УРОК № 3 "РИТМ ХВИЛЬ"

Про матеріал
УРОК № 3 РИТМ ХВИЛЬ Мета: □ навчальна: ознайомити учнів з елементарним поняттям про ритм; навчити передавати рух у природі графічними засобами; розкрити значення кольору у графічних творах; □ розвивальна: розвивати вміння насолоджуватися творами образотворчого мистецтва, аналізувати їх; формувати естетичні почуття, смак; активізувати ініціативу учнів; □ виховна: прищеплювати зацікавленість творами образотворчого мистецтва, захопленість спогляданням морських пейзажів.
Перегляд файлу

УРОК № 3

РИТМ ХВИЛЬ

Мета:

навчальна: ознайомити учнів з елементарним поняттям про ритм; навчити передавати рух у природі графічними засобами; розкрити значення кольору у графічних творах;

розвивальна: розвивати вміння насолоджуватися творами образотворчого мистецтва, аналізувати їх; формувати естетичні почуття, смак; активізувати ініціативу учнів;

виховна: прищеплювати зацікавленість творами образотворчого мистецтва, захопленість спогляданням морських пейзажів.

Оснащення

Матеріали та інструменти: альбоми, фломастери або туш, мило, свічки, пера (зубочистки).

Зоровий ряд: репродукції творів графіків та живописців (І. Айвазов­ський «Варязька сага. Шлях із варяг у греки», «Місячна ніч на Чорному морі»; Є. Гарин «Ghost Ship» («Примарний корабель»); Кацусіка Хокусай «Велика хвиля в Канагаві»; В. Халтурін «Тот, кто рождён был у моря»*).

Літературний ряд: вірш В. Сосюри «Люблю я море в шумний час при­бою...», фрагменти із казки О. Пушкіна «Казка про рибалку та рибку».

Тип уроку: комбінований урок.

Словник термінів:

мариністи — художники, які зображують море;

ритм (у перекладі з грецької) — будь-яке рівномірне чергу­вання, розміреність.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Привітання. Перевірка готовності учнів до уроку

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Бесіда

Що таке графіка?

Які лінії використовують художники-графіки у своїх роботах?

Якими лініями ви зображуєте осінні дерева? Чому?

Чи можна зобразити море такими самими лініями, якими ви зображали дерева?

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Учитель (декламує вірш)

Люблю я море в шумний час прибою,

коли воно за валом вал жене.

Але ще дужче в чарах супокою

люблю я море мрійне і ясне...

В. Сосюра

Отже, як ви здогадалися, сьогодні ми вирушаємо подорожувати до моря.

IV. ВИКЛАДАННЯ НОВОГО НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

Розповідь учителя

— Пригадайте твір Олександра Пушкіна «Казка про рибалку та рибку». У цій казці дуже гарно змальоване море у різному стані, коли старий приходив кликати рибку. Якого кольору було море що­разу?

Коли дід пішов до моря вперше, яким воно було? Пригадаймо...

…От пішов дід до синього моря,

Бачить: море злегенька заграло…

А вдруге?

…От пішов дід до синього моря, —

Скаламутилось синє море…

Як потім зустріло море діда?

…Знов пішов дід до синього моря, —

Неспокійне синєє море!..

І знову приходить дід до моря і гукає Золоту рибку…

…От іде він до синього моря,

Бачить — море сердито бушує,

Надимає розгнівані хвилі,

Ходять хвилі, і стогнуть, і виють.

Став він кликати рибку золотую…

Яким було море в останній прихід діда?

…Почвалав старенький до моря, —

Почорніло синєє море…

А зараз заплющте оченята та уявіть себе на березі розбурхано­го моря, коли підіймаються великі темні хвилі, які з силою б’ють по скелях та берегу.

Які відчуття викликає такий стан моря?

Чим відрізняється вигляд спокійного моря від сильного штор­му?

Як можна передати рух у природі (розбурхане море)?

Запам’ятайте, що художників, які зображують море, називають мариністами. Одним з них є художник І. Айвазовський. Він писав чудові картини, які відтворювали різний стан моря, зображали від­важних моряків та рибалок. (Учитель демонструє наочність.)

Іван Айвазовський «Місячна ніч на чорному морі»

В. Халтурін «Тот, кто рождён был у моря»

Євген Гарин «Ghost Ship» («Примарний корабель»)

Кацусіка Хокусай «Велика хвиля в Канагаві»

Зверніть увагу, як у творах художників передано хвилі. Вони мовби ритмічно підштовхують одна одну до берегу. Що ж таке ритм? Як він проявляється у природі та мистецтві?

Ритм (у перекладі з грецької) — це будь-яке рівномірне чергу­вання, розміреність певних елементів. Ритм присутній скрізь — в обертанні планет, зміні дня і ночі, зростанні рослин тощо. Ритм завжди заснований на русі.

Ритм може бути заданий лініями, плямами світла і тіні, пляма­ми кольору. Він є однією з «чарівних паличок» художника, за допо­могою яких можна передати рух на площині.

Ось і ми сьогодні звернемося до цієї «чарівної палички». За­вдяки використанню ритму у власних роботах спробуємо створити розбурхане море — таке, як у творі «Казка про рибалку та рибку» Олександра Пушкіна.

Морські пейзажі можна зображувати як у живописі, так і у гра­фіці. Спробуємо стати художниками-мариністами, які працюють у графіці. (Учитель демонструє наочність.)

Навчальна вправа

Учитель. Кольоровим олівцем намалюйте ритмічні лінії, що нагадують невеличкі хвильки, потім — більші хвилі та, нарешті, дуже великі хвилі.

Олівець якого кольору ви оберете для зображення невеликих хвильок? А якщо море сердите та бурхливе, а хвилі здіймають­ся дуже високо?

V. ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

VI. САМОСТІЙНА ПРАКТИЧНА РОБОТА УЧНІВ

Творче завдання № 1

Намалюйте ілюстрацію до казки, події якої відбуваються на бе­резі моря або річки (фломастери). Застосовуйте різні варіанти зображення руху хвиль.

Творче завдання № 2

Намалюйте розбурхане море у техніці гратографії.

VII. ІНСТРУКТАЖ

Учитель. Спочатку візьміть звичайну свічку. Натріть нею аркуш білого або кольорового паперу (бажано синього або блакит­ного кольору; 2—3 шари). Зверху натертий свічкою аркуш покрийте мильним розчином (це можна зробити пензликом чи долонею). Не­хай папір дещо підсохне. Потім умочіть пензлик у туш та покрийте нею всю поверхню аркуша (2 шари). Зачекайте, поки туш добре просохне. Візьміть голочку або загострену паличку (зубочистку) і намалюйте розбурхане море, продряпуючи шар туші.

Послідовність виконання гратографії

1. Матеріали та інструменти для гратографії.

2. Натріть свічкою аркуш паперу.

3. Нанесіть шар мильного розчину.

4.Нанесіть шар туші. Дайте туші висохнути.

5. Гострим предметом (пером, голкою, зубочисткою) продря­пайте зображення моря.

 

 

 

 

VIIІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ НАБУТИХ ЗНАНЬ

Бесіда

Про яку казку йшлося сьогодні на уроці?

Роботи якого художника-мариніста вам сподобалися найбільше?

У якій техніці можна зображати море?

Якого кольору олівці знадобляться для того, щоб зобразити спо­кійне море? А бурхливе?

IХ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

1. Підбиття підсумків (загальна оцінка уроку).

2. Визначення завдання для підготовки до наступного уроку (роз­глянути вдома будь-які роботи художників-живописців; прине­сти на наступний урок альбоми, гуаш, пензлі).

3. Проголошення уроку завершеним.

 

 

doc
Додано
15 вересня 2019
Переглядів
1479
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку