Урок "Арабські завоювання та халіфати. Розвиток арабо-мусульманської культури"

Про матеріал

Тема. Арабські завоювання та халіфати. Розвиток арабо-мусульманської культури.

Мета: пояснити поняття «експансія», проаналізувати арабські завоювання та їх наслідки, охарактеризувати організацію влади у перших арабських халіфатах, визначити наслідки арабської експансії, охарактеризувати культуру Арабського халіфату; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки, висловлювати власні судження, удосконалювати навички роботи з історичною картою та текстом підручника; виховувати інтерес до вивчення теми.

Перегляд файлу

Конспект уроку

з всесвітньої історії

для 7-го класу

Підготувала учитель історії

КЗ «Першотравнева ЗОШ І-ІІІ ст.»

 Вистороп Тетяна Василівна

Тема. Арабські завоювання та халіфати. Розвиток арабо-мусульманської культури.

Мета: пояснити поняття «експансія», проаналізувати арабські завоювання та їх наслідки, охарактеризувати організацію влади у перших арабських халіфатах, визначити наслідки арабської експансії, охарактеризувати культуру Арабського халіфату; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки, висловлювати власні судження, удосконалювати навички роботи з історичною картою та текстом підручника; виховувати інтерес до вивчення теми.

Очікувані результати. Після уроку учні/учениці зможуть:

  •                пояснювати та застосовувати поняття «експансія»;
  •                характеризувати організацію влади у перших Арабських халіфатах;
  •                аналізувати наслідки арабської експансії;
  •                аналізувати розвиток арабо-мусульманської культури;
  •                показувати на історичній карті напрямки завойовницьких походів арабів.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручник, атлас,

Хід уроку

  1. Організаційна частина.
  2. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань.
  1. Історичний диктант.
  • Доповніть твердження.
  1. Батьківщиною арабів вважається ___. (Аравійський півострів)
  2. Область Аравії, що придатна лише для рільництва в окремих оазах. (Хіджаз)
  3. В середині півострова знаходиться___. (Неджд)
  4. Араби-кочовики – це___. (бедуїни)
  5. Постійний супутник та засіб існування кочових арабів ___. (верблюд)
  6. В головному місці зупинки караванів виникла ___. (Мекка)
  7. Головне святилище Мекки ___. (Кааба)
  8. Релігія, що об’єднала арабів ___. (іслам)
  9. Священна книга мусульман ___. (Коран)
  10.       Арабів об’єднав ___. (Мухаммед)
  1. Взаємоперевірка.
  2. Робота з історичною картою.
  • Покажіть на карті: Аравійський півострів, області півострова (Ємен, Неджд, Хіджаз).
  1. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.
  1.  
  1. Вивчення нового матеріалу.
  1. Робота з текстом підручника (с. 50 – 51).
  1. Коментоване читання.
  2. Бесіда за запитання.
  • Кого називали халіфом?
  • Чому, на вашу думку, першими халіфами були близькі друзі та родичі халіфа?
  • З якою метою арабський світ пішов у наступ? (за поширення ісламу)
  • Які території вдалося завоювати арабам за правління Омара (634 – 644 рр.)? (Сирію, Палестину, Єгипет і Лівію, значну частину Ірану).
  • З якими словами Омар наказав спалити Александрійську бібліотеку?
  • У чому була перевага арабських воїнів?
  • Чому більшість населення завойованих держав називали визволителями?
  • Яка держава утворилася на завойованих територіях? (Арабський халіфат)
  • Як розпочалася ера Омейядів?
  1. Робота з таблицею.
  • Користуючись текстом підручника на с. 52 – 53 заповніть таблицю.

Омейяди та Аббасиди

 

Династія Омейядів

Династія Аббасидів

Роки існування

661 – 750 рр.

750 – 1055 рр.

Засновник

Муавія

Абул-Аббас Кривавий

Столиця

Дамаск

Багдад

Завоювання

Підкорили частину Вірменії, Пд.Азербайджан, частину Північної Африки.

Захопили всі африканські володіння Візантії.

Підкорив майже всю Іспанію.

Хіва, Бухара, Самарканд, Афганістан, північно-західну частину Індії.

 

  • Зробіть висновки про розвиток Арабського халіфату за часів правління династій перших халіфів.
  1. Робота зі схемою.
  • Проаналізуйте схему «Суспільний устрій халіфату».

Картинки по запросу суспільний лад халіфату

  1. Вибіркове читання (с. 53 – 54 підручника).
  • Зачитайте речення, які містять відповіді на запитання.
  • Яких заходів вживали халіфи для власного захисту?
  • Що призвело до розпаду халіфату? (силою об’єднані народи; ослабла влада халіфів)
  • Коли халіфат припинив своє існування? (у 1055 р.)
  1. Робота в парах.
  • Користуючись текстом підручника на с. 54 – 56, складіть перелік досягнень арабської культури.
  • Що із них, на вашу думку, є найвагомішим внеском? Чому?
  • У якій галузі прославився Ібн Сіна? (медицина)
  1. Узагальнення та систематизація знань.
  1. Бесіда за запитаннями.
  • Куди були спрямовані воєнні походи арабів?
  • Які території їм удалося завоювати?
  • Поясніть ,чому арабські завоювання були здійснені відносно швидко і з невеликими силами.
  • За якого халіфа були здійснені найбільші завоювання арабів?
  • Які битви поклали край просуванню арабів у Європу?
  • Що зумовило розпад і занепад Арабського халіфату?
  • Завдяки чому арабська культура досягла здобутків?
  1. Практична робота.

Внести у синхронізовану хронологічну таблицю відомості про Велике переселення народів, Франкське королівство, Франкську та Візантійську імперію, перші Арабські халіфати, об’єднання арабів під владою Мухаммеда, виникнення ісламу та ісламського літочислення.

  1. Підсумки уроку.
  2. Інструктаж з домашнього завдання.
  1. Опрацювати с. 50 – 57 підручника.
  2. Завершити синхронізовану хронологічну таблицю.

 

 

docx
Додано
16 жовтня 2018
Переглядів
6939
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку