Урок № 42 Дата: ________________
Подразливість як загальна властивість тварин.
Органи чуття, їх значення.
Мета уроку: поглибити знання учнів про подразливість як загальну властивість тварин; розширити знання учнів про органи чуття тварин, їх різноманітність; розглянути значення органів чуття в житті тварин; удосконалювати вміння порівнювати біологічні об’єкти, аналізувати та формулювати висновки; формувати розуміння того, що людина — частина природи.
Обладнання: малюнки, таблиці, зображення, медіа дошка, медіа проектор.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
1. Організаційний момент
Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку. Створення робочого настрою.
2. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності
На минулому занятті ми говорили з вами про форми й значення маскування тварин. Неперевершеним майстром перевтілення можна вважати хамелеона. Зміна кольору його тіла пов’язана не тільки з видом пігментів, але й і з тим, які подразники сприймалися покривами тварини.
Слово вчителя
У літературі можна знайти багато описів дослідів, проведених з одноклітинними тваринами. Наприклад, якщо помістити на скло краплю чистої води і краплю води з інфузоріями і з’єднати їх тонким водяним каналом, а потім у краплю з інфузоріями покласти маленький кристалик солі, то туфельки перепливатимуть у краплю із чистою водою: для інфузорій розчин солі шкідливий. Якщо в краплю з інфузоріями нічого не додавати, а в краплю чистої води додати трохи настою з бактеріями, тоді туфельки зберуться навколо бактерій — своєї звичайної їжі. Якщо пробірку з інфузоріями почати нагрівати, то можна побачити, що вони спочатку будуть рухатися до тепла, а з підвищенням температури переміщуватимуться у найвіддаленішу частину пробірки.
Запитання до учнів:
— Що демонструють ці досліди? (Ці досліди показують, що інфузорії можуть відповідати певним чином (наприклад, переміщенням) на вплив зовнішнього середовища.)
— Як називається така властивість? (Подразливість.)
— Для яких живих організмів характерна подразливість? (Ця властивість характерна для всіх живих істот.)
Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети і завдань уроку.
Завдання уроку (план уроку): 1. Подразливість. Форми подразливості.
2. Різноманітність органів чуття тварин, їх значення.
3. Засвоєння нового матеріалу
План пояснення нового матеріалу
Розповідь учителя
Будь-який організм нерозривно пов’язаний з навколишнім середовищем: отримує з нього поживні речовини, піддається впливу несприятливих факторів середовища, вступає у взаємодію з іншими організмами і т. д. У процесі еволюції в живих організмів виробилася і закріпилася властивість вибірково реагувати на зовнішні впливи. Ця властивість має назву подразливості.
Запитання до учнів:
— У яких організмів спостерігаються найбільш прості форми подразливості?
(Найбільш прості форми подразливості спостерігаються в бактерій, одноклітинних тварин та водоростей.)
У досліді з інфузорією тварина рухалася в бік подразника (бактерії).
Запитання до учнів:
— Пригадайте, як називається така рухова реакція одноклітинних організмів у відповідь на подразники навколишнього середовища? (Таксиси.)
— Що може бути джерелом подразнення? (Джерелом подразнення можуть бути світло, температура, волога, хімічні речовини тощо.)
Пояснення учителя
Таксис, спричинений дією світла, називається фототаксисом, температурою — термотаксисом, вологою — гідротаксисом, хімічними речовинами — хемотаксисом тощо.
— Пригадайте, які таксиси називають позитивними? (Рухова реакція, спрямована в бік подразника.)
— Які таксиси називають негативними? (Рухова реакція, спрямована у протилежний від подразника бік.)
— Наведіть приклади позитивних і негативних таксисів.
Розповідь учителя
У зв’язку з розвитком у багатоклітинних організмів нервової системи, органів чуття, руху форми подразливості ускладнюються і залежать від тісної взаємодії цих органів. У цих тварин подразливість має вигляд рефлексів.
Запитання до учнів:
— Пригадайте, що таке рефлекс. (Рефлекс — реакція організму на подразнення, яка здійснюється за допомогою нервової системи.)
— У яких організмів уперше з’являються рефлекси? (Кишковопорожнинні.)
«Мозковий штурм»
— Для гідри характерні прості рефлекси і подразливість. Як вони проявляються?
Демонстрація мал. 196 с.139
Рефлекторний характер мають рухи гідри: подразнення, сприйняті нервовими закінченнями, через нейрони передаються до шкірно-м’язових клітин, які у відповідь скорочуються.
Демонстрація за таблицею
Приклад подразливості гідри: реакція викидання жалкої нитки жалкою клітиною у відповідь на подразнення чутливого волоска не пов’язана з нервовою системою.
2. Органи чуття, їх значення. (Розповідь учителя, робота в групах (технологія «Мікрофон», «Ажурна пилка», повідомлення учнів, заповнення таблиці.)
Розповідь учителя
Шукаючи їжу, миша метушиться у темряві і почувається цілком безпечно. Але навіть не підозрює, що отруйна змія ямкоголов здатна «бачити» теплоту, яку вона виділяє. Яка ж фатальна помилка! У піску на дні штучної водойми причаїлася камбала, а прямо над нею сновигає голодна акула. Вона не бачить камбалу, аж раптом різко зупиняється, занурює ніс у пісок і заковтує свою здобич. Ямкоголов і акула — це лише два створіння, що наділені особливими, не знайомими людині чуттями. Проте чуття інших живих істот дуже схожі на наші, тільки гостріші, тому вони по-іншому сприймають навколишній світ.
Технологія «Мікрофон»
— Які органи чуття мають тварини?
Обговорення відповідей учнів
— Яка основна функція органів чуття?
Основні функції органів чуття — сприйняття певного подразника, що діє на організм.
Розповідь учителя
Поза всяким сумнівом, у тварин органи чуття розвинені набагато краще, ніж у людей. Тоді як в одних представників фауни відмінно розвинений слух, інші можуть похвалитися чудовим зором і бездоганним нюхом.
«Ажурна пилка» §37.
Завдання для домашніх груп:
I група — Органи чуття членистоногих.
II група — Органи чуття . риб.
III група — Органи чуття амфібій.
IV група — Органи чуття плазунів.
V група — Органи чуття птахів.
VІ група - Органи чуття ссавців.
Заповнення таблиці «Характеристика органів чуття тварин різних груп»
Група тварин |
Органи |
||||
зору |
нюху |
слуху |
дотику |
смаку |
|
|
|
|
|
|
|
4. Узагальнення і закріплення знань
1.Звіт всіх членів груп за планом:
1) пояснення, чим представлені органи чуття у певних груп тварин;
2) порівняння з ключем перевірки;
3) аргументи вчителя;
4) заслуховування інформації іншими учнями груп;
5) стислий висновок про ступінь розвитку аналізаторів (органів чуття) для пристосування даної групи тварин до певного середовища існування.
Отже, за допомогою різних органів чуття: зору, дотику, смаку, нюху, слуху, - тварини пристосовуються до змінних умов середовища.
5. Підбиття підсумків уроку
Технологія «Незакінчені речення»
Учні працюють з відкритими реченнями, наприклад:
— Подразливість – це…
— Розрізняють дві форми подразливості…
— Органами чуття є…
— Їх значення полягає в тому, що…
— Специфічними органами чуття тварин є…
Інтерактивна вправа «Ситуація»
6. Домашнє завдання
6.1. Завдання для всього класу.
Підручник §37
Зошит: доопрацювати таблицю.....................
6.2. Індивідуальні та творчі завдання.
Скласти п’ять тестових завдань формату Б (декілька правильних відповідей).
7. Оцінювання навчальних досягнень учнів. Аналіз роботи класу.
Захист міні-проектів з тем ( за вибором): «Як бачать тварини?» Демонстрація медіа презентації.
Корисні додатки
«Упізнай тварину».
Установити групу хребетних тварин за трьома підказками.
1. Органи зору характеризуються наявністю опуклої рогівки, лінзоподібного кришталика. У більшості тварин цієї
групи очі захищені повіками: верхньою, нижньою та миготливою перетинкою; є слізні залози.
2. Орган слуху складається з внутрішнього та середнього вуха, відмежованого від навколишнього середовища барабанною перетинкою.
3. Органи нюху функціонують лише у повітряному середовищі, представлені парними нюховими мішками. Їхні стінки вистелені нюховим епітелієм.
Відповідь: амфібії.