Урок "Астрономія на координатній площині"

Про матеріал
Інтегрований урок з фізики та алгебри про побудову сузір'їв на координатній площині.
Перегляд файлу

РОЗРОБКА УКОРОКУ ЗА ТЕМОЮ:

«Астрономія на координатній площині»

Виховна мета:  навчання повинно бути побудоване таким чином, щоб в його процесі учні, отримуючи знання,  дивувалися, перебували в захваті від мудрості тих, хто приніс людям ці знання, щоб вони суттєво оцінювали зміст і значення знань, які вони отримують.

Навчальна і практична мета: закріпити одержані знання та навички; проявити творчі здібності при виконанні завдання; запобігти труднощам при вивченні «Функції»  (побудова графіків функцій у 7-11 класах), ознайомити учнів з роботою на комп’ютерах, показати міжпредметні зв’язки. Крізь тернії - до зірок.

Хід уроку

l. Мобілізаційний початок

Вміння читати сяючі знаки неба, вічні зоряні записи приносить радість від пізнання світу.

Потужні телескопи дають можливість фотографувати красу галактик, дифузні та планетарні туманності, зоряні скупчення, зорі, які містять у собі різноманітність форм космічних утворень. Польоти ракет і супутників навколо Землі, автоматичних між планетарних станцій до Місяця і планет відкривають нову сторінку пізнання Всесвіту, дають людині можливість відчути себе частинкою космосу. Перше, що вражає, коли покидаємо атмосферу Землі, це чорнота простору при найяскравішому світлі Сонця. Світ зірок стає сяючим, різнобарвним і звучить як музика.

Свідомість людей повинна все більш проникатися думкою про те, що наша Земля – величезний космічний корабель з кінцевими ресурсами, які потребують величезної бережливості. Його екіпаж, тобто ми, земляни, повинні постійно пам’ятати це.

Оточуючий світ зірок не є безмежним. Міріади зірок, до числа яких входить Сонце, утворюють гігантський зірковий острів – Галактику зі складною внутрішньою будовою. Її утворюють зірки, газ, між зірковий пил, холодні тіла типу планет та їх супутників, космічні промені, електромагнітні хвилі, які перетинають Галактику по всіх напрямках. Значна частина всіх зірок концентрується в диску товщиною близько 2 тисяч світових років та радіусом не менше за 50 тисяч світових років. До складу Галактики входить понад 100 мільярдів зірок. Світло далеких зірок, які концентруються в площині Галактики, зливаються для нас в єдину, ледве сяючу полосу Чумацького Шляху, добре помітну на нічному небі.

Доторкнемося до легенд, бо назви багатьох сузір’їв дійшли до нас з древніх легенд.

ll.Виступ учнів. Побудова графіків

Легенда 1

У давні часи у царя ефіопів Цефея була красуня-жінка – цариця Кассіопея. Одного разу Кассіопея мала необачність похвалитись своєю красою в присутності нереїд – господинь моря. Образившись, заздрісні нереїди побідкалися богові моря Посейдону, і він напустив на береги Ефіопії страшне чудовисько – Кита. Щоб відкупитися від Кита, який знищував країну, Цефей був змушений, за порадою оракула, віддати на з’їдіння чудовиську свою дочку Андромеду. Її прикували до прибережної скелі. Кожної хвилини Андромеда очікувала, що з морських глибин винирне Кит та з’їсть її.

C:\Users\Aleksey\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\изображение_viber_2019-12-15_14-07-262.jpgПобудуємо графіки сузір’їв Цефея, Кассіопеї, Андромеди, Кита.

Сузір’я Цефея: 
(0; 5)                             
(-1; 4)                            
(-2; 1)                            
(1; -1)                            
(6; -1)                            
(3; 2)                                                                       
Cузір’я Кассіопеї:  

(-5; 0)      

(-5; 0)

(-1; 0)    

(1; 0)      

(3; -2)       

Cузір’я Андромеди:      

(-2; 9)           

(0; 7)      

(1; 4)   

(2; -2)       

(-2; -1)  

(-2; 5)        

(-4; 4)           

Cузір’я Кита:  

(11; -7)             

(9; -6)       

(10; -5)            

(7; -1)   

(4; -1)               

(2; 0)          

(-3; 0)           

(0; 3) 

(6; 1)

(9; 2)                                                                                                                                                                                                                                                  

Легенда 2

У той час, коли царя Ефіопії спіткало лихо, герой древньої Греції Персей робив один зі своїх подвигів: він проник на пустинний острів на краю світу, де жили три страшні жінки – горгони з клубками  змій на голові замість волосся. Погляд Горгони перетворював на каміння все живе. Скориставшись сном горгон, Персей відсік голову одній з них на ім’я Медуза. З її тіла вилетів крилатий кінь Пегас. Дві інші горгони, прокинувшись, хотіли кинутися на Персея, але він скочив на крилатого Пегаса, тримаючи у руках драго цінну здобич – голову Медузи, та полетів додому.

Пегас – кінь прагнення, одухотворене прозріння істини, символ поезії.

Побудуйте графік сузір’я Персей та Пегаса.

Сузір’я Персей:                              Cузір’я Пегас:
(-5; -3)                                              (-6; 8)
(-2; -2)                                                      (-4; 9)
(0; -1)                                                         (0; 7)
(2; -2)                                                         (1; 5)
(4; -1)                                                         (8; 5)
(5; 0)                                                          (8; -2)
(6; 2)                                                          (0; -1)
(0,5; 1)                                                      (-2; -4)
(1; 3)                                                         (-2; -2)

Легенда 3

Пролітаючи над Ефіопією, Персей помітив приковану до скелі Андромеду. До неї вже прямував Кит, який винирнув з морської глибини. Персей розпочав смертельний бій зі чудовиськом. Подолати Кита вдалося лише після того, як на нього впав жахливий погляд мертвої голови Медузи. Кит скам’янів, перетворившись в невеликий острів. Персей розкував Андромеду, привів її до Цефея, а потім одружився з нею.

Головних героїв цього міфу фантазія древніх греків помістила на небо. Так з’явилися назви сузір’їв Цефея, Касіопеї, Андромеди, Персея, Пегаса, Кита.

Перші сузір’я, про які нас розповідають батьки у дитинстві та навчають бачити їх на небі, – це сузір’я Малої та Великої Ведмедиць.

Легенда 4

У древніх греків існувала легенда про сузір’я Великої та Малої Ведмедиць. Всемогутній бог Зевс вирішив взяти собі в жінки прекрасну німфу Калісто, одну зі служниць богині Афродити, всупереч бажаного останньої. Щоб позбавити Калісто від переслідувань богині, Зевс перетворив Калісто у Велику Ведмедицю, а її улюблену собаку – у Малу Ведмедицю та взяв їх на небо.

Побудуйте графіки Великої та Малої Ведмедиць.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мала ведмедиця:               Велика ведмедиця:
(6; 6)                                         (-15; -7)
(-3; 5,5)                                    (-3; -6)
(-8; 5)                                       (5; -10)
(0; 7,5)                                     (-10; -5)
(3; 7)                                        (6; -6)
(-5; 7)                                       (-1; -10)
(-6; 3)

Між сузір’ями Великої та Малої Ведмедиць звивається стрічка багатьох, але слабких зірок – це сузір’я Дракона.

Побудуйте графік сузір’я Дракона.

 

 

 

 

 

 

 

 

Сузір’я Дракона:
(12; 6), (14; 0), (12; -1), (9; -5), (4; -7), (1; -7), (-1; -6), (-4; -2), (-4; 2), (-7; 5), (-10; 5), (-10; 2), (-8; -5), (-11; -7), (-7; -9), (-6; -7)

Сузір’я Лебедя лежить на роздвоєнні Чумацького Шляху. За сказанням греків, це сам Зевс, перетворившись на лебедя, щоб причарувати Леду, пролітає небом.
Побудуйте графік сузір’я Лебедя.

Сузір’я Лебедя:
(-3; 4)          (5; -3)
(-2; 2)          (3; 1)
(0; 0)            (-3; -1)
(2; -2)          (-7; -2)
 


lll. Заключна частина уроку

Учні роблять висновки про доцільність використання ЕОМ при вивченні теми «Координатна площина», «Функція»,  дають порівняльну характеристику побудови графіків за допомогою олівця, паперу та ЕОМ.

На прикладі цього уроки ми побачили, як міцно взаємопов’язані предмети між собою: література, міфологія, астрономія, математика, усвідомили, як важливо вміти користуватися сучасною технікою і як вона допомагає та зберігає час учнів та вчителів. Але, щоб досягти успіхів у навчанні, у пізнанні нового, треба дійсно пройти крізь тернії важної праці і поставити перед собою мету – досягти зірок.

Проводиться оцінювання учнів.

 lV. Домашнє завдання

Побудувати графік сузір’я Терези.

C:\Users\Aleksey\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\изображение_viber_2019-12-15_14-07-2399.jpgСузір’я Терези:
(1; 5)
(-2; 4)
(-5; 5)
(-5; -1)
(-1; -2)
(3; 1)

docx
Пов’язані теми
Фізика, 8 клас, Розробки уроків
Додано
21 жовтня
Переглядів
84
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку