Урок – мандрівка країною «Мрій»
Маршрут мандрівки:
Перегляд презентації казки В. О. Сухомлинського «Моя співуча пір’їнка».
Застосування прийому «Перевтілення». Стратегія «Письмове есе-роздум» на тему «Моя співуча пір’їнка».
Прийом «Асоціативний кущ»
- Дорогі діти! Сьогодні у нас незвичайний урок – урок розвитку зв’язного мовлення. На таких уроках ми з вами вчимося… Хто продовжить мою думку? (Вчимося правильно говорити, висловлювати свої думки усно і письмово, писати твори, казки, складати вірші, загадки). Так, і для цього нам треба взяти на урок мислення, фантазію, уяву, творчість. А особливо – фантазію. Адже, зараз ви уявно спробуєте помандрувати країною ваших мрій. Тому, ми можемо назвати наш урок – мандрівкою. А маршрут мандрівки буде таким:….
- Девіз нашого уроку (всі): «Я хочу сказати своє слово….»
- Перш ніж ми почнемо працювати, давайте згадаємо вимоги до усного мовлення. Перед вами таблиця:
Усне мовлення:
Правильне!
Грамотне!
Чітке!
Зрозуміле!
- А тепер налаштуймо свої думки на роботу.
Існує таке поняття – «співуча пір’їнка»… Це талант, здібності, якесь особливе вміння людини. Дійсно, є багато дітей на планеті, але саме таких, як ви, кожен з вас, нема ніде. Навіть зовні схожі близнята, але в кожного з них своє життя, свої погляди, свій характер, свої здібності. Хтось гарно малює, хтось співає, танцює, декламує вірші, а хтось швидко і правильно розв’язує задачі, працює на комп’ютері. І кожен по своєму пройде свій шлях. Але не завжди людина знає свої здібності, належно цінує, розпізнає і розвиває їх.
- На дошці ви бачите частини прислів’їв: відновіть їх та поясніть – як ви їх розумієте?
Рана від слова заживає, проте слід глибокий залишає.
До сяючої вершини веде кам’яна стежка.
У кожної людини є своя співуча пір’їнка.
- Саме на такі роздуми наштовхує нас тема нашого уроку.
(Перегляд презентації казки В. Сухомлинського «Моя співуча пір’їнка»)
- Про яку пташку розповів вам В. Сухомлинський? Чи чули ви колись про такого дивовижного птаха? (Показ малюнка, на якому зображено стрепета). – Давайте звернемося до «Довідкового бюро».
Стрепет відноситься до роду дрохв. Це великий птах з сильними довгими ногами, короткими кігтями, щоб краще було ходити і бігати в степах з густою та високою травою. Коричнево-сіре забарвлення допомагає йому ховатися від ворогів. А з головним цій пташці не поталанило – вона може невиразно шипіти. Занесена до Червоної книги України.
- Як ви розумієте слова: «У кожної людини є своя співуча пір’їнка. Нещасливий той, у кого такої пір’їнки немає»?
- Є багато казок В. Сухомлинського, які дають поради людям, закликають до того, щоб усі були добрими, розумними, чуйними, чесними, працьовитими, спостережливими. І тоді життя буде цікавим і щасливим.
- Подумайте та напишіть, яка «співуча пір’їнка» є у вас… Застосування прийому «Перевтілення» - «Якби, я був стрепетом, я б хотів, щоб моєю співучою пір’їнкою було вміння…» (Презентація есе учнів на тему «Моя співуча пір’їнка»).
- Чудово! Я надіюся, що ваші мрії здійсняться і в майбутньому ви станете тими, ким хотіли б бути. Давайте переглянемо презентацію і визначимо яка співуча пір’їнка була у цих видатних українців? (Письменники, лікарі, спортсмени, співаки…)
- Отже, кожна людина, яка хоче досягти поставленої мети, повинна пройти свою «кам’яну стежку», адже в житті нічого легко не дається. Ми повинні багато і наполегливо працювати, щоб наші мрії та бажання здійснилися.
Підсумок уроку.
- Чого вчить нас В. Сухомлинський? Які риси характеру необхідно виробляти в собі, щоб розвинути свої природні здібності?
Створення «Чарівної квітки» . (Доброта, чуйність, милосердя, чесність, наполегливість, працьовитість, спостережливість, уважність, цікавість).
- Отже, чи справдилися ваші очікування від заняття?
«Мікрофон»
- Які ваші враження від уроку?
- Над чим ми сьогодні працювали?
- Що вам сподобалося найбільше?
- Які висновки ви зробите для себе, після нашого уроку?
- Отже урок добігає кінця і його хочеться завершити словами В. О Сухомлинського: «Людина народжується на світ не для того, щоб зникнути безвісти порошинкою. Людина народжується, щоб залишити після себе слід вічний».
- Ми прийшли у світ, щоб жити
Всі на просторі земнім,
Щоб сміятись і радіти
У довкіллі чарівнім.
Це життя. Це - справжня казка!
Ллється музика і сміх!
Ти ж, запам’ятай, будь ласка,
Неповторний серед всіх!