7 клас ______ _____ 20____р.
Урок_____
Тема. Атоми, молекули.
Мета: ознайомити учнів з поняттями атоми й молекули як складні структурні частинки речовини, на підставі будови атома дати поняття про хімічний елемент як визначений вид атомів; розвивати уявлення про будову атома та молекули; виховувати культуру мислення і спілкування.
Тип уроку: комбінований.
Методи і методичні прийоми:
• словесний (бесіда, розповідь, робота з підручником, опорною схемою, складання опорних конспектів),
• наочний (демонстрація наочності), відеофільм
Обладнання: періодична система хімічних елементів, схема опорного конспекту.
Базові поняття та терміни: атоми, молекули, йони, ядро, електрони, протони, нейтрони, хімічний елемент.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний етап
Привітання учнів
Повідомлення теми «Атоми. Молекули» (Запис у зошиті)
Очікування. Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
(яка мета сьогоднішнього уроку, яких результатів ми повинні досягти?)
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
2 учнів біля донки розв’язують кросворд
Завдання 1. Вправа «Бліц опитування»
Завдання 2: фізичні тіла і речовини повинні потрапити в свою колбу: цвях, срібло, стакан, золото, кухонна сіль, вода, перстень, скло, ручка, виделка, деревина, стіл, молоток, сталь.
фізичне тіло речовина
- Пригадайте, за допомогою чого можна умовно позначити склад речовини?
Завдання 3. «Струмочок».
Кожна команда отримує аркуш чистого паперу на задню парту і завдання: дана речовина – необхідно швидко і найбільш повно описати її фізичні властивості. При цьому треба передавати цей листок вперед по ряду. Кожна парта учнів дописує свою властивість, поки листок доходить до першої парти. Вчитель зачитує вголос опис даної речовини, зроблене кожною командою, і оцінює його.
Завдання командам:
1-а команда — описати фізичні властивості води
2-а команда – описати фізичні властивості кухонної солі
3-я команда – описати фізичні властивості заліза.
ІV. Вивчення нового матеріалу
Перегляд відеофільму про атоми і молекули.
Учні записують опорний конспект
Що таке атом?
(Атоми – найдрібніші, хімічно неподільні частинки речовини).
Так, дійсно, атоми – це найдрібніші електронейтральні хімічно неподільні частки речовини. Слід зазначити, що вони мають дуже складну будову.
Кожний атом має ядро, навколо якого хаотично рухаються електрони. Відстань, на яку електрони віддалені від ядра, дуже велика й значно перевищує розміри ядра. Усі електрони атома складають його електронну оболонку.
Ядро атома складається з частинок, які називають нуклонами (від лат. пucleos — ядро). Нуклони не вважаються елементарними часточками, їх прийнято називати субатомними часточками. Нуклони бувають двох типів: протони й нейтрон, вони характеризуються масою й електричним зарядом.
(учні працюють з опорною схемою5,ст.8, записують її в зошити).
З-поміж часточок, з яких складається атом, масу мають лише протони й нейтрони. Незалежно від кількості електронів в атомі їхня загальна маса все одно буде дорівнювати нулю. Отже, уся маса атома зосереджена в його ядрі. У той же час розмір атома визначається тільки розмірами його електронної оболонки зі збільшенням відстані електрона від ядра розміри атома збільшуються .
Молекули .Якщо на Землі існує понад 110 хімічних елементів, то можна припустити, що повинно існувати стільки ж і різних речовин.
Насправді ж існують десятки мільйонів різних речовин, і вчені-хіміки створюють та відкривають нові.
Пояснюється це тим, що атоми можуть об’єднуватись у молекули.
Якщо в молекулі об’єднуються атоми одного хімічного елемента, речовини називають простими.
Атоми різних хімічних елементів утворюють молекули складних речовин – сполук. Існують молекули, які складаються з сотень тисяч атомів. Крім природних, є велика кількість речовин, виготовлених вченими-хіміками штучно шляхом об’єднання атомів різних хімічних елементів.
V. Узагальнення і систематизація знань
Завдання 1. Про будову атома:
1. Яку будову має атом? (Атом складається з ядра та електронної оболонки),
2. Яку будову має ядро атома? (До складу ядра входять протони, нейтрони).
3. Що спільного та чим відрізняються між собою протони та нейтрони? ( Протони та нейтрони подібні за масою та відрізняються між собою зарядом).
4. Який заряд мають ядро атома та електрони? (Ядро +, електрони -).
Завдання 2
1) Один учень стверджував, що в піриті (руді) є сірка, а другий — Сульфур. Хто з них мав рацію? (Руда – це суміш до складу якої входять різні хімічні речовини, одна з яких – сірка).
2) Якщо до складу молекул води і кисню входить Оксиген, то чому ми не можемо дихати водою і вона не підтримує горіння? (Оксиген – це хімічний елемент, а підтримує горіння кисень, дихаємо ми також киснем. Кисень – це речовина, а Оксиген – хімічний елемент).
3) Кажуть, що в яблуках, як і в чистому залізі, міститься багато Феруму, але чому ми не ламаємо зуби, коли вживаємо їх у їжу? (До складу яблук входить не речовина залізо, а хімічний елемент – Ферум).
VІ. Підсумок уроку. Оцінювання знань учнів
Слово вчителя:
Поміркуйте про те, чим ми займались протягом уроку.
Метод незакінчених речень.
Сьогодні на уроці було цікаво………
Сьогодні на уроці було важко………
Я навчився…….
Я зрозумів, що……….
Тепер, я можу…..
Мене здивувало……..
Урок дав мені для життя…
VІІ. Домашнє завдання
Описати фізичні властивості води
Описати фізичні властивості кухонної солі
Описати фізичні властивості заліза.
Кросворд 1
Кросворд 1
|
|
|
|
|
|
||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
|
|
|
|
||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||
Кросворд 2
Кросворд 2
|
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
Фізичне тіло
Речовина
ЦВЯХ СРІБЛО СКЛЯНКА ЗОЛОТО
КУХОННА СІЛЬ ВОДА ПЕРСТЕНЬ
СКЛО РУЧКА ВИДЕЛКА ДЕРЕВИНА
СТІЛ МОЛОТОК СТАЛЬ