Фізичний театр - Шерлок Холмс

Про матеріал
Фізичний театр : Шерлок Холмс та Доктор Ватсон - метод дедукціі та теплові явища
Перегляд файлу

Шерлок  Холмс та Доктор Ватсон – метод дедукції та теплові явища

Мета: навчальна : систематизація знань з теми «Теплові явища», вдосконалення навиків розв'язання задач різного типу.

Розвиваюча: розвиток мислення, пізнавальних вмінь (формування умінь виділяти головне, спостерігати, розвиток навиків володіти собою.

Виховна: развиток мислення, пізнавальних умінь, робота в команді.

Прилади : термометр, спиртовка, пробірка, вода, лід, сирники, скляна трубка.

Тип уроку : систематизація знань. 

Хід уроку

  1. Організаційні питання
  2. Театралізована вистава учнів з елементами повторення вивчення теми
  3. Підведення підсумків

Слово вчителя

Про теплоту почнем розмову,

     Згадаєм та узагальним ми усе,

     Енергія! О друзі, до кипіння!

Щоб лінь спостерігати випарування!

Мізки не доведемо до плавлення,

Їх тренуємо до незмоги!

В навчанні ми проявимо старання

Ідей наукових вбачаючи чарівність!

Задачу будь-яку ми переможемо

Та друга підбадьорити зуміємо!

Науку фізику вчимо ми без труда

Але життя це штука непроста,

Із темою , що називаємо Теплота!

 

Діючи особи: Шерлок Холмс, мисс Ватсон, відвідувачка (мисс Браун)

 (Звучить музика із кінофільму «Шерлок Холмс та доктор Ватсон»

У кріслі сидить  Шерлок Холмс. Входить місіс Хадсон. Вона сміється.

Шерлок Холмс: Що з Вами, Ватсон?

Ватсон: Ах, Шерлок. Мені сьогодні місіс Хадсон розповіла таку забавну історію про Едісона. Але ми, здається, відволіклися.

Хадсон Міс Браун

 

Я слухаю Вас, міс Браун.

Відвідувачка: Я не знаю, з чого розпочати. Почну з початку, мій батько був придворним  виробником отрут. Він був впевнений, що усі хочуть один одного отруїти, та з дитинства привчав свій організм до різної отрути. Згодом у нього виникла залежність від певної отрути. Коли мама померла, я не уявляла як буду жити далі, але на моє щастя я познайомилась з доктором Кемпом. Він пообіцяв вилікувати батька та незабаром дав мені таблетку протидіючої отрути, яку я поклала у чашку з водою, де зазвичай лежать його медикаменти.

Пройшло два місяці – результатів не було ніяких. Але одного разу ввечері я почула крик. Я побігла до батька та побачила його лежачим на підлозі. Він був мертвий. В руках у нього були  пілюльки, чашка з таблеткою була розбита.

Шерлок Холмс : (задумливо). Якась дивна історія (Звертаючись до учнів класу) Що ви думаєте з цього приводу, леді та джентльмени?

Ватсон (впевнено). Отруєння.

Шерлок Холмс : Геніально Ватсон! А які мотиви? Чому постраждалий помер через два місяці? Якщо б це була повільна отрута, то смерть не була би такою миттєвою – вона була би болісною, поступовою. Я думаю, що нам необхідно відправитись на місце злочину, тим паче що, можливо життя міс Браун знаходиться зараз під загрозою.

Ватсон: Не бійтесь, міс Браун. Поки ви з нами, вам нічого не загрожує.

Кімната міс Браун

Шерлок Холмс  (роздивляється кімнату) Ви помітили, Ватсон, що таблетка  жирна?
Ватсон : Так, помітив.

Шерлок Холмс : А тепер покладіть її в чашку з водою.

Ватсон: Але це неможливо, Шерлок. З метою гігієнічної безпеки я викинув її.

Шерлок Холмс. Ви чудово навчились допомагати злочинцям, Ватсон. Візьміть тоді другу таблетку, змастіть її маслом та відпустіть у воду.

Ватсон (здивовано) Вона плаває. Та це неможливо! Але тверді тіла важчі води.

Шерлок Холмс ( звертається до учнів) Леді та джентльмени, роз’ясніть міс Ватсон у чому тут справа?

(Входить міс Браун)

Міс Браун : Я тільки що говорила з Кемпом, містер Холмс ( в руках тримає телефон).

Шерлок Холмс: Він сказав вам, що він вбивця вашого батька.

Міс Браун : Ви відправите його за грати?

Шерлок Холмс: Звичайно злочинці мають сидіти у в’язниці.

Міс Браун. Ви не зробите цього, тому що я люблю його.

Шерлок Холмс: Зроблю, мила, ще й як зроблю!

Міс Браун : У мене в раках пробірка з водою, на дні лежить лід, але лід не простий, він просочений горючою речовиною. Зараз я нагрію її. Якщо лід

розтане, ми вибухнемо, милі леді.

Ватсон (розгублено) Міс Браун….

Шерлок Холмс : Не бійтесь, лід не тане ( показує дослід коли пробірку нагрівають зверху)

(Міс Браун з понуреним обличчям починає нагрівати пробірку).

Ватсон (сміється). Не розтає. Так, звичайно не розтає.

Шерлок Холмс: ( звертається до учнів). Леді і джентльмени роз’ясніть міс Браун, у чому тут справа, інакше вона довго буде тут стояти.

(Грає музика. Будинок місіс Хадсон)

Хадсон : Сер! Знов ви потрапили в якусь неприємну історію. Усі газети буквально  поцятковані вашими іменами, і ви зображені не в найкращому вигляді. Звинуватили  даремно якогось містера Кемпа у вбивстві батька своєї нареченої. Тримайте газету, читайте.

Ватсон: Що це , Шерлок?

Шерлок Холмс: Звичайна справа – хабар в особливо великих розмірах.

Ватсон : Ти знаєш, Шерлок, мені не зовсім зрозуміло деякі деталі цієї історії, наприклад плаваюча таблетка.

Шерлок Холмс: Вода погано змочує жир, а таблетка жирна, тому пігулка не потонула, а отже і не доставала до дна чашки, де знаходилась отрута. Та  одного разу, я думаю не без старання містера Кемпа, чашка розбилася. А декілька крапель достатньо.

Ватсон: Тобі не здається, що ми з тобою дуже небезпечні свідки. Щасливі молодята вряд чи залишать нас у спокої.

Шерлок Холмс: Геніально, Ватсон. Останній час ви робите значні успіхи. Нам дійсно потрібно тікати. Кемп – дуже небезпечний противник, а ми його лише слабкі дівчата. Міссіс Хадсон минеться узяти із собою:  не виключаю випадковий шантаж.

Ми повинні використати конвекцію! Ми вийдемо у ночі  у море, до нашого острова ми припливемо у день , і тоді легкий денний бриз допоможе нам кинути якір у берега, не дивлячись на безвітряну погоду.

Хадсон: Які туфлі Ви одягнете, ті з синім бантиком?

Шерлок Холмс: Що ви, вони жмуть, а у вечері у берега буде прохолодно.

Потрібно знати міс Хадсон, у  вільному взутті, наявність повітря дає додаткове тепло.

Хадсон: Я одягнула самий теплий хутровий  жакет, дійсно я не змерзну, і він мене зігріє.

Ватсон : Ви знов помиляєтесь. Запам’ятайте хутро не гріє, Хадсон. Але чому?

(питання до унів).

Ватсон : Просто між тонкими ворсинками хутра є повітря, яке є плохим провідником тепла. Одягніть краще декілька тепленьких кофт.

Ватсон: Попереду корабель з піратами!!! О Шерлі вони нас атакують! Заряджай пушку !!!!

Гра у морський бій

 

Ведучий: На сцені печера.

Ватсон: Шерлі, вже неділю ми живемо у печері. Я би нічого не казала, але міс Хадсон…. Вона хвора. Їй потрібна гаряча їжа чи хоча б гарячий кип’яток.  Ми маємо кресало. Зміни її внутрішню енергію.

Хадсон: Що він говорить, як я можу  перекрасити кресало, у мене немає красок, щоб змінити зовнішній вид.

Шерлок: Ви точно не вчились у школі. Змінити внутрішню енергію, це чи виконати над тілом роботу чи за допомогою теплопередачі. Другим способом скористатися не можливо. Залишається перший.

Питання до класу: Які види теплопередачі вам відомі? І чому не можливо використати другий спосіб?

Хадсон: Ваш метод дедукції, я ніяк не можу його запам’ятати. (розпалює за допомогою тертя вогонь).

Ватсон: Ми забули, у чому ми нагріємо воду? Ти ж не дозволяєш використовувати казанок, ти боїшся отрути Кемпа.

Шерлок Холмс: (задумливо) Місіс Хадсон, (радісно) Ватсон! Принесіть мені паперовий стаканчик.

Ватсон: (іронічно): Чи не хочеш ти скип’ятити  в цьому стаканчику воду?

Шерлок Холмс: Саме це я і хочу зробити.

Ватсон: Але ж він згорить!!!

Дослід: обладнання: паперовий стаканчик, пальник, штатив.

Проведення досліду: у паперовий стакан потрібно налити воду, та поставити на муфту штатива, запалити пальник, та дати роз’яснення, чому паперовий стакан не згорів.

Роз’яснення: теплоємність води дуже велика і вода набирає на

Обладнання: штатив з муфтою та лапкою, аркуш паперу, вода, спиртівка, сірники.

 

Хід досліду: чи можна закип’ятити воду в паперовій посудині? Так. Доведемо це. Встановимо посудину на кільце штативу і наберемо в неї небагато води. Запалимо під посудиною сухе пальне. Через деякий час ви побачите, що вода закипить, а паперова посудина залишиться цілою. Чому?

 

Пояснення: Тому, що вода має велику теплопровідність, швидко відбирає від паперу енергію, тому папір має температуру, не набагато вищу, ніж вода.

Шерлок Холмс: (кип’ятить воду). Леді і джентльмени, чому марні страхи міс Ватсон?

 Ватсон! Віднесіть воду міс Хадсон, а потім я покажу вам один дослід. Все рівно робити нічого (Бере шматок нитки). Ватсон! Міс Хадсон! Як ви рахуєте, нитка згорить?

Ватсон: (не впевнено) Згорить.

Шерлок Холмс: (звертається до учнів) А як ви рахуєте? (Підпалює нитку – нитка горить, потім намотує нитку на цвях). Але й зараз нитка згорить?

Ватсон: Згорить.

Шерлок Холмс: ( звертається до учнів) Згорить? (Підпалює – нитка не горить) Чому нитка не горить?

Дослід «нитка що не горить»: Обладнання :штатив з муфтою та лопаткою, пір’ячко, звичайна нитка, нитка яка вимочена у насиченій рідині повареної солі.

Проведення досліду: На нитку потрібно підвісити пір’ячко та підпалити. Нитка згорає, а пір’ячко падає. А тепер підвісимо пір’ячко на чарівній нитці і підпалимо її. Як бачите чарівна нитка згоріла, але пір’ячко залишається висіти. Пояснить секрет чарівної нитки.

Роз’яснення: Чарівна нитка була вимочена у розчині солі. Коли нитка згоріла, пір’ячко трималось на сплавлених кристалах солі.

Примітка: нитка має бути вимочена 3-4 рази у насиченому розчині солі.

Ватсон: Ти знаєш, Шерлок, мені здається, я починаю розуміти щось із курсу фізики. Нитка, дійсно, не повинна згоріти, так як цвях має більшу теплоємність і все тепло забирає на себе.

Шерлок Холмс. Чудово, Ватсон. (Повертається в іншу сторону), Міс Браун, не стійте на вході – заходьте.

Браун. Як ви мене помітили?

Шерлок Холмс. Ваша тінь, міс Браун.

Шерлок Холмс. Кемп, звичайно, помер.

Ватсон. (радісно). Як це сталось?

Браун. Він переливав отруту із однієї чашки за допомогою якоїсь довгої трубки з звуженим, як у піпетки, кінцем. Набрав у трубку отруту, Кемп різко перевернув її, але ця кипляча отруєна рідина, замість того щоб полити вниз, бризнула вверх і облила Кемпа з ніг до голови. Він якось дивно посміхнувся і впав як підкошений.

Шерлок Холмс. От що значить не знати закони фізики. Я думаю, що навіть міс Хадсон зможе показати нам цей дослід. ( Звертається до учнів). А ви зможете це пояснити? (тонка трубка і рузко встряхнути )

Хадсон: До побачення друзі!!! Нас чекають великі справи. От тільки двері відкриємо чарівним ключиком.

Ключ для відкриття дверей знань.

Який вам відомий процес переходу води із рідини у тверде тіло? ( Із відповіді візьміть десяту букву та напишіть у першу клітинку, а останню букву цього слова запишіть у останню клітинку)

 

Який ви знаєте процес збільшення внутрішньої енергії тіла при збільшенні її температури? (Із відповіді візьміть першу бікву і напишіть у другу клітинку ключа).

Який ви знаєте процес переходу речовини із рідини в газ? (Із відповіді візьміть четверту, одинадцяту та дванадцяту букви  і  впишіть  їх у третю, четверту та п’яту клітинки ключа.)

( Кристаллізація (з,я) ,  нагрівання (н), випаровування (а.н,н)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

знання

Питання до морського бою:

1.Як швидше охолодити кофе? Влити спочатку холодні вершки і почекати або спочатку почекати, а потім влити холодні вершки ?

Відповідь: Спочатку почекати, а потім влити холодні вершки. Коли температура вища, випромінювання  відбуваються швидше.

2. Ви п’єте чай, спочатку налили в чашку гарячу воду, але вас попросили відійти на декілька хвилин. Що потрібно зробити, щоб до вашого повернення чай  був ще гарячим: кинути цукор, перед виходом чи після того як повернулися. Чому?

Відповідь: Кинути цукор перед тим як відійти, так як вода з низькою температурою випромінює меншу енергію.

3.Коли ліпше вийти в море вночі чи вдень? А підпливати до берега?

Відповідь : Денний бриз допомагає зайти до берега, нічний – вийти в море.

4.В якому взутті швидше мерзнуть ноги зимою - в тому, яке щільно прилягає до ноги , чи в просторому?

Відповідь : Взимку ноги більше мерзнуть в тісному взутті, ніж в просторому .

У  просторому взутті існує повітряний прошарок між ногою і взуттям завдяки поганій теплопровідності повітря буде краще утримувати тепло, яке виділяють ноги.

5. В якому чайнику швидше нагріється вода: в новому чи старому, на стінках якого є накип.

Відповідь : в новому. Вважаючи, що нагрівання води в чайнику стається через теплопровідність стінок, чайнику, що нагріваються та передають тепло воді, у старому чайнику частину тепла на себе забиратиме накип, а відповідно процес нагрівання уповільниться.

6.Шуба гріє?

Відповідь: Шуба зберігає тепло, тільки не передає тепло від зовні до людини. Бо повітря поганий теплопровідник.

7. В чому тепліше: у трьох сорочках чи в сорочці з потрійною товщиною.

Відповідь: у трьох сорочках, прошарок повітря є поганим теплопровідником.

8. Сірник спалахує від тертя о жорстку поверхню та від доторкання до полум’я. Що є спільного і відмінного в цих випадках?

Відповідь: Спільне – внутрішня енергія сірника збільшує.

                    Відмінність – у способі  зміни внутрішньої енергії.

9. У каструлі кипить вода, а в ній варяться макарони. Чи кипить вода в трубках макарон?

Відповідь: Ні, для того щоб в макаронах кипіла вода, їй необхідно надати тепло від більш нагрітого тіла. Вода в каструлі не може бути нагріта віще температури кипіння. Тому температура води в порожнині макарон може лише зрівнятися з температурою води  в каструлі.

10. Для того щоб зварити картоплю, необхідно покласти кусок вершкового масла. Для чого це роблять?

Відповідь: Масло розтечеться на поверхні гарячої води, утворюючі тонку плівку, яка зменшує випаровування води, тому температура води швидше досягає температури кипіння.

 

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Як швидше охолодити кофе? Влити спочатку холодні вершки і почекати або спочатку почекати, а потім влити холодні вершки ?

Номер слайду 2

Ви п’єте чай, спочатку налили в чашку гарячу воду, та вас попросили відійти на декілька хвилин. Що потрібно зробити, щоб до вашого повернення чай був ще гарячим: кинути цукор, перед виходом чи після того як повернулися. Чому?

Номер слайду 3

. Коли ліпше вийти в море вночі чи вдень? А підпливти до берега?

Номер слайду 4

В якому взутті швидше мерзнуть ноги зимою - в тому, яке щільно прилягає до ноги , чи в просторому?

Номер слайду 5

В якому чайнику швидше нагріється вода: в новому чи старому, на стінках якого є накип.

Номер слайду 6

Шуба гріє?

Номер слайду 7

В чому тепліше, у трьох сорочках, чи в сорочці з потрійною товщиною.

Номер слайду 8

Сірник спалахує від тертя о жорстку поверхню та від доторкання до полум’я. Що є спільного і відмінного в цих випадках?

Номер слайду 9

У каструлі кипить вода, а в ній варяться макарони. Чи кипить вода в трубках макаронів?

Номер слайду 10

Для того щоб зварити картоплю, необхідно покласти кусок вершкового масла. Для чого це роблять?

Номер слайду 11

zip
Пов’язані теми
Фізика, 8 клас, Сценарії
До підручника
Фізика 8 клас (Бар’яхтар В. Г., Божинова Ф. Я., Довгий С. О., Кі-рюхіна О.О. (за ред. Бар’яхтар В. Г., Довгого С.О.))
До уроку
Розділ 1. Теплові явища
Додано
28 жовтня
Переглядів
124
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку