На своїх уроках використовую методи інтерактивного навчання, які допомагають мені покращити результати учнів у навчальний та позаурочній діяльності, підвищити особистісний розвиток дитини за рахунок зменшення частки репродуктивної діяльності, забезпечуючи зниження навантаження учнів і підвищення якості знанняЯ розробила 14 уроків з розділу «Електричне поле» В даній роботі розглянула особливості вивчення розділу « Електричне поле», пропоную розробку 8 уроку даного розділу
Урок 8 Потенціал. Різниця потенціалів. Електрична напруга. Зв'язок між напруженістю електричного поля і напругою.
Мета: дидактична: розкрити фізичний зміст потенціалу та різниці потенціалів, показати зв'язок між двома величинами, що є характеристиками електричного поля: напруженістю і різницею потенціалів;
Розвиваюча формувати навички розв'язування задач розвивати уяву учнів та логічне мислення, критичне мислення в ході порівняння ;
Виховна виховувати самостійність, відповідальність, охайність.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Думаємо колективно,
Працюємо оперативно,
сперечаємося доказово -
це для всіх обов’язково!
Хід уроку
1.Етап орієнтації та цілепокладання.
Учитель звертається до епіграфа і наголошує ,що сьогодні працюємо в парах, об’єднуємось у дві команди .
Аналіз результатів самостійної роботи (5 — 7хв).
Робота за індивідуальними картками в парах учні перевіряють результати один одного.
(Двоє учнів виконують завдання на дошці.) Картка № 1. Задача № 2 із впр. 9, с 138. Картка № 2. Задача № 3 із впр. 9, С 138.
2.Етап проектування
Фронтальне опитування. Прийом «мозковий штурм»
1.За яких умов в електричному полі виконується робота?
2.Від чого залежить робота в однорідному електричному полі?
3.Чи залежить робота електричного поля від форми траєкторії?
4.Чому дорівнює робота під час руху по замкнутій траєкторії в електричному полі?
Оголошення теми і мети уроку, складання плану уроку.
3.Етап реалізації запланованованої діяльності
Вивчення нового матеріалу.
Слово вчителя (з елементами сократівської бесіди).
Електромагнітні взаємодії аналогічні до взаємодії між тілами у гравітаційному полі, тому роботу сили тяжіння і роботу сили електричного поля виражають такими формулами: W2] потенціальна енергія тіла в точках 1і 2. Отже, на основі формул (1) та (2) можна зробити висновок, що робота в електричному полі теж виражається зміною потенціальної енергії заряду, взятої з протилежним знаком:
A = -(qEl2-qEll)=-(Wp2-WJ. Таким чином, заряджене тіло в однорідному електричному полі має потенціальну енергію, яку визначають за формулою:
Wp=qEL
Дослідимо будь-яку точку електричного поля. Нехай в електричному полі, напруженість якого дорівнює Е у точці, віддаленій від джерела поля на відстань /, перебуває заряд qr Його потенціальна енергія дорівнює: WPi =qlEl.
Якщо збільшити заряд qt у 2,3 і більше разів, то потенціальні енергії цих зарядів відповідно дорівнюватимуть: Wpi = 2qtEl, W = 3qtEl і т. ін., тобто збільшаться у 2,3 і більше разів. Однак відношення потенціальної енергії, яку матиме заряд у даній точці поля, до величини цього заряду залишається сталим const. Цю величину позначають літерою φ , тобто φ= W /q (4), і називають потенціалом даної точки поля. Підставивши у формулу (4) значення потенціальної енергії заряду
φ = qEL/q= EL (5), з'ясуємо, що потенціал не залежить від величини пробного заряду. Отже, потенціал - характеристика точки електричного поля.
Фізичну величину, що є енергетичною характеристикою електричного поля і дорівнює відношенню потенціальної енергії зарядженого тіла в електричному полі до його заряду, називають потенціалом.
Таким чином, маємо: φ= W /q , де Wp - потенціальна енергія зарядженого тіла; q - заряд тіла.
Дайте відповіді на такі запитання:
І.Які кратні і частинні одиниці потенціалу? (1 мВ = 10~3В, 1 мкВ = 10-6В, 1кВ = 103В, 1MB = 106В.)
2.Потенціал - скалярна чи векторна величина?
3. Як ви вважаєте: чи поширюється принцип суперпозиції на поняття потенціалу? Інакше кажучи, як знайти потенціал у точці, в якій діє не одне, а два, три і більше електричних полів? (Так. їх потрібно додати.)
Якщо поле створене точковим зарядом (див. рисунок), то для знаходження потенціалу в точці 1 використовуємо формулу: φ= W /q
А тепер проаналізуйте формулу (Вчитель слухає міркування учнів.)
Сократівська бесіда за запитаннями.
1. Який потенціал точок 2, 3, 4 і т. ін., що знаходяться на колі (див. рисунок)? Чому? (Однаковий. Потенціал — скалярна величина, а їхні модулі рівні.)
2 Чи тільки на колі знаходяться точки з однаковим потенціалом? (Ні, на сфері радіусом г також;.)
Таку поверхню називають еквіпотенціальною. Еквіпотенціальна поверхня - геометричне місце точок однакового потенціалу.
Робота з підручником.
Розглянути мал. 4.45,4.57,4.58 і 4.59 на с 142. (Учні розглядають рисунки і по черзі висловлюють свої міркування щодо того, що зображено на них.)
Слово вчителя.
Ми ввели енергетичну характеристику електричного поля - потенціал ф, який визначають для однорідного поля за формулою: ф = Е 1, але роблять це рідко, оскільки значення потенціалу залежить від вибору нульового рівня, тобто / може бути довільним, тому матимемо: ф = ЕІ + с, де с — стала величина.
Здебільшого визначають роботу, що дорівнює зміні потенціальної енергії зарядженого тіла, взятої з протилежним знаком: А = qEl{ + с - qEl2 - с = qEl{ — qEl2
або А=q (El. - EL) =q(φ 1- φ2)
(φ 1- φ2) —різниця потенціалів.
Фізичну величину, що характеризує енергетичний стан поля і дорівнює відношенню роботи з переміщення зарядженого тіла з однієї точки поля в іншу до величини заряду, називають різницею потенціалів.
[φ] = 1 В, 1 мВ, 1 мкВ, 1 кВ, 1 MB.
Етап закріплення вивченого.
Дати відповіді на запитання. Робота в парах.
1.Яку властивість поля характеризує потенціал?
2.Яка поверхня називається еквіпотенціальною?
3.Як будується еквіпотенціальна поверхня?
4.Яким приладом вимірюють різницю потенціалів?
2. Розв'язати задачу.
Задача № 4 (впр. 10) Розв’язання задач Прийомом «гонка за лідером» збірникРимкевич.
Підбиття підсумків уроку. Прийом «мікрофон» учні по черзі відповідають на питання:- Що нового дізнались на уроці? -Чи знадобиться вам ці знання вжитті? -Чи потрібні вони у вашій професії?
Домашнє завдання.
Обов’язкове: Вивчити §§ 46,47, розв'язати задачі № 1 із впр. 10 і № 1 із впр. 11 (вивчити §§ 50, 51, розв'язати задачі №№ 121,122, с. 297).
Додаткове: прийом « обери задачу» ст294- 297.№98 – 121 учні самостійно обирають задачі.