Інтегрований урок на тему:
(біології, екології, будови і ремонту автомобіля, хімії, правил дорожнього руху)
«Автотранспорт – джерело забруднення навколишнього середовища»
Мета:
Формувати компетентності: Предметні Розширити і поглибити знання про екологічні проблеми та причини їх виникнення. Сформувати знання про залежність діяльності людини і її наслідками, розширити знання про забруднення навколишнього середовища викидами автомобільного транспорту і шляхами підвищення їх екологічності. Розвивати в учнів вміння поєднувати знання з біології, будови та ремонту автомобіля, хімії, правил дорожнього руху.
Ключові: спілкування державною мовою, вміння обговорювати прочитане, уміння вчитися: бажання отримати нову інформацію та критично її осмислити; розвивати логічне мислення знаходити зв`язок між екологічними проблемами міста та автомобільним транспортом.
Комунікативні: Привчати учнів до виступів перед чисельною аудиторією. Виховувати дотепність, кмітливість, увагу. навички спілкування в колективі, толерантне ставлення до думок і почуттів оточуючих, вміння працювати в команді;
Інформаційні: вдосконалювати вміння працювати з додатковою інформацією, систематизувати її;
Громадянські та соціальні: вміння аргументовано пояснювати власну позицію щодо екологічних проблем; формувати екологічне мислення учнів, вміння використовувати набуті знання, здійснювати патріотичне виховання учнів.
Загальнокультурні: свідоме ставлення до моральності, формування в учнів дбайливого ставлення до природи, до свого здоров`я, екологічну свідомість, розуміння навколишнього світу й місця людини в ньому. Формувати екологічне мислення учнів, вміння використовувати набуті знання, здійснювати моральне і патріотичне виховання учнів.
Тип уроку: урок-конференція
Хід уроку
Викладач
Відомо, що природа – єдина і неподільна, а сучасне господарство – результат взаємодії природи і суспільства. Отже, суспільство, господарство і природа – взаємопов`язані, зв`язок цей має глобальний характер, стан і доля кожного із компонентів – взаємозалежні.
На жаль, упродовж тисячоліть людина посилено втручалася в природу, не дбаючи про підтримку в ній рівноваги. Особливо ускладнилися відносини суспільства і природи в XX ст., коли в процесі науково-технічного прогресу різко зріс антропогеновий вплив на навколишнє середовище. Через різке збільшення кількості населення, інтенсивну індустріалізацію та урбанізацію на планеті, господарські навантаження стали перевищувати здатність екологічних систем до самоочищення і відновлення. У відносинах людини і природи настала криза, яка викликала екологічні проблеми глобального характеру.
І от одна із причин, яка викликала екологічну проблему – це широкий розвиток автомобільного транспорту. А так як наша професія повністю пов`язана з автомобілем, то ми на сьогоднішньому уроці маючи тверді знання про будову, роботу та технічне обслуговування автомобіля визначимо його позитивні та негативні сторони в розвитку суспільства, економіки і його вплив на навколишнє середовище. Визначимо сучасні приорітети екологізації автомобільного транспорту.
В класі ми визначимо групу «Екологів», групу «Слюсарів з ремонту автомобіля», групу «Водіїв», групу «Пішоходів». Маючи знання, власний досвід, спостереження за змінами в природі, прагненням жити в здоровому суспільстві і чистій природі, ми спочатку визначимо, чому автомобільний транспорт , на погляд кожної групи, має велике значення для нас. А також визначимо, чому та за яких причин він має такий негативний вплив на середовище.
«Екологи»
Хімічна фабрика на колесах – це автомобіль. На його совісті 60% всіх шкідливих речовин у міському повітрі. Автомобільні вихлопні гази – суміш приблизно 200 речовин. Окиси вуглецю, вуглекислого газу, свинцю, цинку, сірки, більшість з них тяжчі за повітря і тому всі вони накопичуються в ґрунті.
На ці речовини встановлені, законодавством розвинутих країн, гранично допустимі норми вмісту. Для країн Європи оцінку токсичності двигунів автомобілів рекомендується проводити по Правилам Європейської економічної комісії ООН.
Вуглекислий газ, концентрація, якого збільшується, коли велика кількість автомобілів, потрапляє людині в кров і заважає нести кисень до мозку. Це кисневе голодування може привести до запаморочення, головної болі, втратою свідомості. Дитина, яка сидить чи грається біля автомобільної дороги вдихає набагато більше тяжких металів, які виділяються з відпрацьованих газів. Зелені насадження біля великих автомагістралей чи навіть біля звичайної автомобільної дороги накопичують в собі важкі хімічні сполуки, які виділяються з відпрацьованих газів. Збирання ягід, лікарських трав неможливе, бо накопичення в організмі людини шкідливих важких хімічних елементів може призвести до різних захворювань.
Однією з причин погіршення екологічного стану в місті є швидкий ріст автомобільного транспорту при надзвичайно низьких екологічних параметрах автомобілів.
«Слюсарі з ремонту автомобілів»
Склад і кількість токсичних речовин відпрацьованих газів, двигунів не залишається постійними і залежать від ряду причин. До них потрібно віднести, перш за все тип двигуна ( карбюраторний або дизельний), режим роботи двигуна, оптимальність регулювань, технічний стан двигуна і вид та якість палива. Дизельний двигун має меншу токсичність, але із-за низької якості дизельного пального шкідливі викиди зростають. Карбюраторний двигун, використовуючи якісне високооктанове пальне, має менші викиди шкідливих речовин. Технічний стан двигуна, оптимальність регулювань залежить від нашої кваліфікованої роботи, якісний результат – двигун працює – викиди менші. Якщо двигун технічно зіпсований, а водій форсуючи його роботу зменшує співвідношення повітря і пального за автомобілем тягнеться видимий хвіст диму. Це відповідно збільшує кількість шкідливих речовин в повітрі.
«Водії»
Майже нема на Землі людини, яка б не користувалася транспортом. Нема такої людини, яка б не усвідомлювала, що жодне підприємство не може працювати без транспорту, який постачає сировину, продукти, реалізує продаж, здійснює зв`язок між підприємствами. Ми використовуємо транспорт для відпочинку, як місце роботи, для підвищення комфорту і зручності життя. А також він є основою нашої професії, ми працюємо на ньому, ремонтуємо його і маємо заробітну плату. Кожен водій розуміє, що автомобіль виконує велику позитивну роботу, але й є негативна роль – це забруднення навколишнього середовища, в якому ми живемо. Всі водії, які керують автомобілем знають, що кількість шкідливих викидів автомобіля залежать від ряду причин. А саме, коли автомобіль працює на малих обертах під час прогріву чи заторів, в момент збільшення швидкості на старті біля світлофорів чи пішохідних переходів. А всі ми знаємо, що проблеми із заторами на дорогах, а особливо у великих містах є.
Використання бензину, який характеризується октановим числом, визначає його рівень очищення від шкідливих домішок, а в свою чергу це дає можливість зменшити викиди шкідливих речовин в середовище, при згоранні у двигуні автомобіля. Тому кожен водій знає, що чим вище октанове число, тим кращий бензин. Водій повинен стежити за технічним станом автомобіля, і якщо зіпсований двигун його треба ремонтувати, бо це теж веде до збільшення викидів. В Україні на сьогодні велика проблема по терміну експлуатації автомобілів, тому кожен водій розуміє, що старий автомобіль набагато більше використовує бензину і більше забруднює середовище. Із-за великої кількості автомобілів не вистачає мостів, доріг із хорошими розв`язками, паркувальних місць, підземних і надземних переходів, це призводить до великої кількості заторів і великих забруднених територій. Також багато водіїв скаржаться, що в останні роки погіршилася якість доріг, автомобілі частіше гальмують і працюють на холостому ходу , що збільшує викиди шкідливих речовин.
«Пішоходи»
Як і водії так і пішоходи вважають, що роль автомобільного транспорту дуже велика. Дякуючи мобільності, зручності доставки «від дверей до дверей» цей транспорт міцно увійшов у всі галузі промисловості, сільськогосподарське виробництво, сервісні служби, і на кінець, в побут сотень тисяч міських і сільських жителів нашої країни. При всіх своїх позитивних властивостях, тотальна автомобілізація має цілий ряд негативних наслідків, які ми розглянемо з точки зору пішохода.
Кожна людина, яка живе у великому місті скаржиться на погане самопочуття, загазованість повітря, постійні смоги, їй важко дихати в транспорті, коли затори, коли йде біля дороги, де насиченість автомобілями дуже велика – це все є наслідки нагромадження в повітрі різних шкідливих речовин відпрацьованих газів автомобіля. Один пішохід скаржиться, що ніде пройти, всі тротуари перетворилися на паркувальне місце, іншим шкода зелених газонів на яких теж паркують автомобілі. Зелені насадження, які б мали зменшувати кількість вуглекислого газу, вони просто знищуються. Всі шкідливі викиди: окиси вуглецю, вуглекислого газу, свинцю, сірки можуть накопичуватися в ґрунті, в рослинах. Дитина, яка сидить у дитячому візочку на тротуарі вулиці з великим рухом транспорту, вдихає більше токсичного повітря, ніж дорослі, які з нею прогулюються.
Викладач
Ми з вами розглянули важливі погляди різних груп людей, кожен з яких піклується про своє здоров`я, своїх рідних, майбутнє покоління, розуміючи, що жити потрібно в екологічно чистому середовищі. Визначили причини збільшення шкідливих викидів автомобілем та наслідки, які вони спричиняють. А саме – забруднення води, повітря, ґрунту. Але кожен з нас для себе визначив, що без транспорту суспільство і економіка розвиватися не зможуть і тому я хочу, щоб кожна група запропонувала шляхи підвищення екологічності автомобіля та які заходи потрібно запровадити для охорони, очищення навколишнього середовища і покращення екології великих міст.
«Слюсарі з ремонту автомобілів»
Слюсар, який ремонтує автомобіль, завжди цікавиться новинками, які пропонує науково-технічний прогрес. Тому перший напрямок для підвищення екологічності автомобіля – це широке використання нейтралізаторів відпрацьованих газів і нетоксичних антидетонаторів палива, що дозволить вже в найближчі роки знизити викиди автотранспорту в 20 разів і більше.
Другий напрямок – передбачає впровадження конструктивних удосконалень в системи двигунів на базі науково-технічного прогресу. Розробляються перспективні двигуни з нетрадиційним робочим процесом, який відповідатиме майбутнім жорстким нормам.
Також розробляються конструкції для переведення автомобілів на скраплені гази. Дуже активна діяльність та широке впровадження спостерігається в області використання електромобілів.
«Екологи»
Ми пропонуємо використання альтернативних видів палива, які заощадять вичерпні і невідновні ресурси та знизять викиди шкідливих речовин в навколишнє середовище. Використання водню, метанолу, аміаку, гідрозіну та ін.
У багатьох країнах створюють енергетичні поля, на яких вирощують рослини для отримання етанолу і використання його як палива у двигунах внутрішнього згорання.
Можливість отримання етанолу є і в Україні – наприклад з меляси. Підраховано, що з одного гектара посівів цукрових буряків можна отримати 7 тон цукру і 4,8 тон етанолу для виробництва екологічно чистого палива. У США розроблено конструкцію двигуна , в якому, замість бензину використовують рідкий азот.
Потрібно розширити мережу автомобільного сервісу і контролю токсичності відпрацьованих газів, що дозволить знизити викиди двигунів автомобілів у 3-4 рази порівняно із існуючим станом.
Суворий контроль за технічним обслуговуванням автомобілів. Найбільш суттєвий вплив на викиди токсичних речовин створює технічний стан рухомого складу транспорту. І тому більш високий рівень і культура експлуатації автомобілів забезпечать помітне зниження забруднення навколишнього середовища.
«Водії»
Держава повинна створити умови для хорошої організації дорожнього руху, контролювати режими руху автотранспортних засобів, підвищити професійну майстерність водіїв, підвищити коефіцієнти використання вантажопідйомності чи вмістимості транспорту, підвищити рівень ефективності використання індивідуальних автомобілів, а саме збільшення числа пасажирів в поїздці, обмеження числа поїздок.
Водії вважають, щоб зменшити кількість заторів, в яких виділяється найбільше шкідливих речовин, потрібно будувати кільцеві об`їздні дороги, мостові транспортні розв`язки, підземні і надземні пішохідні переходи, щоб мінімально зменшити зупинки транспорту.
«Пішоходи»
В Києві зареєстровано 1 мільйон 60 тисяч автомобілів. Автотранспорт вимагає приблизно 2 мільйони літрів палива в рік і викидає в атмосферу більше 600 тис. т. шкідливих речовин. Щорічна кількість міського транспорту збільшується на 20-25 тис. одиниць. Постійні смоги впливають на самопочуття людей. Тому жителі великих міст дуже стурбовані екологічною ситуацією і тому пропонують збільшувати кількість зелених насаджень, вони повинні розділяти проїжу[N1] частину і житлові будинки, дитячі майданчики та ін. Обмежити рух вантажного транспорту в центральні райони міста та транзитного транспорту через великі міста.
Щоб відновити газони та зелені насадження, потрібно будувати підземні паркінги, це в свою чергу зменшить насиченість повітря вуглекислим газом і різними шкідливими речовинами.
Викладач
На сучасному етапі розвитку суспільства і світового господарства, людина повинна визначитися зі своїм місцем на цій планеті. На уроці ми оцінили глобальні масштаби господарської діяльності людини, коли вона піклуючись про краще життя забуває про природу. Але настав час і екологічна проблема набула таких масштабів, що людина схаменулася і почала шукати, створювати, впроваджувати заходи та шляхи удосконалення засобів пересування і підвищувати їх екологічність. Бо тільки від людини залежить її здорове майбутнє і середовище в якому вона буде жити. В найближчому майбутньому, наприклад, водії Києва зможуть оцінити зусилля міської влади, які направлені на покращення екологічної ситуації. До кінця року перевірки автомобілів на рівень шкідливих викидів, повинні стати постійним явищем.
В столиці було створено комунальне підприємство «Екотранс», що передбачається програмою «Екологія транспорту», яка прийнята Київрадою. Основним напрямком його діяльності стане робота по зменшенню шкідливого впливу автотранспорту на навколишнє середовище. А основними компонентами є створення служби постійного контролю над екологічним станом автотранспорту – це наприклад, організація роботи пунктів контролю стану двигуна, вимірювання рівня шкідливих викидів. Серед інших направлень – це створення пунктів по збору і утилізації відпрацьованих масел і акумуляторів. Також будуть виявляти об`єкти, які негативно впливають на екологію міста і виносити за його межі.
Покращенню екологічної ситуації в місті Києві сприяв би, також, розвиток існуючої автоматизованої системи управління рухом транспорту – це дуже ефективний засіб боротьби із заторами, які вкрай негативно впливають на екологію.
Будемо сподіватися, що наші знання екологічних закономірностей зменшать сліпоту людини-шукача, допоможуть знайти шляхи вирішення найважливіших екологічних проблем людства.