Фізичний театр - Шерлок Холмс

Про матеріал
Фізичний театр : Шерлок Холмс та Доктор Ватсон - метод дедукціі та теплові явища
Перегляд файлу

Шерлок  Холмс та Доктор Ватсон – метод дедукції та теплові явища

Мета: навчальна : систематизація знань з теми «Теплові явища», вдосконалення навиків розв'язання задач різного типу.

Розвиваюча: розвиток мислення, пізнавальних вмінь (формування умінь виділяти головне, спостерігати, розвиток навиків володіти собою.

Виховна: развиток мислення, пізнавальних умінь, робота в команді.

Прилади : термометр, спиртовка, пробірка, вода, лід, сирники, скляна трубка.

Тип уроку : систематизація знань. 

Хід уроку

  1. Організаційні питання
  2. Театралізована вистава учнів з елементами повторення вивчення теми
  3. Підведення підсумків

Слово вчителя

Про теплоту почнем розмову,

     Згадаєм та узагальним ми усе,

     Енергія! О друзі, до кипіння!

Щоб лінь спостерігати випарування!

Мізки не доведемо до плавлення,

Їх тренуємо до незмоги!

В навчанні ми проявимо старання

Ідей наукових вбачаючи чарівність!

Задачу будь-яку ми переможемо

Та друга підбадьорити зуміємо!

Науку фізику вчимо ми без труда

Але життя це штука непроста,

Із темою , що називаємо Теплота!

 

Діючи особи: Шерлок Холмс, мисс Ватсон, відвідувачка (мисс Браун)

 (Звучить музика із кінофільму «Шерлок Холмс та доктор Ватсон»

У кріслі сидить  Шерлок Холмс. Входить місіс Хадсон. Вона сміється.

Шерлок Холмс: Що з Вами, Ватсон?

Ватсон: Ах, Шерлок. Мені сьогодні місіс Хадсон розповіла таку забавну історію про Едісона. Але ми, здається, відволіклися.

Хадсон Міс Браун

 

Я слухаю Вас, міс Браун.

Відвідувачка: Я не знаю, з чого розпочати. Почну з початку, мій батько був придворним  виробником отрут. Він був впевнений, що усі хочуть один одного отруїти, та з дитинства привчав свій організм до різної отрути. Згодом у нього виникла залежність від певної отрути. Коли мама померла, я не уявляла як буду жити далі, але на моє щастя я познайомилась з доктором Кемпом. Він пообіцяв вилікувати батька та незабаром дав мені таблетку протидіючої отрути, яку я поклала у чашку з водою, де зазвичай лежать його медикаменти.

Пройшло два місяці – результатів не було ніяких. Але одного разу ввечері я почула крик. Я побігла до батька та побачила його лежачим на підлозі. Він був мертвий. В руках у нього були  пілюльки, чашка з таблеткою була розбита.

Шерлок Холмс : (задумливо). Якась дивна історія (Звертаючись до учнів класу) Що ви думаєте з цього приводу, леді та джентльмени?

Ватсон (впевнено). Отруєння.

Шерлок Холмс : Геніально Ватсон! А які мотиви? Чому постраждалий помер через два місяці? Якщо б це була повільна отрута, то смерть не була би такою миттєвою – вона була би болісною, поступовою. Я думаю, що нам необхідно відправитись на місце злочину, тим паче що, можливо життя міс Браун знаходиться зараз під загрозою.

Ватсон: Не бійтесь, міс Браун. Поки ви з нами, вам нічого не загрожує.

Кімната міс Браун

Шерлок Холмс  (роздивляється кімнату) Ви помітили, Ватсон, що таблетка  жирна?
Ватсон : Так, помітив.

Шерлок Холмс : А тепер покладіть її в чашку з водою.

Ватсон: Але це неможливо, Шерлок. З метою гігієнічної безпеки я викинув її.

Шерлок Холмс. Ви чудово навчились допомагати злочинцям, Ватсон. Візьміть тоді другу таблетку, змастіть її маслом та відпустіть у воду.

Ватсон (здивовано) Вона плаває. Та це неможливо! Але тверді тіла важчі води.

Шерлок Холмс ( звертається до учнів) Леді та джентльмени, роз’ясніть міс Ватсон у чому тут справа?

(Входить міс Браун)

Міс Браун : Я тільки що говорила з Кемпом, містер Холмс ( в руках тримає телефон).

Шерлок Холмс: Він сказав вам, що він вбивця вашого батька.

Міс Браун : Ви відправите його за грати?

Шерлок Холмс: Звичайно злочинці мають сидіти у в’язниці.

Міс Браун. Ви не зробите цього, тому що я люблю його.

Шерлок Холмс: Зроблю, мила, ще й як зроблю!

Міс Браун : У мене в раках пробірка з водою, на дні лежить лід, але лід не простий, він просочений горючою речовиною. Зараз я нагрію її. Якщо лід

розтане, ми вибухнемо, милі леді.

Ватсон (розгублено) Міс Браун….

Шерлок Холмс : Не бійтесь, лід не тане ( показує дослід коли пробірку нагрівають зверху)

(Міс Браун з понуреним обличчям починає нагрівати пробірку).

Ватсон (сміється). Не розтає. Так, звичайно не розтає.

Шерлок Холмс: ( звертається до учнів). Леді і джентльмени роз’ясніть міс Браун, у чому тут справа, інакше вона довго буде тут стояти.

(Грає музика. Будинок місіс Хадсон)

Хадсон : Сер! Знов ви потрапили в якусь неприємну історію. Усі газети буквально  поцятковані вашими іменами, і ви зображені не в найкращому вигляді. Звинуватили  даремно якогось містера Кемпа у вбивстві батька своєї нареченої. Тримайте газету, читайте.

Ватсон: Що це , Шерлок?

Шерлок Холмс: Звичайна справа – хабар в особливо великих розмірах.

Ватсон : Ти знаєш, Шерлок, мені не зовсім зрозуміло деякі деталі цієї історії, наприклад плаваюча таблетка.

Шерлок Холмс: Вода погано змочує жир, а таблетка жирна, тому пігулка не потонула, а отже і не доставала до дна чашки, де знаходилась отрута. Та  одного разу, я думаю не без старання містера Кемпа, чашка розбилася. А декілька крапель достатньо.

Ватсон: Тобі не здається, що ми з тобою дуже небезпечні свідки. Щасливі молодята вряд чи залишать нас у спокої.

Шерлок Холмс: Геніально, Ватсон. Останній час ви робите значні успіхи. Нам дійсно потрібно тікати. Кемп – дуже небезпечний противник, а ми його лише слабкі дівчата. Міссіс Хадсон минеться узяти із собою:  не виключаю випадковий шантаж.

Ми повинні використати конвекцію! Ми вийдемо у ночі  у море, до нашого острова ми припливемо у день , і тоді легкий денний бриз допоможе нам кинути якір у берега, не дивлячись на безвітряну погоду.

Хадсон: Які туфлі Ви одягнете, ті з синім бантиком?

Шерлок Холмс: Що ви, вони жмуть, а у вечері у берега буде прохолодно.

Потрібно знати міс Хадсон, у  вільному взутті, наявність повітря дає додаткове тепло.

Хадсон: Я одягнула самий теплий хутровий  жакет, дійсно я не змерзну, і він мене зігріє.

Ватсон : Ви знов помиляєтесь. Запам’ятайте хутро не гріє, Хадсон. Але чому?

(питання до унів).

Ватсон : Просто між тонкими ворсинками хутра є повітря, яке є плохим провідником тепла. Одягніть краще декілька тепленьких кофт.

Ватсон: Попереду корабель з піратами!!! О Шерлі вони нас атакують! Заряджай пушку !!!!

Гра у морський бій

 

Ведучий: На сцені печера.

Ватсон: Шерлі, вже неділю ми живемо у печері. Я би нічого не казала, але міс Хадсон…. Вона хвора. Їй потрібна гаряча їжа чи хоча б гарячий кип’яток.  Ми маємо кресало. Зміни її внутрішню енергію.

Хадсон: Що він говорить, як я можу  перекрасити кресало, у мене немає красок, щоб змінити зовнішній вид.

Шерлок: Ви точно не вчились у школі. Змінити внутрішню енергію, це чи виконати над тілом роботу чи за допомогою теплопередачі. Другим способом скористатися не можливо. Залишається перший.

Питання до класу: Які види теплопередачі вам відомі? І чому не можливо використати другий спосіб?

Хадсон: Ваш метод дедукції, я ніяк не можу його запам’ятати. (розпалює за допомогою тертя вогонь).

Ватсон: Ми забули, у чому ми нагріємо воду? Ти ж не дозволяєш використовувати казанок, ти боїшся отрути Кемпа.

Шерлок Холмс: (задумливо) Місіс Хадсон, (радісно) Ватсон! Принесіть мені паперовий стаканчик.

Ватсон: (іронічно): Чи не хочеш ти скип’ятити  в цьому стаканчику воду?

Шерлок Холмс: Саме це я і хочу зробити.

Ватсон: Але ж він згорить!!!

Дослід: обладнання: паперовий стаканчик, пальник, штатив.

Проведення досліду: у паперовий стакан потрібно налити воду, та поставити на муфту штатива, запалити пальник, та дати роз’яснення, чому паперовий стакан не згорів.

Роз’яснення: теплоємність води дуже велика і вода набирає на

Обладнання: штатив з муфтою та лапкою, аркуш паперу, вода, спиртівка, сірники.

 

Хід досліду: чи можна закип’ятити воду в паперовій посудині? Так. Доведемо це. Встановимо посудину на кільце штативу і наберемо в неї небагато води. Запалимо під посудиною сухе пальне. Через деякий час ви побачите, що вода закипить, а паперова посудина залишиться цілою. Чому?

 

Пояснення: Тому, що вода має велику теплопровідність, швидко відбирає від паперу енергію, тому папір має температуру, не набагато вищу, ніж вода.

Шерлок Холмс: (кип’ятить воду). Леді і джентльмени, чому марні страхи міс Ватсон?

 Ватсон! Віднесіть воду міс Хадсон, а потім я покажу вам один дослід. Все рівно робити нічого (Бере шматок нитки). Ватсон! Міс Хадсон! Як ви рахуєте, нитка згорить?

Ватсон: (не впевнено) Згорить.

Шерлок Холмс: (звертається до учнів) А як ви рахуєте? (Підпалює нитку – нитка горить, потім намотує нитку на цвях). Але й зараз нитка згорить?

Ватсон: Згорить.

Шерлок Холмс: ( звертається до учнів) Згорить? (Підпалює – нитка не горить) Чому нитка не горить?

Дослід «нитка що не горить»: Обладнання :штатив з муфтою та лопаткою, пір’ячко, звичайна нитка, нитка яка вимочена у насиченій рідині повареної солі.

Проведення досліду: На нитку потрібно підвісити пір’ячко та підпалити. Нитка згорає, а пір’ячко падає. А тепер підвісимо пір’ячко на чарівній нитці і підпалимо її. Як бачите чарівна нитка згоріла, але пір’ячко залишається висіти. Пояснить секрет чарівної нитки.

Роз’яснення: Чарівна нитка була вимочена у розчині солі. Коли нитка згоріла, пір’ячко трималось на сплавлених кристалах солі.

Примітка: нитка має бути вимочена 3-4 рази у насиченому розчині солі.

Ватсон: Ти знаєш, Шерлок, мені здається, я починаю розуміти щось із курсу фізики. Нитка, дійсно, не повинна згоріти, так як цвях має більшу теплоємність і все тепло забирає на себе.

Шерлок Холмс. Чудово, Ватсон. (Повертається в іншу сторону), Міс Браун, не стійте на вході – заходьте.

Браун. Як ви мене помітили?

Шерлок Холмс. Ваша тінь, міс Браун.

Шерлок Холмс. Кемп, звичайно, помер.

Ватсон. (радісно). Як це сталось?

Браун. Він переливав отруту із однієї чашки за допомогою якоїсь довгої трубки з звуженим, як у піпетки, кінцем. Набрав у трубку отруту, Кемп різко перевернув її, але ця кипляча отруєна рідина, замість того щоб полити вниз, бризнула вверх і облила Кемпа з ніг до голови. Він якось дивно посміхнувся і впав як підкошений.

Шерлок Холмс. От що значить не знати закони фізики. Я думаю, що навіть міс Хадсон зможе показати нам цей дослід. ( Звертається до учнів). А ви зможете це пояснити? (тонка трубка і рузко встряхнути )

Хадсон: До побачення друзі!!! Нас чекають великі справи. От тільки двері відкриємо чарівним ключиком.

Ключ для відкриття дверей знань.

Який вам відомий процес переходу води із рідини у тверде тіло? ( Із відповіді візьміть десяту букву та напишіть у першу клітинку, а останню букву цього слова запишіть у останню клітинку)

 

Який ви знаєте процес збільшення внутрішньої енергії тіла при збільшенні її температури? (Із відповіді візьміть першу бікву і напишіть у другу клітинку ключа).

Який ви знаєте процес переходу речовини із рідини в газ? (Із відповіді візьміть четверту, одинадцяту та дванадцяту букви  і  впишіть  їх у третю, четверту та п’яту клітинки ключа.)

( Кристаллізація (з,я) ,  нагрівання (н), випаровування (а.н,н)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

знання

Питання до морського бою:

1.Як швидше охолодити кофе? Влити спочатку холодні вершки і почекати або спочатку почекати, а потім влити холодні вершки ?

Відповідь: Спочатку почекати, а потім влити холодні вершки. Коли температура вища, випромінювання  відбуваються швидше.

2. Ви п’єте чай, спочатку налили в чашку гарячу воду, але вас попросили відійти на декілька хвилин. Що потрібно зробити, щоб до вашого повернення чай  був ще гарячим: кинути цукор, перед виходом чи після того як повернулися. Чому?

Відповідь: Кинути цукор перед тим як відійти, так як вода з низькою температурою випромінює меншу енергію.

3.Коли ліпше вийти в море вночі чи вдень? А підпливати до берега?

Відповідь : Денний бриз допомагає зайти до берега, нічний – вийти в море.

4.В якому взутті швидше мерзнуть ноги зимою - в тому, яке щільно прилягає до ноги , чи в просторому?

Відповідь : Взимку ноги більше мерзнуть в тісному взутті, ніж в просторому .

У  просторому взутті існує повітряний прошарок між ногою і взуттям завдяки поганій теплопровідності повітря буде краще утримувати тепло, яке виділяють ноги.

5. В якому чайнику швидше нагріється вода: в новому чи старому, на стінках якого є накип.

Відповідь : в новому. Вважаючи, що нагрівання води в чайнику стається через теплопровідність стінок, чайнику, що нагріваються та передають тепло воді, у старому чайнику частину тепла на себе забиратиме накип, а відповідно процес нагрівання уповільниться.

6.Шуба гріє?

Відповідь: Шуба зберігає тепло, тільки не передає тепло від зовні до людини. Бо повітря поганий теплопровідник.

7. В чому тепліше: у трьох сорочках чи в сорочці з потрійною товщиною.

Відповідь: у трьох сорочках, прошарок повітря є поганим теплопровідником.

8. Сірник спалахує від тертя о жорстку поверхню та від доторкання до полум’я. Що є спільного і відмінного в цих випадках?

Відповідь: Спільне – внутрішня енергія сірника збільшує.

                    Відмінність – у способі  зміни внутрішньої енергії.

9. У каструлі кипить вода, а в ній варяться макарони. Чи кипить вода в трубках макарон?

Відповідь: Ні, для того щоб в макаронах кипіла вода, їй необхідно надати тепло від більш нагрітого тіла. Вода в каструлі не може бути нагріта віще температури кипіння. Тому температура води в порожнині макарон може лише зрівнятися з температурою води  в каструлі.

10. Для того щоб зварити картоплю, необхідно покласти кусок вершкового масла. Для чого це роблять?

Відповідь: Масло розтечеться на поверхні гарячої води, утворюючі тонку плівку, яка зменшує випаровування води, тому температура води швидше досягає температури кипіння.

 

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Як швидше охолодити кофе? Влити спочатку холодні вершки і почекати або спочатку почекати, а потім влити холодні вершки ?

Номер слайду 2

Ви п’єте чай, спочатку налили в чашку гарячу воду, та вас попросили відійти на декілька хвилин. Що потрібно зробити, щоб до вашого повернення чай був ще гарячим: кинути цукор, перед виходом чи після того як повернулися. Чому?

Номер слайду 3

. Коли ліпше вийти в море вночі чи вдень? А підпливти до берега?

Номер слайду 4

В якому взутті швидше мерзнуть ноги зимою - в тому, яке щільно прилягає до ноги , чи в просторому?

Номер слайду 5

В якому чайнику швидше нагріється вода: в новому чи старому, на стінках якого є накип.

Номер слайду 6

Шуба гріє?

Номер слайду 7

В чому тепліше, у трьох сорочках, чи в сорочці з потрійною товщиною.

Номер слайду 8

Сірник спалахує від тертя о жорстку поверхню та від доторкання до полум’я. Що є спільного і відмінного в цих випадках?

Номер слайду 9

У каструлі кипить вода, а в ній варяться макарони. Чи кипить вода в трубках макаронів?

Номер слайду 10

Для того щоб зварити картоплю, необхідно покласти кусок вершкового масла. Для чого це роблять?

Номер слайду 11

zip
Пов’язані теми
Фізика, 8 клас, Сценарії
До підручника
Фізика 8 клас (Бар’яхтар В. Г., Божинова Ф. Я., Довгий С. О., Кі-рюхіна О.О. (за ред. Бар’яхтар В. Г., Довгого С.О.))
До уроку
Розділ 1. Теплові явища
Додано
28 жовтня
Переглядів
4
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку