Урок позакласного читання 4 клас
Давні філософи сказали: «Не здивувати - не навчити». За допомогою нестандартних уроків ми знаходимо ключик до кожної дитини, дивуємо її, а значить - навчаємо !
Пирятинська загальноосвітня школа І – ІІ ступенів № 1
Полтавської області
Урок позакласного читання
Хотіла б піснею я стати ….
( Леся Українка )
Урок, проведений
учителем початкових
класів Вірченко І. В
у 4 класі
Пирятин
Тема: Хотіла б піснею я стати … ( Леся Українка )
Мета :
Розширити знання учнів про творчість Л. Українки, розвивати пам’ять, зв’язне мовлення та виразне читання;Спонукати учнів до самостійного пошуку творів , виховувати любов та повагу до творчості Лесі Українки.
Обладнання: Національне вбрання, виставка книг, портрет поетеси , квіти, магніти, декорації.
Хід уроку
I Орг. Момент:
Пролунав уже дзвінок
Всі готові до уроку ?
Зручно всі сідайте , діти ,
Домовляйтесь не шуміти.
II Повідомлення теми уроку.
Ми сьогодні з вами
Поведемо мову
Про чудову жінку
Всім людям відому.
Оце перед вами,
У квітках барвінку.
Наша поетеса –
Леся Українка. ( показ портрету )
Сьогодні, діти , урок у нас незвичайний. Учні нашого класу поділені на групи, що ці школярі робитимуть, ви дізнаєтесь на протязі уроку.
Народилася Леся у місті Новгород – Волинському, на Житомирщині. У 1871 році. У 4 роки вона навчилася читати. Прожила поетеса 42 роки, померла у 1913 році.
Діти , ви знаєте хто такі журналісти ?
Журналісти – це ті люди , які відшуковують потрібну інформацію, а потім її розповідають людям, у вигляді : статей, повідомлень. Сьогодні журналістами у нас будуть Валерія та Роман.
Виступ Валерії ( автобіографія Лесі )
III. Перед вами твори, написані цією життєрадісною, вольовою жінкою. ( виставка творів поетеси )
А які твори Лесі Українки знаєте ви ?
Конкурсне читання.
Виступи підготовлених учнів.
(Твори вибрані за бажанням учнів.)
IV. Фізкультхвилинка
V. Виступ журналіста Романа.
Мати , Олена Пчілка, дуже любила свою доньку і докладала багато зусиль, щоб Леся виросла розумною, освіченою людиною. Маленька Леся любила ліс . квіти , ніколи їх не нищила. Одного разу зеленим лісом мати вела Лесю за руку. На голові у неї був вінок із синіх волошок. Дівчинка дивувалася:»» Як гарно тут, як багато дерев «. Мати навчала доньку , що всі дерева живі. А ще є тут Лісовики та Мавки. Мавка – це дівчина лісовика незвичайної краси. Очі у неї зелені, розпущені довгі коси, легка зелена сукня. Вона любить гойдатися на вітах.
Пізніше Леся пише вірш «Лісова пісня «.
Інсценізація уривку з оповідання « Дивна Дівчина».
Ст.58 « Розкажіть онуку « № 1- 2 2009 р.
Автор : Стежкою біжить дівчина. Добігла до останньої хати , за якою вже починався ліс, густий та дрімучий. Під хатою сидить старенька бабуся.
Бабуся : А куди це ти , дитино , йдеш ?
Леся : До лісу, бабусю.
Б : До лісу ? А хіба ти лісовика та русалку не боїшся ?
Л : А чого мені боятися ? От я в книжечці читала про русалку , то вона зовсім не страшна.
Б : у книжечці ? А хіба ти читати вмієш ?
Л : Вмію. Всі ж уміють .
Б : Дивна ти , дівчинко ! Убрана, як усі люди, і говориш
по – нашому, і от читати умієш. Хто тебе навчив ?
Л : Матуся.
Б : То й мати вміє читати? А чия ти ? Щось я тебе ніде не бачила.
Л : Бо я недавно із Зв’ягеля приїхала. Я, Косачівна , а зовуть мене Леся.
Б : То ти панова донечка ? Я не знала, що з панночкою розмовляю. Пани усе ж по – московському говорять.
Л : Чого ж нам своєї мови соромитися ? Всі родичі так розмовляють. І Лисенки , і Старицькі, і дядько Драгоманов, і тіточка.
Б : Чого ти так засмутилася, моя пташечко ?
Л :Бо тіточку в Сибір вивезли, за те , що
по – українському говорила.
Б : Із Сибіру люди вертаються, не плач, моя пташечко.
А коли тіточку засудили, то чи не страшно тобі
по – українському говорити та одягатися?
Л. Ой ні ,бабусю, нізащо в світі своєї мови не
відцураюся !
Б : Що ж , бачу, завзята , рости велика !
Л : До побачення , бабусю !
Автор : І пішла далі стежиною , замислившись.
VI. Поетеса з дитинства любила природу, майже всі її твори пов’язані з природою її загадковістю , красою. Ще письменниця дуже любила плести віночки з квітів та прикрашати свою голівку. Вважалось , що віночок може захистити кожну молоду дівчину. Кожна його квіточка – це ніби оберіг від нечистої сили і щось символізує.
Давайте з вами , в пам’ять Лесі Українки сплетемо вінок
Підготовлені учні розповідають про квітку на віночку та прикріплюють її на шаблон вінка.
1 ) Я вплету до віночка ромашку – символ миру і кохання.
Це улюблені квіти Лесі. Нині медицина здолала таку хворобу, як туберкульоз. Колись він забрав багато
життів , надто молодих, зокрема і Лесине . Раніше існувало товариство боротьби з туберкульозом, і його емблемою була ромашка.
2 ) Я хочу вплести барвінок. Існує така легенда.
Хлопець Бар полюбив дівчину Вінку. В день весілля відьма окропила їх чорним зіллям, і молодята щезли. Матері скропили землю сльозами, і незабаром з’явилися квіти, які назвали барвінок.
З того часу люди вважають барвінок символом життя , вдячності і пам’яті.
3 ) А я безсмертник вплету. Він тому так називається, що людям дарує здоров’я. Його відвар від багатьох хвороб допомагає. Це – символ безсмертя.
4 ) Я вплету у вінок волошки. Волошки – символ вірності й постійності. Ще їх вважали царськими квітами.
5 ) А я хочу вплести до Лесиного віночка калину.
Калина – символ краси , вроди та мужності.
6 ) Я любисток вплету – символ любові та відданості.
7 )Я вплету конвалії. Здається, ця квітка виточена руками лісових гномів. Їх ще звуть лілія долин, маївка, кукурічка, любка, язик лісовий. У нашому фольклорі ці квіти порівнюють із перлинами щасливого співу Мавки. Конвалії – символ ніжності, чарівності. Леся назвала свій перший вірш « Конвалії « , який написала у 13 років.
8 ) Мак – символ печалі й туги. Ми сумуємо за тобою , Лесю , тому вплітаємо у віночок мак.
9 ) І на завершення нашого віночка, ми вплетемо незабудки - квіти постійності та вірності, тому що ми із задоволенням вивчаємо творчість Лесі і удосконалюємо та розширюємо свої знання з даної теми.
VII.Заключні вірші.
О . Журлива « Пам’яті Л. Українки»
Я знала Лесю Українку,
Живу, тривожну, молоду.
Вона, мов квітка у барвінку,
Цвіла в поліському саду.
Вітри піснями захлинались,
Ліси шуміли навкруги,
І в срібні роси одягались
В ранкових маревах луги.
Ходила Мавка – чарівниця,
Когось шукала між дерев,
І зав , хто їй ночами сниться,
Мешканець лісу дядько – Лев.
Не стерлась райдужна сторінка,
Не вмерла пісня лісова.
Безсмертна Леся Українка
Була і є повік жива.
.
Рано пішла з життя Леся Українка,
Та нам у спадок
Залишила пісню, повну згадок
Пам’ять залишила назавжди.
Безсмертна у віках, в душі народу
Ти довго , Лесю , будеш жити.
І ми клянемось нині щиро
Твоїм ідеям послужити.
VIII.Чи сподобався урок ?
Що нового дізналися з уроку.?
Тести по біографії , яку почули від журналістів. Оцінювання.
Х. Будьте дослідниками !
Знайдіть та прочитайте твори Л . Українки
Тести
А) Олена Пчілка
Б ) Лариса Косач
В ) Ліна Костенко
2. Скільки мов знала Леся ?
А ) 15
Б ) 11
В ) 13
3. На якому музичному інструменті грала дівчинка ?
А ) скрипка
Б ) флейта
В ) фортепіано
4. Скільки дітей було у сім’ї письменниці ?
А ) 7
Б ) 6
В ) 3
А) Панській
Б ) Бідній
В ) Неосвіченій
6. Коли захворіла Леся ?
А) після переохолодження на Водохрещу
Б ) Після догляду за хворою людиною.