Мета: розширити знання учнів про періодичну систему елементів; закріпити знання учнів про хімічний елемент, хімічну символіку; дати поняття абсолютної та відносної атомної маси; навчити визначати відносну атомну масу за періодичною системою хімічних елементів.
• розвивати логічне мислення, вміння та навички працювати з додатковою літературою та текстом підручника, узагальнювати, вибирати головне, робити висновки,розвивати навички учнів користуватися періодичною системою як джерелом інформації;
• виховувати культуру спілкування один з одним при роботі в груп, допитливість, формувати стійкий інтерес до вивчення предмета
Тема. Атомна одиниця маси. Відносна атомна маса хімічних елементів.
Мета: розширити знання учнів про періодичну систему елементів; закріпити знання учнів про хімічний елемент, хімічну символіку; дати поняття абсолютної та відносної атомної маси; навчити визначати відносну атомну масу за періодичною системою хімічних елементів.
• розвивати логічне мислення, вміння та навички працювати з додатковою літературою та текстом підручника, узагальнювати, вибирати головне, робити висновки,розвивати навички учнів користуватися періодичною системою як джерелом інформації;
• виховувати культуру спілкування один з одним при роботі в груп, допитливість, формувати стійкий інтерес до вивчення предмета
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: періодична система хімічних елементів Д.І. Менделєєва, завдання для груп.
Базові поняття та терміни: атомна одиниця маси, відносна атомна маса, протони, нейтрони, електрони.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
ІІ. Перевірка знань (написання символів).
Хімічний диктант
Написати символи хімічних елементів:
1. Оксиген.
2. Гідроген.
3. Сульфур.
4. Карбон.
5. Нітроген.
6. Флуор.
7. Натрій.
8. Калій.
9. Манган.
10. Хлор.
11. Кальцій.
12. Магній.
13. Бор.
14. Фосфор.
15. Купрум.
16. Аргентум.
17. Ферум.
18. Цинк.
19. Силіцій.
20. Алюміній.
21. Бром
22. Іод
23. Меркурій
24. Плюмбум
25. Аурум
26. Барій
Один учень пише позаду дошки. Після написання диктанту відбувається взаємоперевірка
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Мозковий штурм «Хімічний елемент і П. С.»
ІV. Мотивація навчальної діяльності.
У клітиночці елемента в П.С є ще одна дуже важлива цифра. Значення цієї величини має кожний хімічний елемент. Без використання цієї величини не можливий навіть простий хімічний розрахунок. Ця величина має завжди приблизне значення.
Як ви вважаєте, що вона може позначати ? Про яку величину йде мова? ( можливі відповіді –маса атома. Далі вчитель ставить «провокаційне» питання.Чи може маса атома Аргентуму бути рівною 107,8 г? )
На ці питання ми повинні знайти відповідь під час вивчення нового матеріалу.
V. Визначення теми уроку
З’ясуємо тему нашого сьогоднішнього уроку. Для цього кожній групі пропонується розгадати невеличкий хімічний кросворд.
З перших літер назв хімічних елементів складіть слово.
І група (Атомна )
47
22
76
25
28
85
ІІ група (Одиниця, маси)
76
105
И
28
И
55
Я
25
47
16
И
ІІІ група (Відносні)
74
53
105
11
76
50
7
49
ІVгрупа (Атомні маси )
79
22
76
25
41
39
25
47
16
И
V група (Елементів)
68
3
68
42
68
7
22
39
74
( Оголошення теми уроку, та очікуваний результат).
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
1. Організаційний момент.
Сьогодні у кожного з вас є можливість відчути себе у ролі вчителя. Новий матеріал ви будете вивчати і пояснювати самі, під моїм керівництвом.
Кожна група отримує частину теоретичного матеріалу. Ви повинні його опрацювати. Потім один з групи розповідає свою частину матеріалу іншим. Якщо виникають у вас запитання ви задаєте їх певній групі. Відповідати може любий представник групи.
2. Робота в групах
І група
Кожна речовина складається з молекул, яка в свою чергу з атомів. Атоми мають масу, але дуже маленьку. Якщо атом збільшити до розмірів друкарської крапки, то пропорційно збільшена людина матиме зріст близько 7 км.
Якщо скористатися звичайними одиницями маси, наприклад грамами, то маса т найлегшого з хімічних елементів – атома Гідрогену становитиме 0,000 000 000 000 000 000 000 001 67 г. Таке число важко прочитати і важко ним користуватися. Тому такі числа заведено записувати у так званому стандартному вигляді, а саме: т=1,67∙ 10-24.
ІІ група
Тому на практиці замість абсолютних мас атомів використовують відносні атомні маси,
порівнюючи маси атомів різних елементів між собою або з певною частиною маси атома іншого елемента. Сьогодні за одиницю порівняння вибрано 1/12 частину маси атома Карбону. Вона називається атомною одиницею маси – а. о. м.
(1 а. о. м.= 1,66 ∙10-27кг = 1,66∙ 10-24 г).
ІІІ Група
Нині застосовують відносні атомні маси — фізичні величини, що показують, у скільки разів маси атомів хімічних елементів більші за 1/12 маси атома Карбону.
Реальну масу кожного атома розділили на цю величину й одержали відносну атомну масу, що показує, у скільки разів маса атома більша за 1/12 маси атома Карбону.
ІV група
Відносну атомну масу позначають буквою А з індексом r (Аr), де r — перша літера англійського слова relative, що означає «відносний». Відносна атомна маса — це величина безрозмірна. Її одиницею вимірювання є а.о.м.
V група
Отже, у періодичній системі для кожного хімічного елемента зазначено не реальну, а відносну атомну масу.
Значення відносних атомних мас елементів, які використовуються в хімічних розрахунках, округлюються до цілих чисел. Значення мас деяких елементів округлюються до десятих, наприклад у Хлору Аr =35,5
Фізкультхвилинка.
Що стомились?Тож хвилинку відведемо для відпочинку ( встали)
Широко руки хімія простягає ( руки в сторону ),
В усі сфери життя заглядає( колові рухи руками):
У медицину – раз( присідання),
У побут – два ( присідання),
У господарство - три( присідання) ,
Вправи знову почали.
Будівельник , енергетик , металург ( почергове відведення прямих рук назад)-
Усі без неї , як без рук ( руки в сторону),
Уперед крокує наука ця ( крокування на місці),
Їй не бачити кінця ( крокування на місці).
Продовжимо ми працювати ,
Щоб науку цю вивчати ( учні сідають за парти).
IV. Узагальнення та закріплення знань
Робота в групах
А) «Побудуй фігуру»
Потрібно з’єднати символи в порядку збільшення відносних атомних мас. В результаті повинна вийти певна фігура
Б) Виберіть 3 хімічні елементи, атомні маси яких в сумі дорівнювали б 40
2. Самостійна робота
Заповнення таблиці
Назва хімічного елемента |
Хімічний символ |
Порядковий номер |
Відносна атомна маса |
Заряд ядра атома |
Кількість електронів |
|
Са |
|
|
|
|
барій |
|
|
|
|
|
|
|
16 |
|
|
|
|
|
|
56 |
|
|
|
|
|
|
30 |
|
|
|
|
|
|
13 |
V. Підсумок уроку. Рефлексія .
1. Чи знайшли ми відповідь на запитання, яку ми поставили на початку уроку? (Так).
2. Про яку величину йшла мова? (Відносну атомну масу).
Сьогодні ми з вами знову працювали з періодичною системою. Тому я повторюсь, але знову наголошу про те, що періодична система хімічних елементів Д.І. Менделєєва – унікальний довідковий посібник хіміка, що містить відповіді на багато питань про будову атомів, властивості елементів та їх сполук.
Чим більше ми з вами будемо користуватися періодичною системою тим більше в цьому будемо переконуватися.
VІ. Домашнє завдання
• Опрацювати матеріал підручнику, конспекту.
.
І група
Кожна речовина складається з молекул, яка в свою чергу з атомів. Атоми мають масу, але дуже маленьку. Якщо атом збільшити до розмірів друкарської крапки, то пропорційно збільшена людина матиме зріст близько 7 км.
Якщо скористатися звичайними одиницями маси, наприклад грамами, то маса т найлегшого з хімічних елементів – атома Гідрогену становитиме 0,000 000 000 000 000 000 000 001 67 г. Таке число важко прочитати і важко ним користуватися. Тому такі числа заведено записувати у так званому стандартному вигляді, а саме: т=1,67∙ 10-24.
Найважчі атоми, які існують у природі на Землі, це атоми елемента Урану. Їхня маса дорівнює 0, 0000 000 000 000 000 000 000 395 г.
Спробуйте самостійно записати у стандартному вигляді масу Урану.
ІІ група
Тому на практиці замість абсолютних мас атомів використовують відносні атомні маси,
порівнюючи маси атомів різних елементів між собою або з певною частиною маси атома іншого елемента. Сьогодні за одиницю порівняння вибрано 1/12 частину маси атома Карбону. Вона називається атомною одиницею маси – а. о. м.
(1 а. о. м.= 1,66 ∙10-27кг = 1,66∙ 10-24 г).
ІІІ Група
Нині застосовують відносні атомні маси — фізичні величини, що показують, у скільки разів маси атомів хімічних елементів більші за 1/12 маси атома Карбону.
Реальну масу кожного атома розділили на цю величину й одержали відносну атомну масу, що показує, у скільки разів маса атома більша за 1/12 маси атома Карбону.
ІV група
Відносну атомну масу позначають буквою А з індексом r (Аr), де r — перша літера англійського слова relative, що означає «відносний». Відносна атомна маса — це величина безрозмірна. Її одиницею вимірювання є а.о.м.
V група
Отже, у періодичній системі для кожного хімічного елемента зазначено не реальну, а відносну атомну масу.
Значення відносних атомних мас елементів, які використовуються в хімічних розрахунках, округлюються до цілих чисел. Значення мас деяких елементів округлюються до десятих, наприклад у Хлору Аr =35,5
І група
47
22
76
25
28
85
ІІ група
76
105
И
28
И
55
Я
25
47
16
И
ІІІ група
74
53
105
11
76
50
7
49
ІVгрупа
79
22
76
25
41
39
25
47
16
И
V група
68
3
68
42
68
7
22
39
74
Заповнення таблиці
Назва хімічного елемента |
Хімічний символ |
Порядковий номер |
Відносна атомна маса |
Заряд ядра атома |
Кількість електронів |
|
Мg |
|
|
|
|
Алюміній |
|
|
|
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
|
|
39 |
|
|
|
|
|
|
20 |
|
|
|
|
|
|
16 |
Заповнення таблиці
Назва хімічного елемента |
Хімічний символ |
Порядковий номер |
Відносна атомна маса |
Заряд ядра атома |
Кількість електронів |
|
Мg |
|
|
|
|
Алюміній |
|
|
|
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
|
|
39 |
|
|
|
|
|
|
20 |
|
|
|
|
|
|
16 |
Заповнення таблиці
Назва хімічного елемента |
Хімічний символ |
Порядковий номер |
Відносна атомна маса |
Заряд ядра атома |
Кількість електронів |
|
Мg |
|
|
|
|
Алюміній |
|
|
|
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
|
|
39 |
|
|
|
|
|
|
20 |
|
|
|
|
|
|
16 |
Заповнення таблиці
Назва хімічного елемента |
Хімічний символ |
Порядковий номер |
Відносна атомна маса |
Заряд ядра атома |
Кількість електронів |
|
Мg |
|
|
|
|
Алюміній |
|
|
|
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
|
|
39 |
|
|
|
|
|
|
20 |
|
|
|
|
|
|
16 |
Заповнення таблиці
Назва хімічного елемента |
Хімічний символ |
Порядковий номер |
Відносна атомна маса |
Заряд ядра атома |
Кількість електронів |
|
Мg |
|
|
|
|
Алюміній |
|
|
|
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
|
|
39 |
|
|
|
|
|
|
20 |
|
|
|
|
|
|
16 |