Урок 8 Потенціал. Різниця потенціалів. Електрична напруга. Зв'язок між напруженістю електричного поля і напругою.

Про матеріал

На своїх уроках використовую методи інтерактивного навчання, які допомагають мені покращити результати учнів у навчальний та позаурочній діяльності, підвищити особистісний розвиток дитини за рахунок зменшення частки репродуктивної діяльності, забезпечуючи зниження навантаження учнів і підвищення якості знанняЯ розробила 14 уроків з розділу «Електричне поле» В даній роботі розглянула особливості вивчення розділу « Електричне поле», пропоную розробку 8 уроку даного розділу

Перегляд файлу

Урок 8  Потенціал. Різниця потенціалів. Електрична напруга. Зв'язок між напруженістю електричного поля і напругою.

Мета: дидактична: розкрити фізичний зміст потенціалу та різниці потенціалів, показати зв'язок між двома величинами, що є характеристиками електричного поля: напруженістю і різницею потенціалів;

          Розвиваюча  формувати навички розв'язування задач розвивати уяву учнів та логічне мислення, критичне мислення в ході порівняння ;

Виховна виховувати самостійність, відповідальність, охайність.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Думаємо колективно,

Працюємо оперативно,

сперечаємося доказово -

 це для всіх обов’язково!

 

Хід уроку

1.Етап орієнтації та цілепокладання.

Учитель звертається до епіграфа і наголошує ,що сьогодні працюємо в парах, об’єднуємось у дві команди .

Аналіз результатів самостійної роботи (5 — 7хв).

Робота за індивідуальними картками в парах учні перевіряють результати один одного.

(Двоє учнів виконують завдання на дошці.) Картка № 1. Задача № 2 із впр. 9, с 138. Картка № 2. Задача № 3 із впр. 9, С 138.

2.Етап проектування

Фронтальне опитування. Прийом «мозковий штурм»

1.За яких умов в електричному полі виконується робота?

2.Від чого залежить робота в однорідному електричному полі?

3.Чи залежить робота електричного поля від форми траєкторії?

4.Чому дорівнює робота під час руху по замкнутій траєкторії в електричному полі?

Оголошення теми і мети уроку, складання плану уроку.

3.Етап реалізації запланованованої   діяльності

 Вивчення нового матеріалу.

Слово вчителя (з елементами сократівської  бесіди).

Електромагнітні взаємодії аналогічні до взаємодії між тілами у гравітаційному полі, тому роботу сили тяжіння і роботу сили електричного поля виражають такими формулами: W2] потенціальна енергія тіла в точках 1і 2. Отже, на основі формул (1) та (2) можна зробити висновок, що робота в електрич­ному полі теж виражається зміною потенціальної енергії заряду, взятої з проти­лежним знаком:

A = -(qEl2-qEll)=-(Wp2-WJ.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                            Таким чином, заряджене тіло в однорідному електричному полі має потенціальну енергію, яку визначають за формулою:

Wp=qEL                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        

Дослідимо будь-яку точку електричного поля. Нехай в електричному полі, напруженість якого дорівнює Е у точці, віддаленій від джерела поля на відстань /, перебуває заряд qr Його потенціальна енергія дорівнює: WPi =qlEl.

Якщо збільшити заряд qt у 2,3 і більше разів, то потенціальні енергії цих зарядів відповідно дорівнюватимуть: Wpi = 2qtEl, W = 3qtEl і т. ін., тобто збільшаться у 2,3 і більше разів. Однак відношення потенціальної енергії, яку матиме заряд у даній точці поля, до величини цього заряду залишається сталим const. Цю величину позначають літерою φ , тобто φ= W /q  (4), і називають потенціалом даної точки поля. Підставивши у формулу (4) значення потенціальної енергії заряду

φ = qEL/q= EL (5), з'ясуємо, що потенціал не залежить від величини пробного заряду. Отже, потенціал - характеристика точки електричного поля.

Фізичну величину, що є енергетичною характеристикою електричного поля і дорівнює відношенню потенціальної енергії зарядженого тіла в електричному полі до його заряду, називають потенціалом.

Таким чином, маємо: φ= W /q  , де Wp - потенціальна енергія зарядженого тіла; q - заряд тіла.

Дайте відповіді на такі запитання:

І.Які кратні і частинні одиниці потенціалу? (1 мВ = 10~3В, 1 мкВ = 10-6В,  1кВ = 103В, 1MB = 106В.)

2.Потенціал - скалярна чи векторна величина?

3. Як ви вважаєте: чи поширюється принцип суперпозиції на поняття потенціалу? Інакше кажучи, як знайти потенціал у точці, в якій діє не одне, а два, три і більше електричних полів? (Так. їх потрібно додати.)

Якщо поле створене точковим зарядом (див. рисунок), то для знаходження потенціалу в точці 1 використовуємо формулу: φ= W /q

 

 

А тепер проаналізуйте формулу  (Вчитель слухає міркування учнів.)

Сократівська бесіда за запитаннями.

1. Який потенціал точок 2, 3, 4 і т. ін., що знаходяться на колі (див. рисунок)? Чому? (Однаковий. Потенціал — скалярна величина, а їхні модулі рівні.)

2 Чи тільки на колі знаходяться точки з однаковим потенціалом? (Ні, на сфері радіусом г також;.)

Таку поверхню називають еквіпотенціальною. Еквіпотенціальна поверхня - геометричне місце точок однакового потенціалу.

Робота з підручником.

Розглянути мал. 4.45,4.57,4.58 і 4.59 на с 142. (Учні розглядають рисунки і по черзі висловлюють свої міркування щодо того, що зображено на них.)

  Слово вчителя.

Ми ввели енергетичну характеристику електричного поля - потенціал ф, який визначають для однорідного поля за формулою: ф = Е 1, але роблять це рідко, оскільки значення потенціалу залежить від вибору нульового рівня, тобто / може бути довільним, тому матимемо: ф = ЕІ + с, де с — стала величина.

Здебільшого визначають роботу, що дорівнює зміні потенціальної енергії зарядженого тіла, взятої з протилежним знаком: А = qEl{ + с - qEl2 - с = qEl{ — qEl2

або А=q (El. - EL) =q(φ 1- φ2)

(φ 1- φ2) —різниця потенціалів.

Фізичну величину, що характеризує енергетичний стан поля і дорівнює відношенню роботи з переміщення зарядженого тіла з однієї точки поля в іншу до величини заряду, називають різницею потенціалів.

[φ] = 1 В, 1 мВ, 1 мкВ, 1 кВ, 1 MB.

Етап закріплення вивченого.

Дати відповіді на запитання. Робота  в парах.

1.Яку властивість поля характеризує потенціал?

2.Яка поверхня називається еквіпотенціальною?

3.Як будується еквіпотенціальна поверхня?

4.Яким приладом вимірюють різницю потенціалів?

2. Розв'язати задачу.

Задача № 4 (впр. 10) Розв’язання задач  Прийомом «гонка за лідером» збірникРимкевич.

Підбиття підсумків уроку. Прийом «мікрофон» учні по черзі відповідають на питання:- Що нового дізнались на уроці? -Чи знадобиться вам ці знання вжитті? -Чи потрібні вони у вашій професії?

 

Домашнє завдання.

Обов’язкове: Вивчити §§ 46,47, розв'язати задачі № 1 із впр. 10 і № 1 із впр. 11 (вивчити §§ 50, 51, розв'язати задачі №№ 121,122, с. 297).

          Додаткове:  прийом « обери задачу»  ст294- 297.№98 – 121 учні самостійно обирають задачі.

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, 11 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика (академічний рівень, профільний рівень) 11 клас (Бар’яхтар В.Г., Божинова Ф.Я., Кирюхіна О.О., Кірюхін М.М.)
Додано
27 липня 2018
Переглядів
6084
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку