Урок. 10 клас. Зарубіжна література Тема. Шарль Бодлер – пізній романтик і зачинатель модернізму. Відображення світогляду та естетичних поглядів Бодлера у збірці «Квіти зла»

Про матеріал
10 клас. Зарубіжна література. Розробка уроку. Тема. Шарль Бодлер – пізній романтик і зачинатель модернізму. Відображення світогляду та естетичних поглядів Бодлера у збірці «Квіти зла» Шарль Бодлер – помітне ім’я в світовій літературі. З ним, пізнім романтиком, пов’язують появу декадансу, в його творчості вбачають витоки символізму. Сам він заговорив про необхідність створення літератури, яку чітко назвав новою, тобто модерністською. Час показав, що Бодлер був не наклепником, а провидцем, який один із перших вказав на постійну присутність зла в цивілізованому світі та на право вибору, яке має кожен із нас.
Перегляд файлу

10 клас. Зарубіжна література

Тема. Шарль Бодлер – пізній романтик і зачинатель модернізму. Відображення світогляду та естетичних поглядів Бодлера у збірці «Квіти зла»

Мета: ознайомити із життям Ш. Бодлера і особливістю його поезії; розвивати навички визначати індивідуальний стиль поета; аналізувати поетичні твори; висловлювати своєї думки про них;

розвивати навички художнього аналізу та інтерпретації поетичного тексту, дослідницької роботи, виразного читання, оцінювання культурно-мистецьких явищ;виховувати любов до поезії, естетичні смаки.

Обладнання: тема та  епіграфи уроку, портрет Ш. Бодлера,інформаційне гроно, завдання для  «Літературного рингу», домашнє завдання.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань, формування вмінь та навичок.

Очікувані результати

Предметні компетентності, які формуються на уроці

Ключові компетентності, які формуються на уроці

Учень / учениця:

аналізує провідні теми, проблеми, мотиви творів Ш. Бодлера;знає українських перекладачів та українські переклади прочитаних творів, визначає в них засоби художньої виразності; виявляє особливості індивідуального стилю Ш. Бодлера; зіставляє образи, засоби виразності; виявляє традиції й новаторство митця; висловлює власну думку щодо порушених у творах проблем.

Учень / учениця:

установлює причиново-наслідкові зв’язки подій та образів;самостійно знаходить і систематизує інформацію про життя і творчість Ш. Бодлера; використовує цифрові технології для розширення уявлень про творчість Ш. Бодлера; усвідомлює цінність активної життєвої позиції;розглядає твори поета на тлі історико-літературного процесу, у зв’язках з історією культури

 

Хід уроку

Перебуваючи в пеклі, можна марити про білосніжні вершини.

О. О. Блок

 

І. Актуалізація опорних знань

1. Перевірка домашнього завдання (вибірково).

 

2. «Підсумуємо знання». Продовжте речення:

  • Основні історичні події першої половини ХХ ст. …
  • Провідні філософи цієї доби…
  • Глибокий структурний переворот в естетичній свідомості та художній творчості в першій половині ХХ ст. відбувся через…
  • Основна теорія Ф. Ніцше полягає в…
  • З. Фрейд визначив роль…
  • Сукупність літературно-мистецьких течій на зламі століть має назву…

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми й мети уроку

     1. Слово вчителя. Шарль Бодлер – помітне ім’я в світовій літературі. З ним, пізнім романтиком, пов’язують появу декадансу, в його творчості вбачають витоки символізму. Сам він заговорив про необхідність створення літератури, яку чітко назвав новою, тобто модерністською.

Доля подарувала Шарлю П'єру Бодлеру всього 46 років, позначивши печаткою вже при народженні. Коли 9 квітня 1821 р. він народився, його батькові, Жозефу Франсуа Бодлеру було 62 роки, а матері, Кароліні – 28. Батько помер, коли хлопцеві не було ще й 6 років, але на все життя в душі Шарля залишилося тепле дитяче почуття до батька, що межувало з поклонінням. 

Письменник залишив по собі поетичний світ, де душа веде одвічний поєдинок із собою, але ніколи не зупиняється у постійних пошуках незнаної і прекрасної Таїни. Спробуємо й ми долучитися до цієї таємниці.

 

2. Робота з епіграфом.

Слово учителя. Хто ж він, Шарль Бодлер, – людина і митець? Уже давно існує науковий інститут із вивчення бодлерівської спадщини, яка налічує понад 15 тис. досліджень. Духовними дітьми Бодлера вважають таких поетів, як Рембо та Малларме, Верлен та Рільке, Блок та Білий, ранній Тичина. О. Блок (зверніть увагу на епіграф нашого уроку), оцінюючи творчий шлях і творчий доробок Бодлера, зазначав: «Перебуваючи в пеклі, можна марити про білосніжні вершини».

  • Прочитайте та прокоментуйте висловлювання О. Блока.
  • Яке ж пекло пізнав Бодлер і про що мріяв?

 

C:\Users\User\Desktop\i-13448.jpgІII. Робота над темою уроку

1. Колективна робота з портретом А. Матісса «Бодлер». 

Погляньте уважно на роботу експресіоніста Анрі Матісса, який повинен би насамперед виразити почуття. Кажуть, очі – душа людини. Матісс бачив Бодлера вольовим, рішучим, нескореним. Та душу автор портрета приховав від людей.

  • Дивлячись на портрет Ш. Бодлера, які факти його біографії ви пригадували? Чому?
  • Щоб ви на місці художника намалювали в очах, аби цей вираз передав його почуття?

 

2. Презентація індивідуальних усних повідомлень «Візитівка митця» про життя і творчість Ш. Бодлера (1 – 2 учні, див. домашнє завдання попереднього уроку).

Методичний коментар. Для виконання індивідуального завдання учителем на попередньому уроці було проведено інструктаж з учнями: поради про можливі джерела інформації (в тому числі й Інтернет-джерела), на які події життя і творчості та на які поезії В. Вітмена звернути увагу.

 

  1. Пояснення вчителя.Шарль Бодлер, як і В. Вітмен, став «поетом однієї збірки». Літературознавці розглядали «Квіти зла» як пов’язані між собою ліричні тексти і навіть як сюжетну поему. Книга має посвяту, вступ і складається із шести циклів, об’єднаних за проблемно-тематичним принципом.

Перший, найоб'ємніший розділ збірки – «Сплін та ідеал». Це лірична драма, де ідеалові протиставлена не сама дійсність, а сплін – важкий хворобливий душевний стан поета, якому притаманні скептицизмом, зневіра й туга. Цей душевний стан породжений дійсністю, адже бодлерівський сплін має реальну суспільно-психологічну мотивацію. У вірші, який відкриває цій розділ, Бодлер дає своє пояснення цього стану: сплін – це «найзліше Страховидло», яке «ні повзати не вміє, ні ревти», це «Хандра, що бачить плахи й страти».

Пошук «сучасної краси» відображено у розділах «Паризькі картини», «Вино», «Квіти зла». Самі назви віршів цих розділів символічні — «Сонце», «Рудій злидарці», «Сім старих», «Скелет-землероб», «Вечірні сутінки», «Тумани й дощі», «Фонтан крові» та інші. Передостанній розділ книги «Квіти зла» має назву «Бунт». Це остання спроба поета поєднати мрію, ідеал та дійсність, це заклик постати не тільки проти своєї долі, але й проти всієї світобудови.

Трагічна тема блукань душі в пеклі життя, неможливість знайти ідеал стають основним мотивом кількох сонетів останнього розділу книги — «Смерть».

Своєрідним епілогом до всієї збірки є поезія «Мандрівка». У цій поезії вражає протиріччя між песимізмом головної думки про істинність лише смерті та тією бездоганною формою, у якій ця думка втілилася.

Методичний коментар. Учні складають інформаційне гроно за словом вчителя.

 

  1. Виразне читання та аналіз поезії Ш. Бодлера «Відповідності»

   Методичний коментар. Учитель або заздалегідь підготовлений учень виразно читає  вірш в перекладі Д. В. Павличка.

А) Слово учителя. Важливе місце в естетичній системі Ш. Бодлера посідав принцип «відповідностей» (таку назву має й одна із його поезій).

Згідно з цим принципом образи та метафори не використовуються для опису конкретних реалій, предметів та фактів, а символічно позначають певні ідеї, універсальні явища буття. Це визначило в бодлерівській поетиці тенденцію до переростання образів у символи, а також

 настанову на навіювання читачеві певних настроїв та душевних станів.

 

Б)  Словникова робота

Учні (самостійно) за словником визначають поняття «символ», «імпресіонізм», «неоромантизм», «символізм».

 

В) Бесіда:

  • Поясніть, чому цей твір називають «маніфестом символізму».

 

Г) Творче завдання.

  • ŠŠ Продовжте представлений у поезії ряд «відповідностей» (наприклад, грізний запах морської стихії; солодкий, як мед, звук та ін.).
  1. Виразне читання та аналіз поезії Ш. Бодлера «Альбатрос»

 Методичний коментар. Учитель або заздалегідь підготовлений учень виразно читає  вірш в перекладі М. А. Терещенка або І. Драча.

Бесіда:

  1. Якого птаха спіймали моряки? Що він уособлює?
  2. Яким альбатрос виглядає на кораблі?
  3. Чим страшний «гурт матросів», що вони символізують?
  4. Що таке символ? Знайдіть символи у вірші.
  5. Символом чого у вірші є альбатрос?
  6. Яке порівняння застосовує Бодлер для образу альбатроса на небі і на кораблі?
  7. Який художній засіб використовує Бодлер, щоб підкреслити велич духовного злету і низість земного бруду? Доведіть прикладами з тексту.
  8. Спираючись на текст, визначте основні характеристики альбатроса та гурту матросів.
  9. Порівняйте переклади поезії. Який з них максимально зберігає філософську смислову наповненість і водночас передає яскраву поетичну образність Бодлерового вірша?
  10. Як у вірші поєднуються традиції романтизму і модернізму?
  11. Якою була доля збірки і як вона вплинула на подальше життя поета? 

 

  1. Хвилинка релаксації.
  • Намалюйте на аркуші будь-яку квітку (ро­машку, тюльпан або просто контур квіточки). Оберіть слова-асоціації до слова «квіти», за­пишіть їх під малюнком квітки. А тепер збоку напишіть слово «зло».
  • Поєднайте в одне словосполучення чи речення це слово з тими словами, що ви записали рані­ше. Прочитайте.
  • Висловіть вашу думку: чи природне це поєд­нання?

 

IV. Підбиття підсумків уроку. Рефлексія

             1. Виконання завдання «Літературний ринг»(робота в парах з наступною презентацією результатів роботи у вигляді  усного повідомлення).

Андре Моруа, відомий французький письменник-мемуарист, літературний критик, автор збірки «Літературні портрети», писав про Бодлера; «…в тому й особливість витвору мистецтва, що в ньому нічого не можна змінити. Шартський собор і сонет Бодлера такі, які вони є. І не інакші».

     Акутагава Рюноске, японський письменник, в одній із своїх новел висловився ще категоричніше: «…людське життя не варте одного рядка Бодлерівського».

 

     Наш земляк і сучасник, поет-перекладач Іван Петровцій (він переклав вірші Бодлера, видав поетичні і прозові переклади збіркою «Літанії сатани») пише: «Бог дав мені життя фізичне, Бодлер дав мені життя духовне».

 

  • Чия точка зору вам ближче? Аргументуйте свою думку.

 

2.Заключне слово учителя. У «Квітах зла» перед читачем постав поет нової формації, поет, який не йшов за кимось, а вів поезію за собою. Бодлер випередив свій час і ніби зазирнув у майбутнє. Хіба не про наше сьогодення його твердження: «Будь-яка газета – від першого і до останнього рядка – лише плетиво жахів. Війни, вбивства, крадіжки, тортури, злочини націй, приватних осіб, універсальне сп’яніння жорстокістю». Час показав, що Бодлер був не наклепником, а провидцем, який один із перших вказав на постійну присутність зла в цивілізованому світі та на право вибору, яке має кожен із нас.

 

3. Оцінювання.

     Методичний коментар. Вчитель дає загальну оцінку роботи всього класу, щоб всі могли відчути задоволення від результатів праці; оцінює окремих учнів, які брали активну участь на уроці; вказує, над чим учням необхідно попрацювати до наступного уроку.

 

 

V. Домашнє завдання

1. Для всіх учнів. Спираючись на прослухані повідомлення «Візитівка митця», «Паспорт митця» (роздатковий матеріал) та інші джерела інформації (інтернет-ресурси, сучасні енциклопедії), схарактеризуйте особливості творчості Шарля Бодлера.

  • Створіть схему-модель побудови збірки «Квіти зла», відзначте семантико-образну вісь поезій цієї збірки.

 

2. Індивідуальне завдання. Підготувати усну «Візитівку митця» про життя і творчість Поля Верлена (1 – 2 учні). За бажанням – з використанням мультимедійної презентації, створення  буктрейлера, відеоролика тощо.

 

 

 

docx
Додано
26 липня 2019
Переглядів
6820
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку