Урок біології у 6 класі за темою "Хвощі.Плауни"

Про матеріал

Конспект відкритого уроку з біології для учнів 6 класу за темою " Хвощі.Плауни"

Перегляд файлу

Дата: 15.03.18.

Клас: 6А, 6Б, 6В.

Тема: Хвощі, плауни

Мета: сформувати знання про плауни та хвощі як перші наземні рослини, ознайомити учнів з особливостями будови плауноподібних і хвощоподібних, процесами їхньої життєдіяльності, середовищем існування, роллю у природі та житті людини; розвивати спостережливість, навички мислення високого рівня; дослідницькі навички, вміння усно і письмово тлумачити біологічні поняття ; виховувати любов до природи, зацікавленість дослідженнями природи.

Обладнання: комп’ютерна техніка, комп’ютерна презентація, роздатковий матеріал (таблиці «Плауни», «Хвощі»),гербарії, підручники.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. АОЗ. Перевірка домашнього завдання

Використання хмаринки слів.

Учитель. Завдання: відшукати терміни , зображені на хмаринці та дати їм визначення (спорофіт, гаметофіт, архегонії, антеридії, гамети, спори, ризоїди, бріологія , спорангії, сфагнум)

ІІІ. Емоційне налаштування на урок

Учитель. Наш урок я хочу розпочати загадкою.


Літом зелений, квітучий, співучий.

Іноді він загадковий і дивний.

Стане у пору осінню чарівний


                                                             (Ліс)

Віртуальна екскурсія до лісу. Запрошую вас у віртуальну екскурсію до лісу.(перегляд слайдів презентації)

Бесіда

  1. Ми відвідали з вами ліс у різні пори року. Який ліс вам найбільше сподобався? Чому?
  2. 2.В якому лісі вам доводилося бувати? Хто хоче розповісти про свої враження?

Учитель. Ліс, справді, чарівний і загадковий у будь-яку пору року. Кожний похід до лісу залишає в нас приємні спогади і бажання відвідати чарівне лісове царство ще і ще раз.

Хто був уважним? Пригадайте, які рослини ви бачили  під час  віртуальної екскурсії?

ІV. Мотивація навчальної діяльності

Учитель. А тепер я запрошую вас віртуально відвідати ще один ліс. Це ліс кам'яновугільного періоду (від 350 до 280 млн. років тому). Будьте уважними. Після перегляду зображень на слайдах ми обговоримо враження та з’ясуємо, хто був найуважнішим (перегляд слайдів презентації)?

Бесіда

  1. Чи сподобалася вам віртуальна екскурсія до лісу кам'яновугільного періоду? Хто хотів би  насправді перенестися на 300 млн. років назад і опинитися в такому лісі? Які небезпеки на вас би очікували?
  2. Хто був уважний? Чим відрізняється ліс, який існував на нашій планеті 300 млн. років тому, від нашого сучасного лісу? (Немає поділу на пори року, своєрідний рослинний та тваринний світ, багато водойм у лісі тощо).

«Мозковий штурм». На вашу думку, чи можливо в нашому сучасному лісі зустріти рослини кам’яновугільного періоду? Хто помітив на малюнках знайомі рослини?

  • Чи доводилося вам бачити  ці рослини в природі? Де саме?
  • Зверніть увагу на наступний слайд. У кам’яновугільному періоді були гігантські дерева, які збереглися до нашого часу лише у своїй мініатюрній копії (демонстрація слайду порівняння рослин різних часів).

V. Оголошення теми та мети уроку

Учитель. Отже, як бачимо, плауни та хвощі  належать до одних із найдавніших на планеті Земля. На сьогоднішньому уроці ми познайомимося з представниками цих рослин , розглянемо їх будову, процеси  життєдіяльності, середовище існування та дізнаємося, яку роль відіграють плауни та хвощі у природі та житті людини.

 

 

 

VІ. Вивчення нового матеріалу

Учитель. На минулому уроці ми вже познайомилися з вищими споровими рослинами. Давайте пригадаємо ,що це за рослини? (мохи).

Чому вони відносяться до вищих спорових рослин? ( тіло  поділене на органи та розмножуються спорами)

     Плауни, хвощі мають більш складну будову, порівняно з мохами.  У  плауноподібних , хвощоподібних рослин є тканини (покривна, основна, провідна); органи (корінь і пагін), які є і у квіткових рослин. На верхівці пагонів є органи – спорангії, в яких дозрівають спори. Отже, нестатево вони розмножуються спорами. То чи можемо ми назвати хвощі і плауни вищими споровими рослинами? (так).Чому? (тіло поділене на органи, розмножуються спорами)

Давайте з вами детальніше розглянемо ці древні і цікаві рослини

Колективна робота з таблицею «Плауни»

Таблиця (роздатковий матеріал)

Робота в зошитах. Завдання:

 

 «Довідкове бюро» (індивідуальне випереджувальне домашнє завдання)

Фізкультхвилинка

Гра «Чапля»

Мета: тренування вестибулярного апарату, розвиток здатності концентрувати увагу, емоційне розвантаження.

Хід вправи: оголошується конкурс на кращу «чаплю». За сигналом діти повинні праву ногу зігнути в коліні, повернути її на 90 до лівої ноги і притиснути ступню до стегна лівої ноги якомога вище. Рука на поясі. Очі заплющені. Необхідно протриматися в такому положенні якомога довше.

Пояснення вчителя

Хвощ польовий – не рідкісна в наших краях рослина. Він виступає в двох особах: навесні на світ з'являється коричнево-охристий спороносний побіг, який відмирає після того, як з нього висипаються спори, а влітку виростає новий зелений пагін з простими гілочками. Весняний побіг позбавлений хлорофілу, а літній зелений з хлорофілом і фотосинтезує

 

Колективна робота з таблицею «Хвощі»

Таблиця (роздатковий матеріал)

Робота в зошитах. Завдання:

 

 «Довідкове бюро» (повідомлення учня)

Значення  хвощеподібних у природі та житті людини

 

VІІ. Підсумок уроку

Висновок. Плауноподібні та хвощеподібні – два відділи вищих спорових рослин, які в наш час представлені багаторічними трав'янистими рослинами. Спори у них розвиваються у спороносних колосках.

 

Гра «Пінг – понг»

Завдання. Зосередьтесь, пригадайте все, про що ми говорили на уроці, прогляньте матеріал підручника та таблиць  і сформулюйте два запитання (по одному  з теми «Плауни» та «Хвощі») для гри «Пінг-понг», яку ми традиційно проводимо в кінці уроку.

Хід гри. Декілька пар учнів по черзі виходять до дошки. Учні задають один одному запитання з теми. Якщо хтось не може дати відповідь, просить допомоги у класу.

Рефлексія

  1. Чи сподобався вам наш урок? Що особливо сподобалося? Що не сподобалося?
  2. Що вас найбільше вразило?

Швидка самооцінка рівня сформованості знань (учні відповідають поворотом руки)

Завдання

Оцініть свої знання з теми: «Плауни» та «Хвощі»

Великий палець догори – знаю добре;

великий палець убік – посередньо;

великий палець униз – знаю погано.

VІІІ. Домашнє завдання. Опрацювати параграф, дати відповідь на питання; практичне завдання:

 

doc
Додано
29 жовтня 2022
Переглядів
440
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку