6 клас
Тема: Запилення. Запліднення.
Мета. Ознайомити учнів з різними способами запилення у квіткових рослин, розглянути пристосування рослин до різних способів запилення; розкрити значення запилення в житті рослин.
Обладнання: таблиці “Будова квітки”, “Запилення квіток комахами”, “Вітрозапильні рослини”, “Запліднення квіткових рослин”, “Будова насіння однодольних і дводольних рослин”, “Штучне запилення кукурудзи”, картки із зображенням рослин, картки із завданнями.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Повідомлення теми, мети та завдань уроку.
Мотивація навчальної діяльності.
Тест на встановлення відповідності.
Спосіб запилення А Комахами Б Вітром В Водою
|
Рослини 1 Шипшина 2 Мак 3 Дуб 4 Жито 5 Яблуня 6 Стрілолист 7 Ковила 8 Латаття |
Відповіді: А — 1, 2, 5; Б — 3, 4, 7; В — 6, 8.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
ІV. Засвоєння нового матеріалу
ЗАПИЛЕННЯ І ЗАПЛІДНЕННЯ 6 клас
Запилення — перенесення пилку з тичинок на приймочку маточок. Розрізняють такі види запилення.
Перехресне запилення — перенесення пилку з тичинок однієї квітки на приймочку маточки іншої. У помірних широтах воно відбувається за допомогою вітру або комах-запилювачів. Останніх приваблює пилок і солодкий сік — нектар. Ознаки квіток комахозапильних рослин: двостатевість квіток; великі розміри квіток або великі помітні суцвіття, іноді самі схожі на квітки (волошки, ромашки); яскравий колір оцвітини; клейкий пилок; великі розміри пилкових зерен; сильний запах.
Запах особливо важливий для приваблювання комах, він відчувається ними іноді на відстані в декілька кілометрів. Часто комах приваблюють запахи, для нас зовсім неприємні (затхлої риби, гною).
Одні квітки відвідуються найрізноманітнішими комахами, інші — лише деякими, іноді навіть одним видом. Є певна визначеність груп комах до типів квіток. Мухи відвідують квітки у компактних суцвіттях з відкрито розташованими нектарниками. Джмелі — неправильні, часто двогубі квітки з нектаром в основі не дуже довгої трубки віночка. Метелики запилюють правильні зрослопелюсткові квітки із сильним ароматом. Трубка віночка іноді дуже довга, але хоботки в метеликів можуть досягати 10 і навіть 20 см.
Ознаки квіток вітрозапильних рослин: дрібні розміри; непоказна, часто проста оцвітина; нерідко роздільностатеві квітки; відсутність запаху; дрібний сухий пилок. Вітрозапильні рослини часто ростуть великими скупченнями (березові гаї, зарості очерету).
Самозапилення дуже поширене в культурних рослин. Для дикорослих воно особливо важливе як резерв запилення (наприклад, коли йдуть дощі — комахи не літають).
Штучне запилення здійснюється людиною: по-перше, для виведення нових сортів, по-друге, для підвищення врожаю. Наприклад: кукурудза — вітрозапильна однодомна рослина. Чоловічі квітки — у суцвіттях волоть, жіночі — у початках. У безвітряну погоду пилок обсипається, тому корисно збирати пилок, а потім наносити на приймочки жіночих квіток.
Запліднення. Пилок (пилкові зерна) утворюються у великій кількості в середині пиляків. Коли вони розкриваються, пилкові зерна вивільняються і можуть потрапити на приймочки маточок. Пилок дуже різноманітний за розмірами (найбільший 0,5 мм у діаметрі), формою, будовою поверхні. Кожному виду рослин властиві свої пилкові зерна. Детально вивчивши пилок, учені можуть сказати, до якої рослини він відноситься, але це можна з’ясувати лише за допомогою дуже сильних мікроскопів і спеціальних методів обробки пилку.
На приймочці маточки пилок проростає, утворюючи довгі і тонкі пилкові трубки. Вони проростають у насінні зачатки, які знаходяться в зав’язі (мал. 20).
Мал. 20. Запліднення:
1 — пилок; 2 — пилкова трубка; З —насінний зачаток
Зовні насінні зачатки вкриті декількома шарами клітин. Всередині розташований зародковий мішок з кількома клітинами. Одна з них — жіноча гамета — яйцеклітина, інша, у центрі зародкового мішка, — центральна клітина.
На передньому кінці пилкової трубки є дві чоловічі гамети — спермії. Самі рухатися вони не можуть, а просуваються до зародкового мішка завдяки росту пилкової трубки. Вона проникає в зародковий мішок через канал у покривах — через пилковхід. Потім відбувається подвійне запліднення:
1-й спермій + яйцеклітина → зигота → зародок
2-й спермій + центральна клітина → ендосперм
Таким чином, ендосперм у квіткових рослин виникає після запліднення, а не до нього, як у голонасінних.
Насінний зачаток перетворюється в насінину, яка складається з таких частин: насінна шкірка, яка виникла з покривів насінного зачатка; ендосперм, що з’явився після злиття
центральної клітини з одним зі сперміїв; зародок, який сформувався з зиготи. Зі стінки зав’язі утворюється стінка плоду, яка називається оплоднем.
Подвійне запліднення (відкрив його С. Г. Навашин у 1898 р.) відбувається тільки у квіткових рослин.
V. Узагальнення і закріплення знань
1. Біологічний диктант.
Потрапивши на приймочку маточки, пилкове зерно … (проростає), утворюючи … (пилкову трубку), яка росте в бік зав’язі. У пилковій трубці розташовані … (два спермії), і, коли пилкова трубка доростає до зав’язі, один із сперміїв зливається з … (яйцеклітиною), а другий спермій зливається з …(центральною клітиною). Від першого злиття розвивається … (зигота), а від другого — … (запасна тканина). Насінний зачаток після запліднення перетворюється на … (насінину).
2. Термінологічний диктант.
1. Запліднення — це…
2. Зародок — це…
3. Насіння — це…
4. Сім’ядолі — це…
5. Ендосперм — це…
3. «Мозковий штурм».
— Чим відрізняється насінина від спори? (Спора — це лише одна клітина, з якої за сприятливих умов утворюється гаметофіт, а насінина — багатоклітинна й містить у собі зародок і запас поживних речовин для його розвитку.)
4. Розмістити у правильній послідовності етапи утворення насінини і плода.
А Пилкова трубка через пилковхід проникає в зародковий мішок
Б Пилок потрапляє на приймочку маточки
В Пилкова трубка руйнується — і два спермії потрапляють у зародковий мішок
Г Пилок проростає, утворюється пилкова трубка
Д Після запліднення зав’язь розростається й утворює оплодень
Е Із заплідненої яйцеклітини розвивається зародок насінини, а з центральної клітини — ендосперм
Відповідь:
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
Б |
Г |
А |
В |
Е |
Д |
VІ. Підбиття підсумків уроку
1. Що таке запліднення?
2. Які особливості запліднення у квіткових рослин?
3. Чому запліднення у квіткових рослин має назву «подвійне»?
4. Хто з учених відкрив подвійне запліднення?
5. Яку будову має насінина?
6. Чи всім квітковим рослинам притаманна однакова будова насінини?
6.2. Обговорення вислову:
«Учення — насіння знань, а знання — насіння щастя».
VІІ. Домашнє завдання
1. Завдання для всього класу.
Підручник _____________________________________________
Зошит _________________________________________________
2. Індивідуальні та творчі завдання.
2.1. Підготувати повідомлення про рослини, які мають отруйні насіння або плоди.
2.2. Знайти загадки, прислів’я та легенди про плоди.