Урок 9 за темою 9-10 " Романський стиль" ознайомить учнів з історією виникнення романського стилю та його особливостями в архітектурі.
Урок містить запитання для закріплення знань за темою минулого уроку в контексті програми.
На уроці використано групові та індивідуальні форми роботи, передбачено виконання творчих завдань.
Урок 9
Тема: Романська архітектура. Лицарський кодекс честі.
Мета:
Навчальна: Ознайомити учнів з особливостями романського стилю та шедеврами романської архітектури;
Вчити характеризувати мистецькі твори. Висловлювати особисті враження та емоції;
Розвивальна: розвивати навички емоційного сприйняття творів мистецтва;
Виховна: виховувати інтерес та повагу до мистецької спадщини минулого, як невід’ємної складової культури світу;
Тип уроку: Урок уведення в тему.
Очікувані результати: Після вивчення цієї теми учні зможуть називати особливості романського стилю в архітектурі, називати архітектурні споруди цього періоду в різних країнах.
Хід уроку
I.Організація пізнавальної діяльності
II.Актуалізація опорних знань. Технологія «мозковий штурм»:
А) Назвіть ознаки візантійського стилю в архітектурі та монументальному живописі.
Б) На прикладі двох соборів св.. Софії у Стамбулі та Софіївському соборі в Києві поясніть термін: «синтез мистецтв». Які види мистецтв у них поєднані?
В) Поясніть термін «символіка кольорів» в мистецтві.
Г) Які особливості музичного мистецтва періоду Візантії та Київської Русі?
Д)Що таке знаменний розспів?
Які музичні інструменти існували в цей період і звідки про ми можемо дізнатися?
Проконтролювати виконання колективного проекту «Художня культура
Русі – України.
III. Мотивація навчальної діяльності.
Оголошення теми і мети уроку.
Огюст Роден- французький скульптор XX ст схарактеризував романський стиль як «важка безмовність». Назва цього стилю підкреслює його зв’язок з римським мистецтвом.
Історична довідка: Романський стиль виник і панував у Західній Європі в XI-XIIст. Це період феодальної Європи, коли панівний клас – землевласники-феодали вели міжусобні війни за землі, а католицька церква мала величезний вплив на всі сторони суспільного життя. Дух войовничості та потреба в самозахисті проник у все мистецтво. Головними напрямками романського мистецтва були:
Архітектура;
Скульптура;
Живопис;
Але найяскравіше цей стиль проявився саме в архітектурі.
Індивідуальна робота учнів з підручником: головні риси романської архітектури (стор. підр. 46-47) виписують в зошит.
Якими були головні риси романської архітектури?
Що це були за споруди? Яке їх призначення? (храми-фортеці, замки-фортеці, монастирі-фортеці)
Чому всі вони будувалися як фортеці? (Вони виконували захисну функцію)
Найбільше пам’яток романської архітектури знаходиться у Франції та Німеччині. В основному це були католицькі храми, базиліки.
Особливості будови храмів: споруди геометричних форм: циліндр, конус, паралелепіпед, та ін..) з масивними товстими стінами. Інтер’єрам романських храмів притаманні масивні хрестоподібні склепіння, декор із елементами напівкруглої арки. Фрески та рельєфи зі сценами Страшного суду покривали всі стіни. Існувала певна ієрархія в зображеннях Христа, ангелів та простих смертних.
Учні знайомляться з особливостями монументального живопису.
Робота з підручником в малих групах. (Учні опрацьовують тему, записують головні риси архітектурних споруд ).
Творча робота: Порівняльна характеристика Базиліки у Франції та Церкви Св. Пантелеймона в Галичі.
Опрацювання статті «З історії шедевра»
Учні розповідають про свої враження від споруди, та історію її створення.
Звучить музика Середньовіччя ; Г.Ф.Гендель «Пассакалія»
Творча робота: Робота в групах. Малювання ескізу середньовічної фортеці.
IV Закріплення знань: Складання таблиці в зошиті: «Особливості романського замку та храму» (стіни, вікна, інтер’єр, геометричні фігури в структурі замку, форми склепінь.
V Підсумок уроку.
Метод «Мікрофон». Учні продовжують речення:
На уроці я дізнався, що…..
Найбільше мені сподобалось…
Мене вразило…
Я можу розповісти друзям…
Оцінювання творчої діяльності учнів.
Тему буде продовжено на наступному уроці: Зразки романської архітектури в Україні та лицарський кодекс честі.
VI Домашнє завдання: Опрацювати тему за підручником (стор46-49)
Для високого рівня - індивідуально-групові: Підготувати інформацію про романські фортеці в Україні, та «Лицарі та лицарський кодекс честі»