Додавання і віднімання в межах 7. Склад числа 7.
(Урок - казка)
На основі практичних дій з предметами продемонструвати всі варіанти складу числа 7 з двох менших чисел; вчити складати та запам'ятовувати приклади на додавання і віднімання чисел в межах 7, на основі складу числа 7; ознайомити з назвами днів тижня;розвивати увагу, вміння оцінювати спосіб виконання завдання; виховувати бажання допомагати, піклуватися про інших.
Тема уроку. Додавання і віднімання в межах 7. Склад числа 7.
(Урок - казка)
Мета уроку. На основі практичних дій з предметами продемонструвати всі варіанти складу числа 7 з двох менших чисел; вчити складати та запам’ятовувати приклади на додавання і віднімання чисел в межах 7, на основі складу числа 7; ознайомити з назвами днів тижня;розвивати увагу, вміння оцінювати спосіб виконання завдання; виховувати бажання допомагати, піклуватися про інших.
Обладнання. Демонстраційний матеріал: казкові герої Білосніжка , семеро гномів, мудра сова, лічильний матеріал, таблиця «Склад числа 7», роздатковий матеріал.
Хід уроку.
І. Організація учнів до уроку.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
- Діти, чи любите ви казки?
- Пригадайте казки, у назвах яких зустрічаються числа («Троє поросят»,
«П’ятеро з одного стручка» , «Три ведмеді», «Білосніжка та семеро гномів» , «Дев’ять братів
і десята сестриця Оленка» і т. д.)
- Сьогодні ми здійснимо подорож у казку «Білосніжка та семеро гномів».
Казок країна чарівна.
У гості нас чека вона
Отож, часу не гаймо,
У подорож рушаймо.
ІІІ. Актуалізація опорних знань і умінь учнів.
- Жила собі маленька красива дівчинка, звали її Білосніжка, але на жаль, вона була сиротою і жила з мачухою – злою чаклункою. Дівчинка була працьовита, любила виконувати різні завдання, наприклад , розв’язувати приклади. Допоможемо Білосніжці швидше їх розв’язати.
Усна лічба (Доцільно провести з метою формування предметно – когнітивної компетентності).
3 + 3 6 – 2 5 + 5 5 + 1
6 – 3 4 + 2 6 + 1 6 – 5
6 – 0 5 – 6 3 + 4 6 – 1
- Чим цікаві стовпчики прикладів?
(Приклад 5 – 6 не розв’язується. Розв’язання таких прикладів вивчатиметься в старших класах. За допомогою чарівного дзеркала цей приклад можна перетворити на інший (6 – 5 = …) і розв’язати його).
2. Каліграфічна хвилинка.
- Білосніжка дуже любила писати. Ви можете попрацювати разом з нею.
- Запишіть числа, які на 1 більші (менші) від чисел 4, 2, 7, 10, 9, 3, 5
- Запишіть найменше і найбільше з цих чисел.
3. «Лабіринт» (Доцільно провести з метою формування соціальної компетентності: виховання людських чеснот – доброти, милосердя.)
Зла мачуха зненавиділа Білосніжку після того, як чарівне дзеркало визнало дівчинку найвродливішою. Вона наказала своєму охоронцеві завести дівчину в дрімучий ліс, вбити її і принести серце дівчинки. Але охоронець, навпаки, дуже любив Білосніжку і, завівши до лісу, відпустив її. Дівчинка не знала куди їй іти, бо всі стежки у лісі нагадували їй заплутаний лабіринт. Допоможіть Білосніжці знайти безпечну стежину.
1.
2.
3.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
1. Ознайомлення з назвою днів тижня.
- Нарешті, Білосніжка потрапила до будиночка, в якому жили гноми. Найстаршого звали Понеділок, за ним – Вівторок, далі - Середа, сердитого брата звали – Четвер, веселого - П’ятниця, найменшого – Неділя. Скільки всіх гномиків?
- Як звати найстаршого гнома? Найменшого? Хто йде за Вівторком? Хто перед П’ятницею?
2. Склад числа 7.
- Білосніжка і Гноми подружилися. Гноми працювали, здобуваючи дорогоцінне каміння, а Білосніжка прибирала в будинку, прала, готувала смачну їжу. Коли збиралися біля столу, гноми сідали на дві лавочки.
(За допомогою лічильного матеріалу вчитель демонструє склад числа 7. Учні самостійно роблять висновок про склад числа 7.)
7= 6 + 1 7= 4 + 3 7 = 5 + 2
7 = 1 + 6 7 = 3 + 4 7 = 2 + 5
3. Фізкультхвилинка. (Доцільно провести з метою здоров’язберігаючої компетентності .)
В казці весело й цікаво
Гномів семеро жило.
Вранці – рано за порядком
Шикувались на зарядку.
Тупотіли всі ногами
І хитали головами.
Нахилились вліво – вправо.
Та цього іще замало:
І стрибали, і кружляли,
Присідали й піднімались,
Головами всі хитали
Й працювати починали.
4. Робота з таблицею (закріплення складу числа 7) (З метою формування предметної компетентності).
ІV. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Самостійна робота (за допомогою лічильного матеріалу учні складають число 7 з двох інших чисел).
7 7 7 7 7 7
5 2 2 5 4 3 3 4 6 1 1 6
2. Робота в групах (диференційовано) (Доцільно провести з метою формування предметної і когнітивної компетентності )
- Гноми під землею здобували дорогоцінне каміння. Ми також зможемо допомогти їм. Це каміння не тільки дорогоцінне, а математичне. Здобути його можна тільки, розв’язавши приклади. (Учні в групах обчислюють приклади на «дорогоцінних камінцях», дізнаються скільки «камінців» змогли зібрати групи) .
1 група 2 група 3 група
(середній рівень) (достатній рівень) (високий рівень)
6 + 1 1 + 6 2 + 2 + 3
2 + 5 2 + 5 4 + 1 + 2
4 + 3 3 + 4 3 + 3 + 1
5 + 2 1 + 5 + 1
6 + 1
- Скільки ж «дорогоцінних каменів» змогла зібрати кожна група ? (По 7) .
3. Творче застосування знань учнів (самостійно)
(Доцільно провести з метою формування предметної (засвоєння складу числа 7, встановлення взаємозв’язку між дією додавання і віднімання) і когнітивної компетентності: розвиток пам’яті, уваги, творчого мислення .)
- Складіть приклади на додавання з відповіддю 7, а потім з кожного приклада на додавання 2 приклади на віднімання
5 + 2 = 7 4 + 3 – 7 1 + 6 = 7
7 – 5 = 2 7 – 4 = 3 7 – 1 = 6
7 – 2 = 5 7 – 3 = 4 7 – 6 = 1
4. Робота в парах (Доцільно провести з метою формування громадянської компетентності: вміння співпрацювати з партнером, прислухатися до його думки, приймати спільне рішення).
Дізналася зла мачуха, що Білосніжка живе у гномів і стала ще кращою як була, мало не луснула від злості. Переодягнулася бідною селянкою і пригостила її отруєним яблуком. Скуштувала дівчинка яблуко і заснула вічним сном. Сумують, плачуть гномики, але не знають як допомогти. Може, ви знаєте? На допомогу летить Мудра Сова. Вона все на світі знає і нам допоможе.
Сова. Щоб допомогти Білосніжці, потрібно виконати складне завдання. Але гномам самим з ним не впоратися. Тільки ви зможете допомогти, якщо будете кмітливими, уважними і , обов’язково, - дружніми.
Підсумок уроку.
- Пари добре впоралися із цим завданням. Подивіться – сталося диво: Білосніжка з вашою допомогою ожила. Ось бачите, яке чудо творить дружба? Ми навчилися допомагати друзям. А ще чого навчилися на сьогоднішньому уроці?
Можливі відповіді учнів:
1