Урок 11. План, його основні ознаки. Умовні знаки плану. Визначення напрямків на плані. Читання плану.

Про матеріал

Урок 11. План, його основні ознаки. Умовні знаки плану. Визначення напрямків на плані. Читання плану.

Мета: поглибити та систематизувати знання про план місцевості, його особливості, умовні знаки;

формувати практичні навички роботи з умовними знаками плану;

розвивати первинні уміння з орієнтування на місцевості за допомогою плану.

Обладнання: підручники, атласи, настінний план місцевості, аерофотознімки, презентація.

Основні поняття: рисунок, план місцевості, умовні знаки, зображення, фотографія, аерофотознімок, місцевість, креслення.

Тип уроку: комбінований.

ХІД УРОКУ

I.Організаційний момент

II.Актуалізація опорних знань і вмінь

1.Робота в парах

Обмін питаннями, підготовленими вдома до тексту параграфа.

2.Конкурс творчих запитань і відповідей

Запитання ставлять ті учні, які їх підготували. Решта намагається відпові­дати на них. Якщо правильної відповіді не прозвучало, автор творчого запитан­ня викладає свою відповідь.

III.Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності

Уявіть собі ситуацію: сім'я вашого товариша (або подруги) переїхала на проживання до іншого району міста. Товариш запрошує вас на свій день наро­дження і починає пояснювати вам, як до нього дістатися. Якому способу надан­ня пояснень ви віддали б перевагу?

Цілком імовірно, що для когось із вас найбільш зрозумілим способом ста­ло б невелике креслення, інакше кажучи, схема або план вашого пересуван­ня в потрібному напрямку, яке супроводжує пояснення та певні орієнтири. Од­нак для того, щоб користуватися таким планом, потрібно вміти «читати» його, тобто розшифрувати інформацію, що міститься в ньому. А для цього потрібно розгадати дві загадки картографів. Тож загадка перша: в який спосіб на плані позначають різноманітні об'єкти та чому тим, хто користується планом, зрозу­міло, що це за об'єкти та де вони розташовані?

Перегляд файлу

Географія 6 клас

Урок 11. План, його основні ознаки. Умовні знаки плану. Визначення напрямків на плані. Читання плану.

Мета: поглибити та систематизувати знання про план місцевості, його особливості, умовні знаки;

формувати практичні навички роботи з умовними знаками плану;

розвивати первинні уміння з орієнтування на місцевості за допомогою плану.

Обладнання: підручники, атласи, настінний план місцевості, аерофотознімки, презентація.

Основні поняття: рисунок, план місцевості, умовні знаки, зображення, фотографія, аерофотознімок, місцевість, креслення.

Тип уроку: комбінований.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань і вмінь

  1. Робота в парах

Обмін питаннями, підготовленими вдома до тексту параграфа.

  1. Конкурс творчих запитань і відповідей

Запитання ставлять ті учні, які їх підготували. Решта намагається відпові­дати на них. Якщо правильної відповіді не прозвучало, автор творчого запитан­ня викладає свою відповідь.

III. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності

       Уявіть собі ситуацію: сім'я вашого товариша (або подруги) переїхала на проживання до іншого району міста. Товариш запрошує вас на свій день наро­дження і починає пояснювати вам, як до нього дістатися. Якому способу надан­ня пояснень ви віддали б перевагу?

Цілком імовірно, що для когось із вас найбільш зрозумілим способом ста­ло б невелике креслення, інакше кажучи, схема або план вашого пересуван­ня в потрібному напрямку, яке супроводжує пояснення та певні орієнтири. Од­нак для того, щоб користуватися таким планом, потрібно вміти «читати» його, тобто розшифрувати інформацію, що міститься в ньому. А для цього потрібно розгадати дві загадки картографів. Тож загадка перша: в який спосіб на плані позначають різноманітні об'єкти та чому тим, хто користується планом, зрозу­міло, що це за об'єкти та де вони розташовані?

IV. Вивчення нового матеріалу

 1. Формування поняття «план місцевості»

План місцевості — це креслення, на якому за допомогою умовних знаків зображена невелика ділянка земної поверхні в зменшеному вигляді.

Робота з підручником, атласом

Ознаки плану:

  • план складають для невеликої ділянки земної поверхні, тому кривизну зем­ної поверхні не ураховують;
  • на плані можна добре роздивитися різні об'єкти, визначити їхні розміри та взаєморозміщення;
  • на плані стрілкою вказується напрямок на північ. Якщо стрілка на плані відсутня, то вважається, що верхній край плану — північна, нижній — пів­денна, правий — східна, а лівий — західна сторони;
  •  при складанні планів використовують загальноприйняті умовні знаки: кон­турні, значкові, лінійні та пояснювальні.

2. Формування поняття «умовні знаки»

Умовні знаки — система загальноприйнятих позначень, які використову­ють під час складання плану.

3. Види умовних знаків

Контурні знаки використовуються для зображення об'єктів, які на місце­вості займають

значні площі, наприклад лісу або сільськогосподарських угідь.

Значковими знаками зображують об'єкти, які неможливо показати в масш­табі, наприклад джерело або колодязь.

Лінійні знаки відображують об'єкти лінійної протяжності (лінії зв’язку, дороги тощо).

Пояснювальні знаки необхідні для додаткової характеристики географіч­них об'єктів (наприклад, швидкість течії річки, породи дерев в лісі).

Складання таблиці «Умовні знаки».

 

Види умовних знаків

Які об'єкти зображають

Приклади умовних знаків

Контурні

 

 

Значкові

 

 

Лінійні

 

 

Пояснювальні

 

 

4. Значення та використання планів

V. Закріплення вивченого матеріалу

1. Завдання

  • Знайдіть на плані місцевості ліс, чагарники, ґрунтову дорогу, електростан­цію, річку, озеро та охарактеризуйте спосіб зображення кожного із цих об'єктів.
  • Розгляньте в атласі зображення місцевості на плані та знімку з космос;.' Знайдіть спільні та відмінні ознаки. Результати занесіть до таблиці.

Зображення місцевості на плані та знімку з космосу

 

Спільні риси

Відмітні риси

 

 

2. Запитання

  • Що таке план місцевості?
  • Який прийом використовують картографи для зображення різноманітних об'єктів на планах?
  • Навіщо потрібні плани місцевості?

 

  1.       Підсумок уроку
  2.     Домашнє завдання

 

  • Опрацювати текст параграфа 12.
  • Об'єднатися у групи та зробіть по п'ять умовних знаків на картках 20x20 см. (Учитель розподіляє знаки так, щоб у всіх груп вони були різні.)

 

docx
Додано
4 листопада 2018
Переглядів
6393
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку