Розробка уроку з літературного читання для 4 класу за темою "М. Слабошпицький "Славко і жако", урок №1 ( за підручником "Літературне читання", 4 клас, Віра Науменко)
Пернатий друг
Тема. М. Слабошпицький «Славко й жако» (В.О. Науменко. Літературне читання, 4 клас. Урок №1)
Мета. Розширити знання учнів про творчість М.Слабошпицького, вчити самостійно працювати з текстом, вибірково переказувати зміст близько до тексту і стисло, удосконалювати вміння ділити текст на частини, складати план, знаходити у творі художні засоби, розвивати пізнавальні інтереси, виховувати бережливе ставлення до природи.
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань. Вправи на розвиток читацьких навичок. (Читання цитат, поданих у різних формах.)
(Діти працюють в парах. Кожна пара отримує картку, на якій записані деформовані речення з прочитаних у цьому розділі творів, поряд у другїй колонці прізвище автора та назва твору, з якого взято речення. )
- Ви повинні якомога швидше прочитати речення, визначити з якого воно твору і з’єднати його з назвою твору і автором. Якщо завдання виконали, візьміться за руки і підніміть їх вгору.
В, ще, пішли, ліс, ми, і, далі.
Хлопчикспустивсязгірки,діловито обтрусивснігіпішовдодівчинки. Борис Грінченко «Ксеня»
Т.д. т.льк. п.б.ч.л., щ. вж. бл.к..м. в н.зн.й.м.м. м.сц. .
В, мужність, цьому, хлопчика, В. Нестайко «Троє за парканом» якась, була, обличчі, переляканому. |
ІІ. Новий матеріал.
1. Вступна бесіда.
Сьогодні ми познайомимось з оповіданням українського письменника М.Слабошпицького «Славко й жако».
Слайд 1. Портрет М.Слабошпицького
2.Вправа «Розвідники». Прочитайте самостійно розповідь про М. Слабошпицького на с.83 підручника, розкажіть один одному про те, що ви дізналися з тексту.
3. Фронтальне відтворення прочитаного матеріалу.
- Які твори М. Слабошпицького ви читали?
4. Розповідь учителя.
М.Слабошпицький написав багато оповідань і казок для дітей: «Хлопчик Валь», «Озеро Олдан», «Папуга з осінньої гілки». У своїх творах письменник передає читачам захоплення природою, вчить любити один одного.
5. Мотивація навчальної діяльності. Передбачення.
- Почитайте заголовок твору, розгляньте всі ілюстрації до нього і спробуйте перебачити про що буде розповідатися в цьому творі.
- А хто може пояснити значення слова жако?
6. Опрацювання І частини.
1) Словникова робота.
а) Вправа на миттєве сприймання слів. Учитель показує слова на картках – блискавках. Учні повинні їх мовчки прочитати і запам’ятати. (Роз’їзд, кошара, шлагбаум)
- Назвіть слова. (Учні називають слова, а учитель виставляє картки зі словами.)
б) Тлумачення незрозумілих слів.
Слайд 2. Записано тлумачення слів «роз’їзд , кошара».
Роздвоєння одноколійної залізниці, яке дає можливість розійтися зустрічним поїздам.
Загородок або хлів для овець, кіз; вівчарня.
- Тлумачення яких слів ви прочитати?
- Значення якого слова не пояснили?
- Пояснення значення слова «шлагбаум» прочитайте в підручнику.
в) Вправа на опрацювання правильної вимови слів. ( Прочитати «луною» за вчителем).
Слайд 3.
прикрувато
нетерпіння
товстезних
заборонялося
засумнівався
(Вчитель закриває слова).
2) Читання І частини оповідання комбінованим способом.
1 – й абзац читає вчитель. Далі учні читають «ланцюжком» до слів «Він зізнався…..»
- Хто головний герой оповідання?
- Про що він мріяв? Чому?
- А тепер ви самі поставте запитання за змістом прочитаного і дайте на них відповіді.
- Поставте такі запитання до туксту, відповідей на які нема в тексті.
- Поясніть вислів «вірний своєму обов’язку», «сторопів од радості». - Прочитайте опис роз’ їзду.
- Які порівняння вжив автор для його опису і з якою метою?
3) Самостійне читання частини до кінця мовчки.
- Прочитайте мовчки частину до кінця. Дайте відповіді на питання:
- Про що дізнався Славко з книжок Брема?
4) Робота над змістом прочитаного.
- Розповіді про яких тварин для Славка були найбільшим відкриттям? Де вони живуть?
Слайд 4. Фото тварин (зеброві мангусти, кіт сервал, карликові антилопи).
5) Поділ тексту на частини, складання плану.
- Уявіть, що нам треба зняти кінофільм за цим оповіданням. Які кадри ми створимо і які заголовки підберемо? Діти ділять прочитаний текст на частини і складають план.
5. Опрацювання ІІ частини
а) Читання частини мовчки.
- Прочитайте другу частину мовчки і подумайте, як можна передати її зміст 3 - 4 реченнями.
(Діти, які прочитали швидше, отримують індивідуальне завдання на картках. Прочитати і підготувати розповідь про папугу жако.)
Жако – вид папуг, поширених у Західній Африці. Ці папуги вважаються найздатнішими до розмови, чудово замінюють радіо. Вони можуть імітувати багато різних звуків. Папуга жако живе до 70 років. Дуже розумний і вірний друг.
б) Робота над змістом прочитаного.
- Які незрозумілі слова ви зустріли в цій частині?
- Що означає слово «сурма»?
- Поясніть зміст вислову «бувалий у бувальцях чоловік».
- Як сказано в тексті, що канікули закінчились?
- Чи сподобався подарунок хлопчикові?
- Прочитайте опис папуги.
в) Стислий переказ частини.
г) Перевірка індивідуального завдання. Розповідь про папугу жако.
д) Читання в особах.
е) Складання плану ІІ частини.
ІІІ. Підсумок.