Урок "Б.Лепкий. Коротко про письменника.“Мишка( казка для дітей:для малих і великих)”.Трагічна і комічна ситуації, їхня роль у розкритті головної думки, моралі"

Про матеріал

Розробка уроку з української літератури у 7 класі. На тему: Б.Лепкий. Коротко про письменника.

Мишка( казка для дітей:для малих і великих)”.

Трагічна і комічна ситуації, їхня роль у розкритті головної думки, моралі.

Перегляд файлу

Розробка уроку в 7 класі з української літератури  на тему: Б.Лепкий. Коротко про письменника. 

        “Мишка( казка для дітей:для малих і великих)”.

        Трагічна і комічна ситуації, їхня роль у розкритті головної думки, моралі.

Підготувала вчитель

української мови та літератури

Безбородова Сніжана Вікторівна

Малинівського ЗЗСО І-ІІІ ступенів

Слов’янського району Донецької області

Тема: Б.Лепкий. Коротко про письменника. 

        “Мишка( казка для дітей:для малих і великих)”.

        Трагічна і комічна ситуації, їхня роль у розкритті головної думки, моралі.

Мета: ознайомити школярів з життєвим і творчим шляхом Б.Лепкого; на прикладі            твору “Мишка” розкрити трагічну  і комічну ситуації, їхню роль у втіленні головної думки, притчової моралі і з’ясувати ідейно-тематичне спрямування            казки, історію її написання; розвивати активний словник школярів, уміння            грамотно і вмотивовано довести власну думку, робити висновки, проводити            аналогії з сучасним життям; виховувати почуття поваги до людини праці,            чуйності, відповідальності, чемності, зневажливе ставлення до підступності,            жадності, егоїзму.

Тип уроку: засвоєння знань і формування вмінь.

Обладнання: портрет Б.Лепкого;текст твору; малюнки до нього; дидактичний матеріал (тестові завдання, картки), музикальні мелодії.

Перебіг уроку

I.Організаційний момент

II.Актуалізація опорних знань

        Бесіда за питаннями

        Дайте визначення казці як художньому твору. Чим вона відрізняється від інших літературних жанрів?

        Які бувають казки?Наведіть приклади.

        Для чого, на ваш погляд, казки розповідають маленьким дітям, а не дорослим?

        Чому навчають казки?

        Дослідіть і зробіть висновок стосовно того, як у казках точиться одвічна боротьба добра і зла.

        Які казки народів світу ви знаєте?

        В яких ситуаціях проявляється мудрість, кмітливість героїв казок?

III.  Оголошення теми, мети уроку.

Мотивація навчальної діяльності школярів

IV.   Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу

                                                  Який сенс у тому, що людина придбає цілий світ,                                                               якщо вона при цьому втратить саму себе?

Біблія

      О, люди — це дуже цікаві створіння!

Б.Лепкий

1.Життєвий і творчий шлях Б.Лепкого. Розповідь учителя

2.   Робота над твором Б.Лепкого «Мишка (Казка для дітей:для малих і великих)”

1.     Історія написання твору.

2.     Виразне читання твору, переказування цікавих епізодів.

3.   Складання паспорту твору.

3.1             Тема: відтворення спостережень мишки за життям людей різного          соціального становища (багатих і бідних) під час війни.

3.2             Ідея: возвеличення доброти, порядності, співчуття до горя інших,         взаєморозуміння, щирість, милосердя, засудження жадності, брехні,         пихатості, жорстокості: війни, яка знищує людські чесноти: байдужості до         всього, окрім прибутку, грошей.

3.3             Основна думка: “Одні з голоду гинуть, а другі папір у ящиках ховають. Хіба          ж папір важніший за життя” 3.4 Жанр:соціально-побутова казка.

3.5   Проблематика:

        війна і мир;

        життєві потреби і захланність;

        гріх і покарання за нього;

        цінності істинні і фальшиві; родина і виховання дітей .

3.6   Композиція.

      Експозиція: опис умов, у яких жила людина.

      Зав’язка: мишка дізнається від своїх сестер про голодне життя у місті.

      Розвиток дії: збагачення господаря у воєнний час.

      Кульмінація: шкода-помста, яку завдала мишка своєму господарю, потрощивши всі його гроші.

      Розв’язка: злість господаря, мишка покидає його хату.

4.   Бесіда за сюжетом твору.

        Якою ви уявляєте мишку?Як про це зазначено у творі?

        В яких умовах жила мишка?

        Кого боялась мишка?Як вона поводила себе, пересуваючись по хаті?

        Чим пояснити скрутне життя сестер мишки з міста?

        Як Б.Лепкий характеризує жінку господаря? Про що це свідчить?

        Як жили люди у воєнний час у  місті? Прокоментуйте висловлювання автора: “Люди людей мордують, не мають часу працювати на хліб”

        Про яке життя господаря розповіла мишка своїм сестрам із міста?

        Як господар ставиться до власного збагачення під час війни?

        Що дізналися миші з міста про життя господині?

        Опишіть прихід жебрачки до господаря, застосовуючи текст твору. Про що свідчить опис її зовнішності?

        З яким проханням звернулася бідна жінка до багатіїв?

        Як зреагувала господиня на прохання жебрачки ?

        Якими відчуттям пройнялася мишка після почутої розмови багатіїв з бідною жінкою?

        Як мишка вирішила помститися своїм господарям за їх жорстокість?

        Як господар сам себе охарактеризував ?

        Дослідіть, як автор ставиться до свого героя, описуючи його зовнішність.

        Чим був здивований господар, коли одного разу вирішив узяти гроші з ящика?

        Чому господар звинуватив свою жінку в тому, що мишка завдала шкоди його грошам?

        З чим пов’язано те, що мишка вирішила покинути добре житло у багатого господаря?

        Чому вчить нас ця казка?

        Для чого, на ваш погляд, Б.Лепкий використав жанр казки?

У чому полягають особливості назви твору?

        Що вам відомо про мишку як істоту?

        Чи можна вважати мишку позитивним героєм твору ? Відповідь вмотивуйте.

5.   Характеристика образів казки.

1.   Господар.

Коли люди живуть у великих злиднях, господар по-тваринному наживається.Він каже, що й “війна на щось придається ”. Свої чорні справи він робить уночі, як злодій, коли все село спить.Коли люди навколо голодні, вони з дружиною “добре їдять”. Грошей у нього дуже багато: ящик, у якому колись були гранати, уже майже заповнений грішми, а з голодними він і не думає поділитися. Нащо йому стільки грошей? Виникає питання, чому цей здоровий чоловік не на війні?

Мабуть, хитрістю вдалося викрутитися.

  Цей чоловік страшніший ще й тому, що не поважає навіть своєї дружини. Ніколи лагідно не заговорить до неї. Він гроші їй не дає, а тиче під ніс. А коли втратив багатство, то звинуватив у цьому жінку й кинувся на неї з кулаками.   Тисячі жінок і дітей у місті слізьми вмиваються, з голоду пухнуть, а господар коптить сало й м’ясо і продає таким самим як і він. Він хоче наскладати стільки грошей, як в банку. “Бог знає, коли буде друга війна”, - каже він жінці.

2.   Мишка.

Мишка відмовилася жити в хаті своїх господарів, бо там панували скупість, ненажерливість, безсердечність. Здорові, сильні люди забули про чесність, взаєморозуміння, милосердя. А мишка добре розуміє, що від зла ще ніколи й ніде добро не вродило. Вона піклувалася про своїх дітей і боялася, щоб “не навчилися брехати, як люди, тому й покинула хату, краще вже жити надворі”.    Мишка пропускала всі події через своє серце, їй шкода голодних городянок, ненагодованого немовляти. Вона вміє розрізняти справжні і несправжні цінності.

Які риси притаманні характеру мишці? (Справедлива, добра, чуйна, здатна до співпереживання, зневажливо ставиться до жадності, брехні, підступності)

VI.     Підсумок уроку

Скласти сенкан до образів: 1варіант- господар; 2 варіант- мишки.

VII. Оголошення результатів навчальної діяльності школярів.

VII. Домашнє завдання

  Читати та переказувати казку “Мишка” написати твір-роздум на тему “Повчальний зміст казки  “Мишка”.

pdf
Додано
22 вересня 2018
Переглядів
3956
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку