Урок № 1 "Біологія - наука про життя"

Про матеріал
Урок вступний, перший в курсі біології з використанням мультимедійної презентації та інтерактивних форм та прийомів навчання: постановка проблемного питання, робота в групах,, мозковий штурм, прийом "Шпаргалка", вправа "Знайди ознаки живого"
Перегляд файлу

Урок 1

 Тема уроку.  Біологія – наука про життя. Основні

                        властивості живого

 Мета. Освітня. Сформувати уявлення про біологію як науку, що вивчає живі організми; поглибити знання про відмінності живої і неживої природи; дати поняття про основні ознаки життя.

Розвиваюча. Розвивати уміння порівнювати тіла природи та робити відповідні висновки; уміння логічно мислити та відповідати на запитання.

Виховна. Виховувати бережне ставлення до природи; формувати переконання в тому, що біологія має важливе значення для вирішення проблем людства і тому  її  вважають наукою ХХI століття.

 Тип уроку. Засвоєння нових знань.

Місце уроку в навчальній темі. Вступний.

 Методи і методичні прийоми:

1.Інформаційно - рецептивний:

а) словесний:  інформація, пояснення, розповідь, фронтальна бесіда, робота з підручником

б) наочний: картинки з зображенням  живих істот,  компютерний супровід 

2.Репродуктивний:

     робота з текстом  підручника

3.Візуальний: робота в зошиті – заповнення таблиці, вправа для порівняння ознак живого і неживого

4.Інтерактивний: постановка проблемних запитань, асоціативний кущ, мозковий штурм, робота в групах ( прийом «Шпаргалка»)

Міжпредметні зв язки: природознавство, історія.

                                                   ХІД  УРОКУ

I.Слайд 1. Організаційний момент

  1.  Бесіда по правилах безпечної поведінки в кабінеті біології

  2. Ознайомлення зі структурою підручника «Біологія», правилами роботи з ним

 І. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів.

 Фронтальна бесіда.  З’ясування  знань учнів про живі організми та неживі тіла.      


      

 

- На які дві групи поділяються всі тіла природи? Що ви знаєте про них ?

Слайд 2. Робота з картинками, на яких зображено живу й неживу природу.


      - Які живі організми вам відомі?     

    

 - За якими ознаками і властивостями  ви відбирали тіла живої і неживої природи?

Слайд 3,4.


    - Де поширені живі організми?


      - Які умови  для існування їм необхідні?

     - Навіщо слід вивчати живі організми?

ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів

Обговорення проблемного питання: Навколишня природа різноманітна і складна. Як людині  пізнати природу, пристосуватися до неї, користуватися її дарами?

  • Яка наука  вам у цьому допоможе? (біологія)

Повідомлення теми , мети та завдань  уроку

 

III. Вивчення нового матеріалу

  1. Виникнення біології як науки. Розповідь учителя

            Живі організми надзвичайно різноманітні, дивовижні і досконалі. Тому вони завжди цікавили людей. Перші відомості про живі організми почала накопичувати ще первісна людина. Жива природа давала їй їжу, матеріал для одягу й житла. Стародавня людина спочатку просто спостерігала за навколишнім світом, а потім почала його вивчати, щоб використовувати ці знання в своєму житті. Вже багато століть люди намагаються знайти відповідь на питання про сутність життя на планеті. Але щоразу стикаються з новими таємницями.

 Слайд 5.      З часом виникає наука, мета якої полягає у пізнанні сутності життя У 1802 р. французький учений-природодослідник Жан Батіст Ламарк (1744–1829) уперше називає цю науку терміном «біологія» (від грец. «біос» — життя та «логос» — учення ), тобто це вчення про життя, про все живе.              

          Постановка проблемного питання

    Учені стверджують, що нині назву цієї науки слід писати великими буквами. Чому? Давайте спробуємо в цьому  розібратися.       

            «Асоціативний кущ»

Учні висловлюють свої асоціації щодо поняття «біологія». Усі відповіді записуються до асоціативного куща, який зображено на дошці.

Можливі варіанти відповідей учнів: життя, рослини, тварини, гриби, бактерії, людина, віруси.

          Узагальнення результатів.       Біологія -  це система наук,  що вивчають зовнішню та внутрішню будову організмів, їхню  життєдіяльність,  різноманітність, взаємозв’язки, розмноження, поширення, значення в природі та житті людини.

 


Слайд 6.

           

 Великий  вклад у розвиток біології внесли такі вчені як   Аристотель, Карл Лінней, Ламарк,Ч.Дарвін,Г.Мендель, Л.Пастер, Д.Івановський,Р.Кох, Т.Морган, І.П.Павлов,. І.М.Сеченов, М.І.Вавилов,Ф.Крік, І.І.Мечніков, С.Г.Навашин, В.І.Вернадський, Д.К.Заболотній, М.Г.Холодний, О.В.Фомін.

2.Основні властивості живого

     «Мозковий штурм»

         - За якими ознаками можна відрізнити живі об’єкти від неживих?

(Названі учнями ознаки записують на дошці)


       Слайд 7.

 

        Робота з підручником в групах по вивченню та обговоренню різних ознак життя. Прийом «Шпаргалка» - учні, виконуючи навчальне завдання, створюють власну шпаргалку, фактично опорну схему, за якою будують свою відповідь.

    Заповнення таблиці у робочому зошиті про ознаки живого та їх визначення (відбувається в ході презентації роботи груп)

      Доповнення  вчителя(за потребою) з елементами бесіди.

        Основними властивостями або ознаками, які відрізняють живе від неживого це: обмін речовини та енергії на основі живлення, дихання, виділення,  рух, ріст, подразливість…., але головною є здатність живого до розмноження.  Розмноження – це відтворення собі подібних.  Кожен організм має певний обмежений час життя. А завдяки розмноженню життя безперервно передається із покоління до покоління. На нашій планеті процес розмноження триває вже кілька мільярдів років. Усі процеси, які відбуваються в живому організмі, спрямовані на забезпечення передачі життя наступним поколінням. 

     Перш ніж давати нащадків організм повинен вирости, тобто  досягти певних розмірів, маси тіла та накопичити ту кількість речовин, які будуть необхідні для продовження роду. Ріст – це кількісні зміни в організмі, які призводять до збільшення розмірів тіла. Вони забезпечуються  поглинанням із зовнішнього середовища різноманітних речовин, тобто «будівельного матеріалу, щоб збудувати» здорове тіло. Тобто організм повинен живитися. 

     В результаті живлення в організмі з’являються відходи, тобто речовини, які є непотрібними, або, навіть, отруйними. Тому вони повинні  видалятися з організму і цей процес називається виділенням. Таким чином, здійснюється обмін речовин між організмом і довкіллям. 

 Для всіх цих процесів необхідна енергія. Енергія надходить із довкілля у вигляді світла або поживних речовин, які є водночас і основними джерелом енергії для забезпечення життєдіяльності

  Пристосування до навколишнього середовища – це зміни живого організму у мінливому оточенні, які дають змогу вижити в цих умовах і дати потомство. Кожен живий організм пристосовується до виживання по-різному, наприклад, кактуси перетворили в процесі еволюції свої листки на колючки.

   Пристосованість організмів до середовища існування була б неможливою без такої властивості, як подразливість, тобто здатність сприймати та відповідати на дію чинників довкілля. Зачувши ворога, тварина ховається або втікає, рослина тягнеться в сторону світла, якщо для неї його недостатньо. 

 

ІV. Осмислення об‘єктивних зв’язків та взаємозалежностей у вивченому матеріалі.


  1)    Вправа для порівняння « Знайди ознаки живого».

 

1.Сталактити і сталагміти – кам’яні нарости із солей кальцію в печерах, що збільшуються з кожним роком. Отже, вони ростуть.

2.Синичка щодня приносить своїм пташенятам гусінь та різних комашок. Вони їдять, отже, збільшуються у розмірах.

3.З великої гранітної брили шляхом подрібнення виробляють щебінь, тобто каменів стає багато, отже – це розмноження.

4.Липа поширює вітром крилатки з насінинками, з яких виростають нові рослини. Це розмноження.

5.Під час дощу річка поповнюється водою – це називають живленням річки.

6.Рослина живиться, вбираючи  воду, вуглекислий газ та сонячне проміння, здійснює фотосинтез  .

7. З  кратера вулкану  періодично випускається  дим – це дихання вулкану.

8.Дельфін виринає з води, вбирає повітря, так він дихає.

9.Дюни та бархани рухаються, коли вітер піднімає і перекидає пісок.

10.Соняшник рухається, повертаючи свої квіти до сонця.

 

   2)  Відповісти на проблемне запитання: - Чим живі організми відрізняються від тіл неживої природи?

V. Рефлексія та  підведення підсумків уроку, оцінювання

     Вправа « Мені (не) приємно було знаходитися тут , тому що …»

    -    Ми сьогодні вивчили… Ми справились (не справились) з завданнями уроку…

      Формулювання  висновків до уроку, виходячи з теми та завдань уроку. Учні діляться враженнями від першого уроку, коментуючи свої очікування.

 


 VІ. Домашнє завдання Слайд 8.

    

  Опрацювати  параграф , підготувати цікаву інформацію про рослини, тварини, гриби, бактерії. Готувати міні – проект «Видатні вчені – біологи України» ( через урок) та про практичне використання живих організмів людиною

 

 

docx
Додано
21 жовтня 2020
Переглядів
1038
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку