Інтегрований урок на тему:
«Безпечне довкілля»
Мета:
Міждисциплінарні зв’язки: основи здоров ̓я, трудове навчання.
Методи: вивчення нового матеріалу, пояснення, міні – практикум, творча робота по групам, практична робота, використання наочності, інтерактивних засобів навчання, демонстрація розроблених листівок, плакатів, творчих виробів та їх обговорення.
Обладнання: презентаційний матеріал, роздатковий матеріал, буклети.
Інструменти і матеріали: маркери, аркуші паперу А4, А3, кольоровий папір, ножиці, клей, оздоблювальні матеріали,
Перебіг уроку.
І. Організація уваги учнів на уроці. Психологічний настрій уроку.
Природа - це безпосередня середа проживання людини, і не тільки дуже важливо дбайливо до неї ставитися, а ще важливо передати її наступним поколінням. Таке завдання, як охорона навколишнього природного середовища, на сьогоднішній день, стоїть перед цілим людством.
ІІ. Хвилинка фенологічних спостережень
– Вправа «Погода»
- Яка зараз пора року?
- Який місяць?
- Яке число?
- Тепло чи холодно надворі?
- Який стан неба?
- Яка температура повітря?
- Чи були сьогодні протягом дня опади?
IIІ. Повідомлення теми і мети уроку (1-й слайд)
Ми - хазяї нашої природи, і вона для нас - комора сонця з великими скарбами життя. Рибі - вода, птахові - повітря, звірові - ліс і гори. А людині потрібна Батьківщина. Природа забезпечила людину всім необхідним для життя: сонячним світлом і теплом, чистим повітрям, якісною їжею, питною водою. Охороняти природу означає охороняти Батьківщину», - писав Михайло Пришвін.
Сьогодні на уроці ми дізнаємося, що таке довкілля, і як воно впливає на життя людини, як людина впливає на довкілля.
IV. Вивчення нового матеріалу
- Що таке природа? (2-й слайд)
- Але, якщо зникнуть:
– вода, то...
– земля, то...
– повітря, то...
– сонце, то...
Висновок. Якщо зникне певний чинник неживої чи живої природи, не існуватиме життя на Землі.
- Складно уявити, що все це раптом зникло б, як це сталося з багатьма тваринами і рослинами.
- А що станеться, якщо зникнуть усі:
– рослини;
– тварини;
– люди?
- Чи можуть тварини і рослини обійтися без людини?
- Чи може людина обійтися без рослин і тварин?
Висновок. Людина - маленька частинка Природи, яка теж повинна підкорятися її законам.
Неможливо уявити людину поза природою - без повітря, води, співу птахів, аромату лугів, шелесту листя. Усе це щедро дарує нам природа, а натомість просить тільки дбайливого, доброго ставлення. На жаль, ані рослини, ані тварини, ані сама природа не можуть говорити. А якщо б могли? Що б вони могли нам сказати? «Давайте жити так, щоб наша Земля була щедрою і прекрасною, щоб на ній дзвінко дзюрчали чисті струмки, дзвеніли голоси птахів, цвіли дивовижні квіти! І щоб природні багатства, які дарує земля, були невичерпними» (3-й слайд)
Все частіше ми скаржимось на погане повітря, неякісну воду, бруд на дорогах, погіршення здоров'я, неякісні продукти, вирубку лісів... І якщо ми будемо продовжувати лише пасивно спостерігати, то подальше погіршення стану довкілля неминуче.
Кожен з нас може змінити свій спосіб життя, щоб допомогти природі. Почати можна з малого, поступово переходячи до більш серйозних кроків, і ви внесете свій внесок у в спільну справу – захисту навколишнього середовища. Зверніть увагу на свій будинок і повсякденні звички. Поділіться своїми знаннями з оточуючими. Ми можемо жити в злагоді з природою, і повинні захистити нашу планету - наш спільний дім. Махатма Ганді сказав: «Якщо ти хочеш зміну в майбутньому - стань цією зміною в сьогоденні».
Руханка (4-й слайд)
Запропонувати учням об ̓єднатися у три групи
ІV. Практичні завдання для груп.
- Завдання для першої групи. Виготовити плакат з малюнками та записами, що можна зробити із старих лампочок? (Ваза для квітів, новорічна прикраса, копилка……)
- Завдання для другої групи. Що можна зробити із пластикових пляшок? (Годівничка для птахів, скринька для дрібничок, умивальник, тарілка для тварин, ваза для квітів, сумку, цікава упаковка для подарунку……)
- Завдання для третьої групи. Що можна зробити з кришок з під пластикових пляшок? (Смішні фігурки тварин, підставка під горнятко, гірлянда, килимок, використовувати в іграх для розвитку маленьких дітей – вивчення кольорів, додавання або віднімання, …….)
Використовуючи аркуш паперу А4, фломастери, олівці, кольоровий папір, клей, ножиці, кожній групі виготовити листівку про дбайливе ставлення до природи, використовуючи буклети з практичними порадами на кожен день «Як бути дружнім до природи»
Виберіть те, що робите чи можете зробити саме ви для збереження довкілля. Поясніть, чому інші заходи потребують допомоги дорослих?
Роздати кожній групі картки з написами:
В кожній сім ̓ї є речі, які ми використовуємо під час приготування або зберігання їжі – це пергамент, плівка для продуктів, фольга. Коли ці речі закінчуються, залишається основа, яку ми завжди викидаємо. Але цю основу у вигляді трубочки можна використати повторно та виготовити багато приємних та потрібних речей. І сьогодні ми з цих трубочок зможемо виконати дуже потрібну річ – це підставка для канцтоварів. Подивіться на зразок цього виробу, та виконайте свої власні творчі підставки. Проявіть фантазію під час оформлення та оздоблення підставки.
- А ще з яких підручних матеріалів можна зробити підставку для канцтоварів?
- Які матеріали краще використовувати повторно, щоб зберегти природне середовище?
V. Заключне слово вчителя.
Людина, як і рослина, - живий організм. Отже їй для життя так само потрібні певні сприятливі умови.
Для того щоб довкілля було безпечним, потрібно усім виконувати правила співжиття на Землі. Цінуйте кожен день. Мрійте, досліджуйте, творіть. Будьте здорові і щасливі.
VI. Домашнє завдання.
Використати пластикову пляшку повторно. Виготовити корисну річ з пляшки. Це може бути годівничка для птахів, ваза для квітів, горщик або інша річ за власним задумом.