Урок біології у 7 класі Тема уроку: Амфібії. Визначальні ознаки будови і біологічні особливості амфібій як земноводних тварин. Роль амфібій в екосистемах та в житті людини

Про матеріал
Мета: розкрити особливості будови амфібій у зв’язку з середовищем життя; ознайомити з різноманітністю земноводних тварин, , показати їхню роль у природі та в житті людини; виховувати бережливе ставлення до природи в цілому, а до тварин – зокрема; розвивати увагу, пам'ять, логічне мислення, уміння працювати з текстом, комп’ютером, робити порівняння.
Перегляд файлу

Урок біології у 7 класі

Тема уроку: Амфібії. Визначальні ознаки будови і біологічні особливості амфібій як земноводних тварин. Роль амфібій в екосистемах та в житті людини.

Мета: розкрити особливості будови амфібій у зв’язку з середовищем життя; ознайомити з різноманітністю земноводних тварин, , показати їхню роль у природі та в житті людини; виховувати бережливе ставлення до природи в цілому, а до тварин – зокрема; розвивати увагу, пам'ять, логічне мислення, уміння працювати з текстом, комп’ютером, робити порівняння.

Обладнання: колекції зображень тварин, презентація, фрагменти відеофільмів, телевізор, компютер.

Тип уроку: засвоєння нових знань

Хід уроку

І.  Організаційний етап (Привітання. Перевірка присутніх.)

ІІ.  Актуалізація опорних знань учнів та перевірка домашнього завдання.

На попередніх уроках, ми вивчали Клас Хрящові та клас Кісткові риби. Тож  давайте    перевіримо, як ви виконали домашнє завдання. У вас на столах є картки з твердженнями, де вам необхідно навпроти кожного твердження поставити знак «+» - якщо ви згідні з цим твердженням або знак «-«, якщо не згідні.

1.Вправа «Вірю – не вірю» (1 слайд)

1). Риби поділяються на хрящових та кісткових.

2). Акули належать до кісткових риб.

3). Кісткові риби мають плакоїдну луску.

4). Риби дихають киснем, розчиненим у воді, за допомогою зябер.

5). Кісткові риби не мають зябер ні кришки.

6). Акули мають плавальний міхур.

7). Акули постійно рухаються.

8). Плавальний міхур – це виріст стравоходу.

9). Кісткові риби мають зяброві щілини.

10). Кісткові риби мають бічну лінію.

Відповіді на екрані: 1»+»; 2 «-«; 3 «-«; 4 «+»; 5 «+»; 6 «-«; 7 «+»; 8 «+»; 9 «-«; 10 «+». ( 2 слайд)

У вас на столах є оціночні листки. В колонку біологічний диктант поставте оцінку:  (3 слайд)

               4 бали -  9-10 вірних відповідей;

               3 бали -  7-8 вірних відповідей

               2 бали – 5-6 вірних відповідей

               1 бал  -  2-4 вірних відповідей

2. Біологічне лото (4 слайд)

На екрані та у вас на аркушах  є назви таксонометричних одиниць, але вони знаходяться в неправильній послідовності.

Місце Акули у системі органічного світу

Імперія                                                  Клітинні організми

Надцарство                                           Еукаріоти

Царство                                                 Тварини

Підцарство                                            Багатоклітинні

Тип                                                         Хордові

Підтип                                                    Безчерепні

Клас                                                        Хрящові

Перевірка:  (5 слайд)

Оцінювання (6 слайд)

          3 бали – якщо 6-7 вірних

 2 бали – якщо 4-5 вірних

 1 бал – якщо 2-3 вірних відповідей (виставляємо у листки самооцінювання)

ІІІ Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми, визначення мети та завдань уроку.

Сподіваюсь, що знання які ви сьогодні отримаєте, ви майстерно вживатимете не лише на подальших уроках, а й у повсякденному житті.

Ми розглянемо тварин, які у дорослому стані живуть на суші та дихають легенями, а їх личинки у воді та мають зябра.

Деякі з них  настільки ядовиті. Що можуть вбити людину.

Ці тварини вважаються делікатесами та подаються як «коронна страва» в ресторанах.

Виводять серенади, які чути на великих відстанях;

Здатні турбуватися про потомство.

Загадка (7 слайд)

А це що за поплигуша, що живе в воді й на суші.

Кожна скривлена нога,

І не ходить, а плига

Ще й слизька, вирячкувата та до того ще й горбата

Рот широкий, аж до вух, ловить комарів та мух? (Жаба)

 

Напевно ви вже здогадалися про які організми буде йтися сьогодні на уроці. Отже тема нашого уроку «Амфібії. Визначальні ознаки будови і біологічні особливості амфібій як земноводних тварин. Роль амфібій в екосистемах та в житті людини». ( 8слайд )

ІV. Вивчення нового матеріалу. ( 9 слайд)

  1. Особливості амфібій.

(Розповідь вчителя з елементами бесіди та  демонстрацією презентації.)

Земноводні - це перші наземні тварини, більшість яких живе на суші, а розмножуються у воді. Живуть вони у сирих місцях: болотах, вологих лісах, на луках, на берегах прісних водойм, або у воді; їхня поведінка визначається вологістю; деякі живуть на деревах (квакша). Активні тільки в теплу пору року, коли настає осінь вони йдуть на зимівлю. зимують амфібії переважно на дні незамерзлих водойм, у верхів’ях річок або струмків, скупчуються сотнями особин, деякі ховаються в тріщини грунту або укриття. Дорослі земноводні дихають за допомогою легенів і через шкіру, а їхні личинки та деякі дорослі особини - за допомогою зябер. Клас Земноводні, або Амфібії, налічує близько 4 тис. сучасних видів (в Україні- 17).

  1. Особливості зовнішньої будови та покривів.

Самостійна робота з підручником (ст. 184-185), робота в групах) 

  1. Відділи тіла жаби. (10 слайд)
  2. Чому тіло жаби вкрито слизом? (11слайд)
  3. Живлення амфібій. (12слайд)
  4. Органи чуття. (13 слайд)
  5. Які особливості будови кінцівок (14 слайд)
  6. способи переміщення?
  1. Статева система.

 ( 15 слайд) Розмноження та розвиток земноводних, як і в риб, відбуваються у воді. Земноводні - роздільностатеві тварини, яким здебільшого притаманне зовнішнє запліднення. Навесні ви часто чули гучний «жаб'ячий спів». Річ у тім, що в самців деяких видів жаб у кутках ротової щілини розвиваються особливі парні мішки – резонатори. Вони можуть роздуватися, підсилюючи звуки. У такий спосіб самці жаб сповіщають про свою присутність. Самки жаб відкладають у воду дозрілі ікринки, а самець випускає на них рідину, що містить сперматозоїди. (відео) https://www.youtube.com/watch?v=HpA6XuXqzVo

( 16 слайд)  Личинка жаб має назву пуголовок . Про розвиток земноводних давайте подивимося відео.( https://www.youtube.com/watch?v=ZZzOOBYO8TY- розмноження жаб

https://www.youtube.com/watch?v=GTJgHJ4FnC8 – розвиток жаби

Спочатку вона схожа на личинку кісткової риби. Дихає пуголовок спочатку зовнішніми зябрами, розташованими з боків голови. Вони невдовзі замінюються внутрішні, непомітні ззовні (прорізуються зяброві щілини). У личинок земноводних є багато спільного з кістковими рибами.
     Пуголовок швидко росте, зовнішні зябра замінюються на внутрішні, через деякий час починають розвиватися кінцівки. Спочатку зовні помітні лише задні кінцівки, передні ж - сховані під шкірною згорткою, що прикриває зяброві щілини. Через деякий час з'являються легені, серце стає трикамерним. Хвіст поступово коротшає, та стають помітними передні кінцівки. Пуголовок перетворюється на жабеня. Період розвитку у воді триває два-три місяці, після чого жабенята заселюють на суходолі придатні місця існування. Статевозрілими жаби стають на третьому році життя. Таким чином, земноводним притаманний непрямий розвиток, під час якого організм зазнає значної перебудови.

Різноманітність земноводних та їх значення.

1.Розповідь учителя

 Відомо три ряди земноводних: Безногі, Хвостаті та Безхвості) (17 слайд)

 

Випереджувальне завдання. Підготувати повідомлення про ряд Безхвості, ряд Безногі,  ряд Хвостаті

 

( Повідомлення учнів)

 

( 18 слайд )Безногі земноводні поширені лише у тропіках. Їхнє червоподібне тіло пристосоване до риючого способу життя. Кінцівки відсутні, очі дуже маленькі. Запліднення внутрішнє. Більшість видів цього ряду (наприклад, кільчаста черв'яга) живе у ґрунті, інколи - у прісних водоймах (водні черв'яги). Представники цього ряду:кільчаста черв яга, цейлонський рибозмій. Великого практичного значення не мають.

 

( 19 слайд) У хвостатих земноводних тіло видовжене, хвостовий відділ добре розвинений, передні та задні кінцівки розвинені здебільшого однаково, іноді задня пара відсутня (сирени). Довжина тіла від кількох сантиметрів до 1,8 м завдовжки, як-от у велетенської саламандри. Ця тварина мешкає в річках Японії та Китаю, живиться чорними, рибами, жабами тощо.Представники цього ряду: гігантська саламандра, звичайний тритон, протей, сирени.деякі види вживають в їжу, деякі використовують як лабораторні тварини.


  ( 20 слайд)   Ряд Безхвості земноводні налічує близько 3500 видів, поширених на всіх континентах, крім Антарктиди.

В Україні мешкає лише 12 видів цих тварин. Їхнє тіло коротке, оскільки хвостовий відділ хребта перетворений на єдину хвостову кістку. Задні кінцівки стрибальні, розвинені набагато краще за передні, між їхніми пальцями часто є плавальні перетинки. Розміри безхвостих земноводних відносно невеликі: від 1,5 см (короткоголов) до 32 см (голіаф). Маса голіафа може сягати 3,25 кг.
     В Україні поширені жаби, ропухи, квакші та кумки. Зелені жаби (наприклад, озерна) більшу частину свого життя мешкають у воді, а якщо й виходять на суходіл, то лише на короткий час. Від своїх водойм вони нікуди не віддаляються, там вони розмножуються та зимують. Бурі жаби (гостроморда та трав'яна) влітку мешкають на суходолі і лише на період розмноження переходять до водойм.
     Ропухи пов'язані з водоймами менше, ніж жаби. В Україні відомі зелена та звичайна ропухи, а також очеретяна, що трапляються на Волині і в Карпатах. У ропух шкіра горбкувата, її верхній шар роговіє, що захищає тіло від пересихання. Ропухи активні переважно вночі, коли повітря більш вологе і прохолодне. Пересуваються вони тільки переповзаючи або невеликими стрибками. На нерест прямують у водойми, а зимують на суходолі.
     Квакша звичайна (деревна жаба) - єдиний вид земноводних у фауні України, який живе на кущах і деревах. Її легко відрізнити за яскраво зеленим забарвленням та особливими круглими присосками на кінчиках пальців. Завдяки їм квакша може прикріплюватись до плоских предметів - листків, стовбурів дерев і навіть до скла - та пересуватися по вертикальних поверхнях.
     У чистих джерелах, криницях та інших невеликих водоймах протягом                                                                                                                           усього літа можна бачити невеликих безхвостих земноводних, які мають темне забарвлення з яскравими жовтими чи червоними плямами на череві. Це кумки. Кумка червоночерева поширена скрізь  в Україні, а жовточерева - лише в Карпатському регіоні.

Деякі види вживають в їжу, деякі використовують для одержання токсинів. Жаб широко використовують як лабораторних тварин.

( 21 слайд)  Отже земноводними живиться багато тварин, і вони самі знищують чимало безхребетних, регулюючи тим самим чисельність шкідливих і кровосисних видів. Деякі види земноводних (наприклад, велетенську саламандру, тигрову та гостроморду жабу, жабу-голіафа) людина вживає в їжу. Окремі види навіть розводять на спеціальних фермах. Земноводні - класичний об'єкт лабораторних досліджень учених, студентів-біологів і медиків, завдяки яким зроблено чимало відкриттів. У Токіо та Парижі жабам навіть споруджено пам'ятники.

 

V.  Узагальнення та систематизація знань.

 

Кросворд «Земноводні» (за допомогою програми Learning.apps.) ( 22 слайд)  

(По 1 балу за кожну правильну відповідь)

  1. У шкірі багато слизових … (залоз)
  2. Передній відділ тіла. (голова)
  3. Парні органи руху. (кінцівки)
  4. Відділ задньої кінцівки (гомілка)
  5. На задніх кінцівках між пальцями є…(перетинки)
  6. Відділ тіла (тулуб)
  7. Відділ задньої кінцівки (стопа)
  8. Кінцівки мають…(пальці)
  9. відділ передньої кінцівки (кисть)
  10. Земноводні харчуються. (комахами)
  11.  Інша назва земноводних. (амфібії)
  12.  Розвиток земноводних (непрямий)
     

Вправа «Плутанина». ( 23 слайд)  

 Знайти в тексті помилки, яких припустився автор.

Земноводні – це тварини, які живуть у прісних та солоних водоймах. Тіло їх складається з голови, шиї, тулуба і кінцівок. Жаби мають 4 однакові ноги, з допомогою яких  легко ходять. Шкіра у жаби гладенька, без залоз. Ковтають їжу з допомогою очей. Органами дихання жаби є зябра. Температура тіла стала. До органів чуття належить і бічна лінія, яка як і в риб, тягнеться вздовж усього тіла. Латинська назва цього класу Рептилії. Самка відрізняється наявністю резонаторів. Запліднення зовнішнє, розвиток прямий.

 

Відповідь: солоних, шиї, однакові ноги, ходять, без залоз, зябра, стала, бічна лінія, рептилії, самка, прямий.

Вправа «Риби та земноводні» створена за допомогою програми Learning.apps. ( 24 слайд)  

http://solonynka.blogspot.com/

VІ. Підсумок уроку .

Усе у світі має свій початок і кінець. Завершується і наш урок, і я сподіваюся, що він залишить у душі кожного із вас певні враження. Кожний з вас сьогодні дуже гарно попрацював. Свої оцінки ви підрахуєте у листках самооцінювання.

VІІ. Домашнє завдання. ( 25 слайд)  

Прочитати параграф32,опрацювати висновки, дати відповідь на запитання на стор. 152(усно), ; пізнавальне завдання: зібрати народні прикмети, легенди про земноводних.

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
27 лютого 2019
Переглядів
5398
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку