Мета:
□ навчальна: ознайомити учнів з елементарним поняттям про ритм; навчити передавати рух у природі графічними засобами; розкрити значення кольору у графічних творах;
□ розвивальна: розвивати вміння насолоджуватися творами образотворчого мистецтва, аналізувати їх; формувати естетичні почуття, смак; активізувати ініціативу учнів;
□ виховна: прищеплювати зацікавленість творами образотворчого мистецтва, захопленість спогляданням морських пейзажів.
Оснащення
□ Матеріали та інструменти: альбоми, фломастери або туш, мило, свічки, пера (зубочистки).
□ Зоровий ряд: репродукції творів графіків та живописців (І. Айвазовський «Варязька сага. Шлях із варяг у греки», «Місячна ніч на Чорному морі»; Є. Гарин «Ghost Ship» («Примарний корабель»); Кацусіка Хокусай «Велика хвиля в Канагаві»; В. Халтурін «Тот, кто рождён был у моря»*).
□ Літературний ряд: вірш В. Сосюри «Люблю я море в шумний час прибою...», фрагменти із казки О. Пушкіна «Казка про рибалку та рибку».
Тип уроку: комбінований урок.
Словник термінів:
☑ мариністи — художники, які зображують море;
☑ ритм (у перекладі з грецької) — будь-яке рівномірне чергування, розміреність.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Привітання. Перевірка готовності учнів до уроку
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Бесіда
▼ Що таке графіка?
▼ Які лінії використовують художники-графіки у своїх роботах?
▼ Якими лініями ви зображуєте осінні дерева? Чому?
▼ Чи можна зобразити море такими самими лініями, якими ви зображали дерева?
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Учитель (декламує вірш)
Люблю я море в шумний час прибою,
коли воно за валом вал жене.
Але ще дужче в чарах супокою
люблю я море мрійне і ясне...
В. Сосюра
Отже, як ви здогадалися, сьогодні ми вирушаємо подорожувати до моря.
IV. ВИКЛАДАННЯ НОВОГО НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Розповідь учителя
— Пригадайте твір Олександра Пушкіна «Казка про рибалку та рибку». У цій казці дуже гарно змальоване море у різному стані, коли старий приходив кликати рибку. Якого кольору було море щоразу?
Коли дід пішов до моря вперше, яким воно було? Пригадаймо...
…От пішов дід до синього моря,
Бачить: море злегенька заграло…
А вдруге?
…От пішов дід до синього моря, —
Як потім зустріло море діда?
…Знов пішов дід до синього моря, —
Неспокійне синєє море!..
І знову приходить дід до моря і гукає Золоту рибку…
…От іде він до синього моря,
Бачить — море сердито бушує,
Надимає розгнівані хвилі,
Ходять хвилі, і стогнуть, і виють.
Став він кликати рибку золотую…
Яким було море в останній прихід діда?
…Почвалав старенький до моря, —
А зараз заплющте оченята та уявіть себе на березі розбурханого моря, коли підіймаються великі темні хвилі, які з силою б’ють по скелях та берегу.
▼ Які відчуття викликає такий стан моря?
▼ Чим відрізняється вигляд спокійного моря від сильного шторму?
▼ Як можна передати рух у природі (розбурхане море)?
Запам’ятайте, що художників, які зображують море, називають мариністами. Одним з них є художник І. Айвазовський. Він писав чудові картини, які відтворювали різний стан моря, зображали відважних моряків та рибалок. (Учитель демонструє наочність.)
Іван Айвазовський «Місячна ніч на чорному морі»
В. Халтурін «Тот, кто рождён был у моря»
Євген Гарин «Ghost Ship» («Примарний корабель»)
Кацусіка Хокусай «Велика хвиля в Канагаві»
Зверніть увагу, як у творах художників передано хвилі. Вони мовби ритмічно підштовхують одна одну до берегу. Що ж таке ритм? Як він проявляється у природі та мистецтві?
Ритм (у перекладі з грецької) — це будь-яке рівномірне чергування, розміреність певних елементів. Ритм присутній скрізь — в обертанні планет, зміні дня і ночі, зростанні рослин тощо. Ритм завжди заснований на русі.
Ритм може бути заданий лініями, плямами світла і тіні, плямами кольору. Він є однією з «чарівних паличок» художника, за допомогою яких можна передати рух на площині.
Ось і ми сьогодні звернемося до цієї «чарівної палички». Завдяки використанню ритму у власних роботах спробуємо створити розбурхане море — таке, як у творі «Казка про рибалку та рибку» Олександра Пушкіна.
Морські пейзажі можна зображувати як у живописі, так і у графіці. Спробуємо стати художниками-мариністами, які працюють у графіці. (Учитель демонструє наочність.)
Навчальна вправа
Учитель. Кольоровим олівцем намалюйте ритмічні лінії, що нагадують невеличкі хвильки, потім — більші хвилі та, нарешті, дуже великі хвилі.
▼ Олівець якого кольору ви оберете для зображення невеликих хвильок? А якщо море сердите та бурхливе, а хвилі здіймаються дуже високо?
V. ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
VI. САМОСТІЙНА ПРАКТИЧНА РОБОТА УЧНІВ
Творче завдання № 1
Намалюйте ілюстрацію до казки, події якої відбуваються на березі моря або річки (фломастери). Застосовуйте різні варіанти зображення руху хвиль.
Творче завдання № 2
Намалюйте розбурхане море у техніці гратографії.
VII. ІНСТРУКТАЖ
Учитель. Спочатку візьміть звичайну свічку. Натріть нею аркуш білого або кольорового паперу (бажано синього або блакитного кольору; 2—3 шари). Зверху натертий свічкою аркуш покрийте мильним розчином (це можна зробити пензликом чи долонею). Нехай папір дещо підсохне. Потім умочіть пензлик у туш та покрийте нею всю поверхню аркуша (2 шари). Зачекайте, поки туш добре просохне. Візьміть голочку або загострену паличку (зубочистку) і намалюйте розбурхане море, продряпуючи шар туші.
Послідовність виконання гратографії
1. Матеріали та інструменти для гратографії.
|
2. Натріть свічкою аркуш паперу.
|
3. Нанесіть шар мильного розчину.
|
4.Нанесіть шар туші. Дайте туші висохнути.
|
5. Гострим предметом (пером, голкою, зубочисткою) продряпайте зображення моря.
VIIІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ НАБУТИХ ЗНАНЬ
Бесіда
▼ Про яку казку йшлося сьогодні на уроці?
▼ Роботи якого художника-мариніста вам сподобалися найбільше?
▼ У якій техніці можна зображати море?
▼ Якого кольору олівці знадобляться для того, щоб зобразити спокійне море? А бурхливе?
IХ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
1. Підбиття підсумків (загальна оцінка уроку).
2. Визначення завдання для підготовки до наступного уроку (розглянути вдома будь-які роботи художників-живописців; принести на наступний урок альбоми, гуаш, пензлі).
3. Проголошення уроку завершеним.