Навчально - виховна мета: ознайомити учнів з основною технікою тампонування рани та накладення давлючої пов'язки; повчити учнів техніці виносу потерпілих із зони ураження; виховати цілісне ставлення до власного життя та здоров'я; тренувати в умінні надати першу мед допомогу при кровотечах.
Вступ
Вивчення розділу «Домедична допомога» предмету Захист Вітчизни стала актуальна з початку російської агресії на території України, яка виявила на першому етапі повну неготовність Збройних Сил України та суспільства до забезпечення військових та населення від ураження сучасними видами зброї при веденні бойових дій на сході України під час проведення АТО по відновленню територіальної цілісності та недоторканості України.
Надання домедичної допомоги на полі бою є основною запорукою врятування життя пораненому. Аналіз причин загибелі військовослужбовців під час ведення бойових дій вказує на те, що значну їх частину можна було б врятувати при своєчасному та якісному наданні домедичної допомоги.
Найбільш частими причинами загибелі від поранень, є крововтрата – 60%, пневмоторакс – 30%, обструкція дихальних шляхів – 5%, 5% – інші причини. На початку цієї війни, за деякими даними, до 30% поранених, яких можна було врятувати, гинуло. Навіть під час Другої світової війни цей показник у Червоній армії не перевищував 25%. Чи були невідворотними такі неймовірні втрати?
Висока смертність від наведених вище причин обумовлена швидкоплинністю процесу втрати життєдіяльності під впливом травматичних факторів:
У військових конфліктах, в яких беруть участь армії країн членів НАТО гине не більше 3% поранених, яких можна врятувати. Медицина країн альянсу вже успішно вирішує завдання вищого рівня – порятунок тих, хто завжди вважався безнадійними і гинув у 100% випадків. Британські військові медики повідомляють, що їм тепер вдається врятувати 25% таких «безнадійно» уражених. Цьому сприяє доступна сучасна високотехнологічна медична допомога кращих клінік, ретельно розроблена схема евакуації поранених, що дозволяє розпочати надати спеціалізовану висококваліфіковану лікарську допомогу не пізніше ніж через годину після поранення.
Ранній початок лікарської допомоги є фактором, який значно покращує шанси на виживання та відновлення функцій у пораненого. Тому існує поняття «золотої години» – першої години після поранення, протягом якої повинно розпочатись надання кваліфікованої лікарської допомоги.
Кожний боєць ЗСУ, крім майстерного володіння озброєнням, фізичної та тактичної підготовки, повинен досконало володіти прийомами медичної допомоги в бойових умовах. Більше того, він завжди впевнений, що його товариші також будуть знати, що робити в разі його поранення і наддадуть допомогу, як тільки умови бою це дозволять. Українські вояки нарешті теж мають бути впевнені у кваліфікації своїх товаришів і самі повинні знати, вміти та бути готовими надати першу допомогу, коли вона знадобиться.
Не тільки в реальних бойових сутичках, а й повсякденному житті прийняття рішення по наданню медичної допомоги належить тільки Вам. Розраховувати, що це зробить хтось інший, як правило, не доводиться. Дуже часто поруч з пораненим або потерпілим виявляється тільки один рятувальник, і можливо, ним виявитесь саме Ви. Але, навіть якщо біля пораненого або потерпілого зібрався натовп – це не гарантує, що хтось наважиться першим приступити до надання допомоги. Три або чотири хвилини такого взаємного вичікування і надавати допомогу вже буде нікому.
Почуття страху через невпевненість у своїх діях, побоювання накласти на себе дуже важкий тягар відповідальності за життя і долю помираючої людини – основна причина масової відмови від надання першої допомоги: «Я не можу цього робити» – хибна догма і негативна установка, що може призвести до важких наслідків.
В цьому реченні не вистачає лише одного слова: «Я поки не можу цього зробити!»
Навчайтесь, розвивайтесь та перетворюйте знання у навички. Стільки б життів вдалося врятувати, якби поруч з пораненим або потерпілим була людина, яка просто знала і вміла надати першу допомогу.
План - конспект уроку №1
З предмету «Захист Вітчизни» 10 клас « »_________2018рік.
Заняття 1.
Розділ 9. Домедична допомога.
Тема 1: Базова підтримка життя.
Навчально – виховна мета: ознайомити з основними положеннями ланцюжка виживання при раптовій зупинці серця; тренувати у виконанні масажу серця та проведення реанімаційних заходів.
Навчальні питання :
Форма проведення заняття: теоретично – практичне заняття.
Метод проведення заняття: розповідь, показ, практичне виконання.
Місце проведення заняття: клас Захисту Вітчизни.
Час проведення заняття: 45 хв.
Обладнання та матеріальне забезпечення: мультимедіа, відеоматеріали, макет постраждалого, плакати, стенди.
Хід уроку
Актуалізація мислення.
Як ви розумієте для чого необхідна до медична підготовка ?
У цілому світі домедичній допомозі приділяють значну увагу. Її важливість зумовлена тим, що саме цей вид допомоги постраждалій чи хворій людині найшвидше надається свідками на місці події – на території, у приміщенні або будь - якому іншому місці перебування людини в невідкладному стані.
Таким свідком події можете бути і ви. Удома, на вулиці, у школі, на відпочинку та будь - де на ваших очах людині може стати недобре, вона може постраждати внаслідок дорожньо - транспортної пригоди (ДТП), утоплення, падіння з висоти, отруєння тощо. Завдяки високому рівню обізнаності та практичної підготовки, ви не будете безпорадними й зможете надати домедичну допомогу – урятувати та зберегти життя людини в невідкладному стані й мінімізувати наслідки впливу такого стану на її здоров’я.
Сукупність дій, які потрібно виконати за умов раптової зупинки серця, називають серцево - легеневою реанімацією (СЛР). Якщо розпочати СЛР першої хвилини після зупинки серця, шанси відновити його роботу сягають понад 85 %, а за 10 хвилин – уже менше 10 %.
Небезпечні порушення серцевої діяльності можуть супроводжуватись впливом внутрішніх та зовнішніх чинників.
Внутрішні чинники: порушення ритмів серцевої діяльності – інсульт, інфаркт - міокарда, тромбоз, а також зупинка серця рефлекторного типу, викликану зупинкою дихання.
Зовнішні чинники: прямий удар по грудній клітці, направлений в область серця, ураження електричним струмом, тепловий удар, гостре отруєння, удушення, втоплення, травмування у результаті аварії.
Ознаки зупинки серця:
Актуалізація мислення.
Пояснити учням, що таке інсульт та інфаркт– міокарду? Чому на сьогоднішній день це актуально?
Інфаркт – гостре порушення мозкового кровообігу, призводить до порушення (пошкодження) тканин головного мозку і порушення його функцій.
Розрізняють геморагічний (розрив кровоносних судин головного мозку, з розвитком внутрішньо мозкового крововиливу) та ішемічний інсульт (закупорка кровоносних судин).
Групи ризику:
Симптоми:
F.A.S.T.– міжнародний алгоритм діагностики інсульту:
Невідкладна допомога.
Прийом ліків може негативно позначитись на стані хворого, призвести до смерті. При відсутності серцебиття, дихання – провести серцево – легеневу реанімацію.
Інфаркт - міокарду – невроз ділянки серцевого м’яза, викликаний порушенням кровопостачання. Найбільш поширеною причиною вважається – атеросклероз – ущільнення стінки кровоносних судин, що звужує її просвіт, призводить до погіршення кровопостачання і підвищення кров’яного тиску.
Група ризику:
Симптоми:
Невідкладна допомога
Актуалізація мислення.
Які на вашу думку проходять незворотні процеси в корі головного мозку? Що вони можуть визвати?
Ланцюжок виживання.
Реанімації – це комплекс заходів, які спрямовані на відновлення дихання та роботи серця.
Основні правила та порядок проведення реанімаційних заходів:
Правило 1. Врятувати від загибелі після раптового помирання (у разі електротравм, задушення або утоплення, гострих отруєнь, шоку, тяжких механічних травм, гострої зупинки серця) можна тільки життєздатний організм.
Правило 2. Реанімація може бути успішною тільки у випадку, якщо вона виконується правильно і повноцінно.
Правило 3. Реанімація може бути успішною тільки у випадку, якщо вона реалізована своєчасно до настання в організмі необоротних змін.
Під час проведення реанімаційних заходів необхідно:
Актуалізація мислення.
Як визначити, що у потерпілого відсутнє дихання та серцебиття ?
Організаційно - методичні вказівки: розглядаючи вивченні питання необхідно приготувати відеоматеріали та мультимедіа з метою кращого засвоєння теми. Деяким учням рекомендувати підготовити коротенькі виступи, наприклад: Ознаки клінічної та біологічної смерті?
План– конспект уроку №2
З предмету «Захист Вітчизни» 10 клас « »_________2018рік.
Заняття 2.
Розділ 9. Домедична допомога.
Тема 1. Базова підтримка життя.
Навчально – виховна мета: ознайомити з основними положеннями ланцюжка виживання при звільненні дихальних шляхів та різновиди штучної вентиляції легень.
Навчальні питання :
Форма проведення заняття: теоретично - практичне заняття.
Метод проведення заняття: розповідь, показ, практичне виконання.
Місце проведення заняття: клас Захисту Вітчизни.
Час проведення заняття: 45 хв.
Обладнання та матеріальне забезпечення: мультимедіа, відеоматеріали, макет постраждалого, плакати, стенди.
Хід уроку
Актуалізація мислення.
Які ознаки зупинки серця ? Які внутрішні та зовнішні ознаки зупинки серця? Що таке реанімація? Признаки інфаркту?
У разі порушення прохідності дихальних шляхів, це відбувається в результаті западанні язика та нижньої щелепи, блокуванні дихальних шляхів кров’ю, блювотними масами, водою, сторонніми предметами, необхідно подбати про відновлення прохідності дихальних шляхів.
Перша дія – очищення ротової порожнини:
Друга дія – звільнення дихальних шляхів:
Організаційно– методичні вказівки.
Розглядаючи дане питання учням показують відеоматеріали –звільнення дихальних шляхів від сторонніх предметів. Практично учні відпрацьовують після показу на двох заздалегідь підготовлених учнях зі складу відділення, а потім самостійно практично працюють під наглядом вчителя. Старший на робочому місці контролює учнів вказуючи на помилки та разом з ними їх виправляє.
Якщо поранений не дихає або має проблеми з диханням необхідно найскоріше вжити заходів по відновленню дихання. Щоб зайнятися відновленням дихання ви і потерпілий не повинні знаходитись під вогнем противника. Прохідність дихальних шляхів другий крок алгоритму, тому необхідно швидко оцінити, чи у потерпілого немає загрозливих кровотеч з кінцівок. Накласти в разі потреби джгут.
Визначити рівень свідомості пораненого.
Перевірити його реакцію на подразник. Запитати його голосно, але м’яко: з вами все гаразд. Також обережно струсіть його або поплескайте його по плечу. Якщо поранений не відповідає, вам необхідно вкласти його на спину і відкрити його дихальні шляхи.
Перевірка наявності дихання у пораненого метод «Дивитись–Слухати–Відчувати».
Підтримуючи пораненого в положенні із закинутою головою і підведеним підборіддям, нахилитися вухом до його носа і рота, а очима стежити за рухом грудної клітини та живота.
Дивитися, чи рухається грудна клітина.
Слухайте, чи виходить повітря при видиху.
Відчувайте, потік повітря на щоці.
Активізація мислення учнів.
Які ви ще знаєте способи перевірки відсутності дихання?
Якщо поранений у свідомості і дихає самостійно і дихальний цикл за 15 секунд (один дихальний цикл – один вдих і один видих) менше двох циклів, необхідно вставити носоглотковий повітропровід і укласти пораненого в безпечне положення на боці.
Метод «із легені в легені».
Цей метод є найефективнішим, що забезпечує введення у легені постраждалого об’єм повітря, відповідно до глибокого вдиху (500 – 700мл) повітря. Цей метод передбачає застосування одного або двох способів – «із рота в рот», або «із рота в ніс». Перший спосіб передбачає вдування повітря в легені через ротову порожнину з одночасним затисканням носу, другий спосіб передбачає вдування повітря через ніс, а рот постраждалого має бути закритим.
Головні умови штучної вентиляції легенів.
Алгоритм проведення штучної вентиляції легень способом «із рота в рот».
Метод Сильвестра - Брошу.
Цей метод застосовується у випадку коли неможливо застосувати метод «із легенів у легені» зокрема при складних пораненнях щелепо – лицьової ділянки. Штучна вентиляція легенів при цьому здійснюється за рахунок ритмічного розведення та притиснення рук до грудної клітини. Якщо реанімацію проводить одна особа, то вона стає на коліна за головою постраждалого, якщо дві, то розташовуються по обидва боки від нього. Під час руху руками потрібно дотримуватись чіткого ритму з рівними проміжками, відповідно до власного дихання.
Головні умови для штучної вентиляції легенів:
Алгоритм проведення штучної вентиляції легенів за методом Сільвестра - Брошу.
Метод Холтера - Нільсена.
Цей метод застосовується, коли постраждалий лежить у положенні обличчям униз. Штучне дихання проводиться шляхом почергового натискання долонями на верхню частину тулуба в області лопаток та розведення його рук. Якщо проводить реанімацію одна людина, то вона стає на коліна за головою постраждалого, схрестивши його руки.
Головні умови штучної вентиляції легенів:
Алгоритм штучної вентиляції легень за методом Холтера - Нільсена.
Організаційно - методичні вказівки.
Розглядаючи дану тему підготовити відеоматеріали відповідно до питань теми. Підготовити учнів, що будуть вам допомагати на практичних занять. Підготувати робочі місця. Під час практичних занять звертати увагу на точність і правильність виконання вправ, вказувати на помилки та разом з учнями виправляти їх.
Місце №1 Місце №2 Місце №3
Зміна місць за командою вчителя Захисту Вітчизни.
План– конспект уроку №3
З предмету «Захист Вітчизни» 10 клас « »_________2018рік.
Заняття 3: Теоретично - практичне заняття.
Розділ 9. Домедична підготовка.
Тема 1 Базова підтримка життя.
Навчально - виховна мета: ознайомити з основними особливостями проведення непрямого масажу серця; вміти застосовувати автоматичний зовнішній дефібрилятор та вміти проводити реанімацію одним та двома рятівниками.
Навчальні питання:
Форма проведення заняття: теоретично - практичне заняття.
Метод проведення заняття: розповідь, показ, практичне виконання.
Місце проведення заняття: клас Захисту Вітчизни.
Час проведення заняття: 45 хв.
Обладнання та матеріальне забезпечення: мультимедіа, відеоматеріали, макет постраждалого, плакати, стенди.
Хід уроку
Які ознаки зупинки серця ?
Які внутрішні та зовнішні ознаки зупинки серця ?
Що таке реанімація?
Признаки інфаркту?
Як перевірити наявність дихання?
Головні умови проведення штучної вентиляції легенів?
Нерідко обмеження реанімаційних заходів лише штучною вентиляцією легенів не приносить успіхів. Тому для збільшення шансів на життя потерпілого необхідно забезпечити ефективну серцево– легеневу реанімацію.
Під час зупинки серця необхідно викликати його скорочення та розширення штучним шляхом.
Ознаки зупинки серця:
Суть непрямого масажу серця полягає у ритмічному стисканні серця між грудиною та хребтом. При цьому кров виштовхується із лівого шлуночка в аорту, а з правого у легені, де насичується киснем. Після того як тиск на грудину припиняється, порожнини серця знову заповнюються кров’ю.
Правила непрямого масажу серця:
Зупиняти масаж серця більш ніж на 15– 20 секунд не можна.
Якщо реанімацію проводить одна людина, то через кожні 15 натискань на грудину з інтервалом в 1 секунду, вона повинна припинити масаж, зробити два потужних вдихи за методом « З РОТА В РОТ».
Якщо в реанімації беруть двоє участь, то варто робити одне роздування легенів кожні 4–5 натискань на грудину. Реанімаційні заходи слід здійснювати безпосередньо до відновлення серцевої діяльності і дихання або до появи явних ознак біологічної смерті. Ознаками ефективності проведення непрямого масажу є поява первинних ознак зупинки серця.
Актуалізація мислення учнів.
Які ви знаєте первинні ознаки зупинки серця?
Які ознаки біологічної смерті?
Чому необхідно перевіряти ротову порожнину потерпілого?
Дуже дієвим при наданні серцево– легеневої реанімації є поєднання штучної вентиляції легенів та непрямого масажу серця.
Дефібриляція – лікувальний захід спрямований на відновлення ефективної діяльності серця шляхом подання одиночного електромагнітного імпульсу достатньої сили і тривалості.
Сучасний автоматичний зовнішній дефібрилятор (АЗД) – це невеликий комп’ютеризований, надійний та простий прилад, за допомогою якого можна оцінювати стан людини та рятувати їй життя. Завдання автоматичного зовнішнього дефібрилятора – аналіз ритмів серця. Після діагностики апарат обирає одне з двох рішень – подати електричний струм чи ні.
Правила користуванням АЗД:
АЗД діє самостійно напівавтоматична – видає рекомендації у вигляді електрокардіограми постраждалого. Ним може користуватися як і медичний працівник так і звичайна людина.
Принцип роботи АЗД:
Організаційно– методичні вказівки.
Для більш поглибленого вивчення теми та закріплення умінь та навичок зорганізуються робочі місця на яких учні відпрацьовують реанімаційні заходи, самостійно та в парі. Роботу їх контролюють підготовленні учні та вчитель. З метою контролю рекомендовано залучити мед. працівника навчального закладу. Учні, що навчаються за програмою Основи мед. знань готують презентації відповідно до обраних завдань теми з захистом їх на заліковому занятті в кінці вивченої теми як практично так і теоретично.
Контрольні запитання.
Завдання 1 «Ви – свідок ДТП»
Під час ДТП машина з’їхала в кювет; відчувається запах бензину, який капає з правого боку авто. Постраждалих двоє: водій і пасажирка.
У водія спостерігається втрата притомності, деформація правої нижньої кінцівки. Неозброєним оком можна визначити відкритий перелом ноги в ділянці стегна, кров’ю просякнутий одяг, пляма швидко збільшується, видно уламок кістки.
Пасажирка притомна, адекватно реагує, легкий стан шоку. Видимих поранень немає, кровотеча відсутня. Пасажирка була пристебнута паском безпеки. Вона повідомляє, що водій є носієм ВІЛ.
Завдання № 2 «Ви – свідок вуличної бійки»
Ідучи на курси самодопомоги, ви придбали в аптеці для практичних занять три рулони стерильних бинтів, рукавички, вату та джгут–турнікет СПАС і випадково стали свідком вуличної бійки.
Почувся крик, брязкіт скла. Компанія розбіглась, залишивши на дорозі пораненого хлопця, який притискає руками закривавлену шию. Говорити не може, кров яскраво–червона, пульсуючим струменем витікає з шиї.
Який вид кровотечі в постраждалого хлопця? За якими ознаками?
Чи можна кровотечу в постраждалого вважати масивною? Ще які ознаки характерні для неї?
Чи є небезпека для життя постраждалого і чому? Які ще ознаки вказують на цю небезпеку?
План – конспект уроку №4.
З предмету «Захист Вітчизни» 10 клас « »_________2018рік.
Заняття 4: Практичне заняття.
Розділ 9: Домедична допомога.
Тема 1: Базова підтримка життя.
Навчально – виховна мета: практично відпрацьовують учбові питання вивчені з даної теми, а також удосконалюють уміння та навички отриманих на попередніх заняттях.
Навчальні питання:
Форма проведення заняття: практичне заняття.
Метод проведення заняття: розповідь, показ, практичне виконання.
Місце проведення заняття: клас Захисту Вітчизни.
Час проведення заняття: 45 хв.
Обладнання та матеріальне забезпечення: мультимедіа, відеоматеріали, макет постраждалого, плакати, стенди.
Хід уроку
Які ознаки зупинки серця ?
Які внутрішні та зовнішні ознаки зупинки серця ?
Що таке реанімація?
Признаки інфаркту?
Як перевірити наявність дихання?
Головні умови проведення штучної вентиляції легенів?
Техніка проведення реанімаційних заходів одним та двома рятівниками.
Реанімаційні заходи проводити одній особі дуже тяжко. Насправді це важка фізична праця навіть для добре фізично підготовленій людині не можуть ефективно натискати на грудну клітину тривалий час. Наростаюча м’язова втома супроводжується зменшенням амплітуди, чистоти натискань та порушення ритму.
У зазначеній ситуації варто залучати інших свідків події. Щоправда, більшість громадян через відсутність знань і навичок намагатимуться ухилитися від такої роботи. Тому потрібно переконливо їм сказати, що відсутність належної допомоги з їхнього боку загрожує життю постраждалого.
Робота в команді має суттєвий позитивний вплив і під час застосування автоматичного зовнішнього дефібрилятора. Вам відомо, що, виконуючи заходи серцево–легеневої реанімації, необхідно якомога менше часу витрачати на паузи між натисканням на грудину клітку. Коли ви працюєте самотужки, то виникне тривала пауза для наклеювання електродів. Коли ви працюєте в парі, то один рятівник продовжує натискати на грудну клітку, інший у цей час наклеює електроди. Паузи практично немає. А далі виконуйте голосові накази автоматичного зовнішнього дефібрилятора.
Коли ви будете тренуватися працювати в команді під час серцево–легеневої реанімації, то переконаєтеся, що це не так просто. Усі люди за характером різні. Хтось вроджений лідер, хтось старанний виконавець, хтось інтелектуал, хтось настільки не тренований, що після першого циклу 30 : 2 буде скаржитися на втому.
Роль лідера найвідповідальніша, бо він ухвалює рішення. Тому лідерські якості у собі потрібно розвивати шляхом тренувань. Візьміть найрізноманітніші сценарії, коли в когось виникла раптова затримка кровообігу. Тренуйтеся як у ролі лідера, так і в ролі помічника. Тоді ви зможете визначити на практиці, ким насправді ви є.
Організаційно – методичні вказівки.
Вчитель ЗВ проводить загальний контроль всіх робочих місць. Може знаходитись на одному із робочих місць де контролює роботу групи.
В кінці уроку вчитель моделює різні життєві ситуації і разом з відділенням шукає правильну відповідь або рішення, тим самим закріплює з учнями отриманні уміння та навички з даної теми.
Ситуаційне завдання 1: «Ви – свідок ДТП»
Унаслідок дорожньо-транспортної пригоди, машина з’їхала в кювет, є запах бензину, який крапає з правого боку авто. Постраждалих двоє: водій і пасажирка. Водій знепритомнів, у нього велика рана на правій пахвинній ділянці, кров’ю просякнутий одяг, пляма швидко збільшується.
Пасажирка при свідомості, адекватно реагує, у стані легкого шоку. Видимих поранень немає, кровотеча відсутня. Пасажирка була пристебнута паском безпеки. Під час огляду вона повідомляє, що водій є носієм вірусу імунодефіциту людини. Випадковий перехожий вийняв з повністю укомплектованої автомобільної аптечки гумові рукавиці і почав надавати допомогу. Після прямого тиску руками на рану туди введено близько одного метра бинта. Кровотеча значно зменшилась. Він покликав на допомогу.
Ситуаційне завдання 2: «Ви – свідок бійки»
Повертаючись додому з курсів самодопомоги, ви придбали в аптеці 3 рулони стерильних бинтів, рукавички, вату та джгут–турнікет СПАС і випадково стали свідком вуличної бійки. Почувся крик, брязкіт скла... Компанія розбіглась, залишивши на дорозі пораненого хлопця, який притискає руками закривавлену шию. Говорити не може, кров яскраво - червона, пульсуючим струменем витікає з ділянки шиї. Одягнувши рукавички і покликавши на допомогу інших перехожих, ви лівою рукою притиснули до рани частково розгорнутий бинт, накладений гармошкою. Кровотеча трохи зменшилась. Ви бачите, що в глибині нижньої частини рани чітко видно місце кровотечі.
План– конспект уроку №5.
З предмету «Захист Вітчизни» 10 клас « »_________2018рік.
Заняття 5: Практичне–теоретичне заняття.
Розділ 9. Домедична допомога.
Тема 2 Надання домедичної допомоги при кровотечах.
Навчально – виховна мета: ознайомити учнів з основними видами кровотеч та їх характеристикою; виховати цілісне ставлення до власного життя та здоров’я.
Навчальні питання:
Форма проведення заняття: практичне - теоретичне заняття.
Метод проведення заняття: розповідь, показ, практичне виконання.
Місце проведення заняття: клас Захисту Вітчизни.
Час проведення заняття: 45 хв.
Обладнання та матеріальне забезпечення: мультимедіа, відеоматеріали, макет постраждалого, плакати, стенди.
Хід уроку
Які ознаки зупинки серця?
Які внутрішні та зовнішні ознаки зупинки серця ?
Що таке реанімація?
Признаки інфаркту?
Як перевірити наявність дихання?
Головні умови проведення штучної вентиляції легенів?
Смерть від втрати крові під час бою становить близько 70% від загальної кількості смертей в бою. Така цифра викликана перш за все анатомією – всі частини тіла мають щільну сітку кровоносних судин, більшого чи меншого розміру.
Кровотечами – називаються витікання крові з ушкоджених кровоносних судин. Залежно від того, куди саме виливається кров, кровотечі бувають зовнішніми (кров витікає з рани назовні) і внутрішні (кров витікає в тканини й органи тіла).
Залежно від характеру ушкоджень судин розрізняють кровотечі:
За кількістю втраченої крові до 500 мл. –помірні; до 1000 мл. – середні; до 1500 – великі; 1500 – дуже великі або смертельні.
Актуалізація мислення учнів.
Що на вашу думку необхідно робити, якщо у постраждалого сильна кровотеча?
Ознаки внутрішньої кровотечі:
Перша мед. Допомога – до тієї частини тіла, де є підозра на внутрішню кровотечу, покласти компрес з льоду або холодною водою і негайно відправити потерпілого до лікувального закладу.
Актуалізація мислення учнів.
Що переносяться кровоносними сосудами до клітин?
Від чого залежить кількість втраченої крові?
Алгоритм дій при кровотечі:
Надзвичайно небезпечною – є артеріальна кровотеча, внаслідок якої за короткий час з організму людини може витекти значна кількість крові. Ознаки артеріальної кровотечі: яскраво – червоний колір крові, кров витікає пульсуючим струменем. При венозній кровотечі колір крові темніший, витікання крові безперервне без струменя. Капілярна кровотеча– це пошкодження дрібних судин шкіри, підшкірних клітин і м’язів – кровоточить вся поверхня.
Основні ознаки критичної кровотечі:
Критична кровотеча – це стрімка втрата крові внаслідок пошкодження великої судини або значної кількості великих та малих судин, при ненаданні допомоги призводить до смерті пораненого. Наприклад, від ураження стегнової артерії, боєць може загинути від критичної втрати крові за декілька хвилин, якщо не встигне накласти собі кровоспинний турнікет (35 - 40 секунд – втрата свідомості).
Актуалізація мислення учнів.
Які види травмувань на ваш погляд трапляються під час надзвичайних ситуацій та бойових дій?
Контрольні питання.
Які ви знаєте види кровотеч?
Ознаки внутрішньої кровотечі?
Яка втрата крові – є небезпечною для життя людини?
Ознаки критичної кровотечі?
Перша мед. допомога при критичній кровотечі?
Організаційно– методичні вказівки.
Підготувати відеоматеріали, плакати, стенди з метою поглибленого вивчення даної теми. Вчитель під час уроку моделює різні ситуації із життя та разом з учнями знаходить вірну відповідь. Вчитель під час уроку керується статутами ЗСУ.
Ситуаційне завдання 1: «Ви – свідок ДТП»
Під час ДТП машина з’їхала в кювет; відчувається запах бензину, який капає з правого боку авто. Постраждалих двоє: водій і пасажирка.
У водія спостерігається втрата притомності, деформація правої нижньої кінцівки. Неозброєним оком можна визначити відкритий перелом ноги в ділянці стегна, кров’ю просякнутий одяг, пляма швидко збільшується, видно уламок кістки.
Пасажирка притомна, адекватно реагує, легкий стан шоку. Видимих поранень немає, кровотеча відсутня. Пасажирка була пристебнута паском безпеки. Під час огляду вона повідомляє, що водій є носієм ВІЛ.
Ситуаційне завдання 2: «Ви – свідок вуличної бійки»
Ідучи на курси самодопомоги, ви придбали в аптеці для практичних занять три рулони стерильних бинтів, рукавички, вату та джгут - турнікет СПАС і випадково стали свідком вуличної бійки.
Почувся крик, брязкіт скла. Компанія розбіглась, залишивши на дорозі пораненого хлопця, який притискає руками закривавлену шию. Говорити не може, кров яскраво - червона, пульсуючим струмом витікає з ділянки шиї.
План– конспект уроку №6.
З предмету «Захист Вітчизни» 10 клас « »_________2018рік.
Заняття 6: Практичне – теоретичне заняття.
Розділ 9: Домедична допомога.
Тема 2: Надання домедичної допомоги при кровотечах.
Навчально – виховна мета: ознайомити учнів з основними методами зупинки кровотеч; виховати цілісне ставлення до власного життя та здоров’я; тренувати в умінні надати першу мед допомогу при кровотечах.
Навчальні питання :
Форма проведення заняття: практичне – теоретичне заняття.
Метод проведення заняття: розповідь, показ, практичне виконання.
Місце проведення заняття: клас Захисту Вітчизни.
Час проведення заняття: 45 хв.
Обладнання та матеріальне забезпечення: мультимедіа, відеоматеріали, макет постраждалого, плакати, стенди.
Хід уроку
Які ви знаєте види кровотеч?
Ознаки внутрішньої кровотечі?
Яка втрата крові – є небезпечною для життя людини?
Ознаки критичної кровотечі?
Перша мед. допомога при критичній кровотечі?
Пальцеве натискання є мабуть, найбільш швидким способом запобігання крововтрати. Суть його полягає в притисненні магістральних артерій, що постачає травмовану ділянку.
Шляхи натиснення: пальцями рук, кулаком або коліном в певних точках.
Затискання проводиться не в ранні, а вище – ближче до серця в тій точці, де артерія лежить не глибоко і може бути знайдена за пульсом. Поєднання пальцевого натискання з наступним накладанням турнікету – є запорукою збереження життя потерпілому. Всі місця пальцевого натискання симетричні.
Сонні артерії проходять вздовж шийного відділу хребта, легко прощупуються.
Актуалізація мислення учня.
Спробуйте – нижче місця поранення(ближче до серця) чотирма пальцями шляхом притискання до хребта здавити артерію.
Плечова артерія проходить по внутрішній стороні плеча.
Найдіть її та чотирма пальцями притисніть її до внутрішньої сторони плечової кістки.
Найбільші артерії нижньої кінцівки проходять в паховій ділянці з внутрішньої сторони стегна. Притиснення відбувається пальцями, кулаком, коліном.
Інший спосіб притиснення артерій– є максимальне стиснення зігнутих кінцівок в суглобі. Методика: зробити валик з підручних засобів та вставити його в зігнутий суглоб.
Найшвидшим способом зупинки критичної кровотечи є зупинка руху крові в ушкодженій судині шляхом її притискання. Цю функцію виконує кровоспинний турнікет або джгут.
Будова турнікету C.A.T.: поліамідна стрічка з липучкою і пластиковими петлями. Має білу смужку для зазначення часу. Найголовніший елемент турнікету– пластикова паличка (вороток) використовується для затягування накладеного на кінцівку турнікету. По обидві сторони від воротка пластикові фіксатори, що запобігають розкручуванню або ослабленню турнікету.
Місця накладання турнікету:
Накладання турнікету:
Актуалізація мислення учня.
Які ви знаєте підручні засоби зупинки кровотечі?
Яка небезпечна втрата крові у людини?
Накладання турнікету на нижні кінцівки має туж послідовність дій, що і на верхні кінцівки. Важливо знати, що стороні тіла (ручки, ніж, патрони в карманах) під турнікетом погіршує ефект, що може вартувати життя. Тому при накладанні турнікету необхідно звернути увагу на наявність сторонніх предметів: бокові кишені, тактичні кобури та розгрузки.
Турнікети крім користі можуть і спричинити і травматичну дію, так через 2 – 3 години після накладання турнікету і припинення кровопостачання, починаються невідворотні процеси у кінцівках, що може призвести до ампутації кінцівки.
Актуалізація мислення учня.
Які виникають невідворотні процеси у клітині, після затягнення турнікету більше ніж на 2 години?
На скільки накладається турнікет взимку та влітку?
Організаційно - методичні вказівки.
Вивчаючи данні питання треба звернути увагу на практичну частину цього заняття, а саме: учням необхідно показати не тільки накладання турнікету, а й джгута. Як зробити скрутку з підручних матеріалів. Проглянути відеоматеріали або презентації учнів по даній темі. Підготувати їх до практичного уроку.
Алгоритм техніки накладання турнікету?
Алгоритм застосування прямого тиску на рану?
Де необхідно натискати коліном та кулаком, щоб зупинити кровотечу?
Як зупинити кровотечу підручними засобами та джгутом?
План– конспект уроку №7.
З предмету «Захист Вітчизни» 10 клас « »_________2018рік.
Заняття 7: Практичне– теоретичне заняття.
Розділ 9: Домедична допомога.
Тема:2 Надання домедичної допомоги при кровотечах.
Навчально – виховна мета: ознайомити учнів з основною технікою тампонування рани та накладення давлючої пов’язки; повчити учнів техніці виносу потерпілих із зони ураження; виховати цілісне ставлення до власного життя та здоров’я; тренувати в умінні надати першу мед допомогу при кровотечах.
Навчальні питання:
Форма проведення заняття: практичне – теоретичне заняття.
Метод проведення заняття: розповідь, показ, практичне виконання.
Місце проведення заняття: клас Захисту Вітчизни.
Час проведення заняття: 45 хв.
Обладнання та матеріальне забезпечення: мультимедіа, відеоматеріали, макет постраждалого, плакати, стенди.
Хід уроку
Алгоритм техніки накладання турнікету?
Алгоритм застосування прямого тиску на рану?
Де необхідно натискати коліном та кулаком, щоб зупинити кровотечу?
Як зупинити кровотечу підручними засобами та джгутом?
За наявності масивних кровотеч на шиї, підпахвових і пахвинних ділянках основним методом її зупинки є тампування рани.
Пригадайте з уроків біології, що таке артерії? Назвіть місця людини, де можна відчувати артеріальну пульсацію?
Наявність кровотеч передбачає щільне заповнення порожнини рани бинтом, або чистою тканиною, кровоспинним бинтом.
Під час ведення бойових дій так і при терористичних актах, використовують вибухові пристрої, у тому числі і саморобні, які мають значну вражаючу силу. У поранених та постраждалих виникають кровотечі в місцях приєднання кінцівок до тулуба та основи шиї. Особливістю цих ділянок є те, що на цих ділянках неможливо використати стандартний джгут або турнікет для зупинки кровотечі.
Тому основним методом зупинки вузлових кровотеч є прямий тиск на рану та щільне тампування рани, у тому числі кровоспинними бинтами.
Кровоспинна дія бинта з одночасним притисканням кровоносних судин створює умови для тимчасової зупинки масової кровотечі.
Для тампування рани з метою зупинки кровотечі використовують спеціальні кровоспинні бинти, стерильні бинти, що просоченні кровоспинними засобами. Для зручності їх складають Z–подібно або гармошкою (бойова марля).
Якщо після проведення прямого тиску на рану шиї, підпахвових та пахвових ділянок протягом 3–5 хв. кровотеча продовжується, а у вас є кровоспинні засоби, то послідовність ваших дій може бути такою:
Кровоспинні компоненти надають дуже велику допоміжну дію. Вони значно зменшують час зсідання крові лише тоді, коли кровоспинний бинт контактує з джерелом кровотечі в глибині рани, тобто у випадку щільного тампування рани. Якщо відсутні перев’язувальні матеріали змочені спеціальною рідиною, використовують звичайні стерильні засоби (бинт, марлю) для тампування рани. Якщо цього недостатньо, використовують другий кровоспинний або звичайний стерильний бинт, доки буде можливість втиснути їх в середину рани, та продовжувати тиск на рану протягом щонайменше трьох хвилин.
При тампування дотримуються таких правил:
Алгоритм зупинки вузлових кровотеч:
Під час кровотечі з носу, потерпілого посадити, розстебнути комірець на перенісся покласти холодний компрес (лід, флягу з холодною водою), голову дещо нахилити вперед, а не на зад, затиснути крила носу пальцями(1 – 15 хв.). Можна також ніс сильно затампувати чистою ваткою.
Контрольні питання:
Після проведення тампонади на місце поранення необхідно накласти давлючу пов’язку, яка зафіксує тампонаду ранового каналу, попередити забруднення ранової ділянки, перетисне дрібні кровоносні сосуди, які знаходяться в області поранення і додатково зменшить кровотечу. Давлюча пов’язка використовується не лише при проникаючих а і поверхневих, дотичних пораненнях, що не мають ознак критичної кровотечі.
Для виконання давлючої пов’язки може використовуватись: бинт – туге обмотування навколо місця поранення з подальшою фіксацією; еластичний бандаж, перев’язувальний пакет, підручні засоби: шарф, бандани.
Ізраїльський бандаж – містить еластичний бинт з пришитою подушкою для вбирання крові та ріжки для створення давлючої сили, наклейку для швидкого розміщення подушки на рані, фіксатор на кінці бинта – для закріплення бандажа на тілі.
Етапи накладання бандажу:
Накладання індивідуального перев’язувального пакету:
Відповідає послідовності накладання бандажу. В разі наскрізного поранення одна з подушечок розміщується попереду поранення інша позаду та туго замотати та зафіксувати. Використовується для перев’язки голови, шиї, живота, паху, кінцівок.
Імпровізована тиснуча пов’язка:
Пов’язка повинна бути досить тугою, щоб під нею можна було протиснути тільки кінчики пальця. Не затягуйте пов’язку настільки сильно, щоб вона перешкоджала кровообігу. Тиск, що діє на валик допомагає стиснути кровоносні сосуди і зупинити кровотечу.
Переверте циркуляцію крові під давлючою пов’язкою, якщо шкіра на дотик холодна, синіє або німіє пов’язка затягнута туго її необхідно послабити.
Актуалізація мислення учня.
Що буде, якщо не відновити циркуляцію?
Які можна використовувати підручні засоби для використання у давлючій пов’язці?
Переміщення постраждалого в безпечну зону здійснюється з повним дотриманням принципу не появі додаткових постраждалих.
Рятувальник та постраждалий повинні знаходитись поза зоною обстрілу пораненого використовують спеціальні засоби( дими, довгі лебідки, вогневе прикриття).противника. Якщо ви знаходитесь під обстрілом і тактична ситуація дозволяє використати джгут, щоб зупинити кровотечу, а потім в безпечному місці надається допомога. Евакуація може здійснюватися в різній місцевості і в різноманітних умовах.
Пораненні, що знаходяться в умовах міста, відкритій місцевості, мають бути переміщенні максимально швидко в кращі тактичні умови. Відкриті території часто знаходяться під спостереженням противника та під обстрілом. Щоб непомітно забрати.
Техніка переміщення:
Індивідуальна техніка.
Залежно від місцевості, інтенсивності бойових дій, отриманих ушкоджень солдат може пересуватись:
Якщо солдат може рухатись та здійснювати самодопомогу, то спроба порятунку не має необхідності, рятувальники фокусуються на тих, постраждав серйозніше.
Волочіння – це техніка, призначена для переміщення постраждалого на короткі дистанції. Така техніка є найбільш простою для виконання, ніж спроби підняти важкого поранення, під час руху можна застосовувати зброю.
Волочіння однією людиною – вимагає значно менших затрат, проте пересування важкого пораненого в зігнутому положенні дуже складно. Кожен рух здійснюється на дуже обмеженні відстані і вимагає від рятувальника великих енергозатрат.
Волочіння двома людьми – ця техніка дозволяє рухатись значно швидко, вона вимагає значно менших енергозатрат, рятувальник під час переміщення може використовувати зброю.
Недоліки волочіння:
Допоміжні засоби волочіння:
Перенесення на руках – виконати нелегко у зв’язку із збільшенням ваги солдата в повній екіпіровці. Як правило під час бою не застосовується.
Способи перенесення:
Актуалізація мислення учнів
Хто на вашу думку надає допомогу у бою потерпілому?
Організаційно – методичні вказівки.
Підготувати мультимедіа для перегляду та презентації учнів. Підготовленні учні на практиці показують вивченні питання. Всі ці питання будуть розглянуті на практичному занятті під час закріплення теми: Надання домедичної допомоги при кровотечах. А перенесення потерпілих на навчально - польових зборах.
План– конспект уроку №8.
З предмету «Захист Вітчизни» 10 клас « »_________2018рік.
Заняття 8: Практичне заняття.
Розділ 9. Домедична допомога.
Тема 2: Надання домедичної допомоги при кровотечах.
Навчально - виховна мета: ознайомити учнів з основною технікою тампонування рани та накладення давлючої пов’язки; повчити учнів техніці виносу потерпілих із зони ураження; виховати цілісне ставлення до власного життя та здоров’я; тренувати в умінні надати першу мед допомогу при кровотечах.
Навчальні питання:
Форма проведення заняття: практичне заняття.
Метод проведення заняття: розповідь, показ, практичне виконання.
Місце проведення заняття: клас Захисту Вітчизни.
Час проведення заняття: 45 хв.
Обладнання та матеріальне забезпечення: мультимедіа, відеоматеріали, макет постраждалого, плакати, стенди.
Хід уроку
Організаційно – методичні вказівки.
Місце№2.
Місце№1. Місце№3.
Місце№5. Місце№4.
З предмету «Захист Вітчизни» 10 клас « »_________2018рік.
Заняття 2.Теоретичне заняття.
Розділ 5. Вогнева підготовка.
Тема 1: Стрілецька зброя , та поводження з нею.
Навчально - виховна мета: ознайомити учнів з призначенням будовою частин та механізмів автомата Калашникова (АК-74) ; ознайомити з основними правилами безпеки піди час стрільб зі стрілецької зброї і етапи чищення та змащення зброї та її зберігання ; навчити учнів умілому володінню зброєю.
Навчальні питання:
Форма проведення заняття: теоретичне заняття.
Метод проведення заняття: розповідь, показ, пояснення.
Місце проведення заняття: клас Захисту Вітчизни.
Час проведення заняття: 45 хв.
Обладнання та матеріальне забезпечення: мультимедіа, відеоматеріали, макет АК- 74, плакати, стенди.
Хід уроку
І . Вступна частина (5 хв.)
1.Шикування учнів, прийняття рапорту від в. о. ЗКВ, привітання.
2.Перевірка наявності особового складу, форму одягу та зовнішній вигляд.
3.Оголошення теми, завдань і порядок проведення уроку.
4.Стройове тренування: вихід зі строю, рух стройовим кроком, повернення до строю.
Перевірка домашнього завдання.
Класифікація стрілецької зброї?
ІІ. Основна частина (35 хв.)