Українська мова і навчання грамоти
Тема: «Удосконалення навичок письма. Виконання лексичних та фонетико-графічних завдань.»
Тренувальне письмо
• Каліграфічна хвилинка.
У додаткових зошитах в похилу лінію учні записують дату по середині рядка.
- Сьогодні на уроці ми потренуємося в красивому написанні великої і малої букви З, з, закріпимо вміння писати малі букви з петлею внизу у, д.
На першому рядку після дати учні пишуть окремі букви і склади з ними. Учитель показує на дошці написання літер, уточнює види поєднань.
На другому рядку записується речення про казку.
З З З з з д у зз аз зу зду зку
Казку прочитав – розумним став.
• Граматико-орфоепічна вправа.
- Розгляньте ілюстрацію. До якої вона казки? Назвіть усіх її героїв.
- Послухайте, як вимовляються слова. Повторіть їх.
Ось рукавичка. Немає рукавички. Радий рукавичці. |
Знайшов рукавичку. Милуюся рукавичкою. Живу в рукавичці. |
- Коли при зміні слова рукавичка не вимовлявся звук [ч]? (Дам рукави[ц:’і]. Живу в рукави[ц:’і].)
- Пригадайте, що запитували звірі, підходячи до рукавички?
– Хто, хто в рукави[ц:’і]?
- Вимовте речення, імітуючи голос мишки, жабки, зайчика, лисички, вовка, кабана, ведмедя. Правильно вимовляйте останнє слово в запитанні.
• Вибіркове списування.
- Прочитайте прислів’я. Випишіть із них тільки ті слова, у яких двома однаковими буквами позначається подовжений м’який приголосний звук.
З ручаїв – ріки, з книжок – знання.
Книга – дзеркало життя.
Читання – ось краще навчання.
Учні списують слова знання, життя, читання, навчання, підкреслюють у них однакові пари літер, що позначають м’який подовжений приголосний звук.
• Письмо по пам’яті (самодиктант).
- Сьогодні ви будете диктувати собі самі. Як ви вважаєте, що для цього потрібно знати і вміти? (Знати напам’ять слова, які треба собі диктувати.)
- Прочитайте прислів’я про казку. Чи знайомо воно вам?
Казки – джерело мудрості.
- Як пишеться перше слово в реченні? Який знак стоїть після нього?
- Який звук позначають букви дж у другому слові?
- Які букви стоять обабіч літери р? (Закон правопису ере.)
- Поділіть на склади третє слово. У яких із них є збіг приголосних?
Під час правописного розбору відповідні букви підкреслюються. Після орфографічного аналізу учні ще раз читають прислів’я, вивчають його напам’ять і диктують собі напівголосно. Для перевірки правильності написання прислів’я демонструється ще раз.