Обираючи ту чи іншу форму проведення уроку, кожен вчитель
керується якимись своїми професійними і особистісними принципами. Для
мене важливо знайти таку форму уроку, яка б, крім того, щоб виконувала пізнавальну задачу, Інтерактивні форми і прийоми можна застосовувати на всіх етапахуроку. Багато які з них універсальні, добре підходять до багатьох тем фізики, змінюється лише зміст.Я розробила 14 уроків з розділу «Електричне поле»В даній роботі розглянула особливості вивчення розділу « Електричне поле», пропоную розробку 3 уроку даного розділу.
УРОК 3 Розв'язування задач на закон Кулона
Мета: поглиблювати знання учнів про електромагнітні взаємодії заряджених тіл; формувати навички учнів застосовувати теоретичні положення для розв'язування задач; розвивати вміння аналізувати та самостійно вирішувати проблемні питання.
Тип уроку: набуття практичних умінь та навичок.
Не бійся, що не знаєш, бійся, що не навчишся.
Китайська мудрість
Хід уроку
1.Організаційний момент
Психологічний прийом «привітай учителя»Учні вітають учителя відкритими зошитами, якщо виконали домашнє завдання і зошити закриті, якщо не виконали
2. Перевірка виконання домашньої задачі. Один з учнів розповідає про хід розв'язування домашньої задачі. (В цей час учитель перевіряє виконання домашніх задач.)
3.Актуалізація опорних знань учнів.(вправа інтелектуальний марафон, потрібно швидше і найзмістовніше дати відповідь на питання.)
1Сформулюйте закон Кулона і запишіть формулу на дошці. (Учні записують у зошитах) 2.Який фізичний зміст має коефіцієнт пропорційності у формулі закону Кулона?
3. Які заряди .найточніше виражають залежність між величинами у формулі Кулона?
4. Що виражає величина є (епсилон)?
5. В якому середовищі два заряди взаємодіють з найбільшою силою? Чому?
4.Розв'язування задач.(на дошці з коментуванням, прийом «ланцюжок»)
1.Скляна паличка, потерта об шовк, заряджається позитивно. Як експериментально визначити знак заряду на пластмасовій ручці, потертій об шерсть?
2.Визначте силу взаємодії електрона з ядром в атомі водню, якщо відстань між ними становить 0,5 • ІО-8 см?
Вихор задач (Учні розв'язують самостійно, з демонстрацією на дошці)
Задача 1.Зякою силою взаємодіють два електрони на відстані 2нм?
Задача 2. Електричні заряди двох хмар рівні відповідно -30Кл та 20Кл.Середня відстань між хмарами 30 км. З якою силою взаємодіють хмари? Форми хмар вважати сферичними.
Задача 3. Як зміниться сила електростатичної взаємодії двох точкових зарядів при збільшенні відстані між ними втри рази?
Задача 4.Як зміниться сила електростатичної взаємодії двох точкових заряджених кульок, якщо відстань між ними збільшиться в два рази ; заряд однієї з кульок збільшити в два рази;заряди обох кульок збільшити в чотири рази?
Задача 5.Дві невеликі заряджені кульки діють одна на одну за законом Кулона з силою 4Н. Якою буде сила кулонівської взаємодії цих кульок при збільшенні заряду кожної в два рази, якщо відстань між кульками залишиться постійною?
Задача 6. Як зміниться сила електростатичної взаємодії двох точкових електричних зарядів при перенесенні їх з вакуума в середовище з діелектричною проникненістю 4, якщо відстань між зарядами залишиться попередньою.
Задача 7. Два однакових за модулем електричних заряди, що перебувають на відстаніR=3нм ,взаємодіють із силою F=9мкН. Один із зарядів замінили вчетверо більшим. Якою буде сила взаємодії, якщо відстань не змінилась.
Задача 8. На прямій, що з’єднує два однакових позитивних заряди q1=q2=10-6 Кл розміщено третій заряд q=10 -8 Кл. Відстань між зарядами q1і q2 6см, а відстань між q3 q2 рівна 3 см. Визначте модуль сили, що діє на заряд q3. Як напрямлена ця сила?
Задача 9.Обчисліть силу кулонівського притягання між протоном та електроном в атомі водню. Заряд електрона від’ємний і за модулем рівний 1,6* 10-19 Кл, заряд протона додатній, а за модулем рівний зарядові електрона. Радіус орбіти електрона близький до значення 5*10 -11 м.
Задача 10.Дві однаково заряджені маленькі кульки, кожна масою 0,5 г, підвішені на шовкових нитках довжиною по 1 м, відштовхуючись одна від одної, розійшлись на відстань 4 см.
Задача 11.Сила гравітаційного притягання між двома наелектризованими кульками масою по 4 г зрівноважена електричною силою відштовхування двох однойменних зарядів, що надані кулькам. Визначте заряд однієї з кульок, вважаючи, що заряд другої такий самий.
Задача 12. На якій відстані потрібно розмістити два заряди по 5,0 нКл та 6,0 нКл, щоб вони відштовхувались із силою 1.2* 10 -4 Н?
Цікава вікторина «Чому ?»
Тому що вони дуже широко і різноманітно виявляють себе.
Тому що дія цих сил пов’язана з деформаціями, а деформації спричиняють зміну електромагнітної взаємодії між частинками речовини.
Тому що саме життя зникло б, якби хоч на мить припинилася дія електромагнітних сил.
Тому що сильні і слабкі взаємодії визначають процеси лише в дуже малих масштабах, а гравітаційні – лише в космічних(принаймні одне з тіл повинне мати космічні масштаби).
Тому що в ньому йдеться про нерухомі електричні заряди.
Тому що вони взаємодіють одна з одною силою електростатичної взаємодії.
Тому що в природі існує два види зарядів(позитивні й негативні – їхня умовна назва), які підкоряються закону взаємодії зарядів: однойменні заряди відштовхуються, а різнойменні – притягуються.
Тому що між позитивними і негативними зарядами внутрішніх розходжень немає.
Тому що лише ці дві частинки можуть необмежено довго існувати у вільному стані.
Тому що відокремити від нього частину заряду неможливо.
Тому що у звичайному стані тіла електрично нейтральні.
Тому що число електронів атомі дорівнює числу протонів у його ядрі.
5. Підбиття підсумків уроку.
Прийом «експрес – опитування» Що я нового дізнався на уроці? Що сподобалось ?Хто з товаришів був найактивнішим?
Інтерактивна вправа «килимок вражень».При виході з класу на листок наклеюють «смайлики» обличчя з різними виразами, залежно від вражень від уроку.
6. Домашнє завдання.
Обов’язкове: Повторити § 44, розв'язати задачу № 7 із впр. 8, с 134, Коршак повторити § 44, розв'язати задачу № 2 із 16, с 149, Гончаренко.
Додаткове: Задача на вибір ст..294- 295 № 86—98.