІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу (слайд 7-8)
Сьогодні ми будемо визначати ту проблему, яка розкривається за допомогою образу. А ось чий це буде образ ви знайдете саймостійно.
https://learningapps.org/watch?v=pm9j3949t20
Вам потрібно поєднати цитати з героєм, таким чином ви відкриєте героя, який допоможе нам вирішити проблему нашого уроку.
Відповіді до пазла.
Герасим: «Ой Пузирі! Глядіть, щоб ви не полопались, а замість вас, Калитку розірве грошвою»; «Ох, земелько, свято земелько – Божа ти дочечко!»
Савва: «Давайте моє мені… З мене печінка мало не витрусилась, поки це діло скінчилось, та щоб я не мав у руках свого заробітку..?»; «Тілько договір краще грошей… Від кожної тисячі, що купите, мені сто карбованців».
Параска: «Сором людям в очі дивиться! Та ми ж пішки поспіємо на шапковбрання», «Бий, бодай тобі руки посохли! У ззамолоду з синяків не виходила, бий і на старість! Харциз – коняку жаліє, а жінку бить збирається…»
Копач: «Та й перелякав же ти мене, Никодимович, мало не вмер від страху…», «Заспокойтесь нащот грошей! От поїдемо на Боковеньку, там є гроші, там є сила грошей, вірте, що достанем. Мені само ировідєніє указує цей путь... Примети які: скала, копил так і копил так, а посередині кам'яна фигура... Не я буду...»
Герой, який ховається під пазлами – це Герасим Калитка.
І ми з вами сьогодні будемо визначати ту проблему, яка розкривається за допомогою образу Герасима Калитки.
2. Озвучення проблемного питання. (слайд 9)
- Чи є прагнення до наживи Герасима Калитки – шляхом духовної деградації особистості ?
ІІІ. Основний зміст уроку
Бачимо, що у темі уроку записано про проблему бездуховності, яку порушує автор. З’ясуймо спочатку, що таке духовність? Найточніше визначення запишемо в зошити.
( орієнтовна відповідь:
Духовність – це внутрішній світ людини, зв’язок людини з релігією.
Духовність – це стрижень, фундамент внутрішнього світу людини.
Духовність – це те, що відрізняє людину, що властиве лише їй одній.
Духовність – творча спрямованість, наснага людини.
• У чому полягає протилежне значення – бездуховність? (слайд 11)
(Орієнтовна відповідь: Бездуховність - це справжня біда сучасності. Вона виражається в приземленості, аморальності, меркантильності, низьку культуру. Найчастіше в гонитві за всілякими матеріальними благами людина забуває про вищі людські цінності та ідеали.
Бездуховна особистість абсолютно не готова до жертовності і подвигів).
Зараз ми спробуємо визначити, яким є головний герой твору – Калитка – духовною чи бездуховною людиною. Переглянемо епізод із фільму - монолог Калитки.
Учитель.
- Що ми дізнаємося про Герасима Калитку з його монологу?
(Герасим недоїдаючи, недопиваючи частинами скуповував землю і тепер має 200 десятин. Але на цьому він не зупиняється і мріє купити землю Смоквинова – 250 десятин. Але замало грошей – має 5 тис. крб., а треба ще 15 тис. крб.)
Отже, Герасимові потрібні гроші.
Учитель.
- Яким способом можна отримати гроші? (Чесним і нечесним.)
- Які ви знаєте джерела чесного збагачення? (Дарування, спадкоємність, чесна особиста праця.)
На жаль, людина не завжди у своєму житті прагне чесного збагачення, тому порушує закон.
- Які є гріхи проти чужої власності?
- Крадіж;
- грабіж;
- лихварство;
- вандалізм;
- обман;
- плагіат;
- отримання чесно заробленої платні;
- корупція;
- мафія
- Яким способом вирішив розбагатіти Герасим?
(Нечесним, а саме за допомогою обману – за 5 тис. крб. справжніх він має намір купити 100 тис. крб. фальшивих.)
- Як називається таке порушення закону?
- Запис: кримінальний злочин.
Що означає ім’я головного героя – Калитка ?
З грецької мови ім’я Герасим перекладається як «поважний». Дійсно, головний герой – поважний чоловік. За своєю енергетикою, люди з цим іменням добродушні, дотепні, ле мають чутливе самолюбство. Він досить працьовитий, завзято намагається досягти високого суспільного становища. Більше довіряє розуму, ніж почуттям. Може приховувати в компанії свої щирі почуття за врівноваженою іронічністю.
https://learningapps.org/watch?v=pa11j3khc20
5. Дебати. Виступ груп (проводяться в основному залі). (слайд 18)
6. Характеристики героя. Пошук позитивних рис у характері Герасима. (робота на презентації за допомогою «Коментування». Учні записують рису характеру та протягують стрілочку) (слайд 19)
жадібний працьовитий
заздрісний Герасим хазяйновитий
нечесний Калитка економний
грубий любить землю
жорстокий має почуття іронії, самоіронії
легковірний довіряє розуму
не любить науку непогано виховав сина
V. Підсумок уроку.
1. Метод «Дискусійна сітка Алверменна». Теза «Прагнення до наживи Герасима Калитки – шлях духовної деградації особистості» (слайд 20)
Методика проведення. Одним реченням висловити власну позицію «За» чи «Проти»
Іван Карпенко-Карий у своїй п’єсі змальовує проблеми тогочасного суспільства, яке культивує думку про те, що цінність людини вимірюється кількістю грошей, які вона має. Тому в бажанні здобути гроші люди здатні на все, навіть втратити душу. Калитка говорить: « Краще втратити душу, ніж така потеря». Звичайно, не можна погодитися з цим висновком, адже немає нічого ціннішого в людини, ніж життя. Ми не знаємо, який був Калитка в молодості, що сприяло розвиткові у ньому скнарості, але знаємо закінчення – повне розчарування, втрата грошей і мети, відчай. Автор зображує згубний вплив грошей на людину, яка втративши важливі людські цінності – любов, повагу, дружбу, милосердя, щедрість, і не усвідомлюючи цього перетворюється на людину бездуховну, тобто таку, яка не бачить свого життя без матеріальних цінностей. Але водночас утверджує ідею духовності як основи людського життя, показує нам до чого може призвести людська жадібність.
Отже, автор засуджує силу, яка перетворює людину на ненажеру, яка викорінює з душі людської те добре і святе. І сила ця — гроші.
Твір Івана Карпенка-Карого не втрачає своєї актуальності й сьогодні. Адже і зараз ми зустрічаємо людей, для яких знецінилось одвічне й найдорожче, для яких гроші затьмарили все.
– А чи все можна придбати за гроші?
За гроші можна купити
туфлі, але не …….. ( щастя) ;
їжу, але не …………( апетит) ;
ліжко, але не ……….( сон ) ;
ліки, але не …………( здоров’я ) ;
слуг, але не …………( друзів ) ;
розваги, але не ………( радість ) ;
учителів, але не ……..( розум).
Давньогрецький філософ Сократ.
Життя яскраве, багатогранне, повноцінне, коли…
VІ. Оцінювання учнів
VІІ. Домашнє завдання. (слайд 22)
Написати лист-звертання до Герасима Калитки.