Розробка уроку з української літератури у 7 класі. На тему: Б.Лепкий. Коротко про письменника.
“Мишка( казка для дітей:для малих і великих)”.
Трагічна і комічна ситуації, їхня роль у розкритті головної думки, моралі.
Розробка уроку в 7 класі з української літератури на тему: Б.Лепкий. Коротко про письменника.
“Мишка( казка для дітей:для малих і великих)”.
Трагічна і комічна ситуації, їхня роль у розкритті головної думки, моралі.
Підготувала вчитель
української мови та літератури
Безбородова Сніжана Вікторівна
Малинівського ЗЗСО І-ІІІ ступенів
Слов’янського району Донецької області
Тема: Б.Лепкий. Коротко про письменника.
“Мишка( казка для дітей:для малих і великих)”.
Трагічна і комічна ситуації, їхня роль у розкритті головної думки, моралі.
Мета: ознайомити школярів з життєвим і творчим шляхом Б.Лепкого; на прикладі твору “Мишка” розкрити трагічну і комічну ситуації, їхню роль у втіленні головної думки, притчової моралі і з’ясувати ідейно-тематичне спрямування казки, історію її написання; розвивати активний словник школярів, уміння грамотно і вмотивовано довести власну думку, робити висновки, проводити аналогії з сучасним життям; виховувати почуття поваги до людини праці, чуйності, відповідальності, чемності, зневажливе ставлення до підступності, жадності, егоїзму.
Тип уроку: засвоєння знань і формування вмінь.
Обладнання: портрет Б.Лепкого;текст твору; малюнки до нього; дидактичний матеріал (тестові завдання, картки), музикальні мелодії.
Перебіг уроку
I.Організаційний момент
II.Актуалізація опорних знань
Бесіда за питаннями
• Дайте визначення казці як художньому твору. Чим вона відрізняється від інших літературних жанрів?
• Які бувають казки?Наведіть приклади.
• Для чого, на ваш погляд, казки розповідають маленьким дітям, а не дорослим?
• Чому навчають казки?
• Дослідіть і зробіть висновок стосовно того, як у казках точиться одвічна боротьба добра і зла.
• Які казки народів світу ви знаєте?
• В яких ситуаціях проявляється мудрість, кмітливість героїв казок?
III. Оголошення теми, мети уроку.
Мотивація навчальної діяльності школярів
IV. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу
Який сенс у тому, що людина придбає цілий світ, якщо вона при цьому втратить саму себе?
Біблія
О, люди — це дуже цікаві створіння!
Б.Лепкий
1.Життєвий і творчий шлях Б.Лепкого. Розповідь учителя
2. Робота над твором Б.Лепкого «Мишка (Казка для дітей:для малих і великих)”
1. Історія написання твору.
2. Виразне читання твору, переказування цікавих епізодів.
3. Складання паспорту твору.
3.1 Тема: відтворення спостережень мишки за життям людей різного соціального становища (багатих і бідних) під час війни.
3.2 Ідея: возвеличення доброти, порядності, співчуття до горя інших, взаєморозуміння, щирість, милосердя, засудження жадності, брехні, пихатості, жорстокості: війни, яка знищує людські чесноти: байдужості до всього, окрім прибутку, грошей.
3.3 Основна думка: “Одні з голоду гинуть, а другі папір у ящиках ховають. Хіба ж папір важніший за життя” 3.4 Жанр:соціально-побутова казка.
3.5 Проблематика:
• війна і мир;
• життєві потреби і захланність;
• гріх і покарання за нього;
• цінності істинні і фальшиві; • родина і виховання дітей .
3.6 Композиція.
Експозиція: опис умов, у яких жила людина.
Зав’язка: мишка дізнається від своїх сестер про голодне життя у місті.
Розвиток дії: збагачення господаря у воєнний час.
Кульмінація: шкода-помста, яку завдала мишка своєму господарю, потрощивши всі його гроші.
Розв’язка: злість господаря, мишка покидає його хату.
4. Бесіда за сюжетом твору.
• Якою ви уявляєте мишку?Як про це зазначено у творі?
• В яких умовах жила мишка?
• Кого боялась мишка?Як вона поводила себе, пересуваючись по хаті?
• Чим пояснити скрутне життя сестер мишки з міста?
• Як Б.Лепкий характеризує жінку господаря? Про що це свідчить?
• Як жили люди у воєнний час у місті? Прокоментуйте висловлювання автора: “Люди людей мордують, не мають часу працювати на хліб”
• Про яке життя господаря розповіла мишка своїм сестрам із міста?
• Як господар ставиться до власного збагачення під час війни?
• Що дізналися миші з міста про життя господині?
• Опишіть прихід жебрачки до господаря, застосовуючи текст твору. Про що свідчить опис її зовнішності?
• З яким проханням звернулася бідна жінка до багатіїв?
• Як зреагувала господиня на прохання жебрачки ?
• Якими відчуттям пройнялася мишка після почутої розмови багатіїв з бідною жінкою?
• Як мишка вирішила помститися своїм господарям за їх жорстокість?
• Як господар сам себе охарактеризував ?
• Дослідіть, як автор ставиться до свого героя, описуючи його зовнішність.
• Чим був здивований господар, коли одного разу вирішив узяти гроші з ящика?
• Чому господар звинуватив свою жінку в тому, що мишка завдала шкоди його грошам?
• З чим пов’язано те, що мишка вирішила покинути добре житло у багатого господаря?
• Чому вчить нас ця казка?
• Для чого, на ваш погляд, Б.Лепкий використав жанр казки?
У чому полягають особливості назви твору?
• Що вам відомо про мишку як істоту?
• Чи можна вважати мишку позитивним героєм твору ? Відповідь вмотивуйте.
5. Характеристика образів казки.
1. Господар.
Коли люди живуть у великих злиднях, господар по-тваринному наживається.Він каже, що й “війна на щось придається ”. Свої чорні справи він робить уночі, як злодій, коли все село спить.Коли люди навколо голодні, вони з дружиною “добре їдять”. Грошей у нього дуже багато: ящик, у якому колись були гранати, уже майже заповнений грішми, а з голодними він і не думає поділитися. Нащо йому стільки грошей? Виникає питання, чому цей здоровий чоловік не на війні?
Мабуть, хитрістю вдалося викрутитися.
Цей чоловік страшніший ще й тому, що не поважає навіть своєї дружини. Ніколи лагідно не заговорить до неї. Він гроші їй не дає, а тиче під ніс. А коли втратив багатство, то звинуватив у цьому жінку й кинувся на неї з кулаками. Тисячі жінок і дітей у місті слізьми вмиваються, з голоду пухнуть, а господар коптить сало й м’ясо і продає таким самим як і він. Він хоче наскладати стільки грошей, як в банку. “Бог знає, коли буде друга війна”, - каже він жінці.
2. Мишка.
Мишка відмовилася жити в хаті своїх господарів, бо там панували скупість, ненажерливість, безсердечність. Здорові, сильні люди забули про чесність, взаєморозуміння, милосердя. А мишка добре розуміє, що від зла ще ніколи й ніде добро не вродило. Вона піклувалася про своїх дітей і боялася, щоб “не навчилися брехати, як люди, тому й покинула хату, краще вже жити надворі”. Мишка пропускала всі події через своє серце, їй шкода голодних городянок, ненагодованого немовляти. Вона вміє розрізняти справжні і несправжні цінності.
• Які риси притаманні характеру мишці? (Справедлива, добра, чуйна, здатна до співпереживання, зневажливо ставиться до жадності, брехні, підступності)
VI. Підсумок уроку
Скласти сенкан до образів: 1варіант- господар; 2 варіант- мишки.
VII. Оголошення результатів навчальної діяльності школярів.
VII. Домашнє завдання
Читати та переказувати казку “Мишка” написати твір-роздум на тему “Повчальний зміст казки “Мишка”.