Урок 34 "Складання та виконання алгоритмів з повторенням та розгалуженням в навчальному середовищі програмування"

Про матеріал
Розробку уроку №34 для 5 класу "Складання та виконання алгоритмів з повторенням та розгалуженням в навчальному середовищі програмування" можна використати як підсумковий у циклі уроків з теми "Алгоритми і програми".
1.jpg
1.png
10.png
11.png
2.jpg
2.png
3.png
4.jpg
4.png
5.png
6.jpg
7.jpg
7.png
8.png
9.jpg
9.png
t1.png
t2.png
t3.png
t4.png
t5.png
t6.png
6.png
Перегляд файлу

Конспект уроку з “Інформатики”

 

Тема: Складання та виконання алгоритмів з повторенням і розгалуженням у визначеному навчальному середовищі виконання алгоритмів Scratch.

Мета:  навчальна: навчитися складати програми із розгалуженням та командою циклу Повтори поки; познайомитися у середовищі Scretch з дією  команд «Повторювати поки …» блоку КЕРУВАТИ, простими і складеними умовами, логічними операціями І, АБО, НЕ; розглянути команди блоку ДАТЧИКИ та АРИФМЕТИКА; познайомитися з технікою повторення та розгалуження анімованих дій;

виховна: виховувати стійкий пізнавальний інтерес до предмету інформатика; виховувати такі якості особи, як активність, самостійність і акуратність в роботі; наполегливість та уважність щодо виконання  поставленої мети та бережне ставлення до обладнання;

розвиваюча: розвити навики швидкого запам’ятовування та сприйняття матеріалу шляхом доступного і зрозумілого пояснення.

Апаратне забезпечення: навчальний клас персональних ЕОМ типу Pentium.

Програмне забезпечення: ОС Microsoft Windows, Scretch.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

 

Хід уроку.

І. Організація класу.

 Організований впуск учнів в комп’ютерний клас за дзвінком. Учні займають свої робочі місця, готуються до роботи. Перевірка присутності учнів за списком.

 

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. Які алгоритми називаються лінійними?
  2. Які алгоритми називаються алгоритмами з розгалуженням? Які існують форми розгалуження?
  3. Які алгоритми називаються алгоритмами з циклами? Які різновиди циклів ви знаєте?

Отже,

  • будь-який алгоритм може бути побудований із базових структур: 
     
  • вказівки розгалуження в середовищі Scratch мають вигляд: 
     
  • вказівки циклу в середовищі Scratch мають вигляд: 
     
    Задача 1. Визначити чому дорівнює значення оператора І.
    1.  а) істина; б) хиба.
    2.  а) істина; б) хиба.

Задача 2. Визначити чому дорівнює значення оператора АБО.

  1.  а) істина; б) хиба.
  2.  а) істина; б) хиба.

 

ІV. Теоретичні відомості.

 

V. Робота за комп’ютером

Первинний інструктаж з техніки безпеки

Вироблення практичних навичок
 

Примітка. В кінці уроку виставляється сукупна оцінка за всі задачі, тому слід повідомляти вчителя про виконання кожного завдання і продемонструвати результати своєї роботи.

 

Задача «Іванкова шкільна наука». Неслухняний братик Оленки Іванко не встигши прийти зі школи намірився йти гуляти на вулицю. Створити, в якому сестра  вияснить яку оцінку отримав її братик у школі, зібравши його як пазл із блоків Скретч.

Вказівки до роботи

  1. Запускаємо програму Scratch.
  2. Завантажуємо заготовку проекту Іванкова шкільна наука-1. Для цього в меню Файл обери вказівку Відкрити. У вікніВідкрити проект обери вказівку Мої проекти. У списку файлів, що відобразився в робочій області вікна, обериІванкова шкільна наука-1 і натисни кнопку Гаразд.
  3. Обговорити як сформувати умову. Вияснити умова проста чи складена. Умова істинна, якщо введено число, яке перевищує оцінку 12 чи число, меньше 1. Якщо ввести число від 1 до 12, то Оленка відразу скаже: «Йди на вулицю, але будь обережним». Якщо меньше 1 чи більше 12, то вона відповість «Такої оцінки немає у школі!».
  4. Приєднати блоки скрипта у єдину програму шляхом перетягування.

Запускаємо проект на виконання, натиснувши на зелений прапорець у правому верхньому куті програмного вікна.

Додаткове завдання. Змінити скрипт, щоб у випадку неправильної відповіді герой говорив: «Такої оцінки немає у школі! Спробуй ще.» і так, поки не буде дано правильну відповідь.

Задача "Перевтілення Іванка". Неслухняний братик Іванко гуляв на вулиці необачно і, вступивши у калюжу, перетворився на ягнятко. Необхідно скласти алгоритм і за ним скрипт, в результаті якого персонаж Іванко, рухаючись по сцені за допомогою клавіш зі стрілками, при попаданні на синій круг перетворюється на ягнятко.

Обговорення етапів роботи над проектом в ході перегляду прикладу вчителя

  1. Завантажуємо заготовку проекту Перевтілення Іванка. Для цього в меню Файл обери вказівку Відкрити. У вікніВідкрити проект обери вказівку Мої проекти. У списку файлів, що відобразився в робочій області вікна, обериПеревтілення Іванка.sb і натисни кнопку Гаразд.
  2. Відредагувати фон: намалювати місце перетворення – синій круг.
  3. Обговорюємо алгоритм і конструкції, які в ньому слід застосувати (цикл Поки, неповна форма розгалуження, які умови будуть використовуватися).
  4. Будуємо блок-схему задачі:

  1. Конструюємо скрипт за блок-схемою:

  1. Запускаємо на виконання, натиснувши на зелений прапорець у правому верхньому куті програмного вікна.

VІ. Закріплення вивченого матеріалу.

Тестове завдання до  теми уроку. 

- Вибір однієї відповіді із багатьох.

1. Укажіть назву базової структури алгоритму, яка означає виконання однієї із двох дій залежно від значення логічного виразу.

А) повторення,

Б) слідування,

В) розгалуження,

Г) моделювання.

2. Все, що існує в природі: люди, тварини, вітер, сніг, дерево, сонце, букви і т.д. У Scratch їх називають спрайтами (англ. Sprite - вигаданий герой, ельф).

А) алгоритм,

Б) програма,

В) циклічний алгоритм,

Г) простір,

Д) об'єкти.

3. При яких значеннях a i b умова a>b буде істинна?

А) a=2, b=5;

Б) a=5, b=2;

В) а=2, b=2.

4. Схема на рис.1.png відповідає:

А) неповній вказівці розгалуження,

Б) циклу з лічильником,

В) циклу з передумовою,

Г) вказівці слідування.

 

- Вибір кількох відповідей із багатьох.

5. Обрати істинні висловлювання.

А) спрайт у Scratch - графічний об'єкт, для якого складається програма,

Б) програма - це частина команд алгоритму,

В) програма - це алгоритм, записаний мовою програмування,

Г) скрипт - це мікропрограма, створена для деякого об'єкта.

6. Обрати правильне закінчення фрази:

Scratch-проект ...

А) може складатися із багатьох скриптів для одного спрайта,

Б) складається із одного скрипта,

В) повинен складатися із багатьох скриптів для кількох спрайтів,

Г) може складатися із одного скрипта.

7. Серед команд на рис. 2.png є:

А) повна вказівка розгалуження,

Б) цикл з лічильником,

В) цикл з передумовою,

Г) вказівка слідування.

8. Обрати істинні значення складених умов.

А) рис. 3.png,

Б) рис. 4.png,

В) рис. 5.png,

Г) рис. 6.png.

 

- Встановити відповідність для всіх варіантів відповідей.

9. Знайти відповідність значень для команди ПОВЕРНУТИ В НАПРЯМКУ.

1) вниз,

2) вліво,

3) вгору,

4) вправо;

А) 90,

Б) 0,

В) 180,

Г) -90

10. Вказати відповідність для всіх 7 варіантів відповідей.

1) лінійна команда,

2) команда, що реалізує неповне розгалуження,

3) команда, що реалізує повне розгалуження,

4) команда циклу;

А) команда ЧЕКАТИ х СЕКУНД,

Б) команда ПОВТОРИТИ х,

В) команда ЗАВЖДИ ЯКЩО,

Г) команда ЯКЩО,

Д) команда ЯКЩО ..., ІНАКШЕ ...,

Е) команда ПЕРЕМІСТИТИСЬ НА х КРОКІВ,

Є) команда ЗАВЖДИ.

11. Знайти відповідність для визначення властивостей алгоритму.

1) алгоритм, складений для конкретного виконавця, повинен включати тільки ті команди, які входять в його систему команд,

2) виконанння алгоритму має завершитися за скінченну кількість кроків,

3) однозначне тлумачення виконавцем правил виконання дій і порядку їх виконання,

4) алгоритм можна застосувати для розв'язання цілого класу однотипних задач;

А) масовість,

Б) визначеність,

В) скінченність,

Г) зрозумілість.

12. Знайти відповідність для всіх варіантів відповідей.

1) завантаження існуючого Scratch-проекту,

2) збереження Scratch-проекту у файлі з тим самим іменем,

3) створення нового Scratch-проекту,

4) створення нового спрайта,

5) збереження Scratch-проекту у файлі з новим іменем;

А) команда Зберегти як... меню Файл призначена для ...

Б) команда Зберегти  меню Файл призначена для ...

В) команда Новий меню Файл призначена для ...

Г) команда Відкрити меню Файл призначена для ...

 

Правильні відповіді:

1. В)

2. Д)

3. Б)

4. В)

5. А), В), Г)

6. А), Г)

7. А), Б), В)

8. А), В), Г)

9. 1) - В), 2) - Г), 3) - Б), 4) - А)

10. А) - 1; Б) - 4; В) - 4; Г) - 2; Д) - 3; Е) - 1; Є) - 4

11. А) - 4), Б) - 3), В) - 2), Г) - 1)

12. А) - 5), Б) - 2), В) - 3), Г) - 1)

 

VІІ. Домашнє завдання.

  1. Вивчити конспект уроку.

Алгоритм дослідження.

  1. Прочитати уривок з літературного твору.
  2. Знайти в уривку ситуацію, яку можна представити у вигляді алгоритмічної структури. Яку алгоритмічну структуру слід використати?
  3. Подати розвиток ситуації у вигляді блок-схеми. Доповни алгоритм відповідними вказівками.
  4. Результат оформити в зошиті.

Жили собі два брати — бідний і багатий. Якось багатий вирішив зробити ласку братові й дав йому дійну корову, щоб було молоко для дітей. Але віддав її з умовою, щоб той одробив потроху. Бідний брат одробив, а багатому стало шкода корови, зажадав він її назад. А вбогому теж шкода своєї праці — не хоче віддавати. Пішли вони судитися до пана. - Доброго дня, пане! Розсудіть нас. - Корова належатиме тому, хто загадку відгадає: що є у світі ситніше, прудкіше, миліше над усе? (Українська народна казка "Мудра дівчина") 
 

 

 

 

 

Перегляд файлу
Перегляд файлу тимчасово недоступний.
zip
Додано
23 березня 2019
Переглядів
1612
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку