Урок біології 7-го класу на тему "Подразливість як загальна властивість тварин. Органи чуття, їх значення"

Про матеріал
Матеріал уроку націлений на організацію роботи учнів в групах, комбінується з презентацією. Надає можливість поглибити знання учнів про подразливість як загальну властивість тварин; розширити знання учнів про органи чуття тварин, їх різноманітність; розглянути значення органів чуття в житті тварин; удосконалювати вміння порівнювати біологічні об’єкти, аналізувати та формулювати висновки; формувати розуміння того, що людина — частина природи.
Перегляд файлу

Урок № 42         Дата: ________________

Подразливість як загальна властивість тварин.

Органи чуття, їх значення.

Мета уроку: поглибити знання учнів про подразливість як загальну властивість тварин; розширити знання учнів про органи чуття тварин, їх різноманітність; розглянути значення органів чуття в житті тварин; удосконалювати вміння порівнювати біологічні об’єкти, аналізувати та формулювати висновки; формувати розуміння того, що людина — частина природи.

Обладнання: малюнки, таблиці, зображення, медіа дошка, медіа проектор.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

1. Організаційний момент

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку. Створення робочого настрою.

2.  Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності

 На минулому занятті ми говорили з вами про форми й значення маскування тварин. Неперевершеним майстром перевтілення можна вважати хамелеона. Зміна кольору його тіла пов’язана не тільки з видом пігментів, але й і з тим, які подразники сприймалися покривами тварини.

  •    Які клітини сприймають подразнення середовища? (Нервові)

Слово вчителя

У літературі можна знайти багато описів дослідів, проведених з одноклітинними тваринами. Наприклад, якщо помістити на скло краплю чистої води і краплю води з інфузоріями і з’єднати їх тонким водяним каналом, а потім у краплю з інфузоріями покласти маленький кристалик солі, то туфельки перепливатимуть у краплю із чистою водою: для інфузорій розчин солі шкідливий. Якщо в краплю з інфузоріями нічого не додавати, а в краплю чистої води додати трохи настою з бактеріями, тоді туфельки зберуться навколо бактерій — своєї звичайної їжі. Якщо пробірку з інфузоріями почати нагрівати, то можна побачити, що вони спочатку будуть рухатися до тепла, а з підвищенням температури переміщуватимуться у найвіддаленішу частину пробірки.

Запитання до учнів:

— Що демонструють ці досліди? (Ці досліди показують, що інфузорії можуть відповідати певним чином (наприклад, переміщенням) на вплив зовнішнього середовища.)

— Як називається така властивість? (Подразливість.)

— Для яких живих організмів характерна подразливість? (Ця властивість характерна для всіх живих істот.)

Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети і завдань уроку.

Завдання уроку (план уроку): 1. Подразливість. Форми подразливості.

         2. Різноманітність органів чуття тварин, їх значення.

3. Засвоєння нового матеріалу

План пояснення нового матеріалу

  1. Подразливість як загальна властивість тварин. Форми подразливості. (Розповідь учителя, бесіда, технологія «Мозковий штурм».)

Розповідь учителя

Будь-який організм нерозривно пов’язаний з навколишнім середовищем: отримує з нього поживні речовини, піддається впливу несприятливих факторів середовища, вступає у взаємодію з іншими організмами і т. д. У процесі еволюції в живих організмів виробилася і закріпилася властивість вибірково реагувати на зовнішні впливи. Ця властивість має назву подразливості.

Запитання до учнів:

— У яких організмів спостерігаються найбільш прості форми подразливості?

(Найбільш прості форми подразливості спостерігаються в бактерій, одноклітинних тварин та водоростей.)

У досліді з інфузорією тварина рухалася в бік подразника (бактерії).

Запитання до учнів:

— Пригадайте, як називається така рухова реакція одноклітинних організмів у відповідь на подразники навколишнього середовища? (Таксиси.)

— Що може бути джерелом подразнення? (Джерелом подразнення можуть бути світло, температура, волога, хімічні речовини тощо.)

Пояснення учителя

Таксис, спричинений дією світла, називається фототаксисом, температурою — термотаксисом, вологою — гідротаксисом, хімічними речовинами — хемотаксисом тощо.

— Пригадайте, які таксиси називають позитивними? (Рухова реакція, спрямована в бік подразника.)

— Які таксиси називають негативними? (Рухова реакція, спрямована у протилежний від подразника бік.)

— Наведіть приклади позитивних і негативних таксисів.

Розповідь учителя

У зв’язку з розвитком у багатоклітинних організмів нервової системи, органів чуття, руху форми подразливості ускладнюються і залежать від тісної взаємодії цих органів. У цих тварин подразливість має вигляд рефлексів.

Запитання до учнів:

Пригадайте, що таке рефлекс. (Рефлекс реакція організму на подразнення, яка здійснюється за допомогою нервової системи.)

У яких організмів уперше з’являються рефлекси? (Кишковопорожнинні.)

«Мозковий штурм»

Для гідри характерні прості рефлекси і подразливість. Як вони проявляються?

Демонстрація мал. 196 с.139

Рефлекторний характер мають рухи гідри: подразнення, сприйняті нервовими закінченнями, через нейрони передаються до шкірно-м’язових клітин, які у відповідь скорочуються.

Демонстрація за таблицею

Приклад подразливості гідри: реакція викидання жалкої нитки жалкою клітиною у відповідь на подразнення чутливого волоска не пов’язана з нервовою системою.

2. Органи чуття, їх значення. (Розповідь учителя, робота в групах (технологія «Мікрофон», «Ажурна пилка», повідомлення учнів, заповнення таблиці.)

 Розповідь учителя

Шукаючи їжу, миша метушиться у темряві і почувається цілком безпечно. Але навіть не підозрює, що отруйна змія ямкоголов здатна «бачити» теплоту, яку вона виділяє. Яка ж фатальна помилка! У піску на дні штучної водойми причаїлася камбала, а прямо над нею сновигає голодна акула. Вона не бачить камбалу, аж раптом різко зупиняється, занурює ніс у пісок і заковтує свою здобич. Ямкоголов і акула — це лише два створіння, що наділені особливими, не знайомими людині чуттями. Проте чуття інших живих істот дуже схожі на наші, тільки гостріші, тому вони по-іншому сприймають навколишній світ.

Технологія «Мікрофон»

Які органи чуття мають тварини?

Обговорення відповідей учнів

Яка основна функція органів чуття?

Основні функції органів чуття — сприйняття певного подразника, що діє на організм.

Розповідь учителя

Поза всяким сумнівом, у тварин органи чуття розвинені набагато краще, ніж у людей. Тоді як в одних представників фауни відмінно розвинений слух, інші можуть похвалитися чудовим зором і бездоганним нюхом.

«Ажурна пилка» §37.

Завдання для домашніх груп:

I група — Органи чуття членистоногих.

II група — Органи чуття . риб.

III група — Органи чуття амфібій.

IV група — Органи чуття плазунів.

V група — Органи чуття птахів.

VІ група -  Органи чуття ссавців.

Заповнення таблиці   «Характеристика органів чуття тварин різних груп»

Група тварин

Органи

зору

нюху

слуху

дотику

смаку

 

 

 

 

 

 

 

 

4. Узагальнення і закріплення знань

1.Звіт всіх членів груп за планом:

1) пояснення, чим представлені органи чуття у певних груп тварин;

2) порівняння з ключем перевірки;

3) аргументи вчителя;

4) заслуховування інформації іншими учнями груп;

5) стислий висновок про ступінь розвитку аналізаторів (органів чуття) для пристосування даної групи тварин до певного середовища існування.

Отже, за допомогою різних органів чуття: зору, дотику, смаку, нюху, слуху, - тварини пристосовуються до змінних умов середовища.

5. Підбиття підсумків уроку

Технологія «Незакінчені речення»

Учні працюють з відкритими реченнями, наприклад:

— Подразливість – це…

— Розрізняють дві форми подразливості…

— Органами чуття є…

— Їх значення полягає в тому, що…

— Специфічними органами чуття тварин є…

Інтерактивна вправа «Ситуація»

6. Домашнє завдання

6.1. Завдання для всього класу.

Підручник    §37                                                                                     

Зошит: доопрацювати таблицю.....................

6.2. Індивідуальні та творчі завдання.

Скласти п’ять тестових завдань формату Б (декілька правильних відповідей).

7. Оцінювання навчальних досягнень учнів. Аналіз роботи класу.

Захист міні-проектів з тем ( за вибором): «Як бачать тварини?»  Демонстрація медіа презентації.

Корисні додатки

«Упізнай тварину». 

Установити групу хребетних тварин за трьома підказками.

1. Органи зору характеризуються наявністю опуклої рогівки, лінзоподібного кришталика. У більшості тварин цієї
групи очі захищені повіками: верхньою, нижньою та миготливою перетинкою; є слізні залози.

2. Орган слуху складається з внутрішнього та середнього вуха, відмежованого від навколишнього середовища барабанною перетинкою.

3. Органи нюху функціонують лише у повітряному середовищі, представлені парними нюховими мішками. Їхні стінки вистелені нюховим епітелієм.

Відповідь: амфібії.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Слайчук Ольга Валеріївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
26 січня 2019
Переглядів
7864
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку