Урок - гра. 5 клас. 1 вересня

Про матеріал
Гра « Щоб у серці жила Батьківщина». Мета: формувати знання про Україну як незалежну державу з давньою славетною історією, багатою культурною спадщиною, власними традиціями; виховувати почуття гордості й любові до Батьківщини. Епіграф уроку: Буває, часом сліпну від краси. Спинюсь, не тямлю, що воно за диво, Оці степи, це небо, ці ліси, Усе так гарно, чисто, незрадливо, Усе як є – дорога, явори, Усе моє, все зветься Україна. Л.Костенко
Перегляд файлу

Гра « Щоб у серці жила Батьківщина».

Мета: формувати знання про Україну як незалежну державу з давньою славетною історією, багатою культурною спадщиною, власними традиціями; виховувати почуття гордості й любові до Батьківщини.

Епіграф уроку:

Буває, часом сліпну від краси.
Спинюсь, не тямлю, що воно за диво,
Оці степи, це небо, ці ліси,
Усе так гарно, чисто, незрадливо,
Усе як є – дорога, явори,
Усе моє, все зветься Україна.                                                                                                        Л.Костенко

Хід  гри-бесіди:

І. Організаційний момент.

Добрий день, мої милі діти,

 підросли і змужніли у нас.

Будемо вчитись, дружити,

радіти й називатися 5 клас!

Учитель: Я сьогодні всіх вас щиро вітаю в нашім дружнім колі, бажаю щастя, радості та міцного здоров’я, любі мої. От і знову вересень настав, покликав всіх дітей України за шкільні парти, щоб ви могли здобувати знання, вчитися мудрості життя. А ще вчора – було літо!

2. Декламування віршів.

1 учень.

Увага! Увага! Скінчилося літо!

А скільки пригод неймовірних прожито!!

Поїздки до моря, веселі походи,

Ігри та сонце, дарунки природи.

2 учень.

Цей день незвичайний приходить до нас,

І всім до навчання вставати вже час.

Зібрались ми разом знання вшанувати,

Бо трішки набридло вже відпочивати.

3 учень.

Щиро дзвоник шкільний співає,

Закінчилася літня гра.

Світлий вересень всіх зустрічає –

Нам до школи вже  йти пора.

4 учень.

І від квітів повсюди барвисто,

Гарне ж свято сьогодні для всіх!

Ще лунають слова урочисті

І дитячий веселий сміх.

5 учень.

На радість всім ми підросли

У нашу школу йшли щасливі,

Щоб з неї ми знання несли.

Дай, Боже, нам здоров’я й сили.

6 учень.

Щоб цвіла Україна моя,

Ми даємо обіцянку їй:

Вчитись так, щоб набуті знання

Знадобились Вітчизні моїй.

Учитель: Кожного року у школах нашої країни  перший урок починається урочисто з певної теми для всіх дітей. Цього  року наш перший урок має тему «Щоб у серці жила Батьківщина». Сьогодні на уроці ми формуватимемо знання про Україну як незалежну державу з давньою славетною історією, багатою культурною спадщиною, власними традиціями; розширимо і поглибимо поняття громадянської гідності та єдності.

Однак, розпочати нашу роботу хочу хвилиною мовчання, як пам’ять про Вашого загиблого однокласника Назарія Матіоса. Хай земля буде йому пухом.

Отож, розпочнемо нашу бесіду з того, що  згадаємо останнє серпневе свято нашої країни – Свято Незалежності. 24 серпня 1991 року Верховна Рада урочисто проголосила Акт Незалежності України та створення самостійної держави. Цього року Україна відсвяткувала ювілейну 25-ту річницю з нагоди проголошення незалежності України.

- Що для вас є Україна?

1. Асоціативний кущ

Батьківщина  рідний дім  країна домівка

 

рідна  мова   слово  культура  родина

 

У К Р А Ї Н А

 

символ  лелека               барвінок  калина

 

Вітчизна  жито  рушник  сім’я   воля

Учитель: Отже, рідний дім, домівка, батьківська хата, родина, сім’я, батьки – все це наша Батьківщина, наша рідна Україна – єдина країна, наш рідний край, наша дорога і мила Вітчизна, земля, де ми почули колискову пісню, рідну мову, відчули любов і ласку. А ось як про це пишуть українські поети:

 

Різні в світі є країни,

Різні люди є у світі,

Різні гори, полонини,

Різні трави, різні квіти. 

Є з усіх одна країна, 

Найрідніша нам усім, 

То — прекрасна Україна, 

Нашого народу дім. 

Там шумлять степи безкраї, 

Наче вміють говорити, 

Там  ясніше сонце сяє,

Там солодше пахнуть квіти.

Різні в світі є країни.

Гарні є і є багаті,

Та найкраще в Україні,

Бо найкраще в рідній хаті. 

3. Інсценування «Ми – діти держави Україна» (хлопчик і дівчинка)

1.У всьому світі – кожен зна:      

Є Батьківщина лиш одна.       

2. І в нас вона одна-єдина -        

це наша славна Україна.      

1. Не забувай Шевченка слів       

про  горду славу козаків.      

2. Не забувай, що ти дитина       

землі, що зветься Україна.     

1. Звідки ти і хто такий?       

2. Україна – дім це мій.       

1. І яку ти знаєш мову?       

2. Українську, чорноброву.      

1. Де живеш, дитино?        

2. В тополиній Україні.       

1. Ким ти станеш, як зростеш?     

2. Вибір є у нас без меж.       

1. Але завжди будьмо вірні        

нашій матері – Вкраїні.

Вчитель: ви напевно звернули увагу на епіграф нашого уроку – слова Ліни Костенко. (зачитую). Сьогодні ви вкотре будете пізнавати свою рідну Батьківщину – неньку-Україну. Але зробимо це у вигляді гри. Перш за все, розділимось на команди – сині та жовті.(Діти вибирають сердечка і пересідають на два ряди).

І тур. Сходинка «Державні символи України».  Я зачитую питання для команди синіх, а потім – жовтих. Якщо команда не знає відповіді – на це запитання дається відповідь другою командою. Кожна правильна відповідь оцінюється смайликом – сердечком.

  1. Україна – це споконвіку земля…

 !А) хліборобів; Б) гончарів; В) мандрівників.

  1.  Державний прапор України..

А) зелено-червоний; !Б) жовто-блакитний; В)  червоно-чорний.

3. Головними державними символами України є..

 А) прапор, герб  та  історія; !Б) прапор, герб та  гімн; В) герб  та гімн.

4. Державним гімном України є пісня:

!А) «Ще не вмерла України ні слава, ні воля…»; Б) «Заповіт»; В) «Каменярі».

5. Державним гербом України є… !А) тризуб; Б) козак із мушкетом; В) леопард.

6. Чому прапор жовто-блакитний? А) жовтий колір – мир, блакитний – злагода; !Б)  жовтий –  пшеничний лан, блакитний – колір неба; В)  жовтий – пшеничний лан,  блакитний – мир.

ІІ тур. Сходинка «Народні символи»

  1. Назвіть рослину, яку вважають символом України. Підказка: нею прикрашають весільний хліб, вінок нареченої. А)  барвінок; !Б)  калина; В) ромашка.
  2. Важко уявити собі українську землю без цього дерева. Підказка:  саме під цим деревом молоді освідчуватися одне одному. Назвіть це дерево. А) береза; Б)  калина; !В) верба.
  3. Це дерево є символом дівочої краси. Письменники дуже часто порівнюють дівчину з цим деревом. А) верба; !Б) тополя; В)  дуб.
  4. Назвіть народний оберіг українців, яким перев’язували старостів, на якому подавали хліб-сіль. А)  вербова дощечка; !Б)  рушник; В)  вишиванка.
  5.  Ця річ є частиною українського національного костюма, а також він є , за повір’ям,   оберегом від будь-якого лиха. А) хустка; Б)  рушник; !В)  вінок.
  6. Його ставили на покуті в урочисті дні, а прикрашали волошками та маком. А)  коровай; !Б)  сніп; В)  вінок.

ІІІ тур. Сходинка «Народне мистецтво»

  1. В народі кажуть, що у світі доти пануватиме любов, допоки люди писатимуть… А)  картини; !Б)  писанки; В)  вірші.
  2.  Вони виготовляються зі шматків тканини, із соломи та ниток, не мають обличчя – і є дуже сильним оберегом. А)  скрині; Б)   капелюх; !В)   мотанка.
  3. Використовуючи пензель, можна на такому виробі намалювати візерунки. Матеріал, з якого роблять ці вироби,- глина. Назвіть вид мистецтва. А)  різьбярство; Б)   малярство; !В)  гончарство.
  4.  Кажуть, що Бог саме цей дар подарував дівчині-Україні. А)  вміння торгувати; !Б)  пісня; В)  мода.
  5. Зародилося це мистецтво у селі Петриківка. А)  ткацтво; !Б)   розпис; В)   різьблення.
  6. Носять ту красну одіж споконвіку в Україні усі люди. !А)   вишиванка; Б)  чоботи; В)   віночок.

 ІV тур. Сходинка «Визначні постаті України».

1) Українці гордо величають себе козаками. Що  означає  слово «козак»? А)  кобзар; Б)  рицар; !В) вільний воїн.

2) З-поміж перелічених виберіть прізвище гетьмана України. А) Іван Вишенський; Б)  Антон Лотоцький; !В) Богдан Хмельницький.

3) Ім’я цієї  української  художниці відоме на весь світ. А) Леся Українка; Б) Оксана Забужко; !В)  Катерина Білокур.

 4) Український поет, твори якого  перекладені  147   мовами світу. Поет-борець, художник, письменник. А) Микола Костомаров; Б) Євген Гуцало; !В) Тарас Шевченко.

5) Назвіть ім’я  найсильнішого  українця. !А) Василь Верастюк; Б)  Андрій Шевченко; В)  Віталій Кличко.

6.)  На якій купюрі зображено Лесю Українку – єдину жінку? А) 200 грн.; !Б) 20 грн В)  50 грн.

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

V тур. Сходинка «Темна конячка»

Завдання: кожна команда за визначенням називає предмет ( процес, явище) , який описаний.

 1 команда Жіноча прикраса із перлів, коралів та різнокольорових  камінців, яку носять на шиї. (Намисто) Невеликий варений виріб, зліплений із тіста, який має начинку із вишень, картоплі, капусти тощо. (Вареник)

2 команда Кущ із фіолетовими, білими рясними квітками. Вірять, знайшовши п’ятипесткову квітку, можна загадати бажання на щастя. (Бузок) Ароматний напій, який подають з молоком чи вершками. Дає заряд енергії та бадьорості. (Кава)

  тур. Cходинка «Мікс-лото»

. Завдання: кожна команда отримує набір карток, потрібно поєднати  першу і другу частину приказок чи прислів’їв . ( 1 хвилина)  Кожна правильно складена пара – 1 смайлик.  

Без верби і калини / нема України

До свого роду / хоч через воду

Рідна земля / і в жмені гріє

Без вільної волі / нема щастя-долі

Де рідний край, там і під ялиною рай.

Всюди на світі добре, а в Вітчизні найліпше.

Дорога та хата, де родила мене мати.

Коли міцна родина, то й держава сильна.

Людина без Вітчизни, що соловей без пісні.

 VІІ тур. Сходинка «Заморочки із бочки»

Завдання:  із картонної коробки з надписом «Заморочки із бочки» командир команди виймає стікер зі словом, до якого потрібно підібрати  і записати  до 6  прикладів. Кожне завдання виконується колективно. ( 1 хвилина) Примітка: усі відповіді пов’язані  із Україною.

Річки:…. (Південний Буг, Дніпро, Сіб, Дністер, Десна, Прип’ять, Рось)

 Міста: … ( Гайсин, Київ, Вінниця, Харків, Одеса, Львів, Немирів)

 Народні свята: … (Івана Купала, Різдво, Зелені святки, Масляна, Маковея, Пасха)

 Народні страви: …(вареники, борщ, пампушки, крученики, картопляники, галушки) .

VІІІ тур. Сходинка “Сім чудес України» .Завдання: за світлиною вказати місто України і що там зображено.

ІХ тур Сходинка «Видатні постаті». За фото впізнати видатну особистість.

Х тур Сходинка « Серйозні загадки». Один із учасників команди вибирає загадку. Зачитує протилежній команді.

 

  1. По ньому ми живем із вами –

це основний закон держави.                                       (Конституція)

2 . Знак держави головний –

всяк його повинен знати.

Воля, слава, сила в нім. –

То ж попробуй відгадати.                                        (Герб)

  1. По радіо звучить щоденно

патріотична пісня,

що возвеличує Вкраїну

і прославля навічно.

Коли звучить він – всі встають,

до серця руку прикладають,

і вголос, й подумки співають,

і Україну прославляють.                                              ( Гімн)

  1. Синьо – жовте полотнище

гордо майорить.

Це – ознака сили й слави

Української держави.

Синє небо, жовте жито –

 цю святиню знають діти.                                         (Прапор)

      Вчитель: Знай, синочку, доню, знай: наша Україна –

То чарівний, милий край, золота країна.

Рідну землю прабатьки захищали кров’ю,

Виростайте і живіть для добра і слави,

Як святиню бережіть символи держави.

В них історія століть, небо , степ широкий...

Золотий тризуб любіть, прапор синьо – жовтий!

На сьогоднішньому уроці у нас немає переможців і переможених, тому що у ваших руках – сердечка. Як відомо, там , де серце – там і любов, і радість, і взаємодопомога, і злагода. Отож, перемогла дружба.

Сьогодні я вперше зустрілась з вами як класний керівник. Знаю, що пройде 7 років – на перший погляд – це так довго, але повірте, це буде так швидко, на місці маленьких п'ятикласників сидітимуть 11-класники. Тож пропоную зробити місток у майбутнє. На зворотній стороні сердечка напишіть своє найзаповітніше бажання і підпишіть його. Закінчивши школу, ви  прочитаєте їх і побачите, чи здійснилась ваша мрія. А я як ваш класний керівник обіцяю зробити все, щоб навчання в школі було для вас комфортним, щоб ви з радістю пізнавали світ, а ваше дитинство було щасливим!

( Під музику діти пишуть бажання).

docx
Додано
7 квітня
Переглядів
150
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку