УРОК-ПОДОРОЖ
Тема: (географія 6 клас) «Гідросфера».
Мета: Узагальнити знання учнів за темою «Гідросфера», закріпити сформовані у темі одиничні географічні поняття, розвивати цікавість учнів до вивчення географічної номенклатури: визначення географічних об'єктів. Розвивати навики роботи з географічною картою, використовуючи різноманітні форми організації самостійної роботи.
Обладнання: Географічний атлас для 6-го класу, фізична карта світу (півкуль), підручник.
Напис на дошці: «А ще життя чудове тому, що можна мандрувати ».
(М.М. Пржевальський)
Умови оцінювання: Кожна чітка відповідь оцінюється в 3 бали. Неточна або не повна відповідь зменшує кількість балів . Різницю одержує учень, який доповнив або уточнив відповідь. Відсутня відповідь зупинка. На зупинці вчитель може додатковими запитаннями зробити пiдказку, але це теж зменшує оцінку відповіді.
ХІД УРОКУ
Вчитель: Сьогодні на уроці ми вирушаємо в уявну подорж навколо Землі. Ми вже вивчили з вами тему «Гідросфера», тобто водну оболонку землі, Отож в подорож ми вирушаємо морями і океанами, ми виявимо, хто краще знає карту, систематично готується до уроків географії, в кого кращий результат. той і буде переможцем-капітаном.
Запитання: Хто вперше і коли здійснив навколосвітню подорож?
Відповідь: Вперше навколосвітню подорож здійснив Ф. Магелан в 1519-1521 р.
Вчитель:Ця подорож тривала майже три роки, все було нове. невідоме,Нам легше, з того часу знання з географії про моря, океани, материки, ост рови, півострови, Щоб подорож пройшла успішно. пригадайте усе, про що ми вивчили у цій темі. Подорож почнемо з держави, в якій ми живемо.
Запитання: Вона називається?
Відповідь: Україна.
Запитання: Столиця нашої держави?
Відповідь: Місто Київ.
Вчитель: Отож вирушаємо подорожувати із столиці нашої країни.
Запитання: Чи можлива подорож з Києва водним шляхом?
Відповідь: Можна. Через Київ протікає найбільша річка України - Дніпро, ця річка судноплавна.
Запитання: Чи завжди Дніпро був судноплавний?
Відповідь: Ні, на річці було багато порогів.
Запитання: Що таке пороги, чому вони утворюються?
Відповідь: Місця виходу твердих порід, які перетинають шлях річки називається порогами.
Вчитель: Зараз річка Дніпро судноплавна, Пороги затоплені водою водосховищ.
Запитання: Що таке водосховище?
Відповідь: Водосховище — штучна водойма, що утворюється при спорудженні водопідпірної греблі в долині річки.
Вчитель: Такі водосховища утворюються при будівництві ГЕС, які дають нам електроенергію, з Києва по Дніпру ми спускаємося до моря. Наше судно пливе вздовж мальовничих берегів нашої країни.
Запитання: До якого моря ми пливемо?
Відповідь. Ми пливемо до Чорного моря.
Вчитель: Зупинку ми зробимо в гирлі річки Дніпро, місті Херсон. Це місто-порт. Запитання; Що таке гирло річки?
Відповідь: Гирло річки — місце, де річка впадає в океан, море, озеро чи іншу річку.
Вчитель: В Херсоні ми пересядемо на більше судно ніж наш пароплав. Адже нам необхідно вийти у відкритий океан.
Запитання: До басейну якого океану належить Чорне море?
Відповідь: Чорне море відноситься до басейну Атлантичного океану.
Запитання: Чорне море внутрішне чи окраїнне по відношенню до океану?
Відповідь: Чорне море внутрішнє.
Вчитель: Наш шлях до океану буде складним. Тому будьте уважні, пливемо до Атлантичного океану, на нашому шляху протока.
Запитання: Ріка?
Відповідь: Босфор.
Запитання: Що таке протока?
Відповідь: Протоқа - порівняно вузька смуга, води, що розділяє ділянки суходолу i з'єднує суміжні водні басейни або їх частини.
Запитання: Які протоки ми повинні пройти на шляху до Атлантичного океану?
Відповідь: Босфор, Дарданелли, Гібралтар.
Запитання: А якими морями ми попливемо до океану?
Відповідь: Чорним, Мармуровим, Середземним.
Запитання: Що таке море?
Відповідь: Море — це частина океану, яка більш чи менш відділена від нього суходолом. Вчитель: Отож, через протоку Босфор ми входимо в Мармурове море.Це море розділяє дві частини світу: Європу і Азію, розділяє країну Туреччину. Частина знаходиться в Азії, а частина в Європі, з Мармурового моря через протоку входимо в інше море.
Запитання: Якою протокою ми пливемо?
Відповідь: Дарданелли.
Запитання: В якому морі ми зараз?
Відповідь: Середземному морі.
Вчитель: Зараз наша подорож проходить по Середземному морю, яка омиває береги двох материків.
Запитання: Яких материків?
Відповідь: Євразія, Африка.
Запитання: Що таке материк?
Відповідь: Материк величезна ділянка суходолу, що з усіх або майже усіх боків оточена морями або океанами.
Вчитель: Пропливаючи біля берегів Африки, ми бачимо, як в Середземне море несе свої води найдовша річка світу.
Запитання: Річка?
Відповідь: Це річка Ніл.
Запитання: Що ви знаєте про цю річку з уроку географії?
Відповідь: Hiл — найдовша річка світу, це рівнинна річка. Протікає через пустелю Сахара з півдня на північ до Середземного і має дощове живлення.
Вчитель: Про цю річку ви чули на уроках історії?
Запитання: Що ви про неї знаєте з уроків історії?
Відповідь: Ніл протікає через країну Єгипет. Він розливається під час дощів, Затоплює великі площі і тому населення може займатися в пустелі сільським господарством.
Вчитель: Далі на нашому шляху по правому берегу півострови Євразії.
Запитання: Які?
Відповідь: Балканський, Апенінський, Піренейський, Запитання: Що таке півострів?
Відповідь: Півострів — частина суходолу, яка заходить в океан, море чи озеро, і з трьох боків оточена водою.
Вчитель: Ми наближаємося до океану, Залишилося подолати протоку.
Запитання: Яку?
Відповідь: Гібралтарську.
Вчитель: Але на нашому шляху меридіан. Цей меридіан розділяє Землю на… Запитання: Як розділяє цей меридіан земну кулю і як він називається?
Відповідь:Це початковий меридіан. Він поділяє Землю на західну і східну півкулі.
Запитання:Ми залишаємо Середземне море і яку півкулю?
Відповідь: Східну.
Запитання:Виходимо на простори якого океану і якої півкулі?
Відповідь:Атлантичного океану у західній півкулі Землі.
Вчитель:Частину шляху ми пройшли успішно і вийшли до океану, що ми вже знаємо про Атлантичний океан.
Запитання:Його площа?
Відповідь: Друге місце за площею після Тихого.
Запитання: Які материки оточують Атлантичний океан?
Відповідь: Євразія,Африка,Північна Америка,Південна Америка,Антарктида.
Запитання: А з якими океанами межує Атлантичний океан?
Відповідь: 3 Індійським, Тихим, Північно Льодовитим.
Вчитель: Пам'ятаєте, що ми здійснюємо уявну навколосвітню подорож.
Запитання: І тому яким шляхом ми попливемо далі?
Відповідь: На південь, вздовж берегів Південної Америки до океану.
Запитання: Якою протокою ми пройдемо в Тихий океан?
Відповідь: Протокою Дрейка.
Запитання: А що розділяє протока?
Відповідь: Материк Антарктида і Вогняна Земля.
Запитання: Що таке острів?
Відповідь: Острів невелика ділянка суходолу, оточена з усіх боків водою.
Запитання: А чи не краще пройти північним шляхом? Навколо материка Північна Америка.
Відповідь: Ні. На півночі холодно і океан замерзає Цей шлях дуже складний.
Вчитель: Вирішили, Пливемо на південь до берегів Південної Америки, Там поповнимо свої запаси їжі і питної води.
Запитання: Але навіщо нам брати воду на материк? Навколо води досить. Адже ми в океані. Відповідь: В океані вода солона, а ми споживаємо прісну, Прісна вода є тільки на суходолі.
Запитання: В яких одиницях визначають солоність морської води?
Відповідь: В проміле.
Вчитель: На шляху до Південної Америки ми перетинаємо найдовшу паралель Землі.
Запитання: Як вона називається?
Відповідь: Це екватор. Його довжина приблизно 40,000 км.
Вчитель: Тепер ми залишаємо північну півкулю і далі пливемо у південній півкулі. Океан спокійний Хвилі невеликі.
Запитання: Ці хвилі називаються?
Відповідь: Вітрохвилі.
Вчитель: В районі екватора з материка Південна Америка несе свої води в океан найповноводніша річка Землі.
Запитання: Яка це річка?
Відповідь: Амазонка.
Запитання: Вона бере початок в горах. Яких?
Відповідь: В горах Андах.
Запитання: І перетинає величезну низовину, Яку?
Відповідь: Амазонську,
Вчитель: Ми поповнили запас їжі та води. Помилувалися краєвидами материка Південна Америка.
Біля берегів цього материка ми спостерігали припливи висотою від 2 до 12 метрів.
Запитання: Яка причина припливів і відливів?
Відповідь: Це наслідок притягання водної оболонки Землі Місяцем, Вчитель: Найширшою протокою Дрейка входимо в Тихий океан.
Запитання: Цей океан за площею?
Відповідь: Найбільший.
Запитання: Омиває материки?
Відповідь: Всі, крім материка Африки,
Вчитель: В цьому океані багато островів, Вони різні за походженням.
Запитання: Які острови бувають за походженням?
Пригадайте назви островів Тихого океану різних за походженням.
Відповідь: Материкові — Нова Гвінея, Нова Зеландія.
Вулканічні -Гавайські.
Коралові — Великий Бар'єрний риф.
Вчитель: Далі наш шлях через Тихий океан навколо Австралії і до Індійського океану. Обійдемо материк, Африка і через Атлантичний океан повернемося додому, у Індійському океані, як і в Атлантичному, ми зустрічаємо багато кораблів. Ці кораблі перевозять пасажирів та різноманітні вантажі: пшеницю, цукор, нафту, газ, дерево. машини, обладнання. Усі вони забруднюють океани, Ми зустрічаємо в океані сміття, масні нафтові плями. Усе це сліди людини. Необхідно, щоб цих слідів було якнайменше,
Детальніше з природою океанів, і їх використанням людиною і впливом на них людини ми ознайомимося в наступному році, в курсі «Географія материків та океанів».