Гра « Щоб у серці жила Батьківщина».
Мета: формувати знання про Україну як незалежну державу з давньою славетною історією, багатою культурною спадщиною, власними традиціями; виховувати почуття гордості й любові до Батьківщини.
Епіграф уроку:
Буває, часом сліпну від краси.
Спинюсь, не тямлю, що воно за диво,
Оці степи, це небо, ці ліси,
Усе так гарно, чисто, незрадливо,
Усе як є – дорога, явори,
Усе моє, все зветься Україна. Л.Костенко
Хід гри-бесіди:
І. Організаційний момент.
Добрий день, мої милі діти,
підросли і змужніли у нас.
Будемо вчитись, дружити,
радіти й називатися 5 клас!
Учитель: Я сьогодні всіх вас щиро вітаю в нашім дружнім колі, бажаю щастя, радості та міцного здоров’я, любі мої. От і знову вересень настав, покликав всіх дітей України за шкільні парти, щоб ви могли здобувати знання, вчитися мудрості життя. А ще вчора – було літо!
2. Декламування віршів.
1 учень.
Увага! Увага! Скінчилося літо!
А скільки пригод неймовірних прожито!!
Поїздки до моря, веселі походи,
Ігри та сонце, дарунки природи.
2 учень.
Цей день незвичайний приходить до нас,
І всім до навчання вставати вже час.
Зібрались ми разом знання вшанувати,
Бо трішки набридло вже відпочивати.
3 учень.
Щиро дзвоник шкільний співає,
Закінчилася літня гра.
Світлий вересень всіх зустрічає –
Нам до школи вже йти пора.
4 учень.
І від квітів повсюди барвисто,
Гарне ж свято сьогодні для всіх!
Ще лунають слова урочисті
І дитячий веселий сміх.
5 учень.
На радість всім ми підросли
У нашу школу йшли щасливі,
Щоб з неї ми знання несли.
Дай, Боже, нам здоров’я й сили.
6 учень.
Щоб цвіла Україна моя,
Ми даємо обіцянку їй:
Вчитись так, щоб набуті знання
Знадобились Вітчизні моїй.
Учитель: Кожного року у школах нашої країни перший урок починається урочисто з певної теми для всіх дітей. Цього року наш перший урок має тему «Щоб у серці жила Батьківщина». Сьогодні на уроці ми формуватимемо знання про Україну як незалежну державу з давньою славетною історією, багатою культурною спадщиною, власними традиціями; розширимо і поглибимо поняття громадянської гідності та єдності.
Однак, розпочати нашу роботу хочу хвилиною мовчання, як пам’ять про Вашого загиблого однокласника Назарія Матіоса. Хай земля буде йому пухом.
Отож, розпочнемо нашу бесіду з того, що згадаємо останнє серпневе свято нашої країни – Свято Незалежності. 24 серпня 1991 року Верховна Рада урочисто проголосила Акт Незалежності України та створення самостійної держави. Цього року Україна відсвяткувала ювілейну 25-ту річницю з нагоди проголошення незалежності України.
- Що для вас є Україна?
1. Асоціативний кущ
Батьківщина рідний дім країна домівка
рідна мова слово культура родина
У К Р А Ї Н А
символ лелека барвінок калина
Вітчизна жито рушник сім’я воля
Учитель: Отже, рідний дім, домівка, батьківська хата, родина, сім’я, батьки – все це наша Батьківщина, наша рідна Україна – єдина країна, наш рідний край, наша дорога і мила Вітчизна, земля, де ми почули колискову пісню, рідну мову, відчули любов і ласку. А ось як про це пишуть українські поети:
Різні в світі є країни,
Різні люди є у світі,
Різні гори, полонини,
Різні трави, різні квіти.
Є з усіх одна країна,
Найрідніша нам усім,
То — прекрасна Україна,
Нашого народу дім.
Там шумлять степи безкраї,
Наче вміють говорити,
Там ясніше сонце сяє,
Там солодше пахнуть квіти.
Різні в світі є країни.
Гарні є і є багаті,
Та найкраще в Україні,
Бо найкраще в рідній хаті.
3. Інсценування «Ми – діти держави Україна» (хлопчик і дівчинка)
1.У всьому світі – кожен зна:
Є Батьківщина лиш одна.
2. І в нас вона одна-єдина -
це наша славна Україна.
1. Не забувай Шевченка слів
про горду славу козаків.
2. Не забувай, що ти дитина
землі, що зветься Україна.
1. Звідки ти і хто такий?
2. Україна – дім це мій.
1. І яку ти знаєш мову?
2. Українську, чорноброву.
1. Де живеш, дитино?
2. В тополиній Україні.
1. Ким ти станеш, як зростеш?
2. Вибір є у нас без меж.
1. Але завжди будьмо вірні
нашій матері – Вкраїні.
Вчитель: ви напевно звернули увагу на епіграф нашого уроку – слова Ліни Костенко. (зачитую). Сьогодні ви вкотре будете пізнавати свою рідну Батьківщину – неньку-Україну. Але зробимо це у вигляді гри. Перш за все, розділимось на команди – сині та жовті.(Діти вибирають сердечка і пересідають на два ряди).
І тур. Сходинка «Державні символи України». Я зачитую питання для команди синіх, а потім – жовтих. Якщо команда не знає відповіді – на це запитання дається відповідь другою командою. Кожна правильна відповідь оцінюється смайликом – сердечком.
!А) хліборобів; Б) гончарів; В) мандрівників.
А) зелено-червоний; !Б) жовто-блакитний; В) червоно-чорний.
3. Головними державними символами України є..
А) прапор, герб та історія; !Б) прапор, герб та гімн; В) герб та гімн.
4. Державним гімном України є пісня:
!А) «Ще не вмерла України ні слава, ні воля…»; Б) «Заповіт»; В) «Каменярі».
5. Державним гербом України є… !А) тризуб; Б) козак із мушкетом; В) леопард.
6. Чому прапор жовто-блакитний? А) жовтий колір – мир, блакитний – злагода; !Б) жовтий – пшеничний лан, блакитний – колір неба; В) жовтий – пшеничний лан, блакитний – мир.
ІІ тур. Сходинка «Народні символи»
ІІІ тур. Сходинка «Народне мистецтво»
ІV тур. Сходинка «Визначні постаті України».
1) Українці гордо величають себе козаками. Що означає слово «козак»? А) кобзар; Б) рицар; !В) вільний воїн.
2) З-поміж перелічених виберіть прізвище гетьмана України. А) Іван Вишенський; Б) Антон Лотоцький; !В) Богдан Хмельницький.
3) Ім’я цієї української художниці відоме на весь світ. А) Леся Українка; Б) Оксана Забужко; !В) Катерина Білокур.
4) Український поет, твори якого перекладені 147 мовами світу. Поет-борець, художник, письменник. А) Микола Костомаров; Б) Євген Гуцало; !В) Тарас Шевченко.
5) Назвіть ім’я найсильнішого українця. !А) Василь Верастюк; Б) Андрій Шевченко; В) Віталій Кличко.
6.) На якій купюрі зображено Лесю Українку – єдину жінку? А) 200 грн.; !Б) 20 грн В) 50 грн.
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
V тур. Сходинка «Темна конячка»
Завдання: кожна команда за визначенням називає предмет ( процес, явище) , який описаний.
1 команда Жіноча прикраса із перлів, коралів та різнокольорових камінців, яку носять на шиї. (Намисто) Невеликий варений виріб, зліплений із тіста, який має начинку із вишень, картоплі, капусти тощо. (Вареник)
2 команда Кущ із фіолетовими, білими рясними квітками. Вірять, знайшовши п’ятипесткову квітку, можна загадати бажання на щастя. (Бузок) Ароматний напій, який подають з молоком чи вершками. Дає заряд енергії та бадьорості. (Кава)
VІ тур. Cходинка «Мікс-лото»
. Завдання: кожна команда отримує набір карток, потрібно поєднати першу і другу частину приказок чи прислів’їв . ( 1 хвилина) Кожна правильно складена пара – 1 смайлик.
Без верби і калини / нема України
До свого роду / хоч через воду
Рідна земля / і в жмені гріє
Без вільної волі / нема щастя-долі
Де рідний край, там і під ялиною рай.
Всюди на світі добре, а в Вітчизні найліпше.
Дорога та хата, де родила мене мати.
Коли міцна родина, то й держава сильна.
Людина без Вітчизни, що соловей без пісні.
VІІ тур. Сходинка «Заморочки із бочки»
Завдання: із картонної коробки з надписом «Заморочки із бочки» командир команди виймає стікер зі словом, до якого потрібно підібрати і записати до 6 прикладів. Кожне завдання виконується колективно. ( 1 хвилина) Примітка: усі відповіді пов’язані із Україною.
Річки:…. (Південний Буг, Дніпро, Сіб, Дністер, Десна, Прип’ять, Рось)
Міста: … ( Гайсин, Київ, Вінниця, Харків, Одеса, Львів, Немирів)
Народні свята: … (Івана Купала, Різдво, Зелені святки, Масляна, Маковея, Пасха)
Народні страви: …(вареники, борщ, пампушки, крученики, картопляники, галушки) .
VІІІ тур. Сходинка “Сім чудес України» .Завдання: за світлиною вказати місто України і що там зображено.
ІХ тур Сходинка «Видатні постаті». За фото впізнати видатну особистість.
Х тур Сходинка « Серйозні загадки». Один із учасників команди вибирає загадку. Зачитує протилежній команді.
це основний закон держави. (Конституція)
2 . Знак держави головний –
всяк його повинен знати.
Воля, слава, сила в нім. –
То ж попробуй відгадати. (Герб)
патріотична пісня,
що возвеличує Вкраїну
і прославля навічно.
Коли звучить він – всі встають,
до серця руку прикладають,
і вголос, й подумки співають,
і Україну прославляють. ( Гімн)
гордо майорить.
Це – ознака сили й слави
Української держави.
Синє небо, жовте жито –
цю святиню знають діти. (Прапор)
Вчитель: Знай, синочку, доню, знай: наша Україна –
То чарівний, милий край, золота країна.
Рідну землю прабатьки захищали кров’ю,
Виростайте і живіть для добра і слави,
Як святиню бережіть символи держави.
В них історія століть, небо , степ широкий...
Золотий тризуб любіть, прапор синьо – жовтий!
На сьогоднішньому уроці у нас немає переможців і переможених, тому що у ваших руках – сердечка. Як відомо, там , де серце – там і любов, і радість, і взаємодопомога, і злагода. Отож, перемогла дружба.
Сьогодні я вперше зустрілась з вами як класний керівник. Знаю, що пройде 7 років – на перший погляд – це так довго, але повірте, це буде так швидко, на місці маленьких п'ятикласників сидітимуть 11-класники. Тож пропоную зробити місток у майбутнє. На зворотній стороні сердечка напишіть своє найзаповітніше бажання і підпишіть його. Закінчивши школу, ви прочитаєте їх і побачите, чи здійснилась ваша мрія. А я як ваш класний керівник обіцяю зробити все, щоб навчання в школі було для вас комфортним, щоб ви з радістю пізнавали світ, а ваше дитинство було щасливим!
( Під музику діти пишуть бажання).