Урок 4 «Конспект уроку Захист Вітчизни для 10 класу на тему "Надання домедичної допомоги при кровотечах"

Про матеріал

Навчально - виховна мета: ознайомити учнів з основною технікою тампонування рани та накладення давлючої пов'язки; повчити учнів техніці виносу потерпілих із зони ураження; виховати цілісне ставлення до власного життя та здоров'я; тренувати в умінні надати першу мед допомогу при кровотечах.

Перегляд файлу


Вступ

 

Вивчення розділу «Домедична допомога» предмету Захист Вітчизни стала актуальна з початку російської агресії на території України, яка виявила на першому етапі повну неготовність Збройних Сил України та суспільства до забезпечення військових та населення від ураження сучасними видами зброї при веденні бойових дій на сході України під час проведення АТО по відновленню територіальної цілісності та недоторканості України.             

Надання домедичної допомоги на полі бою є основною запорукою врятування життя пораненому. Аналіз причин загибелі військовослужбовців під час ведення бойових дій вказує на те, що значну їх частину можна було б врятувати при своєчасному та якісному наданні домедичної допомоги.

Найбільш частими причинами загибелі від поранень, є крововтрата – 60%, пневмоторакс – 30%, обструкція дихальних шляхів – 5%, 5% – інші причини. На початку цієї війни, за деякими даними, до 30% поранених, яких можна було врятувати, гинуло. Навіть під час Другої світової війни цей показник у Червоній армії не перевищував 25%. Чи були невідворотними такі неймовірні втрати?

Висока смертність від наведених вище причин обумовлена швидкоплинністю процесу втрати життєдіяльності під впливом травматичних факторів:

  • при кровотечі з магістральних судин кінцівок поранений гине до 2 хв. Причина смерті – швидка втрата значної кількості крові;
  • при кровотечі із судин шиї (сонна артерія, яремна вена) смерть настає теж через 2 хв. Причина смерті – швидка втрата значної кількості крові, засмоктування повітря в крупні вени і закупорка ним судин;
  • при кровотечі із судин голови поранений може загинути від декількох секунд до однієї години. Причини смерті – швидка втрата значної кількості крові, засмоктування повітря в крупні вени і закупорка ним судин;
  •  при зовнішній артеріальній кровотечі з ран передпліччя, гомілки чи тулуба смерть може настати до однієї години. Причина смерті – значна втрата значної кількості крові, розвиток шоку;
  • при виникненні непрохідності верхніх дихальних шляхів через западання язика за умов втрати свідомості в положенні на спині поранений гине до 5 хв. Причина смерті – зупинка серця внаслідок недостатнього надходження кисню;
  • при раптовій зупинці серця внаслідок ударної хвилі, закритої травми грудної клітини, сильного стресу смерть настає через 5 хв. Причина смерті – зупинка діяльності серця і, як результат, припинення транспортування кисню до клітин;
  • при проникаючому пораненні грудної клітини смерть настає від 10 – 15 хв. до однієї години. Причина смерті – виключення легені з акту дихання, втрата значної кількості крові.

У військових конфліктах, в яких беруть участь армії країн членів НАТО гине не більше 3% поранених, яких можна врятувати. Медицина країн альянсу вже успішно вирішує завдання вищого рівня – порятунок тих, хто завжди вважався безнадійними і гинув у 100% випадків. Британські військові медики повідомляють, що їм тепер вдається врятувати 25% таких «безнадійно» уражених. Цьому сприяє доступна сучасна високотехнологічна медична допомога кращих клінік, ретельно розроблена схема евакуації поранених, що дозволяє розпочати надати спеціалізовану висококваліфіковану лікарську допомогу не пізніше ніж через годину після поранення.

Ранній початок лікарської допомоги є фактором, який значно покращує шанси на виживання та відновлення функцій у пораненого. Тому існує поняття «золотої години» – першої години після поранення, протягом якої повинно розпочатись надання кваліфікованої лікарської допомоги.

Кожний боєць ЗСУ, крім майстерного володіння озброєнням, фізичної та тактичної підготовки, повинен досконало володіти прийомами медичної допомоги в бойових умовах. Більше того, він завжди впевнений, що його товариші також будуть знати, що робити в разі його поранення і наддадуть допомогу, як тільки умови бою це дозволять. Українські вояки нарешті теж мають бути впевнені у кваліфікації своїх товаришів і самі повинні знати, вміти та бути готовими надати першу допомогу, коли вона знадобиться.

Не тільки в реальних бойових сутичках, а й повсякденному житті прийняття рішення по наданню медичної допомоги належить тільки Вам. Розраховувати, що це зробить хтось інший, як правило, не доводиться. Дуже часто поруч з пораненим або потерпілим виявляється тільки один рятувальник, і можливо, ним виявитесь саме Ви. Але, навіть якщо біля пораненого або потерпілого зібрався натовп – це не гарантує, що хтось наважиться першим приступити до надання допомоги. Три або чотири хвилини такого взаємного вичікування і надавати допомогу вже буде нікому.

Почуття страху через невпевненість у своїх діях, побоювання накласти на себе дуже важкий тягар відповідальності за життя і долю помираючої людини – основна причина масової відмови від надання першої допомоги: «Я не можу цього робити» – хибна догма і негативна установка, що може призвести до важких наслідків.

В цьому реченні не вистачає лише одного слова: «Я поки не можу цього зробити!»

Навчайтесь, розвивайтесь та перетворюйте знання у навички. Стільки б життів вдалося врятувати, якби поруч з пораненим або потерпілим була людина, яка просто знала і вміла надати першу допомогу.


План - конспект уроку №1

 

З предмету «Захист Вітчизни» 10 клас «   »_________2018рік.

Заняття 1.

Розділ 9. Домедична допомога.

Тема 1: Базова підтримка життя.

Навчально – виховна мета: ознайомити з основними положеннями ланцюжка виживання при раптовій зупинці серця; тренувати у виконанні масажу серця та проведення реанімаційних заходів.

 

Навчальні питання :

  1. Рятувальний ланцюжок при раптовій зупинці серця. Алгоритм дій.
  2. Основні правила та порядок проведення реанімації.

Форма проведення заняття: теоретично – практичне заняття.

Метод проведення заняття: розповідь, показ, практичне виконання.

Місце проведення заняття: клас Захисту Вітчизни.

Час проведення заняття: 45 хв.

Обладнання та матеріальне забезпечення: мультимедіа, відеоматеріали, макет постраждалого, плакати, стенди.

 

Хід уроку

 

  1. Вступна частина (5 хв.)

 

  1. Шикування учнів, прийняття рапорту від в. о. ЗКВ, привітання.
  2. Перевірка наявності особового складу, Форму одягу та зовнішній вигляд.
  3. Оголошення теми, завдань і порядок проведення уроку.
  4. Стройове тренування: вихід зі строю, повороти на місці, повернення до строю
  5. Перевірка домашнього завдання.

 

Актуалізація мислення.

Як ви розумієте для чого необхідна до медична підготовка ?

 

  1. Основна частина (35 хв.)

 

  1. Рятувальний ланцюжок при раптовій зупинці серця(20 хв.)

У цілому світі домедичній допомозі приділяють значну увагу. Її важливість зумовлена тим, що саме цей вид допомоги постраждалій чи хворій людині найшвидше надається свідками на місці події – на території, у приміщенні або будь - якому іншому місці перебування людини в невідкладному стані.

Таким свідком події можете бути і ви. Удома, на вулиці, у школі, на відпочинку та будь - де на ваших очах людині може стати недобре, вона може постраждати внаслідок дорожньо - транспортної пригоди (ДТП), утоплення, падіння з висоти, отруєння тощо. Завдяки високому рівню обізнаності та практичної підготовки, ви не будете безпорадними й зможете надати домедичну допомогу – урятувати та зберегти життя людини в невідкладному стані й мінімізувати наслідки впливу такого стану на її здоров’я.

Сукупність дій, які потрібно виконати за умов раптової зупинки серця, називають серцево - легеневою реанімацією (СЛР). Якщо розпочати СЛР першої хвилини після зупинки серця, шанси відновити його роботу сягають понад 85 %, а за 10 хвилин уже менше 10 %.

Небезпечні порушення серцевої діяльності можуть супроводжуватись впливом внутрішніх та зовнішніх чинників.

Внутрішні чинники: порушення ритмів серцевої діяльності – інсульт, інфаркт - міокарда, тромбоз, а також зупинка серця рефлекторного типу, викликану зупинкою дихання.

Зовнішні чинники: прямий удар по грудній клітці, направлений в область серця, ураження електричним струмом, тепловий удар, гостре отруєння, удушення, втоплення, травмування у результаті аварії.

Ознаки зупинки серця:

  • втрата пульсу на кровоносних артеріях, та відсутнє серцебиття;
  • відсутність дихання;
  • розширенні зіниці, що не реагують на світло;
  • збліднення або посиніння кольору обличчя;
  • раптова втрата свідомості;

 

Актуалізація мислення.

Пояснити учням, що таке інсульт та інфаркт– міокарду? Чому на сьогоднішній день це актуально?

 

Інфаркт – гостре порушення мозкового кровообігу, призводить до порушення (пошкодження) тканин головного мозку і порушення його функцій.

Розрізняють геморагічний (розрив кровоносних судин головного мозку, з розвитком внутрішньо мозкового крововиливу) та ішемічний інсульт (закупорка кровоносних судин).

Групи ризику:

  • цукровий діабет;
  • артеріальна гіпертензія;
  • куріння, зловживання алкоголем;
  • зайва вага.

 

Симптоми:

  • асиметрія обличчя;опущений куточок рота, повіки;
  • порушення мови: слова хворого нерозбірливі;
  • ослаблення або оніміння м’язів обличчя, рук, ніг;
  • раптове порушення ходи;
  • порушення координації та рівноваги;
  • різкий головний біль;
  • параліч однієї із сторін тіла.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

F.A.S.T.– міжнародний алгоритм діагностики інсульту:

  • F. face (обличчя) – попросіть хворого посміхнутись. Помітна асиметрія.
    • A.arm (рука) – попросіть хворого підняти обидві руки. Одна з них опуститься.
  • S. speech (мова) – попросіть хворого вимовити просту фразу. Мова нерозбірлива.
  • T. time (час)– якщо один із симптомів підтвердився – негайно викликайте швидку.

Невідкладна допомога.

  • викликати швидку;
  • надати хворому положення напівсидячи;
  • слідкувати станом життєвих показників: серцебиття, дихання;
  • не дозволяти приймати ліки до приїзду бригади швидкої допомоги;
  • не давайте хворим пити.

Прийом ліків може негативно позначитись на стані хворого, призвести до смерті. При відсутності серцебиття, дихання – провести серцево – легеневу реанімацію.

Інфаркт - міокарду – невроз ділянки серцевого м’яза, викликаний порушенням кровопостачання. Найбільш поширеною причиною вважається – атеросклероз – ущільнення стінки кровоносних судин, що звужує її просвіт, призводить до погіршення кровопостачання і підвищення кров’яного тиску.

Група ризику:

  • чоловіки віком 52 – 60 років, жінки – 55–70 років;
  • куріння;
  • цукровий діабет;
  • підвищення рівня холестерину;
  • низька фізична активність;
  • цироз печінки;
  • зайва вага.

Симптоми:

  • сильний гострий біль в грудній клітці триває більше 20 хв., не припиняється після прийому нітрогліцерину;
  • біль відає в ліве плече, руку, шию, щелепу, спину(між лопаток); відчувається нестача повітря, задуха, неспокій;
  • порушується ритм серця;
  • хворий блідне, покривається холодним липким потом.

 

Невідкладна допомога

 

  1. Викликати бригаду невідкладної допомоги.
  2. Дозволити приймати тільки ті ліки, які хворий приймав раніше.
  3. Надати хворому сидяче положення, це забезпечить йому вільне дихання.
  4. Забезпечити повний фізичний та психологічний спокій хворого.
  5. Розтягнути комір сорочки, послабити краватку, забезпечити комфортне глибоке дихання.
  6. Перша мед. допомога при зупинці серця проводиться якомога швидше, адже за 5 – 6 хв. кора головного мозку починає зазнавати дію процесів, що мають незворотній характер.

 

Актуалізація мислення.

Які на вашу думку проходять незворотні процеси в корі головного мозку? Що вони можуть визвати?

 

Ланцюжок виживання.

  1. Раннє виявлення стану потерпілого та виклик невідкладної мед. допомоги.
  2. Надання потерпілому серцево - легеневої реанімації.
  3. Рання дефібриляція (щоб відновити роботу серця).
  4. Терапія після реабілітації.

 

 

 

  1. Основні правила та порядок проведення реанімації (10 хв.)

 

Реанімації – це комплекс заходів, які спрямовані на відновлення дихання та роботи серця.

Основні правила та порядок проведення реанімаційних заходів:

Правило 1. Врятувати від загибелі після раптового помирання (у разі електротравм, задушення або утоплення, гострих отруєнь, шоку, тяжких механічних травм, гострої зупинки серця) можна тільки життєздатний організм.

Правило 2. Реанімація може бути успішною тільки у випадку, якщо вона виконується правильно і повноцінно.

Правило 3. Реанімація може бути успішною тільки у випадку, якщо вона реалізована своєчасно до настання в організмі необоротних змін.

Під час проведення реанімаційних заходів необхідно:

  • терміново відновити вільну прохідність дихальних шляхів;
  • провести штучну вентиляцію легень;
  • провести непрямий масаж серця;
  • після відновлення серцебиття та дихання постраждалого зафіксуйте положення його тіла на боці.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Актуалізація мислення.

Як визначити, що у потерпілого відсутнє дихання та серцебиття ?

 

Організаційно - методичні вказівки: розглядаючи вивченні питання необхідно приготувати відеоматеріали та мультимедіа з метою кращого засвоєння теми. Деяким учням рекомендувати підготовити коротенькі виступи, наприклад: Ознаки клінічної та біологічної смерті?

 

  1. Заключна частина (5 хв.)

 

  1. Нагадати вивчену тему та запитання.
  2. Спільно з учнями відмітити кращих, вказати на недоліки під час розгляду питань.
  3. Аргументовано оцінити учнів відповідно до їх активності та дисциплінованості під час уроку.
  4. Домашнє завдання. Підготовити виступи, за обраною тематикою. Вивчити конспект. Бути готовими відповісти на запитання попередньої теми.


План– конспект уроку №2

 

З предмету «Захист Вітчизни» 10 клас «   »_________2018рік.

Заняття 2.

Розділ 9. Домедична допомога.

Тема 1. Базова підтримка життя.

Навчально – виховна мета: ознайомити з основними положеннями ланцюжка виживання при звільненні дихальних шляхів та різновиди штучної вентиляції легень.

Навчальні питання :

  1. Звільнення дихальних шляхів від сторонніх предметів.
  2. Штучне дихання та його різновиди.

Форма проведення заняття: теоретично - практичне заняття.

Метод проведення заняття: розповідь, показ, практичне виконання.

Місце проведення заняття: клас Захисту Вітчизни.

Час проведення заняття: 45 хв.

Обладнання та матеріальне забезпечення: мультимедіа, відеоматеріали, макет постраждалого, плакати, стенди.

 

Хід уроку

 

  1. Вступна частина (5 хв.)

 

  1. Шикування учнів, прийняття рапорту від в. о. ЗКВ, привітання.
  2. Перевірка наявності особового складу, форму одягу та зовнішній вигляд.
  3. Оголошення теми, завдань і порядок проведення уроку.
  4. Стройове тренування: змикання та розмикання відділення від направляючого.
  5. Перевірка домашнього завдання.

Актуалізація мислення.

Які ознаки зупинки серця ? Які внутрішні та зовнішні ознаки зупинки серця? Що таке реанімація? Признаки інфаркту?

 

  1. Основна частина (45 хв.)

 

  1. Звільнення дихальних шляхів від сторонніх предметів (10 хв.)

У разі порушення прохідності дихальних шляхів, це відбувається в результаті западанні язика та нижньої щелепи, блокуванні дихальних шляхів кров’ю, блювотними масами, водою, сторонніми предметами, необхідно подбати про відновлення прохідності дихальних шляхів.

Перша дія – очищення ротової порожнини:

  • постраждалого покласти на тверду поверхню, повернути голову на бік;
  • схрестити великий та, вказівний палець лівої руки, розтулити щелепи та очистити ротову порожнинну носовичком, намотаний на вказівний та
  • середній пальці правої руки. Очищення ротової порожнини здійснюється коловими рухами за годинниковою стрілкою.

 

Друга дія – звільнення дихальних шляхів:

  • голову постраждалого в положенні лежачи на спині слід повернути прямо і максимально відкинути назад, поклавши одну руку під шию, а другою на чоло, щоб фіксувати набуте положення;
  • при викиданні голови назад нижня щелепа відсувається разом із коренем язика, в результаті чого прохідність дихальних шляхів відновлюється;
  • щоб повторно не запав язик та нижня щелепа голову хворого необхідно весь час підтримувати відхиленою назад, підложивши під шию валик.

 

Організаційно– методичні вказівки.

Розглядаючи дане питання учням показують відеоматеріали –звільнення дихальних шляхів від сторонніх предметів. Практично учні відпрацьовують після показу на двох заздалегідь підготовлених учнях зі складу відділення, а потім самостійно практично працюють під наглядом вчителя. Старший на робочому місці контролює учнів вказуючи на помилки та разом з ними їх виправляє.

  1. Штучне дихання– та його різновиди (20 хв.)

Якщо поранений не дихає або має проблеми з диханням необхідно найскоріше вжити заходів по відновленню дихання. Щоб зайнятися відновленням дихання ви і потерпілий не повинні знаходитись під вогнем противника. Прохідність дихальних шляхів другий крок алгоритму, тому необхідно швидко оцінити, чи у потерпілого немає загрозливих кровотеч з кінцівок. Накласти в разі потреби джгут.

Визначити рівень свідомості пораненого.

Перевірити його реакцію на подразник. Запитати його голосно, але м’яко: з вами все гаразд. Також обережно струсіть його або поплескайте його по плечу. Якщо поранений не відповідає, вам необхідно вкласти його на спину і відкрити його дихальні шляхи.

Перевірка наявності дихання у пораненого метод «Дивитись–Слухати–Відчувати».

Підтримуючи пораненого в положенні із закинутою головою і підведеним підборіддям, нахилитися вухом до його носа і рота, а очима стежити за рухом грудної клітини та живота.

 

Дивитися, чи рухається грудна клітина.

Слухайте, чи виходить повітря при видиху.

Відчувайте, потік повітря на щоці.

 

Активізація мислення учнів.

Які ви ще знаєте способи перевірки відсутності дихання?

Якщо поранений у свідомості і дихає самостійно і дихальний цикл за 15 секунд (один дихальний цикл – один вдих і один видих) менше двох циклів, необхідно вставити носоглотковий повітропровід і укласти пораненого в безпечне положення на боці.

Метод «із легені в легені».

Цей метод є найефективнішим, що забезпечує введення у легені постраждалого об’єм повітря, відповідно до глибокого вдиху (500 – 700мл) повітря. Цей метод передбачає застосування одного або двох способів – «із рота в рот», або «із рота в ніс». Перший спосіб передбачає вдування повітря в легені через ротову порожнину з одночасним затисканням носу, другий спосіб передбачає вдування повітря через ніс, а рот постраждалого має бути закритим.

Головні умови штучної вентиляції легенів.

  1. Горизонтальне положення постраждалого на спині на твердій поверхні.
  2. Фіксоване положення голови постраждалого (закинуте назад).
  3. Ритмічне дихання рятівника(16 – 19 вдування за 1 хв.)

 

Алгоритм проведення штучної вентиляції легень способом «із рота в рот».

  1. На відкритий рот покласти розгорнутий носовичок або серветку.
  2. Затиснути ніс постраждалого.
  3. Зробити глибокий вдих.
  4. Щільно притисніть губи до губ постраждалого, утворити геометричне з’єднання.
  5. Із силою вдуйте повітря в рот постраждалого і відхиліться.

Метод Сильвестра - Брошу.

Цей метод застосовується у випадку коли неможливо застосувати метод «із легенів у легені» зокрема при складних пораненнях щелепо – лицьової ділянки. Штучна вентиляція легенів при цьому здійснюється за рахунок ритмічного розведення та притиснення рук до грудної клітини. Якщо реанімацію проводить одна особа, то вона стає на коліна за головою постраждалого, якщо дві, то розташовуються по обидва боки від нього. Під час руху руками потрібно дотримуватись чіткого ритму з рівними проміжками, відповідно до власного дихання.

Головні умови для штучної вентиляції легенів:

  • горизонтальне положення потерпілого на спині на твердій поверхні;
  • підкласти під нижню частину грудної клітини валик із складеної ковдри або поліно заввишки 15 – 20 см;
  • розташування лопаток і потилиці нижче рівня реберних дуг;
  • ритмічне підняття і притискання до грудей двох рук постраждалого (16 – 19 разів на 1 хв.).

Алгоритм проведення штучної вентиляції легенів за методом Сільвестра - Брошу.

  1. Розстебніть одяг та послабте ремінь на поясі постраждалого.
  2. Візьміть руки постраждалого на рівні зап’ясть.
  3. Різко розведіть руки постраждалого в сторони.
  4. Щільно притисніть руки постраждалого до грудей на 2 – 3сек.і стисніть її.

Метод Холтера - Нільсена.

Цей метод застосовується, коли постраждалий лежить у положенні обличчям униз. Штучне дихання проводиться шляхом почергового натискання долонями на верхню частину тулуба в області лопаток та розведення його рук. Якщо проводить реанімацію одна людина, то вона стає на коліна за головою постраждалого, схрестивши його руки.

Головні умови штучної вентиляції легенів:

  • горизонтальне положення потерпілого на животі на твердій поверхні;
  • голова постраждалого повернута на бік;
  • збереження нерухомого положення голови, тулуба;
  • ритмічні натискання на лопатки та розведення рук постраждалого (12 разів на 1 хв.)

Алгоритм штучної вентиляції легень за методом Холтера - Нільсена.

  1. Зігнути руки постраждалого в ліктях, одну кисть покладіть на другу долонями вниз.
  2. Покласти долоні на спину потерпілого в області лопатки.
  3. Подаючись вперед різко натиснути на лопатки, зробіть вдих.
  4. Витягніть складені руки постраждалого, не відриваючи їх від поверхні землі.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Організаційно - методичні вказівки.

Розглядаючи дану тему підготовити відеоматеріали відповідно до питань теми. Підготовити учнів, що будуть вам допомагати на практичних занять. Підготувати робочі місця. Під час практичних занять звертати увагу на точність і правильність виконання вправ, вказувати на помилки та разом з учнями виправляти їх.

Місце №1         Місце №2                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     Місце №3                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           

 

Зміна місць за командою вчителя Захисту Вітчизни.

 

  1. Заключна частина (5 хв.)
  1. Підвести підсумок заняття.
  2. Нагадати вивчену тему та завдання.
  3. Відмітити кращих, виставити оцінки.
  4. Провести коротке опитування вивченої теми з метою її закріплення.
  5. Домашнє завдання. Підручник Захист Вітчизни, підготувати творчі завдання з вибраних тем.


План– конспект уроку №3

 

З предмету «Захист Вітчизни» 10 клас «   »_________2018рік.

Заняття 3: Теоретично - практичне заняття.

Розділ 9. Домедична підготовка.

Тема 1 Базова підтримка життя.

Навчально - виховна мета: ознайомити з основними особливостями проведення непрямого масажу серця; вміти застосовувати автоматичний зовнішній дефібрилятор та вміти проводити реанімацію одним та двома рятівниками.

Навчальні питання:

  1. Непрямий масаж серця, як засіб відновлення діяльності серцево – судинної системи.
  2. Застосування автоматичного зовнішнього дефібрилятора.

Форма проведення заняття: теоретично - практичне заняття.

Метод проведення заняття: розповідь, показ, практичне виконання.

Місце проведення заняття: клас Захисту Вітчизни.

Час проведення заняття: 45 хв.

Обладнання та матеріальне забезпечення: мультимедіа, відеоматеріали, макет постраждалого, плакати, стенди.

 

Хід уроку

 

  1. Вступна частина (5 хв.)
  1. Шикування учнів, прийняття рапорту від в. о. ЗКВ, привітання.
  2. Перевірка наявності особового складу, форму одягу та зовнішній вигляд.
  3. Оголошення теми, завдань і порядок проведення уроку.
  4. Стройове тренування: виконати стройове положення на 8 рахунків.
  5. Перевірка домашнього завдання.

Які ознаки зупинки серця ?

Які внутрішні та зовнішні ознаки зупинки серця ?

Що таке реанімація?

Признаки інфаркту?

Як перевірити наявність дихання?

Головні умови проведення штучної вентиляції легенів?

 

  1. Основна частина (45 хв.)
  1.               Непрямий масаж серця, як засіб відновлення серцево - легеневої системи методика його виконання (10 хв.)

Нерідко обмеження реанімаційних заходів лише штучною вентиляцією легенів не приносить успіхів. Тому для збільшення шансів на життя потерпілого необхідно забезпечити ефективну серцево– легеневу реанімацію.

Під час зупинки серця необхідно викликати його скорочення та розширення штучним шляхом.

Ознаки зупинки серця:

  • Відсутній пульс на сонних та стегнових артеріях.
  • Розширені зіниці.
  • Відсутня реакція на світові подразнення.
  • Синюшність та блідість шкіри.

Суть непрямого масажу серця полягає у ритмічному стисканні серця між грудиною та хребтом. При цьому кров виштовхується із лівого шлуночка в аорту, а з правого у легені, де насичується киснем. Після того як тиск на грудину припиняється, порожнини серця знову заповнюються кров’ю.

Правила непрямого масажу серця:

  • Постраждалий перебуває в горизонтальному положенні на спині на твердій поверхні.
  • Особа яка надає допомогу, приймає стійке положення та нахиляється вперед. Лінія його плечей паралельно грудині постраждалого.
  • Рятувальник кладе долонні одна на одну та розташовує на грудній клітині постраждалого.
  • Виконати ритмічні натискання слід прямими руками не згибаючи їх у ліктях і не відриваючи їх від грудної клітини.
  • Натиск необхідно робити з такою силою, щоб зрушення грудної кістки становило 5 см.
  • Під час непрямого масажу серця частота натискань повинна становити 100 разів на 1хв.

Зупиняти масаж серця більш ніж на 15– 20 секунд не можна.

Якщо реанімацію проводить одна людина, то через кожні 15 натискань на грудину з інтервалом в 1 секунду, вона повинна припинити масаж, зробити два потужних вдихи за методом « З РОТА В РОТ».

Якщо в реанімації беруть двоє участь, то варто робити одне роздування легенів кожні 4–5 натискань на грудину. Реанімаційні заходи слід здійснювати безпосередньо до відновлення серцевої діяльності і дихання або до появи явних ознак біологічної смерті. Ознаками ефективності проведення непрямого масажу є поява первинних ознак зупинки серця.

 

Актуалізація мислення учнів.

Які ви знаєте первинні ознаки зупинки серця?

Які ознаки біологічної смерті?

Чому необхідно перевіряти ротову порожнину потерпілого?

Дуже дієвим при наданні серцево– легеневої реанімації є поєднання штучної вентиляції легенів та непрямого масажу серця.

  1. Застосування автоматичного зовнішнього дефібрилятора (10 хв.)

Дефібриляція – лікувальний захід спрямований на відновлення ефективної діяльності серця шляхом подання одиночного електромагнітного імпульсу достатньої сили і тривалості.

Сучасний автоматичний зовнішній дефібрилятор (АЗД) – це невеликий комп’ютеризований, надійний та простий прилад, за допомогою якого можна оцінювати стан людини та рятувати їй життя. Завдання автоматичного зовнішнього дефібрилятора – аналіз ритмів серця. Після діагностики апарат обирає одне з двох рішень – подати електричний струм чи ні.

Правила користуванням АЗД:

  1. Постраждалий перебуває подалі від предметів, що проводять електричний струм.
  2. Руки рятівника, повинні бути сухими.
  3. Електроди змочені нетральним розчином, щільно прикладені до тіла (щоб уникнути електричних опіків).
  4. Розряд повинний бути однократним за одиницю часу. Повторний розряд з такою самою напругою або з її підвищенням на кілька одиниць.
  5. Застосування дефібрилятора не повинно замінювати інші заходи серцево– легеневої реанімації.

АЗД діє самостійно напівавтоматична – видає рекомендації у вигляді електрокардіограми постраждалого. Ним може користуватися як і медичний працівник так і звичайна людина.

Принцип роботи АЗД:

  • Відкрити кришку та ввімкнути АЗД.
  • Приклеїти електроди на грудну клітину постраждалого, змочити електроди гелем або електролітом; один з одного боку грудини нижче ключиці, другий – з лівого боку під лівим соском.
  • Зачекати поки апарат не здійснить аналіз ритму, натиснути кнопку розряд для проведення дефібриляції за умови, що до потерпілого ніхто не торкається.
  • Після виконання дефібриляції розпочати проведення серцево–легеневої реанімації у співвідношенні : 30 натискань на грудну клітину, 2 штучних вдихи.
  • При відновленні ознак життя у потерпілого забезпечте йому постійний догляд до приїзду бригади екстреної мед. допомоги. Електроди залишити на грудній клітці.

 

Організаційно– методичні вказівки.

Для більш поглибленого вивчення теми та закріплення умінь та навичок зорганізуються робочі місця на яких учні відпрацьовують реанімаційні заходи, самостійно та в парі. Роботу їх контролюють підготовленні учні та вчитель. З метою контролю рекомендовано залучити мед. працівника навчального закладу. Учні, що навчаються за програмою Основи мед. знань готують презентації відповідно до обраних завдань теми з захистом їх на заліковому занятті в кінці вивченої теми як практично так і теоретично.

 

Контрольні запитання.

  1. У чому полягає суть штучного дихання?
  2. Описати дії серцево– легеневої реанімації однією особою та в парі?
  3. Чому перед проведенням серцево – легеневої реанімації потрібно відновити прохідність дихальних шляхів?
  4. Дайте визначення дефібриляція?
  5. Які причини зумовлюють зупинку серця?
  6. Чому непрямий масаж є найефективнішим?

 

  1. Заключна частина (5 хв.)
  1. Підвести підсумок заняття.
  2. Нагадати вивчену тему та завдання.
  3. Відмітити кращих, виставити оцінки.
  4. Провести коротке опитування вивченої теми з метою її закріплення.
  5. Домашнє завдання. Підручник Захист Вітчизни, підготувати творчі завдання з вибраних тем.

 

Завдання 1 «Ви свідок ДТП»

Під час ДТП машина з’їхала в кювет; відчувається запах бензину, який капає з правого боку авто. Постраждалих двоє: водій і пасажирка.

У водія спостерігається втрата притомності, деформація правої нижньої кінцівки. Неозброєним оком можна визначити відкритий перелом ноги в ділянці стегна, кров’ю просякнутий одяг, пляма швидко збільшується, видно уламок кістки.

Пасажирка притомна, адекватно реагує, легкий стан шоку. Видимих поранень немає, кровотеча відсутня. Пасажирка була пристебнута паском безпеки. Вона повідомляє, що водій є носієм ВІЛ.

  • За якими ознаками можна визначити вид кровотечі в постраждалого водія?
  • Чим вона небезпечна для життя?
  • Ще які ознаки характерні для такої кровотечі?
  • Чим можна пояснити стан непритомності у водія?
  • Чи можна кровотечу у водія вважати масивною?
  • За якими ознаками?

 

Завдання № 2 «Ви свідок вуличної бійки»

Ідучи на курси самодопомоги, ви придбали в аптеці для практичних занять три рулони стерильних бинтів, рукавички, вату та джгут–турнікет СПАС і випадково стали свідком вуличної бійки.

Почувся крик, брязкіт скла. Компанія розбіглась, залишивши на дорозі пораненого хлопця, який притискає руками закривавлену шию. Говорити не може, кров яскраво–червона, пульсуючим струменем витікає з шиї.

Який вид кровотечі в постраждалого хлопця? За якими ознаками?

Чи можна кровотечу в постраждалого вважати масивною? Ще які ознаки характерні для неї?

Чи є небезпека для життя постраждалого і чому? Які ще ознаки вказують на цю небезпеку?

План – конспект уроку №4.

 

З предмету «Захист Вітчизни» 10 клас «   »_________2018рік.

Заняття 4: Практичне заняття.

Розділ 9: Домедична допомога.

Тема 1: Базова підтримка життя.

Навчально – виховна мета: практично відпрацьовують учбові питання вивчені з даної теми, а також удосконалюють уміння та навички отриманих на попередніх заняттях.

Навчальні питання:

  1. Звільнення дихальних шляхів від сторонніх предметів.
  2. Штучна вентиляція легенів за методом Холтера - Нільсена.
  3. Штучна вентиляція легенів за методом Сільвестра - Брошу.
  4. Штучна вентиляція легенів за методом «із легенів у легені».
  5. Непрямий масаж серця.
  6. Техніка проведення реанімаційних заходів одним та двома рятівниками.

Форма проведення заняття: практичне заняття.

Метод проведення заняття: розповідь, показ, практичне виконання.

Місце проведення заняття: клас Захисту Вітчизни.

Час проведення заняття: 45 хв.

Обладнання та матеріальне забезпечення: мультимедіа, відеоматеріали, макет постраждалого, плакати, стенди.

 

Хід уроку

 

  1. Вступна частина (5 хв.)
  1. Шикування учнів, прийняття рапорту від в. о. ЗКВ, привітання.
  2. Перевірка наявності особового складу, форму одягу та зовнішній вигляд.
  3. Оголошення теми, завдань і порядок проведення уроку.
  4. Стройове тренування: стройові повороти на місці у складі відділення.
  5. Перевірка домашнього завдання.

Які ознаки зупинки серця ?

Які внутрішні та зовнішні ознаки зупинки серця ?

Що таке реанімація?

Признаки інфаркту?

Як перевірити наявність дихання?

Головні умови проведення штучної вентиляції легенів?

 

  1. Основна частина (45 хв.)

Техніка проведення реанімаційних заходів одним та двома рятівниками.

Реанімаційні заходи проводити одній особі дуже тяжко. Насправді це важка фізична праця навіть для добре фізично підготовленій людині не можуть ефективно натискати на грудну клітину тривалий час. Наростаюча м’язова втома супроводжується зменшенням амплітуди, чистоти натискань та порушення ритму.

У зазначеній ситуації варто залучати інших свідків події. Щоправда, більшість громадян через відсутність знань і навичок намагатимуться ухилитися від такої роботи. Тому потрібно переконливо їм сказати, що відсутність належної допомоги з їхнього боку загрожує життю постраждалого.

Робота в команді має суттєвий позитивний вплив і під час застосування автоматичного зовнішнього дефібрилятора. Вам відомо, що, виконуючи заходи серцево–легеневої реанімації, необхідно якомога менше часу витрачати на паузи між натисканням на грудину клітку. Коли ви працюєте самотужки, то виникне тривала пауза для наклеювання електродів. Коли ви працюєте в парі, то один рятівник продовжує натискати на грудну клітку, інший у цей час наклеює електроди. Паузи практично немає. А далі виконуйте голосові накази автоматичного зовнішнього дефібрилятора.

Коли ви будете тренуватися працювати в команді під час серцево–легеневої реанімації, то переконаєтеся, що це не так просто. Усі люди за характером різні. Хтось вроджений лідер, хтось старанний виконавець, хтось інтелектуал, хтось настільки не тренований, що після першого циклу 30 : 2 буде скаржитися на втому.

Роль лідера найвідповідальніша, бо він ухвалює рішення. Тому лідерські якості у собі потрібно розвивати шляхом тренувань. Візьміть найрізноманітніші сценарії, коли в когось виникла раптова затримка кровообігу. Тренуйтеся як у ролі лідера, так і в ролі помічника. Тоді ви зможете визначити на практиці, ким насправді ви є.

 

Організаційно – методичні вказівки.

  • Відділення ділиться на 5 робочих груп, в кожній групі призначається старший, що слідкує за дисципліною на робочому місці, шикує відділення під час зміни робочих місць.
  • На кожне робоче місце призначається старший, що показує та контролює відпрацювання учнями поставлених завдань.
  • Зміна робочих місць за вказівкою вчителя ЗВ.

Вчитель ЗВ проводить загальний контроль всіх робочих місць. Може знаходитись на одному із робочих місць де контролює роботу групи.

В кінці уроку вчитель моделює різні життєві ситуації і разом з відділенням шукає правильну відповідь або рішення, тим самим закріплює з учнями отриманні уміння та навички з даної теми.

 

  1. Заключна частина (5 хв.)
  1. Підвести підсумок заняття.
  2. Нагадати вивчену тему та завдання.
  3. Відмітити кращих, виставити оцінки.
  4. Домашнє завдання. Підручник Захист Вітчизни. Підготувати виступи та презентації відповідно до обраних тем або завдань.

 

Ситуаційне завдання 1: «Ви свідок ДТП»

Унаслідок дорожньо-транспортної пригоди, машина з’їхала в кювет, є запах бензину, який крапає з правого боку авто. Постраждалих двоє: водій і пасажирка. Водій знепритомнів, у нього велика рана на правій пахвинній ділянці, кров’ю просякнутий одяг, пляма швидко збільшується.

Пасажирка при свідомості, адекватно реагує, у стані легкого шоку. Видимих поранень немає, кровотеча відсутня. Пасажирка була пристебнута паском безпеки. Під час огляду вона повідомляє, що водій є носієм вірусу імунодефіциту людини. Випадковий перехожий вийняв з повністю укомплектованої автомобільної аптечки гумові рукавиці і почав надавати допомогу. Після прямого тиску руками на рану туди введено близько одного метра бинта. Кровотеча значно зменшилась. Він покликав на допомогу.

  1. Які ваші подальші дії?
  2. Чи потрібно натискати коліном у правій пахвинній ділянці?
  3. Чи є необхідність в накладанні турнікета або джгута?
  4. Які небезпеки можуть виникнути в цій ситуації і як їх уникнути?

 

Ситуаційне завдання 2: «Ви свідок бійки»

Повертаючись додому з курсів самодопомоги, ви придбали в аптеці 3 рулони стерильних бинтів, рукавички, вату та джгут–турнікет СПАС і випадково стали свідком вуличної бійки. Почувся крик, брязкіт скла... Компанія розбіглась, залишивши на дорозі пораненого хлопця, який притискає руками закривавлену шию. Говорити не може, кров яскраво - червона, пульсуючим струменем витікає з ділянки шиї. Одягнувши рукавички і покликавши на допомогу інших перехожих, ви лівою рукою притиснули до рани частково розгорнутий бинт, накладений гармошкою. Кровотеча трохи зменшилась. Ви бачите, що в глибині нижньої частини рани чітко видно місце кровотечі.

  1. Які ваші подальші дії?
  2. Чи потрібна вам допомога інших людей?
  3. Чи є необхідність заповнити рану бинтом?
  4. Чи є необхідність у використанні джгута?
  5. Які небезпеки можуть виникнути в цій ситуації і як їх уникнути?


План– конспект уроку №5.

 

З предмету «Захист Вітчизни» 10 клас «   »_________2018рік.

Заняття 5: Практичне–теоретичне заняття.

Розділ 9. Домедична допомога.

Тема 2 Надання домедичної допомоги при кровотечах.

Навчально – виховна мета: ознайомити учнів з основними видами кровотеч та їх характеристикою; виховати цілісне ставлення до власного життя та здоров’я.

Навчальні питання:

  1. Види кровотеч.
  2. Неконтрольована кровотеча найбільш поширена причина серед попереджувальних смертей після травматичного ушкодження.

Форма проведення заняття: практичне - теоретичне заняття.

Метод проведення заняття: розповідь, показ, практичне виконання.

Місце проведення заняття: клас Захисту Вітчизни.

Час проведення заняття: 45 хв.

Обладнання та матеріальне забезпечення: мультимедіа, відеоматеріали, макет постраждалого, плакати, стенди.

 

Хід уроку

 

  1. Вступна частина (5 хв.)

 

  1. Шикування учнів, прийняття рапорту від в. о. ЗКВ, привітання.
  2. Перевірка наявності особового складу, форму одягу та зовнішній вигляд.
  3. Оголошення теми, завдань і порядок проведення уроку.
  4. Стройове тренування: стройові повороти на місці у складі відділення.
  5. Перевірка домашнього завдання.

Які ознаки зупинки серця?

Які внутрішні та зовнішні ознаки зупинки серця ?

Що таке реанімація?

Признаки інфаркту?

Як перевірити наявність дихання?

Головні умови проведення штучної вентиляції легенів?

 

  1. Основна частина (35 хв.)
  1. Види кровотеч (20 хв.)

Смерть від втрати крові під час бою становить близько 70% від загальної кількості смертей в бою. Така цифра викликана перш за все анатомією – всі частини тіла мають щільну сітку кровоносних судин, більшого чи меншого розміру.

Кровотечами – називаються витікання крові з ушкоджених кровоносних судин. Залежно від того, куди саме виливається кров, кровотечі бувають зовнішніми (кров витікає з рани назовні) і внутрішні (кров витікає в тканини й органи тіла).

 

Залежно від характеру ушкоджень судин розрізняють кровотечі:

  • артеріальні;
  • венозні;
  • капілярні;
  • парахімантозні (ушкодження внутрішніх органів);
  • змішані;

Картинки по запросу види кровотечі

 

За кількістю втраченої крові до 500 мл. –помірні; до 1000 мл. – середні; до 1500 – великі; 1500 – дуже великі або смертельні.

 

Актуалізація мислення учнів.

Що на вашу думку необхідно робити, якщо у постраждалого сильна кровотеча?

 

Ознаки внутрішньої кровотечі:

  • Раптова блідість шкірних покровів.
  • Похолодіння кистей і стоп.
  • Почастішання пульсу, запаморочення голови.
  • Похожее изображениеШум у вухах, холодний піт.
  • Місце удару синіє, напухає.

 

Перша мед. Допомога – до тієї частини тіла, де є підозра на внутрішню кровотечу, покласти компрес з льоду або холодною водою і негайно відправити потерпілого до лікувального закладу.

 

Актуалізація мислення учнів.

Що переносяться кровоносними сосудами до клітин?

Від чого залежить кількість втраченої крові?

Алгоритм дій при кровотечі:

  1. Накласти тугу пов’язку.
  2. Затиснути пальцем судину, яка кровоточить.
  3. Накласти кровоспинний джгут або закрутку.
  4. Максимально зігнути кінцівку у суглобі.
  5. Зафіксувати кінцівку; руку підвісити на хустинці, під ногу покласти валик з одягу(швидко згортається кров у рані).

Надзвичайно небезпечною – є артеріальна кровотеча, внаслідок якої за короткий час з організму людини може витекти значна кількість крові. Ознаки артеріальної кровотечі: яскраво – червоний колір крові, кров витікає пульсуючим струменем. При венозній кровотечі колір крові темніший, витікання крові безперервне без струменя. Капілярна кровотеча– це пошкодження дрібних судин шкіри, підшкірних клітин і м’язів – кровоточить вся поверхня.

  1.               Неконтрольована кровотеча найбільш поширена причина серед попереджувальних смертей після травматичного ушкодження. (10 хв.)

Основні ознаки критичної кровотечі:

  1. Ампутація (відрив) кінцівки.
  2. Пульсуючий або фонтанний крововилив з рани.
  3. Пляма крові – динамічне розтікання.
  4. Калюжа крові під тілом пораненого.

Критична кровотеча – це стрімка втрата крові внаслідок пошкодження великої судини або значної кількості великих та малих судин, при ненаданні допомоги призводить до смерті пораненого. Наприклад, від ураження стегнової артерії, боєць може загинути від критичної втрати крові за декілька хвилин, якщо не встигне накласти собі кровоспинний турнікет (35 - 40 секунд – втрата свідомості).

Актуалізація мислення учнів.

Які види травмувань на ваш погляд трапляються під час надзвичайних ситуацій та бойових дій?

 

  1. Заключна частина (5 хв.)
  1. Підвести підсумок заняття.
  2. Нагадати вивчену тему та завдання.
  3. Відмітити кращих, виставити оцінки.
  4. Домашнє завдання. Підручник Захист Вітчизни. Підготувати виступи та презентації відповідно до обраних тем або завдань.

 

Контрольні питання.

Які ви знаєте види кровотеч?

Ознаки внутрішньої кровотечі?

Яка втрата крові – є небезпечною для життя людини?

Ознаки критичної кровотечі?

Перша мед. допомога при критичній кровотечі?

Організаційно– методичні вказівки.

Підготувати відеоматеріали, плакати, стенди з метою поглибленого вивчення даної теми. Вчитель під час уроку моделює різні ситуації із життя та разом з учнями знаходить вірну відповідь. Вчитель під час уроку керується статутами ЗСУ.

 

Ситуаційне завдання 1: «Ви свідок ДТП»

 

Під час ДТП машина з’їхала в кювет; відчувається запах бензину, який капає з правого боку авто. Постраждалих двоє: водій і пасажирка.

У водія спостерігається втрата притомності, деформація правої нижньої кінцівки. Неозброєним оком можна визначити відкритий перелом ноги в ділянці стегна, кров’ю просякнутий одяг, пляма швидко збільшується, видно уламок кістки.

Пасажирка притомна, адекватно реагує, легкий стан шоку. Видимих поранень немає, кровотеча відсутня. Пасажирка була пристебнута паском безпеки. Під час огляду вона повідомляє, що водій є носієм ВІЛ.

  1. Які небезпеки можуть загрожувати життю особи, яка планує надати домедичну допомогу постраждалому водію?
  2. Як діяти особі, яка планує надати домедичну допомогу постраждалому водію, у випадку виявлення небезпеки для її життя?
  3. Якими є правила особистої безпеки в разі надання домедичної допомоги постраждалому водію?
  4. Який алгоритм надання домедичної допомоги постраждалому водію?
  5. Як здійснити доступ до рани постраждалому водію і в чому полягає її обробка?
  6. Яка послідовність надання домедичної допомоги постраждалому у разі, коли місце події безпечне?

 

Ситуаційне завдання 2: «Ви свідок вуличної бійки»

 

Ідучи на курси самодопомоги, ви придбали в аптеці для практичних занять три рулони стерильних бинтів, рукавички, вату та джгут - турнікет СПАС і випадково стали свідком вуличної бійки.

Почувся крик, брязкіт скла. Компанія розбіглась, залишивши на дорозі пораненого хлопця, який притискає руками закривавлену шию. Говорити не може, кров яскраво - червона, пульсуючим струмом витікає з ділянки шиї.

  1. Які небезпеки можуть загрожувати життю особи, яка планує надати домедичну допомогу пораненому хлопцю?
  2. Як діяти особі, яка планує надати домедичну допомогу пораненому хлопцю, у випадку виявлення небезпеки для її життя?
  3. Якими є правила особистої безпеки при наданні домедичної допомоги пораненому хлопцю?
  4. Який алгоритм надання домедичної допомоги пораненому хлопцю?
  5. Яка послідовність надання домедичної допомоги пораненому хлопцю у випадку, коли місце події безпечне?


План– конспект уроку №6.

 

З предмету «Захист Вітчизни» 10 клас «   »_________2018рік.

Заняття 6: Практичне – теоретичне заняття.

Розділ 9: Домедична допомога.

Тема 2: Надання домедичної допомоги при кровотечах.

Навчально – виховна мета: ознайомити учнів з основними методами зупинки кровотеч; виховати цілісне ставлення до власного життя та здоров’я; тренувати в умінні надати першу мед допомогу при кровотечах.

Навчальні питання :

  1. Техніка застосування прямого тиску на рану.
  2. Техніка накладання турнікету на верхні та нижні кінцівки.

Форма проведення заняття: практичне – теоретичне заняття.

Метод проведення заняття: розповідь, показ, практичне виконання.

Місце проведення заняття: клас Захисту Вітчизни.

Час проведення заняття: 45 хв.

Обладнання та матеріальне забезпечення: мультимедіа, відеоматеріали, макет постраждалого, плакати, стенди.

 

Хід уроку

 

  1. Вступна частина (5 хв.)

 

  1. Шикування учнів, прийняття рапорту від в. о. ЗКВ, привітання.
  2. Перевірка наявності особового складу, форму одягу та зовнішній вигляд.
  3. Оголошення теми, завдань і порядок проведення уроку.
  4. Стройове тренування: вихід зі строю, рух стройовим кроком, повернення до строю.
  5. Перевірка домашнього завдання.

Які ви знаєте види кровотеч?

Ознаки внутрішньої кровотечі?

Яка втрата крові – є небезпечною для життя людини?

Ознаки критичної кровотечі?

Перша мед. допомога при критичній кровотечі?

 

  1. Основна частина (35 хв.) 
  1. Техніка застосування прямого тиску на рану(15 хв.)

Пальцеве натискання є мабуть, найбільш швидким способом запобігання крововтрати. Суть його полягає в притисненні магістральних артерій, що постачає травмовану ділянку.

Шляхи натиснення: пальцями рук, кулаком або коліном в певних точках.

Затискання проводиться не в ранні, а вище – ближче до серця в тій точці, де артерія лежить не глибоко і може бути знайдена за пульсом. Поєднання пальцевого натискання з наступним накладанням турнікету – є запорукою збереження життя потерпілому. Всі місця пальцевого натискання симетричні.

Сонні артерії проходять вздовж шийного відділу хребта, легко прощупуються.

 

Актуалізація мислення учня.

Похожее изображениеСпробуйте – нижче місця поранення(ближче до серця) чотирма пальцями шляхом притискання до хребта здавити артерію.

Плечова артерія проходить по внутрішній стороні плеча.

Найдіть її та чотирма пальцями притисніть її до внутрішньої сторони плечової кістки.

Найбільші артерії нижньої кінцівки проходять в паховій ділянці з внутрішньої сторони стегна. Притиснення відбувається пальцями, кулаком, коліном.

Інший спосіб притиснення артерій– є максимальне стиснення зігнутих кінцівок в суглобі. Методика: зробити валик з підручних засобів та вставити його в зігнутий суглоб.

  1. Техніка накладання турнікету на верхні та нижні кінцівки(15хв.)

Найшвидшим способом зупинки критичної кровотечи є зупинка руху крові в ушкодженій судині шляхом її притискання. Цю функцію виконує кровоспинний турнікет або джгут.

Картинки по запросу накладання турнікетуПохожее изображениеБудова турнікету C.A.T.: поліамідна стрічка з липучкою і пластиковими петлями. Має білу смужку для зазначення часу. Найголовніший елемент турнікету– пластикова паличка (вороток) використовується для затягування накладеного на кінцівку турнікету. По обидві сторони від воротка пластикові фіксатори, що запобігають розкручуванню або ослабленню турнікету.

Місця накладання турнікету:

  • плече(якомога вище до кінцівки);
  • стегно(проксимально).

Накладання турнікету:

  1. Картинки по запросу накладання турнікетуПротягнути маркований кінчик в пластикову пряжку, утворену таким чином петлю одягаємо на поранену кінцівку.
  2. Затягуємо стропу з липучкою різким рухом чим сильніше тим краще, тим менше обертів воротка ви будите робити до повної зупинки кровотечі.
  3. Фіксуємо липучкою по всій довжині.
  4. Починаємо закручувати вороток в будь - якому напрямку до тих пір поки кровотеча не зупиниться. Якщо кровотеча не припиняється, накладіть ще один турнікет вище першого.
  5. Закрутивши вороток фіксуйте його в пластикових фіксаторах.
  6. Намотати стропи з липучкою поверх затягнутого воротка – це необхідно для запобігання зачеплень вільного краю, що може призвести до послаблення турнікету.
  7. На білій наклейці маркером вказуйте час накладання турнікету.

 

Актуалізація мислення учня.

Які ви знаєте підручні засоби зупинки кровотечі?

Яка небезпечна втрата крові у людини?

 

Накладання турнікету на нижні кінцівки має туж послідовність дій, що і на верхні кінцівки. Важливо знати, що стороні тіла (ручки, ніж, патрони в карманах) під турнікетом погіршує ефект, що може вартувати життя. Тому при накладанні турнікету необхідно звернути увагу на наявність сторонніх предметів: бокові кишені, тактичні кобури та розгрузки.

Турнікети крім користі можуть і спричинити і травматичну дію, так через 2 – 3 години після накладання турнікету і припинення кровопостачання, починаються невідворотні процеси у кінцівках, що може призвести до ампутації кінцівки.

 

Актуалізація мислення учня.

Які виникають невідворотні процеси у клітині, після затягнення турнікету більше ніж на 2 години?

На скільки накладається турнікет взимку та влітку?

Організаційно - методичні вказівки.

Вивчаючи данні питання треба звернути увагу на практичну частину цього заняття, а саме: учням необхідно показати не тільки накладання турнікету, а й джгута. Як зробити скрутку з підручних матеріалів. Проглянути відеоматеріали або презентації учнів по даній темі. Підготувати їх до практичного уроку.

 

  1. Заключна частина (5 хв.)
  1. Спільно з учнями підвести підсумок уроку відповідно до поставлених завдань.
  2. Аргументоване оцінювання відповідей учнів, їхньої активності та дисциплінованості під час уроку.
  3. Відповісти на виникаючі питання.
  4. Домашнє завдання.

Алгоритм техніки накладання турнікету?

Алгоритм застосування прямого тиску на рану?

Де необхідно натискати коліном та кулаком, щоб зупинити кровотечу?

Як зупинити кровотечу підручними засобами та джгутом?


План– конспект уроку №7.

 

З предмету «Захист Вітчизни» 10 клас «   »_________2018рік.

Заняття 7: Практичне– теоретичне заняття.

Розділ 9: Домедична допомога.       

Тема:2 Надання домедичної допомоги при кровотечах.    

Навчально – виховна мета: ознайомити учнів з основною технікою тампонування рани та накладення давлючої пов’язки; повчити учнів техніці виносу потерпілих із зони ураження; виховати цілісне ставлення до власного життя та здоров’я; тренувати в умінні надати першу мед допомогу при кровотечах.

Навчальні питання:

  1. Техніка тампонування рани.
  2. Техніка накладання давлючої пов’язки.
  3. Техніка виносу потерпілих.

Форма проведення заняття: практичне – теоретичне заняття.

Метод проведення заняття: розповідь, показ, практичне виконання.

Місце проведення заняття: клас Захисту Вітчизни.

Час проведення заняття: 45 хв.

Обладнання та матеріальне забезпечення: мультимедіа, відеоматеріали, макет постраждалого, плакати, стенди.

 

Хід уроку

 

  1. Вступна частина (5 хв.)

 

  1. Шикування учнів, прийняття рапорту від в. о. ЗКВ, привітання.
  2. Перевірка наявності особового складу, форму одягу та зовнішній вигляд.
  3. Оголошення теми, завдань і порядок проведення уроку.
  4. Стройове тренування: вихід зі строю, рух стройовим кроком, повернення до строю.
  5. Перевірка домашнього завдання.

Алгоритм техніки накладання турнікету?

Алгоритм застосування прямого тиску на рану?

Де необхідно натискати коліном та кулаком, щоб зупинити кровотечу?

Як зупинити кровотечу підручними засобами та джгутом?

 

  1. Основна частина (35 хв.)

 

  1. Техніка тампонування рани(10 хв.)

 

За наявності масивних кровотеч на шиї, підпахвових і пахвинних ділянках основним методом її зупинки є тампування рани.

Пригадайте з уроків біології, що таке артерії? Назвіть місця людини, де можна відчувати артеріальну пульсацію?

Картинки по запросу техніка тампонування раниНаявність кровотеч передбачає щільне заповнення порожнини рани бинтом, або чистою тканиною, кровоспинним бинтом.

Під час ведення бойових дій так і при терористичних актах, використовують вибухові пристрої, у тому числі і саморобні, які мають значну вражаючу силу. У поранених та постраждалих виникають кровотечі в місцях приєднання кінцівок до тулуба та основи шиї. Особливістю цих ділянок є те, що на цих ділянках неможливо використати стандартний джгут або турнікет для зупинки кровотечі.

Тому основним методом зупинки вузлових кровотеч є прямий тиск на рану та щільне тампування рани, у тому числі кровоспинними бинтами.

Кровоспинна дія бинта з одночасним притисканням кровоносних судин створює умови для тимчасової зупинки масової кровотечі.

Для тампування рани з метою зупинки кровотечі використовують спеціальні кровоспинні бинти, стерильні бинти, що просоченні кровоспинними засобами. Для зручності їх складають Zподібно або гармошкою (бойова марля).

Якщо після проведення прямого тиску на рану шиї, підпахвових та пахвових ділянок протягом 3–5 хв. кровотеча продовжується, а у вас є кровоспинні засоби, то послідовність ваших дій може бути такою:

  • перевірити притомність постраждалого, поставивши йому запитання, що потребує відповіді;
  • оцінити реакцію постраждалого на біль (щипок за шкіру, за мочку вушної раковини);
  • якщо постраждалий не реагує, то проводять заходи по виявленню місць зупинки кровообігу та одночасно проводять зупинку кровотечі;
  • якщо потерпілий реагує на подразник то проводять тільки заходи зупинки кровотечі;
  • здійснюється щільне тампування рани стерильними кровоспинними бинтами( бойовою марлею).

Кровоспинні компоненти надають дуже велику допоміжну дію. Вони значно зменшують час зсідання крові лише тоді, коли кровоспинний бинт контактує з джерелом кровотечі в глибині рани, тобто у випадку щільного тампування рани. Якщо відсутні перев’язувальні матеріали змочені спеціальною рідиною, використовують звичайні стерильні засоби (бинт, марлю) для тампування рани. Якщо цього недостатньо, використовують другий кровоспинний або звичайний стерильний бинт, доки буде можливість втиснути їх в середину рани, та продовжувати тиск на рану протягом щонайменше трьох хвилин.

При тампування дотримуються таких правил:

  • уважно оглянути рану та виявити місце кровотечі;
  • своєю правою рукою притисніть судини у цьому місці до кисті в грудині рани, щоб зменшити кровотечу; якщо кровотеча на нозі, притиснути стегнову артерію вище рани, одночасно приготувати кровоспинний або стерильний бинт;
  • візьміть у ліву руку кілька петель бинта і підведіть його під пальці правої руки, якою продовжують тиск на судину з використанням підведених петель;
  • повторіть цей прийом до заповнення рани, не послабляючи тиску правої руки;
  • після повного тампування рани, здійсніть прямий тиск на рану двома руками на рану 10 хв. звичайний бинт і 3 хв. – кровоспинний;
  • після виконання маніпуляцій, обережно зменшить тиск і огляньте рану, якщо промокання бинта кров’ю не збільшується накладіть поверх рани компресійну пов’язку;
  • у випадку, якщо кровотеча не зупинилася слід продовжити прямий тиск на рану з максимальним зусиллям до приїзду бригади швидкої допомоги.

Алгоритм зупинки вузлових кровотеч:

  1. Прямий тиск на рану.
  2. Тампонування рани.
  3. Компресійна пов’язка.

Під час кровотечі з носу, потерпілого посадити, розстебнути комірець на перенісся покласти холодний компрес (лід, флягу з холодною водою), голову дещо нахилити вперед, а не на зад, затиснути крила носу пальцями(1 – 15 хв.). Можна також ніс сильно затампувати чистою ваткою.

Контрольні питання:

  1. Що таке кровотечі і які ви знаєте?
  2. Як зупинити шийну кровотечу?
  3. Що таке кровоспинний бинт?
  4. Як проводять тампування рани?
  5. Чи варто застосовувати кровоспинний бинт?

 

  1. Техніка накладання давлючої пов’язки(10 хв.)

 

Картинки по запросу давляча пов'ÑÐ·ÐºÐ°Після проведення тампонади на місце поранення необхідно накласти давлючу пов’язку, яка зафіксує тампонаду ранового каналу, попередити забруднення ранової ділянки, перетисне дрібні кровоносні сосуди, які знаходяться в області поранення і додатково зменшить кровотечу. Давлюча пов’язка використовується не лише при проникаючих а і поверхневих, дотичних пораненнях, що не мають ознак критичної кровотечі.

Для виконання давлючої пов’язки може використовуватись: бинт – туге обмотування навколо місця поранення з подальшою фіксацією; еластичний бандаж, перев’язувальний пакет, підручні засоби: шарф, бандани.

Картинки по запросу ізраїльський бандажІзраїльський бандаж – містить еластичний бинт з пришитою подушкою для вбирання крові та ріжки для створення давлючої сили, наклейку для швидкого розміщення подушки на рані, фіксатор на кінці бинта – для закріплення бандажа на тілі.

Етапи накладання бандажу:

  • відкрити бандаж;
  • взяти валик в одну руку, початок бандажу в іншу, подушечкою до місця поранення;
  • розмістити стерильну подушечку над центром рани;
  • щільно обмотати валик навколо кінцівки;
  • протягнути бандаж в ріжки(вони збільшують давлючу силу), змінити напрямок накладання бандажу;
  • затягуємо бандаж та обмотуємо його навколо кінцівки обмотуючи ріжки, щоб уникнути їх зачепу;
  • фіксуємо кінець бандажу за допомогою фіксатора на кінці бандажу.

Картинки по запросу індивідуальний перев'язувальний пакетНакладання індивідуального перев’язувального пакету:

Відповідає послідовності накладання бандажу. В разі наскрізного поранення одна з подушечок розміщується попереду поранення інша позаду та туго замотати та зафіксувати. Використовується для перев’язки голови, шиї, живота, паху, кінцівок.

Імпровізована тиснуча пов’язка:

  • покласти валик з бинта чи іншої тканини зверху матеріалу, що виконує роль стерильної серветки безпосередньо на місце поранення. Валик можна зробити з шматка одягу або будь– якого іншого матеріалу, який можна згорнути кілька разів;
  • покласти косинкову пов’язку поверх згорнутого валика;
  • туго обмотати навколо кінцівки поверх пов’язки;
  • зав’язати кінці косинкової пов’язки безпосередньо поверх місця поранення, щоб зафіксувати валик з бинтом.

Пов’язка повинна бути досить тугою, щоб під нею можна було протиснути тільки кінчики пальця. Не затягуйте пов’язку настільки сильно, щоб вона перешкоджала кровообігу. Тиск, що діє на валик допомагає стиснути кровоносні сосуди і зупинити кровотечу.

Переверте циркуляцію крові під давлючою пов’язкою, якщо шкіра на дотик холодна, синіє або німіє пов’язка затягнута туго її необхідно послабити.

 

Актуалізація мислення учня.

Що буде, якщо не відновити циркуляцію?

Які можна використовувати підручні засоби для використання у давлючій пов’язці?

  1. Техніка виносу потерпілих(10 хв.)

 

Переміщення постраждалого в безпечну зону здійснюється з повним дотриманням принципу не появі додаткових постраждалих.

Рятувальник та постраждалий повинні знаходитись поза зоною обстрілу пораненого використовують спеціальні засоби( дими, довгі лебідки, вогневе прикриття).противника. Якщо ви знаходитесь під обстрілом і тактична ситуація дозволяє використати джгут, щоб зупинити кровотечу, а потім в безпечному місці надається допомога. Евакуація може здійснюватися в різній місцевості і в різноманітних умовах.

Пораненні, що знаходяться в умовах міста, відкритій місцевості, мають бути переміщенні максимально швидко в кращі тактичні умови. Відкриті території часто знаходяться під спостереженням противника та під обстрілом. Щоб непомітно забрати.

Техніка переміщення:

  1. Індивідуальна техніка переміщення (переповзання по пластунськи).
  2. Волочіння.
  3. На руках (за участі однієї людини і двох).
  4. Використання посилок.

Індивідуальна техніка.

Залежно від місцевості, інтенсивності бойових дій, отриманих ушкоджень солдат може пересуватись:

  • переповзанням по пластунськи;
  • переповзання на колінах;
  • перебіганням;
  • ходьба, біг.

Якщо солдат може рухатись та здійснювати самодопомогу, то спроба порятунку не має необхідності, рятувальники фокусуються на тих, постраждав серйозніше.

Похожее изображениеВолочіння – це техніка, призначена для переміщення постраждалого на короткі дистанції. Така техніка є найбільш простою для виконання, ніж спроби підняти важкого поранення, під час руху можна застосовувати зброю.

Волочіння однією людиною – вимагає значно менших затрат, проте пересування важкого пораненого в зігнутому положенні дуже складно. Кожен рух здійснюється на дуже обмеженні відстані і вимагає від рятувальника великих енергозатрат.

Волочіння двома людьми – ця техніка дозволяє рухатись значно швидко, вона вимагає значно менших енергозатрат, рятувальник під час переміщення може використовувати зброю.

Недоліки волочіння:

  • Переміщення тільки на короткі відстані.
  • Вимагає значної концентрації для волочіння особливо важких бійців.
  • Рятувальники видимі для противника, під час волочіння бронежилет рятувальника та потерпілого може зміститись та відкрити значну частину тіла, що є небезпечним для ураження зі стрілецької зброї та осколків.
  • Не існує оптимального місця захвату потерпілого.

Допоміжні засоби волочіння:

  1. Лямка спеціальна – ремінь для волочіння, що кріпиться за допомогою карабіну до бронежилету або обмундирування потерпілого.
  2. Лямка – RAT її прикріпляють до постраждалого за допомогою карабіну і до ременю рятівника за допомогою пряжки швидкого скидання. Перевага – руки у рятівника вільні.
  3. Волокуші – це значне зменшення тертя під час волочіння. Має лямки для фіксації потерпілого та ручки для тримання.

Перенесення на руках – виконати нелегко у зв’язку із збільшенням ваги солдата в повній екіпіровці. Як правило під час бою не застосовується.

Способи перенесення:

  • Похожее изображениеПеренесення на плечі.
  • Перенесення на спині(метод Хауса).
  • Перенесення двома людьми.

 

Актуалізація мислення учнів

Хто на вашу думку надає допомогу у бою потерпілому?

Організаційно – методичні вказівки.

Підготувати мультимедіа для перегляду та презентації учнів. Підготовленні учні на практиці показують вивченні питання. Всі ці питання будуть розглянуті на практичному занятті під час закріплення теми: Надання домедичної допомоги при кровотечах. А перенесення потерпілих на навчально - польових зборах.

 

  1. Заключна частина (5 хв.)
  1. Спільно з учнями підвести підсумок уроку відповідно до поставлених завдань.
  2. Аргументоване оцінювання відповідей учнів, їхньої активності та дисциплінованості під час уроку.
  3. Відповісти на виникаючі питання.
  4. Домашнє завдання. Підготуватись до практичного заняття з теми : Надання домедичної допомоги при кровотечах.


План– конспект уроку №8.

 

З предмету «Захист Вітчизни» 10 клас «   »_________2018рік.

Заняття 8: Практичне заняття.

Розділ 9. Домедична допомога.

Тема 2: Надання домедичної допомоги при кровотечах.

Навчально - виховна мета: ознайомити учнів з основною технікою тампонування рани та накладення давлючої пов’язки; повчити учнів техніці виносу потерпілих із зони ураження; виховати цілісне ставлення до власного життя та здоров’я; тренувати в умінні надати першу мед допомогу при кровотечах.

Навчальні питання:

  1. Техніка тампонування рани.
  2. Техніка накладання давлючої пов’язки.
  3. Техніка виносу потерпілих.
  4. Техніка накладання турнікету.
  5. Техніка прямого тиску на рану.

Форма проведення заняття: практичне заняття.

Метод проведення заняття: розповідь, показ, практичне виконання.

Місце проведення заняття: клас Захисту Вітчизни.

Час проведення заняття: 45 хв.

Обладнання та матеріальне забезпечення: мультимедіа, відеоматеріали, макет постраждалого, плакати, стенди.

 

Хід уроку

 

  1. Вступна частина (5 хв.)

 

  1. Шикування учнів, прийняття рапорту від в. о. ЗКВ, привітання.
  2. Перевірка наявності особового складу, форму одягу та зовнішній вигляд.
  3. Оголошення теми, завдань і порядок проведення уроку.
  4. Стройове тренування: вихід зі строю, рух стройовим кроком, повернення до строю.
  5. Перевірка домашнього завдання.
  6. Алгоритм техніки накладання турнікету?
  7. Алгоритм застосування прямого тиску на рану?
  8. Де необхідно натискати коліном та кулаком, щоб зупинити кровотечу?
  9. Як зупинити кровотечу підручними засобами та джгутом?

 

  1. Основна частина (35 хв.)

 

Організаційно – методичні вказівки.

  • Відділення ділиться на 5 робочих груп, в кожній групі призначається старший, що слідкує за дисципліною на робочому місці, шикує відділення під час зміни робочих місць.             
  • На кожне робоче місце призначається старший, що показує та контролює відпрацювання учнями поставлених завдань.
  • Зміна робочих місць за вказівкою вчителя ЗВ.
  • Вчитель ЗВ проводить загальний контроль всіх робочих місць. Може знаходитись на одному із робочих місць де контролює роботу групи.
  • В кінці уроку вчитель моделює різні життєві ситуації і разом з відділенням шукає правильну відповідь або рішення, тим самим закріплює з учнями отриманні уміння та навички з даної теми.

 

Місце№2.

 

 

Місце№1.         Місце№3.

 

 

 

 

 

  Місце№5.     Місце№4.

  

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Заключна частина (5 хв.)

 

  1. Підвести підсумок заняття.
  2. Нагадати вивчену тему та завдання.
  3. Відмітити кращих, виставити оцінки.
  4. Домашнє завдання. Підручник Захист Вітчизни. Підготувати виступи та презентації відповідно до обраних тем або завдань.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

З предмету «Захист Вітчизни» 10 клас «   »_________2018рік.

Заняття 2.Теоретичне заняття.

Розділ 5. Вогнева підготовка.

Тема 1: Стрілецька зброя , та поводження з нею.

Навчально - виховна мета: ознайомити учнів з призначенням будовою частин та механізмів автомата Калашникова (АК-74) ; ознайомити з основними  правилами безпеки піди час стрільб зі стрілецької зброї і етапи чищення та змащення зброї та її зберігання ; навчити учнів умілому володінню зброєю. 

Навчальні питання:

  1. Призначення,  будова  частин та механізмів  АК- 74.
  2. Заходи безпеки при стрільбі зі зброї.
  3. Чищення та збереження зброї.
  4. Збереження зброї.

Форма проведення заняття: теоретичне заняття.

Метод проведення заняття: розповідь, показ, пояснення.

Місце проведення заняття: клас Захисту Вітчизни.

Час проведення заняття: 45 хв.

Обладнання та матеріальне забезпечення: мультимедіа, відеоматеріали, макет АК- 74,  плакати, стенди.

 

Хід уроку

 

І . Вступна частина (5 хв.)

 

1.Шикування учнів, прийняття рапорту від в. о. ЗКВ, привітання.

2.Перевірка наявності особового складу, форму одягу та зовнішній вигляд.

3.Оголошення теми, завдань і порядок проведення уроку.

4.Стройове тренування: вихід зі строю, рух стройовим кроком, повернення до строю.

Перевірка домашнього завдання.

Класифікація стрілецької зброї?

 

ІІ. Основна частина (35 хв.)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Савєнкова Ольга Євгеніївна
    Чудовий матеріал. Все логічно, лаконічно подано.
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Захист Вітчизни 10 клас (Бахтін А. М. та інші)
Додано
24 листопада 2018
Переглядів
13341
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку