Урок №9. Газові закони. Ізопроцеси. Розв'язування задач
Мета: систематизація знань про ізопроцеси та газові закони; продовження формування навичок і умінь розв'язувати типові фізичні задачі, застосовуючі набуті знання.
Тип уроку: урок застосування знань, умінь і навичок.
Обладнання: комп'ютер, презнтація.
МПЗ: хімія, математика.
Урок №9. Газові закони. Ізопроцеси. Розв’язування задач
Мета: систематизація знань про ізопроцеси та газові закони; продовження формування навичок і умінь розв’язувати типові фізичні задачі, застосовуючі набуті знання.
Тип уроку: урок застосування знань, умінь і навичок.
Обладнання: комп’ютер, презнтація (електронний додаток ППЗ «Фізика 10. Основи МКТ»).
МПЗ: хімія, математика.
План.
Етапи уроку |
Методи й форми роботи з класом |
I. Організаційний етап. |
Якісні запитання. |
II. Перевірка домашнього завдання. |
Фронтальне опитування. Гра «У погоні за лідером» |
III. Повідомлення теми, мети й завдань уроку; мотивація навчальної діяльності учнів. |
Еврестична бесіда. Розв’язування задач із коментарем біля дошки, запис в зошити. |
IV. Застосування набутих знань. |
Розв’язування задач. Самостійна робота №3. |
V. Підведення підсумків уроку та повідомлення домашнього завдання. |
Коментар учителя. |
Фронтальне опитування.
1. Перед використанням медичної банки усередину вносять змочений спиртом тампон і підпалюють його. Поясніть, для чого це роблять.
– У банці, прикладеній до тіла, температура повітря зменшується, а об’єм залишається сталим. Отже, тиск у банці стає меншим за атмосферний, і тому вона щільно притискається.
2. Із водопровідного крану іноді витікає біла, наче молоко вода. Як це пояснити?
– Повітря розчиняється у воді тим краще, чим більший тиск і нижча температура. Коли холодна вода з крану витікає назовні під великим тиском, частина повітря, розчиненого у воді, виділяється у вигляді величезної кількості бульбашок. Саме тому вона набуває молочного-білого кольору.
Гра «У погоні за лідером» з теми «Властивості газів, рідин, твердих тіл» Тип: урок повторення і узагальнення знань і умінь у формі гри.
Мета: створити нестандартні умови для перевірки знань і умінь учнів з теми «Основи МКТ», сприяти усвідомленню, осмисленню і узагальненню основних понять з даної теми. Завдання заходу:
Начальна: узагальнити знання учнів з теми»; перевірити уміння застосовувати отримані знання на практиці; розвивальна: розширення світогляду, розвиток пізнавального інтересу, розвиток
логічного і критичного мислення.
виховна: формування і розвиток інтересу до предмету, виховання відповідального
відношення до роботи, розвиток комунікаційних компетенцій.
Обладнання: мультимедійний проектор, екран, комп'ютер, презентація.
У грі беруть участь дві команди по 5 учасників. Гра проходить у два тайми по 15 хвилин.
Правила гри:
Завдання кожної команди набрати як можна більшу кількість балів. Для цього необхідно правильно відповісти на запитання 2-х таймів.
Кожне запитання має свою вартість, на обдумування дається 15 с, відповідає та команда, яка швидше підніме руку. Якщо команда відповіла правильно, то вона вибирає наступне питання.
Хід гри:
Гра починається з представлення команд і повідомляються правила гри.
1 тайм
Теми
|
|
Вартість питання
|
|
||
Фізичні величини, одиниці, сталі
|
100 |
200 |
300 |
400 |
500 |
Історичні факти
|
100 |
200 |
300 |
400 |
500 |
Означення
|
100 |
200 |
300 |
400 |
500 |
Фізичні величини, одиниці, сталі.
100. І робота, і кількість теплоти, і енергія виражаються в цих одиницях? (Відповідь:
Джоуль.)
200. Десяткова кратна приставка, що означає тисячне збільшення попередньої величини. (Відповідь: кіло-)
300. Множник у формулі, виражений буквами і цифрами? (Відповідь: k.)
400. У ньому одному знаходиться стільки ж структурних одиниць елементів, скільки в 0,012 кг вуглецю-12. (Відповідь: 1 моль.)
500. Саме цьому значенню дорівнює універсальна газова постійна.
(Відповідь: R .)
Історичні факти.
100. У рідній Англії за наукові заслуги він отримав титул барона, а ми згадуємо його, дивлячись на абсолютну шкалу температур? (Відповідь: Уїльямс Томсон, лорд Кельвін)
200. Ім'ям цього ученого названа стала, що зв'язує температуру в енергетичних одиницях з температурою Т в Кельвінах (Відповідь: Людвіг Больцман.)
300. Ця пара фізиків (англієць і француз) працювали над однією темою з різницею в 14 років (1662 і 1676 рр.), а для нас їх імена зустрілися в одному законі. (Відповідь:
Роберт Бойль – фізик і хімік, член лондонського Королівського суспільства, і Едм
Маріотт – член Паризької академії наук, ігумен монастиря Святого Мартіна.)
400. Ім'ям цього ученого названий тепловий рух зважених в рідині (або газі) частинок (Відповідь: англійський ботанік Р. Броун.)
500. Ім'ям цього ученого названо число атомів в 1 молі будь-якої речовини.
(Відповідь: італійський вчений Авогадро) Означення.
100. Модель речовини, в якій нехтують силами молекулярної взаємодії (Відповідь: ідеальний газ.)
200. Ця фізична величина дорівнює відношенню маси газу до кількості речовини?
(Відповідь: Молярна маса.)
300. Параметр, що характеризує стан системи при тепловій рівновазі? (Відповідь: Температура.)
400. Функція температури і об'єму (Відповідь: внутрішня енергія.)
500.При ньому за уявленнями класичної фізики припиняється тепловий рух, а за уявленнями квантової фізики – здійснюються нульові коливання. (Відповідь:
абсолютний нуль температур.)
2-й тайм
Теми
|
|
Вартість питання
|
|
||
Формули і рівняння
|
100 |
200 |
300 |
400 |
500 |
Газові закони
|
100 |
200 |
300 |
400 |
500 |
У погоні за лідером
|
100 |
200 |
300 |
400 |
500 |
Формули і рівняння.
100. Основне рівняння молекулярно-кінетичної теорії. (Відповідь: p nE .)
200. Рівняння, що зв'язує тиск ідеального газу з середньою кінетичною енергією молекул. (Відповідь: p nkT .)
300. Рівняння, що зв'язує середню кінетичну енергію молекул і температуру.
(Відповідь: E kT .)
400. Для ідеального газу це рівняння носить ім'я Клапейрона-Менделєєва. m
(Відповідь: pVRT .) M
500. Формула, що зв'язує середню квадратичну швидкість руху молекул газів і
температуру. (Відповідь: .)
Газові закони
100. Процес зміни стану ідеального газ за сталої температури. (Відповідь:
ізотермічний процес.)
200. Кількісні залежності між двома параметрами газу при фіксованому значенні третього параметра. (Відповідь: газові закони.)
300. Добуток тиску газу на його об'єм є сталим для даної маси газу. Закон носить ім'я цього ученого. (Відповідь: Гей-Люссак.)
400. Назвіть процес зміни стану ідеального газу. (Відповідь: ізотермічний.)
500. Назвіть процес зміни стану ідеального газу. (Відповідь: Ізохорний.)
У погоні за лідером.
100. Ізотерма, ізохора… (Відповідь: ізобара.)
200. У рівних об'ємах газів при однаковій температурі і тиску міститься однакове число молекул. (Відповідь: закон Авогадро.)
300. Явища, пов'язані із зміною температури. (Відповідь: теплові явища)
400. Процес зміни стану ідеального газу за сталого тиску. (Відповідь: ізобарний процес.)
500. Процеси, що протікають при незмінному значенні одного з макропараметрів стану газу. (Відповідь: ізопроцеси.)
Домашнє завдання: Підготуватия до контрольної роботи. [1]§39-46(повт) Впр.26(1-13).
1. Коршак Є. В. Фізика : 10 кл. : [підруч. для загальноосвіт. навч. закл. : рівень стандарту] / Є. В. Коршак, О. І. Ляшенко, В. Ф. Савченко. – К. : «Генеза», 2010. – 192 с. 2. Туманцова О. О. Фізика. 10 клас. Рівень стандарту: Розробки уроків /
О. О. Туманцова. – Х.: «Ранок», 2010. – 320 с.
3. Уроки фізики у 10 класі. Молекулярна фізика і термодинаміка / Руденко А. В., упорядник. – Х.: Вид. група «Основа», 2010. –139 с. – (Б-ка журн. «Фізика в школах України». Вип. 11 (83)).