Тема: Хордові тварини. Безчерепні риби.
Мета: визначити певний рівень досягнень учнів з теми; забезпечити розвиток у школярів здатності до оціночних дій; уміння використовувати свої знання в реальній ситуації.
Тип уроку: узагальнення одержаних знань.
Форма уроку: ярмарок знань.
Обладнання: таблиці, картинки, живі акваріумні рибки.
ХІД УРОКУ
Учитель. Узагальнення вивченого матеріалу ми проведемо у формі ярмарку знань. Що таке ярмарок? На нашому ярмарку є такі торгові ряди:
І. Аукціон
І І. Ряд Чомучка
І І І. „Урок математики” – дії на віднімання
І V. „Коротко про риб” - цікавий урок мови
V. Розгадай шифровку
V І. Аукціон риб річок України.
На ярмарку платять. Ми будемо платити квасолинами. Білі квасолини – успіх, темні – невдача. Зберігаємо капітал у банках. „Тож ні луски вам, ані хвоста”.
І. Торговий ряд „Аукціон”
Жеребкування завдань: представник від кожної команди тягне номерок:
1. Клас Хрящові риби.
2. Клас Кісткові риби.
3. Клас Головохордові.
Відповідаємо за планом:
1. Клас
2. Представники
3. Середовище існування
4. Особливості зовнішньої будови:
а) покрив тіла;
б) відділи тіла;
в) органи відділів тіла.
5. Особливості внутрішньої будови:
а) харчування;
б) дихання;
в) кровоносна система;
г) нервова система;
д) органи чуттів;
є) розмноження.
І І . Торговий ряд „Чомучка”
1. Чому риба слизька та її важко втримати в руках ?
2. Чому зябра риб яскраво-червоних кольорів?
3. Чому акули змушені плавати навіть у сні, інакше вони потонуть?
4. Чому риба гірчак відкладає свою ікру в мантійну порожнину двостулкових молюсків?
5. Чому горбушу, лосося, європейського вугра називають прохідними рибами?
І І І. Торговий ряд „Урок математики”
1. Відніми одну букву в назві риби – і стане вона знаряддям для руйнування стін фортець. (Тараня – таран)
2. Відніми дві букви в назві риби – і стане вона органом правосуддя. (Судак – суд)
3. Відніми дві букви в назві риби - і стане вона невихованою людиною. (Хамса – хам)
4. Додай одну букву до назви риби – і стане вона пристроєм для подрібнення зерна. (Лин – млин)
5. Додай одну букву до назви риби - і стане вона пристроєм для розколювання пеньків, дров. (Лин – клин)
6. Відніми дві букви в назві риби – і стане вона платою за поганий учинок. (Карась – кара)
І V. „Коротко про риб” - цікавий урок мови
Одну букву в назві риби зміни - і стане вона африканською країною. (Судак-Судан)
Одну букву в назві риби зміни - і стане вона будинком для тигра. (Плітка –клітка)
Одну букву в назві риби зміни - і стане вона нічним відпочинком. (Сом-сон)
Одну букву в назві риби зміни - і стане вона металевою посудиною для туриста. (Сазан – казан)
Одну букву в назві риби зміни - і стане вона посудиною для рідин. (Бичок – бачок)
Одну букву в назві риби зміни - і стане вона частиною обличчя. (Щука – щока).
V. Розгадай шифровку
З океану до Нептуна надійшли шифровки. Літери в словах переплутані. Переставте літери так, щоб вийшли назви риб, яких можна вживати в їжу.
Тпавол – Плотва Торесе – Осетер
Знаас – Сазан Дукса – Судак
Сакріт – Тріска Нимь – Минь
V І. Аукціон риб річок України
„Гроші” – назва риб річок України. Учні по черзі називають риб. Той, хто останнім називає рибу, одержує бал.
V І І. Підбиття підсумків уроку
Переможці нагороджуються грамотами й високими балами в журналі.
І Х. Рефлексія
Чи сподобався вам сьогоднішній урок? Визначте рівень засвоєння навчального матеріалу.