Урок медіа – безпеки до тижня ментального здоров’я
для учнів 4 класу
« БЕЗПЕЧНИЙ ІНТЕРНЕТ ТА ПРАВИЛА РОБОТИ В НЬОМУ».
Мета: формування інформаційної культури учнів,
Завдання:
1. Ознайомити учнів з правилами відповідальної і безпечної поведінки в сучасному інформаційному середовищі, позитивним та негативним впливом Інтернету на людину;
2. Інформувати про необхідність критичного ставлення до інформації, отриманої з Інтернет – ресурсів, засобів мобільного зв'язку;
3. Вивчити правила мережевого спілкування;
4. Розвивати навички роботи в групах, вміння висловлювати свою точку зору логічно і конкретно, дати можливість учням самостійно прийняти ту позицію, до якої вони схиляються;
4. Сприяти розвитку пізнавального інтересу; підвищенню творчої активності;
самооцінки та самоаналізу, як чинників, що спонукають до самовдосконалення учнів; мотивувати їх поширювати цю інформацію у своєму середовищі;
Виховувати шанобливе ставлення до чужої думки; культуру учнів, інтерес до порушеної теми;
5. Ознайомити з адресами допомоги в разі інтернет-загрози.
Тип уроку: узагальнюючий урок.
Вид уроку: урок – гра.
Технологія: ігрова технологія.
Обладнання: заготовка «Правила уроку», картки з визначенням понять: безпека, загроза, інтернет, браузер, нікнейм, нетікет; картки – логотипи браузерів клубок, капелюх, мультимедійний матеріал та зірочки для гри «Морський бій», картки для роботи в парах, подаруночки – публікації «Безпека в інтернеті для дітей».
Хід заходу.
Безпека – цежиттялюдини,
Безпека – цеє наше майбуття.
Прийміть до серцясвітприроди –
Прекрасне буде у всіх насжиття!
Вчитель. Сьогодні в нас з Вами незвичайний урок– урок медіа-безпеки.
- Що значить слово «безпека»? (Відповіді дітей).
БЕЗПЕКА- відсутність загроз, або стан захищеності від загроз. Положення, при якому не загрожує небезпека кому-небудь або чого-небудь.
- Що ви розумієте під загрозою?
ЗАГРОЗА - залякування, обіцянка заподіяти кому-небудь неприємність, зло.
(Після обговорення на дошці з'являється визначення).
- Звідки може надходити загроза? (Відповіді дітей)
(Від дорослих, однолітків при особистому спілкуванні, через мобільний зв'язок, через ІНТЕРНЕТ).
Загадка.
Його називають «всесвітня мережа»,
Чого в цій мережі тільки нема!
Усе розповість вам і навіть покаже.
А хто ж він такий?Хто мені враз підкаже?
(Інтернет)
ІНТЕРНЕТ– всесвітня мережа, скарбниця знань та інформації, незамінний інструмент для спілкування.
ЕЛЕКТРОННА ПОШТА (e – mail) - це сукупність засобів, призначених для обміну електронними листами між користувачами комп’ютерної мережі.
Гра «Вітання без слів»
Учасникам пропонується протягом 2-3 хвилин вільно рухатись в класі та встигнути за цей час привітати якомога більше товаришів. Робити це треба мовчки, без слів: кивком голови, рукостисканням, обіймами і т.ін. При цьому кожен учасник має право використати кожен спосіб привітання лише один раз; для кожного наступного привітання необхідно вигадати новий спосіб.
Гра сприяє зняттю психологічної напруги, вільному спілкуванню.
Вчитель.
- Кому скільки вдалось привітати людей?
- Що складніше — вигадати нові способи або їх продемонструвати?
- Можливо хтось відчув психологічний дискомфорт?
- На якому етапі це відбулось? (Відповіді дітей на поставлені запитання).
Вчитель. Ви побачили, що спілкуючись в Інтернеті, люди використовують іноді зовсім незвичні форми спілкування.
Вчитель. Йшли роки. Дівчинка Ася виросла. Вона стала королевою того свого світу,у якому їй завжди було цікаво. Цей світ – мережа інтернет, а його мешканку, тепер вже тьотю Асю, називають Королевою Інтернету. Тож подорожуватимемо ми сьогодні разом з нею.
Королева Інтернету.
А куди ж нам прямувати,
Що, коли і як шукати.
Допоможе нам система,
Пошукова – оце тема!
Їй задай скоріш питання,
Можеш відшукать вітання,
Це цікаво і доречно,
Лиш працюй ти в ній безпечно.
Робота в мережі Viber.
Інетка:
В Інтернеті ми навчаємось,
У дитячі ігри граємось.
Книгу можем почитати,
І слона намалювати
Швидко текст перевести,
Мультик новий віднайти.
Де подівсь товариш Коля?
Прочитать, що було в школі?
І дізнатися про все на світі?
Де? Звичайно, в Інтернеті!
Там музеї, книги, ігри,
Музика і навіть тигри!
Нет.
Без комп’ютерів цивілізоване суспільство не можна вважати повноцінним, і застосування комп’ютерів поширюється кожного дня і буде поширюватися у майбутньому. Як і будь – який інший винахід, комп’ютер в умілих руках – це благо, а у безладних – покарання. Його шкідлива дія на здоров’я людини головним чином залежить від порушення правил. Слід користуватися комп’ютером так, щоб можна було зберігати фізичне, психічне та духовне здоров’я. Тож я пропоную переглянути навчальне відео.
Перегляд навчального відео.
Інтернет – це диво-звір!
Йогоможливостям не вір
Такийцікавий,небезпечний
Будь з ним тидужеобережний.
І хай з вас коженпам'ятає,
Коли просторипокоряє
Про небезпеку в Інтернеті,
Що манить у свої тенета.
У пошукахсвогокохання
Типочинаєшспілкування
Ізнезнайомцемвіртуальним,
Щопрагнезустрічі реально.
Не дай ввести себе в оману!
Скажи ти «Стоп!» цьому обману,
Закінчинебезпечнугру,
Навчисьрозпізнаватицюбрехню.
Коли ж заманюють в витрати,
Не дай себе тиошукати!
Покинь цейнебезпечний сайт,
Не вартийвінтвоїхвитрат!
Якщо ж з’явилосябажання
Розповістипросебе все,
То пам’ятай, щоособистідані –
Цеінформація – «секрет».
А ще я хочу про сміття
Інформаційнерозказати
Брудінтернетний, як багно,
Вінмаєздатністьзасмоктати.
І на останокпам’ятай:
Такісторінкизалишай!
НІКНЕЙМ - особисте, переважно, вигадане, ім'я, якимназивають себе користувачі мережі інтернету нарізноманітних чатах, месенджерах та сайтах.
Гра «Клубок».
Учніпередаютьодин одному клубок, називаючи (вигадуючи) собінікнейм. При цьомуутворюєтьсясітка (мережа). Дітироблятьвисновки: не всі люди в мережіреєструютьсяпідвласнимім‘ям, зазвичай вони вигадані, і дужеважкодізнатися, що за людиназнаходиться за екраном.
Гра « Від кого лист?»
Для цієївправивчительберекапелюха, а коженученьмаєнаписатипобажання до чужого нікнейму так щобвласникинікнеймів не бачилихтонадаєїмпобажання. Вчительзачитуєпобажання до кожного нікнейму, а учнінамагаютьсявгадати, хтонадіславїмце «повідомлення». Тут наголошую на тому, що бувають анонімні листи, пояснюю як поводитись якщо його отримав.
Вчитель: Так само відбувається і зіспілкуванням в Інтернетпросторі. Дуже складно перевірити, хтосаамепишетобілисти, спілкується з тобою. Якщоучасникигрупидобрезнайоміміж собою, вони можутьвгадувативідправника. Але в Інтернетпросторітиніколи не знаєшхтознаходиться по той біккомп'ютераабомобільного телефону.
«Якщо хтось тебе чіпає,
В мережі надокучає,
Швидко до дорослих поспіши
Їм про негаразди розкажи.
Створення проблемних ситуацій та висловлення свого відношення до них. Робота в парах з картками.
Нетікет (Netiquette) - (англ. Net - мережа, Etiquette - етикет) - моральні правила поведінки в комп'ютерних мережах.
Не можууявити
Життя без Інтернету,
Щовсікуточкисвіту
Запліввсвої тенета.
Лиш кнопку я натисну –
Відкриються в вікні
Новин великазбірка
І правила, й статті.
Встаютьпереді мною
Найвищі в світі гори.
Ліси стоять стіною,
Хлюпочутьхвилі моря.
Я побуваювшахті
І в космос піднімуся.
З подругою в контакті
Я легко поділюся.
Та є у «павутині»
Картинки нехороші,
І сайтипідозрілі,
Настроєнівороже.
А є йтакі там сайти,
Моввовк в овечійшкурі –
Поки їх ропізнаєш,
Вони тебе обдурять.
Учись добру вмережі,
Шукайзнання й новини,
А сайтизлі, щобрешуть,
Обходить ми повинні.
Гра «Ми за безпечний Інтернет» (гра нагадує морський бій)
Правила гри
Гра створена у Powerpoint - презентація, що дає можливість провести гру як у класі так і дистанційно.
Виведіть ігрове поле на екран натиснувши показ слайдів або F5, далі гравці по черзі обирають, який прямокутник відкрити називаючи літеру по вертикалі та число по горизонталі. Натисніть на прямокутник, якщо гравець не влучив відобразиться хрестик, якщо влучив плюсик натисніть на плюс, щоб перейти до запитання або завдання. Далі гравці дають відповідь на запитання або виконують запропоноване завдання. Щоб повернутися на ігрове поле натисніть стрілку «ігрове поле», щоб перейти до правильної відповіді натисніть на стрілку «правильна відповідь».
На ігровому полі заховано 6 кораблів – 18 запитань (завдань)
Хід гри: об’єднайте учасниківу дві команди. Запропонуйте гравцям кинути жереб, хто розпочне. Далі команди по черзі обирають прямокутник на ігровому полі, якщо команда «влучає», то має можливість відповісти на питання та заробити бал, якщо «не влучає» - хід переходить інший команді. Якщо влучає, але на питання не відповідає, відповісти має можливість команда суперників і заробити бал. На обговорення питання 20-30 секунд.
Вчитель: Ми з Вами подорожувалисьогодні стежками мережіІнтернет і дізналися, щовмережіІнтернет треба бути обережним і пам’ятати правила безпечноїроботив ній. Пам’ятайте, не забувайте й іншимзнаннясвої передавайте!
Безпека в Інтернеті–цепередусім!
Розкажіть, батькам, знайомим своїмусім:
Потрібно в Інтернетіввічливоспілкуватися,
У конфлікт до когосьніколи не втручатися.
Буваєпропонують: «Туди й тудизайдіть
Та по цьому номеру негайноподзвоніть!»
З вас грошей багатознімуть, нічого не дадуть,
Бо в цьомулохотроні легко дітей надуть!
Захищайтевизавждивід спаму,
Якщо вам пропонують зайти в якусьпрограму ,
А перш ніждесьреєструватись,
Треба у батьків про цей сайт дізнатись.
А коли реєструєшся – пильно дивись -
Інформацією про себе обережноділись!
Потрібнотобіміцний пароль мати,
Щобніхтосторінку твою не мігзламати.
А якщо на іншомусайті пароль питаютьтвій –
Тийого не пиши, і доступ до себе закрий.
Не викладай без дозволу фото людей в Інтернет -
Тинемаєш права! Адже є Етикет!
Образ не пиши! Спілкуйся культурно!
Не створюйконфліктів – поступишрозумно!
Не принижуйгідністьніколи й нікого –
І ніхто не скажетобі слова лихого.
Будь в інтернеті обережний дуже , а то в халепу потрапиш, мій друже!
а також на згадку про наш урок подарувати вам ось такі невеличкі публікації.