Поведінка людини в природі – дзеркало її душі. В.Сухомлинський «Співуча пір′їна»

Про матеріал

В ході уроку учні розвивають читацькі вміння, словниковий запас. Вчаться аналізувати твори виконуючи творчі завдання. А також отримують інформацію про життя птаха. Урок спрямований на екологічне виховання.

Перегляд файлу

Тема:  Поведінка людини в природі – дзеркало її душі.

                   В.Сухомлинський «Співуча пір′їна»

Мета: ознайомити учнів з твором письменника; розвивати вміння працювати з творами, робити висновки, вміння слухати думки інших; розвивати увагу, мислення, вміння правильно булувати та висловлювати власні думки; розвивати пізнавальний інтерес; збагачувати словниковий запас дітей; виховувати інтерес до вивчення природи та бережного до неї ставлення.

 

Обладнання: підручник, роздатковий пізнавальний матеріал про птаха,

   фото птаха, енциклопедія «Чудеса живого світу»

 

                                              Хід уроку

Підготовча робота

   1. Вправи для розвитку читацьких вмінь

При   пра   про   пру

Дро   дра   дрі    дре

Ора   ира   ера    їра

 

2. Гра «Старт – фініш»

 

Перевірка домашнього читання

    Читання «пірамід», складених учнями (характеристика на одного із героїв твору В. Нестайка»Космонавт із нашого будинку»). Слова-характеристики учні підтверджують читанням речень із твору.

 

Оголошення теми уроку

 

   1. Осмислення девізу уроку

   - Прочитайте, будь ласка, девіз нашого уроку, подумайте і висловіть своє розуміння цього вислову, свою думку.

           Поведінка людини в природі – дзеркало її душі.

   - Сьогодні ми з вами відкриємо ще одну сторінку в природу, познайомимось ще з одним мешканцем, який до цього часу вам був невідомий.

 

    2 Словникова робота

 

                      ФАУ     НА

 

             ФЛО                        РА

 

 

     СТРО                                         КАТЕ

 

  - Як ви розумієте кожне слово? Хто може пояснити значення цих слів самостійно?

 

Ознайомлення з твором

 

  1. Робота в групах

 - Щоб дізнатися назву твору, вам потрібно її розшифрувати за допомогою алфавіту.  (Кожна буква має свою цифру: Наприклад: А-1, Б-2, В-3…)

 - Як ви думаєте, хто може бути автором твору?

 - Як ви розумієте назву твору?

 

  2. Опрацювання тексту.

    Самостійне читання тексту.

   Перевірка розуміння учнями твору.

    - З яким птахом ви познайомились у тексті?

    - Що з ним трапилося?

    -Чому маленький хлопчик, який став чоловіком так багато років прожив?

    - Як ви розумієте виділені слова?

    - Що мав на увазі автор говорячи про співучу пір′їнку?

   - Скажіть, будь ласка, стрепет – це:

         Комаха

         Птах

         Плазун

  - Які ви знаєте вислови про птахів?

 

3. Робота в групах.

   - Я хочу запропонувати вам відновити декілька висловів.(Деформовані вислови)

  

   Птахи – діти повітря, підкорювачі повітряного океану.

   Птахи – невід′ємна частина природи.

   Птахи – голос наших лісів, полів, гір і пустель.

   Птахи – окраса парків, садів.

   Птахи – наші помічники, захисники наших лісів, полів, городів від шкідників.

   Птахи – таємниця і краса.

   - Пропоную вам більше дізнатися про цього птаха. Давайте зараз зясуємо, що ми вже знаємо про птаха. (Діти коротко записують інформацію на аркушах паперу, після читання пізнавальної інформації дітии дописують те, що дізналися).

 

                              ЗНАВ          !        ДІЗНАВСЯ                           

                                                

4. Ознайомлення з пізнавальною інформацією.               

 

                                                      Стрепет

    За статурою нагадує дрохву, але значно поступається їй в розмірах; вага самця близько 900 г, самки 800 г. Опірення верхньої частини тіла самця в шлюбному наряді буро-сірувато-охристе з вузькими чорними плямами, груднина і черевце білі. Від потилиці по шиї проходить біла полоса, навколишнє сірі горло і щоки; поперек зоба і грудей розташовані дві чорні смуги, а між ними біла. На задній стороні шиї знаходиться подовжене пір'я. Після річної линьки горло стає біло-охристим, а зоб строкатим, поперечні чорні смуги на грудях зникають. Приблизно таку ж забарвлення  має самка, вона відрізняється від самця великим розвитком напівкруглих пестрин на нижній частині тіла і більш грубим чорним малюнком на спинній стороні тіла. Очі світло-жовті. Дзьоб буро-сірий, ноги жовтувато-або зеленувато-сірі. Молоді птахи за забарвленням оперення подібні з дорослою самкою, але верхня сторона тіла у них світліша.

   Зустрічається в Молдавії, на Україну і Кавказі, в Заволжя, Південно-Західному Сибіру, ​​Казахстані та в Середній Азії. За межами нашої країни мешкає в Західній Європі, на півночі Африки, в Західному Китаї. Поширення тісно пов'язане з цілинні степами і старими покладами. Стрепет не мириться з розорюванням цих земель, а напівпустельних і пустельних районів уникає. Основна маса птахів зимує за межами нашої країни. На зимівлях тримається зграями. Відліт восени затягується на тривалий час і починається з освіти зграй. Навесні, в кінці лютого - початку березня, починає рухатися на північ до місць гніздування.

  

       Гніздяться парами; гніздо простого пристрою з відносно глибоким лотком. У кладці 3-4 яйця. Загальне тло шкаралупи оливковий, рудуватий або блакитно-зеленуватий з розмитими великими і дрібними рудувато-бурими плямами. Насадження триває близько 3 тижнів. У вихованні пташенят бере участь і самець. У серпні молоді за розміром мало відрізняються від дорослих особин і важать близько 800 р.

 

   Їжа змішана. У теплий період року в харчуванні мають велике значення саранча, жуки, молюски; охоче поїдає стрепет молоді сходи трав'янистих рослин, в тому числі і культурних. Взимку основним кормом, мабуть, служать зелене листя різних ефемерів. Годуються рано вранці і у вечірні години. Відвідують водопої, але якщо є соковиті корми, деякий час можуть обходитися без води.

 

  Повна зміна оперення відбувається з липня по жовтень; часткова линька - предбрачная - протікає навесні. Зазвичай в кінці квітня зустрічаються самці в повному шлюбному вбранні.

 

   Чисельність стрепета в межах гніздового ареалу невелика, причому майже повсюдно поголів'я продовжує скорочуватися. Це пов'язано не тільки з погіршенням умов гніздування, а й з браконьєрством. На Україну в 1962 р. було враховано 12, а в 1967 р. тільки 8 особин (Крайнєв, 1968). Лише на зимівлях, і то не скрізь, стрепет ще порівняно численний. У багатьох областях полювання на стрепета повністю заборонена, в інших строки і норми відстрілу сильно обмежені.

 

  5. Стратегія «Дружнє коло».

  6. Рефлексія.

     Складання характерних ознак птаха.

 

                      С

                      Т

                      Р

                      Е

                      П

                      Е

                      Т

  - Яким повинне бути ставлення до природи, зокрема до птахів?

 

Домашнє завдання

  1. Читання тексту та аналіз прочитаного.

  2. Скласти «Сенкан» на слово стрепет.

  3. скласти памятку про ставлення людей до природу.

 

Оцінювання.

 

 

docx
Додано
16 січня 2019
Переглядів
712
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку