ЛІТЕРАТУРНЕ ЧИТАННЯ
4 КЛАС
УРОК №8
Тема. Стародавня Греція. «Дедал та Ікар».
Мета: ознайомити учнів із давньогрецьким міфом, дати уявлення про його витоки; формувати уявлення про міфи як жанр усної народної творчості; вдосконалювати навички свідомого виразного читання; розвивати зв’язне мовлення; виховувати доброту, милосердя, справедливість та інші моральні чесноти; викликати в учнів інтерес та зацікавленість до грецької міфології.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.
- Ранкове привітання «В колі друзів» ( компліменти по колу).
ІІ. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА.
1. Робота над скоромовкою.
З братом ми були у лісі,
Гриби збирали на узліссі,
Дві корзини чималі
Ми додому притягли!
2. Артикуляційна зарядка.
1) Читання по таблиці складів
Ла – ра , ла – ра –ра, ра – ла- ла , ла – ра – ла
Ло – ро, ло – ро – ро, ро – ло – ло , ло – ро – ло
Лу – ру, лу – ру – ру, ру – лу – лу, лу – ру – лу
Ра – ла, ра – ла – ла, ла – ра – ра, ра – ла – ра
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ.
- Сьогодні ми продовжимо подорож сторінками чудової країни — країни міфології .
- Ми із захопленням вчитуємося у фантастичні розповіді про надприродні сили, які начебто в сиву давнину втручалися в життя людей, мали вплив на їхні долі.
- За новим міфом ми подумки полинемо аж у Стародавню Грецію, тому що одними із найцікавіших у світі є давньогрецькі міфи. Вони мали великий вплив на розвиток культури всього світу. Це перлини світової літератури.
- Імена богів, історії їхнього життя, дивовижні пригоди дійшли до нас крізь тисячоліття. Давні греки переносили на зоряне небо дійових осіб з міфології. Майже всі назви сузір’їв пов’язані з давньогрецькими міфами.
На сьогоднішньому уроці ми ознайомимося з давньогрецьким міфом «Дедал та Ікар».
ІV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.
1. Словникова робота.
Небіж — племінник, син брата чи сестри.
Акрополь — розташована на височині укріплена частина давньогрецького міста; був фортецею і притулком громадян у воєнні часи.
Зненацька — раптово.
Засторога — попередження.
Напризволяще — без догляду, без нагляду, без допомоги.
Відчайдушний — який нічого не боїться, хоробрий.
Крит — назва великого острова у Середземному морі, що був центром стародавньої культури.
Критянин — житель острова Крит.
Афіни — головне місто Греції, яке ввійшло в історію грецької та світової культури.
Афінянин — мешканець Афін.
2. Читання міфу комбінованим способом(учитель — учні).
— Чи сподобався вам міф?
— Що ви відчували, слухаючи його?
— Кому ви співчували? Чиї вчинки викликали у вас осуд?
— Хто є головними героями міфу?
— Коли і де відбуваються події?
Фізкультхвилинка
3. Робота над аналізом змісту міфу з елементами вибіркового читання.
4. Визначення складових частин тексту
5. Гра «Закінчи речення» ( прочитай )
- Минали роки, ... (а Дедал ніяк не міг забути далекої батьківщини).
- Тепер увесь свій вільний час... (Дедал робив із пташиного пір’я великі крила).
- Ікар спершу слухняно... (летів за батьком).
- У захваті Ікар забув за... (батькову засторогу й полинув вище, ще вище, аж до золотого сонця).
- Нещасний батько... (все зрозумів і мало не збожеволів з горя, та мусив летіти далі, до найближчого берега).
6. Робота з ілюстрацією
7. Визначення головної думки твору
— Прочитавши й обговоривши давньогрецький міф «Дедал та Ікар», визначимо головну думку твору, знайдіть її в тексті. (Головною думкою твору є те, що люди завжди мріяли «піднятися в небо», прагнули до чогось нового, незвіданого, прагнули відчути волю і незалежність, навіть якщо це коштувало їм життя.)
V. ПІДСУМОК УРОКУ
— Що цікавого ви дізналися на уроці?
— До якої країни здійснили подорож?
— Яким зображений у міфі Дедал?
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Переказувати міф . Дізнатися, у яких ще творах йдеться про мрію людини літати, немов птах.